bijtwond

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonlight
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: veen

bijtwond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-02 21:16

Hoi,
Soraya is een 3-jrg merrie die we net twee weken onder het zadel hebben , nu kom ik maandag op stal en heeft ze een gat net zo groot als mijn vuist +-15 cm en een cm of 5 diep op haar kont zitten. de wond is op zondag ontdekt en was volgens de veearts te oud om te hechten. Op zaterdag ging iemand haar deken afdoen en beet het paard naast soraya haar in haar kont, door de deken heen.
Kan de wond op haar kont een bijtwond zijn??????
Het is een soort winkelhaak, en wat kunnen we er, behalve schoonhouden, nog meer aan doen om de wond zo mooi mogelijk te laten genezen???

groetjes marlies.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 22:19

Goede korst erop laten komen en die vooral laten zitten. Niets aan doen verder.... hopelijk zit het een beetje bovenop de bil, zodat er niet veel spanning op het vel zit? Tja, paarden kunnen scherpe tandjes hebben, maar 5 cm diep lijkt me eigenlijk niet mogelijk!!

moonlight
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: veen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-02 10:49

hoi,

Bedankt voor je reactie, en helaas de wond zit halverwege de staartwortel als je er achter staat rechts. precies door de bilspier heen.
Er hangen ook echt stukjes vlees aan, echt heel smerig om te zien.
Ze mag nu twee weken niet naar buiten, en dat vind ze heel erg....

groetjes.....

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 15:12

he, gets, vervelende plek. Ik snap alleen de redenatie niet, waarom ze niet naar buiten zou mogen. Juist op het land is de kans op infecties stukken kleiner dan in de stal. Als het niet bloedt en de wond is 'droog' dan kan ze volgens mij prima de weide op. In de bak lijkt me minder....

moonlight
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: veen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-02 16:44

Hoi,

We zouden haar graag buiten op de wei zetten, maar ze springt over de omheining heen.

groetjes.....

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 17:12

Ook niet leuk,zo'n wond .
Heeft ze daar al meer last van gehad?En als ze geen wond heeft,dan kan ze toch ook over de omheining springen?Ik snap het verband niet echt...

moonlight
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: veen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 20:12

Hoi angelke,

Nee dit is de eerste keer dat ze zo,n nare wond heeft.
Dat bedoelen we er ook mee, dit paardje springt standaard over de omheining heen als ze buiten staat ook zonder wond, daarom mag ze niet naar buiten. De wond kan dan alleen maar verder open scheuren.
Als ze nou rustig in de wei bleef staan was er niks aan de hand geweest...
Het gaat alweer iets beter dus we hopen dat ze er niet al te lang last van houd dan kan ze binnenkort mischien weer even in de bak.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 23:40

dit is niet de eerste x dat soraya een nare wond heeft, maar de derde, arm beest, ze schijnt het op zich af te roepen.
Vorig jaar heeft anton zelf peniciline gespoten, misschien kan ie dat eventueel weer doen.
Verder, tja, als een paard uit blijft breken moet imo de heining hoger, of paard niet naar buiten, ter bescherming van het paard