Hoe verloopt de genezing van veulenziekte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Hoe verloopt de genezing van veulenziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-02 13:12

Wij hebben een veulen op stal die heeft (had) veulenziekte, hij moet per dag 2 uur naar buiten zodat ie zijn energie op een fatsoenlijke manier kwijt kan, maar door het slechte weer kan ie niet naar buiten en zijn vachtje is er door het scheren ook af.

Hij is nu op stal behoorlijk gek, springt boven op de merrie, hij vertoont geen kreupelheid meer, maar de chirurg heeft de eigenaar goed gewaarschuwd voor bepaalde bacterien die nog niet uit het lichaam zijn verdwenen.

Want de eigenaar wil het veulen waarschijnlijk wel mee laten doen aan de keuring, alleen ik vindt dat de temperatuur nog te onstabiel is.

Hij is nu weer onge 2 weken thuis van zijn laatste bezoek aan de kliniek, hoe lang duurt het voordat je ongeveer kan zeggen dat hij genezen is van veulenziekte.

En zou hij mee kunnen doen aan de keuring?

Gr. Adriana


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 18:00

Tja, hoe erg had ie het? Ik heb drie jaar geleden een veulen met veulenziekte gehad, die werd donderdag geboren, lag nog geen 24 uur later in Utrecht (veulenbrigade, 2% kans van overleven), kwam de woensdag daarop weer naar huis, toen was ie al koortsvrij. Na nog een week antibiotica te hebben gegeven, werd ie genezen verklaard. Het verbaast me dus dat jullie veulen nog steeds wat koorts heeft.
Denk je er trouwens wel aan dat als jullie wel je merrie en veulen naar buiten doen, dat ook de merrie al een hele tijd op stal heeft gestaan? Ik weet niet of het een ervaren moeder is, maar anders moet je wel oppassen dat ze niet het veulen een doodsklap verkoopt als ze rennend en bokkend eindelijk weer de wei in mag!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-02 20:05

Hij had het in het rechter schouder gewricht, hij heeft met elkaar 5 weken op de kliniek gestaan en is in totaal 5 keer opengehaald.
En als we ze buiten doen houden we de merrie eerst vast en daarna het veulen aan een halster, en het ging altijd goed gelukkig.
Maar de eigenaar was 1 keer te vlug met het veulen bij de anderen te laten en toen heeft ie een hele dag zitten te rennen, en toen hebben er zich weer bacterien ontwikkeld.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 18:54

Ik kan me voorstellen dat als hij onder stress komt te staan (dus in het geval van een keuring/veel andere paarden/ plots de wei op) de weerstand daalt en die bacterien weer een kans krijgen. Staat ie nu nog op de antibiotica? Vind het net als Kendra beetje een raar verhaal.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-02 20:32

nee daar zijn we op advies van de chirurg mee gestopt want dat bleek alleen maar oplangere slecht te zijn.
Maar zo als ik al helaas al vaker heb gezegd de eigenaar heeft vreemde ideeën.
Het lijkt mij alleen super link, omdat we dan weer een terug val kunnen verwachten.
Maar ik weet niet hoelang het duurt voordat het genezings proces zich heeft voltooid?!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 21:11

Ter verduidelijking: wat is veulenziekte?
Bij de geboorte heeft een veulen helemaal geen afweer tegen bacterieën. Door het drinken van colostrum kan het antistoffen opnemen via de darm (de eerste 18 uur van z'n leven), als dat goed is gegaan is het zogoed als immuun tegenover alles waarvoor de moeder immuun is. Daarom moet je een merrie ook de laatste tijd voor de bevalling in dezelfde omgeving (stal) zetten, ze heeft dan kans gekregen om immuun te worden tegen aanwezige kiemen en die ook door te geven aan haar veulen.
De eerste dag al komen er allerlei bacterieen het veulentje binnen (via de mond, maar vooral door de navel). Normaal is dat geen probleem, aangezien de moeder voldoende colostrum produceert en de afweer vlug op peil is.
Sommige merries produceren te weinig colostrum, slechte kwaliteit ofwel heeft het veulen die eerste dag niet voldoende binnengekregen. De bacterieen vermenigvuldigen zich en krijgen weinig weerstand. De meest geliefde plaats is het gewrichtsvocht, aangezien daar al helemaal geen antistoffen aanwezig zijn. Gevolg: gewrichtsontsteking waar het veulenlichaam weinig kan tegen beginnen aangezien het onvoldoende mogelijkheden heeft. Het allereerste wat moet gecontroleerd worden bij zulke problemen is dus de immuniteitstoestand. Is die onvoldoende dan moet het veulen plasma krijgen tot die op peil is. Dan pas kan je actief de bacterieen beginnen te bestrijden met antibiotica. Vroeger werd enkel geprobeerd antibiotica te geven maar dat is dus een verloren strijd aangezien je veulen de ene infectie na de andere zal krijgen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-02 21:44

ja ik snap je, maar de chirurg vond het wonderbaarlijk want het veulen had het maar op 1 plaats , en hij heeft er de de eerste keer 4 weken op de kliniek gestaan.
Hij ging eigenlijk zonder koorts naar huis, de koorts is nu ook helemaal weg, maar ik vind het nog steeds gevaarlijk.
Is dit reeel van mij, of is hij genezen, hoe kan je dat meten?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 23:15

Als hij mankt na buiten gestaan te hebben dan is dat niet normaal, toch een teken dat het gewricht nog niet OK is (kan ook zonder bacterieen natuurlijk). Als hij geen koorts maakt zou ik me niet te ogerust maken, wel als er opnieuw gewrichten gaan zwellen natuurlijk.
Succes!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 10:23

Nog even voor alle duidelijkheid, hebben ze het veulen echt geopereerd? (opengemaakt, zeg je ergens).

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 10:40

Waarschijnlijk is het gewricht gespoeld.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-02 13:08

Ja idd het gewricht is gespoeld, de eerste 3 keer kwam er pus en andere troep uit, maar de laaste 2 keer was het 'schoon'.
En hij heeft geen zwellingen meer.
Maar dit is het eerste geval van veulenziekte wat ik mee maak, dus ik heb niet nog een ander paard waar ik het verloop van de ziekte mee kan vergelijken.
Het zal wel iedere keer verschillend zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jacksie, Johnie, lazy, lina1998, Pien63, Syb_sem en 60 bezoekers