inrijden van een 6-jrg paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonlight
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: veen

inrijden van een 6-jrg paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-02 21:07

Bij ons op stal staat een paard van 6 jaar oud.
Hij is wegens omstandigheden vergeten, nu ben ik op zoek naar mensen die een stal kennen waar ze dit soort paarden inrijden en-of betuigen.
Weet je iets, laat het me weten

groetjes marlies

PS. Het moet wel betrouwbaar zijn en niet door onervaren personen want dit paard weet hoe sterk hij is!!!!!

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 21:13

'Dit soort paarden'. Een 6-jarige kan nog prima ingereden worden. Dus erg bijzonder is het niet. Je kunt iets meer moeilijkheden verwachten, omdat ze dus langer hun zin hebben kunnen doordrammen, maar verder wil het echt wel hoor.
Heb ik ook al vaker gedaan, een 6-jarige en een8-jarige.
Als het een merrie is die veulens gehad heeft, dan kunnen ze gewoon wat lastiger zijn, maar het wil echt wel. consequent zijn, maar dat mag je van elke proffesionele stal verwachten.

moonlight
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: veen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-02 21:23

Hoi germie,

bedankt voor je reactie!!
het is een ruin die totaal niet aan mensen is gewend, hij vind alles eng en
heeft erg lang op stal gestaan. Sinsd kort staat hij op de wei en hebben we eindelijk na 3 weken een halster om gekregen, iets wat hij nog nooit om heeft gehad. je begrijpt dat dit paard wel degelijk anders is dan anders.
Daarnaast is hij heel laat geruind, en weet dat hij sterker is dan ons.
Ze vroegen of ik hem wilde inrijden maar ik heb geen ervaring met oudere paarden die nog nooit in de hand zijn geweest en infeite dus wild zijn.
groetjes marlies

Elles_Vrijenesse
Berichten: 56
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 21:30

HoiHoi!

In welke provincie woon je precies? Misschien dat ik je zou kunnen helpen... Ik heb er redelijk veel ervaring mee!

Groetjes, Indra

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 21:32

leuk, zo'n verz pony heb ik ook gehad. Een merrie die nog niets kon behalve hard wegrennen als je dr wou pakken in de wei. Liet zich vooral nĂ­et aaien, heeft een half jaar ofzo geduurd toen heeft ze voor t eerst een appel uit mn hand gegeten. wat een overwinning!! Langzaam aan zijn we steeds meer met dr gaan doen, af en toe rustig een keertje longeren, zadeltje erop en uiteindelijk is een vriendin van mij erop gegaan. T was eerst natuurlijk onwijs eng en idd ze wist dat ze sterk was. Maar we hebben veel geoefend en op een gegeven moment kon mn vriendin zelfs met dr t bos in zonder onder een auto te komen. Hadden we daarvoor nooit durven dromen.
Mijn advies is hem dus eerst te laten wennen aan de mens, hoe t is om gepoetst te worden enz enz enz. Rustig aan doen, hij is immers niets gewend

moonlight
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: veen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-02 21:33

Hoi, Indra

Ik woon in de provincie noord- brabant, vlak bij de A27
Je maakt me nieuwsgierig????

Groetjes marlies

moonlight
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: veen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-02 21:40

Hoi maaike,

Ik ben blij dat het bij jou zo goed is afgelopen, maar ik begin er zelf niet meer aan.
Niet omdat ik bang ben maar omdat je bij een paard van 6 jaar je fouten niet meer ongedaan kan maken en aangezien dit dier voor de huifkar en de paardentram moet gaan lopen heb je daar hulp bij nodig door iemand die er ervaring mee heeft.
Daarnaast zal het dier door kinderen gereden gaan worden en Nee niet op een manege!!!!!

groetjes marlies

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 21:44

kan me voorstellen dat je er zelf niet aan wilt beginnen hoor! Ik heb zelf ook nooit op die pony gereden moet ik eerlijk zeggen. Ze liep trouwens ook voor de wagen zonder problemen.
Succes verder met zoeken naar hulp

moonlight
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: veen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-02 21:46

Hoi maaike,

Badankt voor je reachtie, en veel plezier met paarden!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132058
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 22:37

Hoi Marlies,
Ben je weleens bij Johan Jespers in Oosteind geweest ?
Hier worden de paarden professioneel ingereden, en krijg je na verloop van tijd ook de kans om er zelf mee aan de slag te gaan (onder begeleiding).
Vanuit Woudrichem is het ongeveer 20 minuutjes rijden.
Oosteind ligt bij Oosterhout / Dongen.
Ik heb er erg goede ervaringen mee.
Als je een tel.nr. of meer info wilt, dan vraag maar raak !

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 10:55

Ik heb verschillende paarden van 6 en 8 jaar oud zadelmak gemaakt of doorgereden nadat ze zadelmak waren. Dat gaf echt geen problemen hoor.

Het verschil was wel dat die paarden wat stijver in hun lichaam waren en dat ze al wat meer hun balans gevonden hadden. Die paarden zijn al heel snel naar oefenparcoursen gegaan, omdat ze er al veel sneller aan toe waren.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 09:02

Tiko was ook al 5,5 toen we hem kregen. Hij was wel zadelmak, maar had verder alleen maar op de wei gestaan en we moesten hem dus nog inrijden. Maar goed, het was wel even wat anders dan bij jou, want hij was mensen gewend en vond het geweldig als hij aandacht kreeg. Maar het inrijden op zich op die leeftijd is idd nog heel goed te doen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 23:36

marlies, Notaris heeft wel degelijk vaker een halster om gehad. Echter vorig jaar kreeg ie alleen een halster om als er weereens iets met hem was, waardoor ie een halster nu waarschijnlijk zal associeren met iets wat niet leuk is.
Notaris is verder een lief paard, zit geen kwaad in geloof ik, maar je hebt 100% gelijk dat je jezelf er niet aan waagt

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 10:50

wat is er anders fdan?
de mijne was 8 toen ik haar inreed. ik zie het verschil niet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 11:05

wat er anders is? Notaris weet niet wat mensen zijn, altijd als ie in handen kwam was het voor iets slechts, DA, smid, etc