Tot wanneer merrie dekken dit seizoen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Tot wanneer merrie dekken dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-02 15:41

Titel zegt het al. Kan ik dit jaar nog een merrie laten dekken of is dat al een beetje te laat met het oog op volgend jaar een laat veulen. Of is het misschien beter om tot volgend jaar te wachten???
Iemand advies.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 15:52

mei/juni zijn de beste maanden voor een veulen om geboren te worden. Als je nu dekt, wordt het veulen dus begin juni geboren. Nu kan nog (vindt ik) maar veel langer zou ik niet wachten

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 16:19

Gisteren bleek mijn merrie voor de tweede keer niet drachtig, ik laat haar niet meer dekken. Ik vind het anders te laat worden. Vooral omdat het mijn bedoeling is om met de veulens in hun eerste levensjaar al naar wedstrijden te gaan (western, halter- classes) en aangezien alle paarden per 1 jan. jarig zijn, maak ik geen enkele kans wanneer ik met een zomers veulen tussen de febr. en maart- veulens inloop. Die zijn gewoon maanden ouder en (meestal) dus mooier, breder en groter en rijper en..... Is het niet de bedoeling om aan dit soort evenementen deel te nemen, zou het nog wel kunnen lijkt mij. Succes!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 16:34

het kan wel, maar zo als bij meer dingen heb ik vaak een andere mening dan de meeste hier. Ik zou het persoonlijk niet meer doen. al zou je haar nu dekken 4 juli dan komt ie9 jjuni ongeveer. Heb je de maanden april en mei al gehad. mooie maanden voor het veulen.
Je moet zo denken. Als jou veulen eind april begin mei word geboren dan heeft hij nog heel wat zomer maanden te gaan voordat het winter wordt. Kan hij dus lekker veel weerstand opbouwen voordat hij alleen de winter in moet.
Ik zou het gewoon niet doen. Vind zelf eind april begin mei de mooiste tijd (de tijd dat de paarden de verse weides opgaan).

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 16:35

nou zo te zien zijn we het toch wel ongeveer met elkaar eens.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 17:12

tot augustus is het dekseizoen!
dus je kan og wel even wachten hoor.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 17:25

Je kan het nu misschien nog 1 of 2x proberen. Veel minder kans op drachtigheid dan wanneer je in april zou beginnen. Zeker als je merrie moeilijk drachtig te krijgen is, is dat een punt om over na te denken.
Je kan misschien met de hengstenhouder afspreken dat je alleen betaald als ze drachtig wordt.

Of je het nu nog moet gaan proberen, ligt er aan wat je straks met het veulen wilt.
Veulenkeuringen zouden moeilijk worden. Maar als het een hengstje is, zit je ook op 3 jarige leeftijd nog met een achterstand op de "vroege veulens".
Een ander nadeel is als je het veulen wilt verkopen. Je zit dan in de winter en je raakt ze moeilijker kwijt...

Als het je daar niet om te doen is, zie ik er geen probleem in.
Hier is afgelopen vrijdag ook het laatste veulen geboren.
Door de MKZ kon ik de merrie vorig jaar pas laat bij de hengst doen en ze werd ook erg moeilijk drachtig.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 19:49

tot augustus kun je dekken. Dan krijg je in juli een veulen. Wij moeten er ook nog 1... merrie 2 x terug gekomen, maar nu gelukkig toch drachtig...

Niet geschoten, is altijd mis...

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 22:08

waarom zou je niet dekken? het dekseizoen is nog niet voorbij en de dracht is 11 maanden dus ik zou het proberen.
als mijn merrie niet drachtig zou zijn zou ik haar ook net zo lang dekken tot het qua dekseizoen niet meer zou kunnen.
maar ik ga volgend jaar toch niet met veulens naar keuringen ik laat ze thuis keuren.
mijn dampige merrie, waar ik nu niet meer mee fok liet ik in juni voor het laatst dekken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 22:51

wie bepaald dat dekseizoen? De hengstenhouders, zoveel mogelijk dekken, des te meer pingels ze krijgen, simpel. (april) mei en juni zijn de mooiste maanden. De cyclus van de merrie is dan op zijn top, wat bevruchting een grotere kans geeft. Daarbij staan veel merries rond deze tijd op het land, wat zeer bevordelijk is voor de melkproductie. Mijn merrie is 15 mei uitgerekend, vind ik een schitterende datum.
Dat horsepleasure zijn/haar merrie laat dekken net zolang het dekseizoen het toelaat (augustus dus) is zijn/haar eigen keuze, maar mijn keuze zou het niet zijn.
Bij veel stallen houdt het weideseizoen in sept/okt op. Dat zou dus betekenen dat een laat veulen veel korter op de wei kan dan een vroeg veulen.
Als je veulen in jul geboren wordt, en in sept weer naar stal moet, staat het met 2 mnd al op stal, en dat is IMO ook nog veel te vroeg om te spenen, dus kan ie ook niet naar de opfok

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 07:15

stef schreef:
Dat horsepleasure zijn/haar merrie laat dekken net zolang het dekseizoen het toelaat (augustus dus) is zijn/haar eigen keuze, maar mijn keuze zou het niet zijn.
Bij veel stallen houdt het weideseizoen in sept/okt op. Dat zou dus betekenen dat een laat veulen veel korter op de wei kan dan een vroeg veulen.
Als je veulen in jul geboren wordt, en in sept weer naar stal moet, staat het met 2 mnd al op stal, en dat is IMO ook nog veel te vroeg om te spenen, dus kan ie ook niet naar de opfok

Hoi stef, ik heb alle paarden hier aan huis dus ik ben gelukkig niet afhankelijk van andere mensen zoals waarschijnlijk de meeste wel zullen zijn.
als ik wil kan ik de paarden met veulens een heel jaar op de wei gooien.
waarom zou je in juli stoppen als je het nog met dekken kan proberen?
vind ik zelf een beetje zonde van het dekgeld en je merrie wordt tenslotte nog steeds hengstig.
het komt zelden voor dat ik in april al een goed hengstige merrie heb, laat staan dat ik dan al zou beginnen met dekken.
mijn merrie is uitgerekend op 8 mei, prima tijd dus maar het is voor haar de eerste keer dus zoals ik al aangaf als ze niet drachtig zou zijn geweest was ik gewoon doorgegaan tot het einde van het dekseizoen.
maar zoals jij aangaf dat is ieders eigen keus Knipoog

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 08:34

Ik heb nu een laat veulen, ze is 23 juni geboren en ik heb er bewust voor gekozen om dit jaar niet meer te dekken. Doordat het veulen laat geboren is kan je in ieder geval niet meer naar de keuring (hoewel er nog wel een 'jonge veulenkeuring' komt. Het hangt er ook vanaf of je 1x wilt fokken of daarna wilt doorgaan. Als je meerder jaren wilt fokken zou ik je aanraden om volgend jaar tijdig te beginnen. Is het maar 1 x dan zou ik het nog proberen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 08:51

Kijk als je al bezig bent met dekken en het lukt niet, dan zou ik in Juli nog niet stoppen. (is tenslotte zonde van je centen)
Maar ik denk dat als je NU nog je merrie wilt laten dekken, je wel laat bent. Als ze in 1x drachtig is, heb je het mooi voor elkaar. Maar stel dat je vaker moet? Wij zijn met Berber bijna 3 maanden bezig geweest.
In dat geval zou ik rustig wachten tot volgnd jaar. Kun je vanaf mei rustig beginnen.
Ik vind het ook fijn om veulens in die periode op het land te hebben.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 15:20

Ik had er nooit bij stilgestaan totdat iemand mij erop wees dat mijn merrie waarschijnlijk een heeeeele vroeg cyclus heeft omdat ze in het zuiden van Amerika (lekker warm daar!!!) is geboren en ze daar al vanaf januari de veulens geboren laten worden. Het viel mij ook al op, dat mijn merrie vanaf december alweer verschrikkelijk hengstig is, elk jaar. Nu laat ik haar vanaf eind februari opnieuw dekken. Ze veulend op een groot bedrijf met de mogelijkheid met slecht en koud weer binnen haar benen te strekken met het veulen, dus och..... Na het afspenen in de zomer kunnen de veulens in groepen nog een heerlijke tijd hebben in de nazomer op de weides. Ik ben benieuwd of de nieuwe tactiek gaat werken...

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 15:17

Dank je wel voor de reacties. Ik heb deze merrie nog maar net aangekocht als fokmerrie, ze staat pas net een week bij mij thuis. Ik ben van plan om er nog zoveel mogelijk veulens uit te halen (ze is 12 jaar), dus liefst elk jaar. Ook ben ik van plan om met deze veulens naar de keuring te gaan. Dus ik heb besloten om haar niet meer te laten dekken dit jaar, ik begin volgend jaar gewoon lekker vroeg.
Ze heeft overigens al 5 veulens gegeven waarvan er nu 3 in het ZZ-licht lopen. Ik geloof dat ze dan ook een of ander predikaat krijgt maar dat weet ik niet zeker.
Dus... volgend jaar ga ik haar laten dekken en dan heb ik nog lekker de tijd om een leuke hengst uit te zoeken. Iemand misschien een tip?... het is een Belisar merrie (bloedtype).

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 16:35

in dit geval inderdaat verstandig nu niet meer te dekken, anders zou je toch een keer een jaar over moeten slaan.
ze al 3 hoog in de sport, dat moet dan wel een hele goede merrie zijn.
ik hoop dat je er zelf ook leuke veulens uit kan fokken, er is niets leukers Knipoog

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 10:32

stef schreef:
wie bepaald dat dekseizoen? De hengstenhouders, zoveel mogelijk dekken, des te meer pingels ze krijgen, simpel. (april) mei en juni zijn de mooiste maanden. De cyclus van de merrie is dan op zijn top, wat bevruchting een grotere kans geeft. Daarbij staan veel merries rond deze tijd op het land, wat zeer bevordelijk is voor de melkproductie. Mijn merrie is 15 mei uitgerekend, vind ik een schitterende datum.
Dat horsepleasure zijn/haar merrie laat dekken net zolang het dekseizoen het toelaat (augustus dus) is zijn/haar eigen keuze, maar mijn keuze zou het niet zijn.
Bij veel stallen houdt het weideseizoen in sept/okt op. Dat zou dus betekenen dat een laat veulen veel korter op de wei kan dan een vroeg veulen.
Als je veulen in jul geboren wordt, en in sept weer naar stal moet, staat het met 2 mnd al op stal, en dat is IMO ook nog veel te vroeg om te spenen, dus kan ie ook niet naar de opfok


Ben het 100% met je eens. Exel was op 4 mei uitgerekend en vond dat ook een perfecte datum. De veulens krijgen dan nog alles mee wat ze nodig hebben.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 11:21

nou mijn merrie is in september gedekt.
oke je krijgt dan een laat veulen maar wat maakt het uit?
je zit wel met de keuringen maar dat kan je uitstellen.
dus ik ga lekker in augustus dekken want men merrie moet nog bevallen

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:01

Zwelgje schreef:
Ze heeft overigens al 5 veulens gegeven waarvan er nu 3 in het ZZ-licht lopen. Ik geloof dat ze dan ook een of ander predikaat krijgt maar dat weet ik niet zeker.
Dus... volgend jaar ga ik haar laten dekken en dan heb ik nog lekker de tijd om een leuke hengst uit te zoeken. Iemand misschien een tip?... het is een Belisar merrie (bloedtype).


Je kan bij je merrie het Prestatie predikaat aanvragen. Dat mag als ze min. 3 nakomelingen heeft voortgebracht die in het Z1 + 5 (geloof ik) lopen.

Mijn merrie is 1 juli en 3 juli geïnsemineerd. Als ze drachtig is krijgt ze begin juni een veulen. Wel een verstandige keuze om haar volgend jaar te laten dekken als je er nog zoveel veulens bij wil fokken. Succes met je hengstenkeuze!

Groetjes Merilyn

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 17:57

Bij ons loopt het dekseizoen zelfs nog in september door, nu hebben we een regeling niet drachtig niet betalen dus gaan we zo lang mogelijk door met dekken. Maar het aantal nieuwe merries neemt nu al wel heel erg af..

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 18:06

Ik heb mijn merrie in eind april laten dekken, door omstandigheden konden we haar pas vorige week laten scannen, en ze was dus leeg. Ik wilde het eerst niet meer proberen, maar ga het nog 1 keer doen eind deze maand als ze weer hengstig is. Het veulen word dan begin juli geboren, en heeft dan nog juli, augustus, september en daarna 's nachts op stal. Ik wilde het toch nog een keer doen omdat het me ook een hoop geld heeft gekost. Als het weer niet raak is geef ik het op voor dit jaar!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 09:27

Mijn merrie is nou nog heel zenuwachtig door de verhuizing en ik denk niet dat ik ze nu nog goed hengstig krijg. Maar ik wacht zowiezo tot volgend jaar want ik weet echt nog niet wat voor een hengst ik erbij wil. En dan zou ik nou halsoverkop moeten kiezen terwijl ik het helemaal nog niet weet. Ik laat haar lekker eerst even wennen aan haar nieuwe plek en dan gaan we volgend jaar proberen.