Kan je door een rug zakken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Kan je door een rug zakken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-02 08:35

Toen ik mijn merrie nog flink aan het trainen was had ze aan beide zeiden van haar rugengraad 2 dikke spieren lopen. Ik heb nu zeker al een half jaar niet hard getraint en bovendien heeft ze ook nog eens 2 maanden in het land gestaan en is ze daarin vrij mager geworden.

Ze staat nu op stal weer langszaam aan te komen en sinds gisteren ben ik begonnen met longeren. Dat gaat erg goed, ik heb de bijzet nog erg los hangen en ze loopt uit zichzelf lekker voorwaards diep en rond aan de longe.

Toen ik even met haar ging grazen in de berm (zit ik er meestal op) viel het me op dat die spieren bij de ruggengraad helemaal verdwenen zijn en voel je die ruggengraad erg goed (zit niet zo lekker *LOL* ). Maar ik vond het zo'n naar idee dat ik op haar ruggengraad zat en durf nu echt niet het zadel erop te leggen voordat ze wat meer spieren op haar rug heeft zoals vroeger. Ik ben bang dat ik iets beschadig of erdoor zak (zal wel een erg dom idee zijn, maar ach) want toen ik eraf ging zat ik even half op haar rug (bennen naar een kant) en voelde ik het volgens mij een beetje inzakken.... Gine gaf er helemaal niets om want die graasde gewoon door dus pijn zou ze niet hebben, maar toch maak ik me zorgen. Hoe kan ik de rugspieren het beste trainen? Gewoon een week longeren aan de bijzet en dan weer langszaam beginnen met rijden?



Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 08:51

Het doorzakken zal in dit geval wel heel erg meevallen. Ze zal allleen weer spieren moeten opbouwen, dat ze die kwijt is geraakt (minder zijn geworden) is logisch na een half jaar stil staan. Het zadel kun je er volgens mij best opleggen, mits hij goed past (de bouw van je merrie is verandert, dus kan het zadel minder goed passen), maar je zult vooral rustig aan moeten beginnen. Een paar rondjes stap en draf een rondje galop, en dan is het alweer klaar.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-02 08:52

Gelukkig heb ik een zadel met verstelbare boom Lachen Die zou ik nu zeker moeten verstellen. Ik leg er zeker weten een gelpad en een schappenvacht onder als ik ga rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 11:09

Waarom zo'n haast met rijden en waarom niet eerst 2 weekjes longeren. Je zult versteld staan hoe snel de spieren op haar rug weer aansterken. Dan kun je zonder risico's weer gaan rijden.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 16:10

Een schapenvachtshabrak én een gelpad gaan echt niet goed samen, of het een, of het ander!
Navy heeft ook een erg gevoelig ruggetje, weinig spiertjes. Zijn we inmiddels hard voor aan het werken! Tijdens het longeren bijzetten, anders heeft het weinig zin. Balkjes draven vergt ook veel kont en ruggebruik, net als natuurlijk het nageeflijk laten lopen. Goed de achterhand eronder rijden! Overgangen maken zorgen ervoor dat die achterhand er meer onder wordt gezet, wat dus ook beter is voor de rug. Wijken, schouderbinnenwaarts, verzamelen en uitstrekken wil ook nog wel helpen! Succes!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 16:23

Goed diep longeren, dan gebruikt ze haar rug goed, en dan zitten de spieren er in no-time weer op Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 08:32

Jippie schreef:
Waarom zo'n haast met rijden en waarom niet eerst 2 weekjes longeren. Je zult versteld staan hoe snel de spieren op haar rug weer aansterken. Dan kun je zonder risico's weer gaan rijden.


Ik heb helemaal geen haast. Ik heb toch geschreven dat ik eerst ben begonnen met longeren en dat ik zeker de eerste week niet ga rijden. Ik vroeg of ik dan weer langzaam kan beginnen met rijden dus haast heb ik zeker niet, ik maak me alleen zorgen als.

Ik neem haar ook af en toe mee achter de kar met bijzet, dan kan ze een af en toe even flink diep doordraven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Poldermenner en 47 bezoekers