krijg dr niet in de goede galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

krijg dr niet in de goede galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 17:57

Boos! De rechter kant is de slechte kant van Bonanza, ze zit er niet (meer) vast, maar de galop, je kunt zo vaak aanspringen als je wilt ze springt nooit goed aan of overkruist....
Aan de longeerlijn springt ze meestal wel goed aan, maar tijdens het rijden ho maar Boos!
Ik heb van alles geprobeert, vanuit een volte, vanuit de hoek, maar nee hoor...
Anja had dr gister gereden en ze zei dat ze wel een stuk of 10x opnieuw is aangesprongen maar ze kreeg haar ook niet goed...
Ik geef heel overdreven de galophulp, zodat ze hem goed leert en er goed op reageert, ze reageert er goed op want ze springt op tijd aan (wel na een korte versnelling...)
Op links is er niks aan de hand, maar rechts Lips are sealed

Zweep in buitenhand en dan bijtikken helpt ook niet, je krijgt dr niet goed..
Laatst moest ik van mijn instructeur in de verkeerde galop doorgaloperen zodat ze leerde door te galoperen, toen heb ik maar een smoes bedacht (je kan hem niet echt tegenspreken) want ik vind dat ze dan leert dat de verkeerde galop goed is...
Als ze goed aangalopeert stop ik na een lange zijde (op rechts doe ik dat op links weet ik dat ze goed gaat dus galopeer ik door), maar sinds dr veulen heeft ze nog maar 1x goed aangesprongen...

Iemand raad??

Oh ja, toen ik dr een week lang alleen gelongeert had sprong ze na die tijd onder het zadel wel na een paar keer goed aan, maar ik kan dr moeilijk altijd longeren en 1x per week rijden...



Gr. Maaike

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 18:29

Begrenst je buitenhand voldoende? Geeft je binnenhand genoeg ruimte? Heeft ze haar gewicht goed van d'r binnenschouder af? Als dat allemaal in orde is moet je misschien voorlopig even wat anders proberen. Lukt het wel om op de linkerhand rechts aan te springen en meteen van hand te veranderen? Dan zit ze ook goed Knipoog

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 18:31

Mijn pony sprong eerst altijd op links verkeerd aan, hoe overdreven je de hulpen voor de linkergalop ook gaf, al trok je bij wijze van spreken zn'n hoofd helemaal naar links, het maakte niets uit, hij bleef constant rechts aanspringen.

Ik heb toen in de bak een hele tijd niet gegaloppeerd, niet links maar ook niet rechtsom. In het bos wel op lange rechte stukken. Eerst galoppeerde hij ook daar rechts aan maar ineens zat het knopje links erop... (nou ja... had ik het knopje gevonden Haha! het was er waarschijnlijk al)

Wanneer ik recht boven hem bleef zitten en met beide benen tegelijk, allebei gewoon op de plaats dreef, dan sprong ie linksom wel links aan. Maar als ik mn buitenbeen iets naar achter legde, dan sprong ie weer rechts aan.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar bij hielp dus: Gaan zitten, in de hoek recht boven haar blijven, met twee benen tegelijk wegdrukken. Ook niet teveel aan haar hoofd zitten.

bij mij lukt het dus nu wel Haha! Was eerst helemaal gelukkig dat ik eindelijk doorhad hoe het zat Knipoog

Veel succes er mee!!!!

Liefs, Renée

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 21:24

Je moet haar heupen eens goed losmaken. Tijdens het instappen flink stelling vragen beide kanten op. Vervolgens maak je je paardje recht, en zet je de heup om. Je blijft dus gewoon rechtuit stappen, en zet haar kont naar links en rechts. Hierbij zal ze een beetje overstappen. Maar zo maak je haar goed los.

Blijf ook veel stelling vragen in de draf, bij het maken van voltes. Wanneer je gaat aanspringen, bijvoorbeeld de rechtergalop, dan vraag je binnenstelling (zorg dat ze het bit niet vasthoudt, anders een beetje lostikken), je zet de heup om naar rechts, en geeft daarbij een beetje binnenbeen. Haal je binnenbeen van haar af, geef buitenbeen, en spring aan. Mocht ze dan nog verkeerd zitten, probeer dan een superkleine volte te maken, van 5 meter doorsnede ofzo en probeer een changement te maken. Lukt dat niet, begin je weer van voor af aan Haha!

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 08:40

Plaats je buitenbeen extreem ver naar achteren. Op het moment dat haar binnenvoorbeen voor is, geef je met je binnenbeen een hulp om aan te springen waarbij je goed begrenst met je buitenbeen (die nog steeds zo ver naar achteren ligt). Als jij hierbij netjes rechtop zit, kan ze bijna niet verkeerd aanspringen. Blijf er zelf heel rustig bij. Springt ze verkeerd aan, dan meteen weer terug en direct weer aanspringen op dezelfde manier.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 09:03

probeer het eens door met verkeerde stelling aan te springen. Dan is de binnenschouder wat meer vrij, en kan ze dus haar binnenbeen makkelijker naar voren zetten. Dus juist niet extra veel stelling zoals hierboven wordt omschreven.

Verder uit een heel laag draftempo (of vanuit stap) aanspringen, zodat je tempocontrole houdt. En Kitty's tips zijn ook goed.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 09:31

Mijn paard had dat ook en wat ik moest doen was gewoon doorgalopperen in de verkeerde galop en dan een s rijden, dan zit je wel weer in de goede galop. Dan moest ik dr laten stappen en dan weer aanspringen in de galop. Uiteraard doet ze het dan weer verkeerd, weer een s rijden en dan weer even stappen. Dit steeds herhalen en het duurde bij mij zeker 4 maanden, maar nu gaat het goed met het galopperen. Het is wel veel werk, maar bij mij heeft het echt heel goed geholpen!!
Succes ermee!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 09:50

vaak is het een kwestie van verkeerde lengtebuiging. Als je in de rechtergalop wilt aanspringen, en de rechter lengtebuiging is niet in orde, dan buigt het paard vaak naar buiten toe, naar links. Nou, probeer dan maar eens in de rechtergalop aan te springen, dat lukt dan dus mooi niet. Eerst die lengtebuiging proberen voor elkaar te krijgen. Tip: misschien in galop aanspringen vanuit het wijken, vaak belanden ze dan in de goede galop.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 10:01

Desiree schreef:
vaak is het een kwestie van verkeerde lengtebuiging. Als je in de rechtergalop wilt aanspringen, en de rechter lengtebuiging is niet in orde, dan buigt het paard vaak naar buiten toe, naar links. Nou, probeer dan maar eens in de rechtergalop aan te springen, dat lukt dan dus mooi niet. Eerst die lengtebuiging proberen voor elkaar te krijgen. Tip: misschien in galop aanspringen vanuit het wijken, vaak belanden ze dan in de goede galop.


Toch werkt het vaak wel om met verkeerde stelling aan te springen, zie mijn berichtje hierboven. Zeker voor jonge paarden die moeite hebben met hun balans. Uiteraard wel werken aan het probleem van de lengtebuiging, daarna Haha!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-02 10:46

Ik zal al jullie tips eens uitproberen, ik hoop dat deze week mijn nieuwe zadel klaar is, dan kan ik nog beter rijden, want het zadel dat ik nu gebruik dat schuift naar voren als ik telkens opnieuw aanspring...
Verder kan ik ook zeggen dat in de galop mijn houding niet echt perfect is, ik ga snel naar voren zitten, terwijl ik in de stap en draf gauw te ver naar achteren zit.... Verward
Maar ik zal vanavond even vanuit wijken proberen en met verkeerde stelling...

Bedankt voor de tips!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 10:47

Lielle schreef:
Toch werkt het vaak wel om met verkeerde stelling aan te springen, zie mijn berichtje hierboven. Zeker voor jonge paarden die moeite hebben met hun balans. Uiteraard wel werken aan het probleem van de lengtebuiging, daarna Haha!

heb ik laatst geprobeerd met een vierjarige. Die wilde niet rechts aanspringen, ik hield veel buitenteugel er aan, maar hij maakte zich bol tegen mijn binnenbeen. Daarnaast sprong hij niet meteen aan, waardoor hij op het verkeerde moment in galop aansprong om zo ook links terecht te komen. Vanuit het wijken lukte het me wel. MAar het was die rechterlengtebuiging. Als ik stapte met hem, en ik duwde hem met mijn rechterbeen naar buiten, dan deed hij zijn hoofd omhoog. Dat was geen onwil, het was duidelijk onmacht. Hij vond die rechterlengtebuiging verschrikkelijk moeilijk.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 17:46

en heb je al wat gebprobeerd? En hoe was het gegaan?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 20:26

Ja ik heb maandagavond vanuit de "verkeerde stelling" geprobeert en bij de 3e keer op neiuw aanspringen, sprong ze goed!!!! Haha!
Enorm beloont, maarja toen kwam die instructeur ertussen, dus nog 3 rondjes ofsu gegalopeerd, super!!!
En op de linker hand ging ze zoals gewoonlijk goed Lachen

Dus bedankt voor de tips Lachen