*help mij alstjeblieft!!!!zeer dringend!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

*help mij alstjeblieft!!!!zeer dringend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 20:27

ik heb een (ongeveer)28 jarige schimmelmerrie.het is een pony,waarschijnlijk welsh,geen papier(wel zo gigantisch mooi dat het papier er wel bij geweest moet zijn!)
schimmels zijn gevoeliger voor kanker,mijn pony is al een keer geopereerd aan kwaadaardige gezwellen(3)aan haar geslachtsorganen.
(dat was 9 jaar geleden)wij hebben haar al 10 jaar,en mankeert(buiten deze gezwellen)nooit iets.wel is ze zwaar dampig,maar heeft verder hier verder geen nadelige gevolgen van.(met best mogelijke zorg,nat hooi,altijd op de wei,voldoende afleiding,met pensioen)
nu is er 3 maanden geleden een warme,dikke en ZEER pijnlijke plek op haar schouder geconstateerd.hier was zij stokkreupel aan,en als je aan de plek voelde,zakte ze tegen de muur,maar durfde zich verder niet te verroeren.na verder onderzoek bleek er een klein wondje te zitten,waar een beetje gelig,glimmend korstje op zat.(alsof dat ze gestoken was door het 1 of ander)
de veearts dacht aan een kneuzing,en heeft de plek goed onderzocht,er was veel pus uitgekomen,en heeft antibiotica gekregen.na 1 dag liep ze alweer veel beter,en na 3 dagen was het leed geleden(dachten we!)
nu echter(3 maanden later)is de plek terug gekomen,weer zeer warm en pijnlijk.(de plek was zo'n 10 vierkante centimeter!)dit keer was ze niet kreupel.
er ontstonden al snel 2 wondjes/openingen waar pus uitliep(qua dikte en kleur te vergelijken met vanillevla,en ongeveer de hoeveelheid van een liter!)de veearts is hier weer bijgeweest,en ze heeft weer antibiotica gekregen.
de veearts tast in het duister hoe dit is ontstaan,en weet eigenlijk geen mogelijke ziekte(of eventueel dus een kankersoort...)
onze vraag:zou dit kanker kunnen zijn?weet meneer Offereins(of iemand anders!)misschien ook eenzelfde geval???zou het pus geen vloeistof uit een gezwel kunnen zijn?
ALSTUBLIEFT,GEEF EEN GOED,SNEL,EFFICIENT ANTWOORD,WANT DEZE PONY IS ALLES VOOR ONS,MAAR BOVENAL:ZE IS AL ZO OUD,EN ZE HEEFT ONS ZO GOED GEDIEND,ZE VERDIENT HET OM GOED GEHOLPEN TE WORDEN!!!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 20:37

In mijn beperkte kennis is pus altijd het verschijnsel bij een ontsteking. naar mijn weten gaat kanker niet gepaard met pusvorming.
Maar goed, je kan dat gemakkeijk laten onderzoeken door middel van het nemen van een monstertje door je dierenarts.

Het lijkt mij een ontsteking, wellicht een chronische ontsteking, die lastig over gaat omdat je pony nu eenmaal op leeftijd is. Wellicht kan een pittige antibioticum kuur uitkomst bieden.
Maar ik zou toch voor de zekerheid even een monstertje laten trekken....
Succes ermee!

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 20:40

ja,idd,daarom dachten wij ook aan een ontsteking.maar waarom komt het na 3 maanden terug???
en,ik vroeg me dus af(de da ook)of het echt wel pus is...
ik zal vragen om een monster...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 20:44

Het komt terug omdat het wellicht de vorige keer neit helemaal 100 % is genezen. Of binnenin het paard is een plek dat snel zo geirriteerd raakt dat het makkelijk ontsteekt..
Je moet niet vergeten, dit paard is op leeftijd, en die doorbloeding is toch echt een stuk minder als bij een jonger paard. Daarom zal het paard gewoon een stuk langzamer genezen. Vervelend, amar als die oudjes eenmaal wat hebben, is het lastig ze weer helemaal toppie te krijgen...

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 20:44

Hoi Sam,
Er hoeft maar een bacterie achtergebleven te zijn om een nieuwe ontsteking te veroorzaken. Dit kan best lang duren. het is dus van belang om een wond open te houden tot alle vuil eruit is. Misschien moet de da de wond openmaken en er een drain in zetten zodat de wond van binnen uit dicht kan groeien. dan heb je de grootste kans dat de ontstekling helemaal wegblijft. Hij moet er dan wel antibiotica bij geven tegen de ontsteking. Als de wond niet gedraineerd kan worden is misschien een hele langdurige antibioticakuur nodig, van een aantal weken.
Geef Pebbles maar een dikke knuffel van me.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 21:05

hoi dees en ineke,
alvast bedankt voor jullie reacties!
ik zal iig een monstertje vragen.
en gelijk vragen of er een drain in zou kunnen.(het vervelende is alleen,ze staat niet dichtbij genoeg,zodat ik haar zelf kan verzorgen....maar goed,daar waar ze nu staat krijgt ze een opperbeste verzorging,en ik ga er regelmatig heen....)
ik zal pebbles idd een dikke knuf geven!!!doe billy de groeten Lachen !
nu alleen nog hopen dat Offereins ook ff reageert,maar we hebben dit ook naar Bit gestuurd,dus...
ik hoop nog meer reacties!!!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 21:49

Ik denk ook dat het een ontsteking is, maar om het zeker te weten kan je inderdaad het beste een monstertje laten nemen door je dierenarts!
Het kan inderdaad zijn dat het nog een klein beetje openstond, en dat er daardoor een bacterie bij is gekomen. En omdat de pony al op leeftijd is, geneest dat veel minder snel. Aan kanker zit ik niet echt te denken, omdat er dan geen pus vrij zou moeten komen.
Maargoed, om zekerheid te krijgen, zou ik de dierenarts toch even laten komen!!
Succes ermee!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 16:30

Dit verhaal klinkt eerder als een abces wat niet goed schoon is geweest de eerste keer en daarom weer terug is gekomen. Een tumor kan ook wel wat pus veroorzaken maar niet zo veel. Dat is toch eerder een abces. Antibiotica werken zeker wel maar bedenk dat dit een ingekapseld proces is en dat de AB daar niet makkelijk in doordringen. Het is dus goed mogelijk dat ze niet/weinig werken. Zo'n abces zou je moeten spoelen en goed schoon maken (dus niet meer een ontsteking erin) voordat het weer dicht kan gaan groeien, anders komt het gewoon weer terug. Succes.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-02 17:41

mmm,jah,ik hoop dat jullie gelijk hebben,maar...pas na 3 maanden...
als het een terugkomende ontsteking ofzo is,zou het toch sneller terug gekomen moeten zijn??(wow,wat een ABN!)

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:32

Het kan best even duren voordat je het merkt, voordat de plek groot genoeg is om problemen te geven.
Maar op zich kunnen tumoren ook pusserig zijn, alleen kwam hier wel zoveel uit dat ik dat niet waarschijnlijk acht. Maar heeft je DA geen idee of een collega waar hij/zij mee kan overleggen?

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 11:37

nee...ik dacht dus,misschien is die tumor opengeklapt,of ziet de tumor erg diep,dat wij het niet zien,maar dat het enorm irriteerd ofzo...
ik weet niet wat de veearts nu gedaan heeft,wat betreft overleggen met anderen enzo...maar ik ga er van het weekend heen,en zal dan gelijk vragen wat hij denkt...

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 21:28

Het is waarschijnlijk wel een ontsteking, misschien dat er iets in zit, een splinter oid waardoor er langzaam weer pus is gevormd en dit op een gegeven moment een weg naar buiten zoekt. Overigens kan het ook wel een kwaadaardige tumor zijn. Een tumor groeit snel, waardoor de bloedvoorziening op een gegeven moment niet voldoende is en er weefselverval optreedt, wat er dus uitziet als pus. Ook kan een tumor gaan ontsteken waardoor er ook pus komt. Ik zou aan de dierenarts vragen of hij een biopt wil nemen om te kijken of er tumorcellen inzitten en evt. een kweek van de pus om te kijken voor welke antibiotica de bacterie gevoelig is.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 01:47

.