hard groeien...vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

hard groeien...vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-02 08:46

Wij hebben dus een fjordenruin van nu 2 jaar.
Die schiet echt de lucht in en is enorm slungelig Haha!
Hij loop nu op het land maar ik wil hem eigenlijk een beetje extra vitamines gaan geven.....
Kan het zijn dat hij last heeft van groeipijnen.....hij is nogal loom?
Wat kan ik hem dan het beste voeren?(vitamines????)

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 16:51

Groeipijnen kunnen idd voorkomen. Het beste is dan met rust laten. Wat je erbij moet voeren weet ik niet.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 16:56

Staat ie in de volle weide...dan helemaal niets bijvoeren!
Jonge dieren kunnnen prima tot aan hun knieen in het gras, dan groeien ze prima en komen helemaal niets tekort...
Je helpt zo'n paard het beste door swinters podo-brok bij te voeren, en het niet meteen volgende zomer (als het dus net 3 is) meteen te willen rijden. Slungels hebben tijd nodig...
Maar bijvoeren bij goede weidegang is zinloos.

carina

Berichten: 2786
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 17:04

Dees, en wat als ze op een schrale weide staan? Waar meer zuring groeit dan gras? Wat zou je dan aanbevelen bij te voeren?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 17:21

Mmmmm, schrale weide...nou het allerliefst toch gras, misschien snijgras van een boer, of een landelijke berm? Dan wel kilos daags...

Je meot ze sowieso wel voldoende ruwvoer geven, en een kale weide geeft niet echt hoeveelheiden ruwvoer. Ik zou er minstens hooi bijgooien, maar je kan ook zo'n pak kuil in het land gooien waar ze onbeperkt van kunnen eten. Liefst wel mooi paardenkuilgras.
als vitamine ondersteuning zou ik voor podobrok of andere brok geschikt voor opfok kiezen. Ik vind alleen kuilgras wat kort door de bocht, vers gras bevat toch betere vitamines.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 19:49

jacq, bij vrielink en fiets kun je ook vitaminespuiten kopen. zitten alle vitamines in. krijgt quin ook regelmatig.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 11:35

ik denk dat ik nu het zelfde probleem heb. ik heb een fjorden ruin van nu ff ruim 1 jaar oud en die is ook niet echt speels maar heel rustig. hij is ook vrij groot voor z'n leeftijd ong. 1.35 M dus hij zal nu ook wel groei pijn hebben.
Laat je fjordje van 2 lekker dag en nacht op het gras lopen en geef hem gewoon wat extra's zoals wat bix en musli en af en toe een wortel. Dat krijgt die van mij nu ook. alleen 'savonds kwart bix en musli en voor de rest alleen gras. en zoals al eerder gezegt verder niets mee doen lekker laten staan en af en toe een dikke knuffel geven.