Autotheorie gevaarherkenning

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
DeniiSee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: s'-Gravenzande

Autotheorie gevaarherkenning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-11 20:44

Hoii,

Ik ga dinsdag voor mijn autotheorie, aangezien ik echt al een aardig tijdje aan het leren ervoor ben, maar ik nogsteeds ergens moeite mee heb, vraag ik hulp aan jullie!
Der is een stuk, gevaarherkenning, 25 vragen.
Ik kan het maar niet begrijpen, als ik rij, schat ik de situatie in, maar dat zie ik niet op snelheid maar doe ik gewoon op gevoel.
Ik vind het gewoon heel moeilijk om vanaf een plaatje te zien of je moet remmen, gas loslaten, of niets hoeft te doen..

Iemand tips, hoe dit misschien beter kan gaan?
Ben er nual zenuwachtig voor, gewoon omdat dit telkens mis gaat met oefenen!

Groetjes, Denies

Uit het oog, maar nooit uit het hart
Jax, Apache x Jazz, L1+10 PR: 218
Aram, Arabische volbloed ZZ-Licht+10 PR: 240, ZZ-Zwaar gestart, geen winst.


Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Autotheorie gevaarherkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:54

Kiezen wat je gevoel zegt. Ik had precies hetzelfde, vind het ook een achterlijk onderdeel. Mijn oefenexamens gingen altijd fout. In mijn echte examen had ik bijna geen fout :') Niet te voorspellen dus.

"All the things we've lost, will teach us see the pretty things in life" ღ - Krezip - Sweet Goodbyes
            I stepped on a cornflake, so I guess I'm a cereal killer...

lauralarissa

Berichten: 1094
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Autotheorie gevaarherkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:56

Ik kreeg via mijn rijschool het volgende mee:
Als er iets dichtbij je auto gebeurd is het remmen
Is het verder op in de straat, is het loslaten
Is er niks aan de hand, dan doeje niks.

Wees gerust, je mag 12 fout maken. Voor de rest is het een heel raar onderdeel wat niet met de realiteit overkomt.

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Autotheorie gevaarherkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:59

lauralarissa@ 12 fouten.. Geloof dat je er maar 5 mocht hebben hoor!!

Voor de rest is het inderdaad:

Ik kreeg via mijn rijschool het volgende mee:
Als er iets dichtbij je auto gebeurd is het remmen
Is het verder op in de straat, is het loslaten
Is er niks aan de hand, dan doeje niks.

.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:01

Ik heb er ook echt moeite mee!
Heb 14 juni mn auto theorie en alle lessen ondertussen al gehad.
De eerste paar lessen had ik bij de oefeningen zeker 15 van de 25 fout, de laatste les bij de oefen-toets had ik er maar 3 fout bij de 1e , en bij de 2e oefentoets had ik er zeker 15 fout van de 25! Dus hoop dat ik dan bij t echte examen ook maar 3 fout heb :')

Ik schat situaties op heel andere manier in dan het systeem. Als je een plaatje krijgt van een zebrapad een stuk verderop en op straat voor het zebrapad rijdt een brommobiel, maar nog wel op zo'n afstand dat je er makkelijk langs kunt, dan denk ik: gas loslaten omdat er een drempel aankomt, maar het systeem zegt: gas loslaten omdat het niet duidelijk is wat de brommobiel gaat doen.
In dit geval was het antwoord 'gas loslaten' wel hetzelfde, maar in veel gevallen is het ook net wat anders.

In ieder geval hadden wij wel geleerd dat als er een obstakel aan de kant van jouw weghelft staat (een busje/vrachtwagen geparkeerd bijvoorbeeld) waardoor je niet kunt zien wat erachter gebeurt, dan moet je altijd gas loslaten omdat er mensen achter vandaan kunnen komen en de situatie onoverzichtelijk is.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:02

nathalie_v schreef:
lauralarissa@ 12 fouten.. Geloof dat je er maar 5 mocht hebben hoor!!

Voor de rest is het inderdaad:

Ik kreeg via mijn rijschool het volgende mee:
Als er iets dichtbij je auto gebeurd is het remmen
Is het verder op in de straat, is het loslaten
Is er niks aan de hand, dan doeje niks.


Nee 12 fouten van de 25 bij gevaarherkenning ;)
Bij kennis-inzichtsvragen mag je er 5 van de 40 hebben.

Connie

Berichten: 1828
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:02

Mijn rijinstructeur zei dat hij nog nooit had meegemaakt dat iemand was gezakt op de gevaarherkenning. De tips van lauralissa hierboven zijn goed! (je mag er toch 13 fout hebben?)
Ik dacht ook dat ik daar keihard in ging falen in het examen, maar ik had er maar 3 fout! Niet te druk maken, gewoon een paar keer oefenen en dan komt het wel goed! Succes :D

superlise
Berichten: 3252
Geregistreerd: 10-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:05

Niet over in zitten, is puur op gevoel doen. En je mag inderdaad 12 fout hebben dus geloof me, je zakt daar maar zo niet op ;) Ik vind het trouwens wel ook een raar onderdeel, was vrij zeker van mijn zaak over dat onderdeel maar had op mijn examen er wel 8 fout in wat ik redelijk veel vind. Maarja zolang je ermee slaagt is het prima.

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Autotheorie gevaarherkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:10

Mag je serieus zo veel fout hebben!! Dat is bijna de helft! Dat vind ik daarom wel veel (heb tot nu toe alleen mijn AM Rijbewijs, en met de B nog geen ervaring.

.

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:10

Ik had van die oefenexamens specifiek voor de gevarenherkenning. Vond het ook een erg lastig onderdeel, maar na heel veel oefenen had ik er uiteindelijk maar 1 fout in. Dus dat is ook de enige tip die ik je mee kan geven: oefenen. Dan ga je regelmaat zien in de gevaren, als er trouwens kinderen te zien zijn: altijd remmen! Volgens mij had ik via google ook nog veel tips gevonden over hoe je moest antwoorden in welke situatie. Dus googlen is ook nog een idee voor als je dat nog niet gedaan had.


    Er zijn mensen die altijd een klein lichtje in zich hebben.
    Als je er daar in je leven een paar van om je heen hebt, is het nooit donker.

lauralarissa

Berichten: 1094
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Autotheorie gevaarherkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:13

Met de gevaarherkenning mag je 12 fouten maken.
Met de overige theorievragen mag je er van de 40, 5 fout hebben.

Ga niet twijfelen! Je eerste ingeving is vaak het beste, en zo reageer je ook in het verkeer. De tips die ik hierboven heb gegeven werkte voor mij erg goed.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Autotheorie gevaarherkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:26

Let ook goed op de strikvragen. Oftewel kijk goed of er geen borden te zien zijn. Soms is er in verte een 30-bord te zien namelijk.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:12

Ik heb dit van een ander forum:

Wanneer kiest u voor remmen, flink snelheid verminderen of geheel stoppen?
U kiest voor antwoord A: bij nadering van zwakke of instabiele weggebruikers, bij het rijden op smalle wegen, bij nadering tegenliggers op smalle wegen, bij obstakels op de rijbaan, bij slechte wegomstandigheden, tijdens het inhalen en tegemoetkomen van tegenliggers, bij nadering van onoverzichtelijke kruispunten, bij nadering van gevaarlijke kruispunten, bij rijden in de nabijheid van scholen, bij nadering spelende kinderen, bij nadering van onoverzichtelijke en/of scherpe bochten, bij grote snelheidsverschillen tussen bestuurders onderling en tijdens slechte weersomstandigheden.

Wanneer kiest u voor gas loslaten?
U kiest voor antwoord B als u de verkeerssituatie nog redelijk kunt overzien, de situatie eigenlijk geen direct gevaar oplevert, maar u het toch niet geheel vertrouwt.

Wanneer kiest u voor niets doen?
Als er geen direct gevaar aanwezig is, kiest u voor antwoord C. De verkeerssituatie is goed te overzien, er dus geen direct gevaar en er is voldoende ruimte op de weg om met dezelfde snelheid door te rijden. Er zijn geen grote snelheidsverschillen tussen de bestuurders en ook een inhaalmanoeuvre kan zonder problemen worden uitgevoerd.

Kiimm_

Berichten: 3159
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Re: Autotheorie gevaarherkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:37

Ik heb het pas ook gedaan, maar ik had een theoriecursus wat heel erg geholpen heeft. Het 1ste wat er in je op komt moet je kiezen, dat is vaak het goede antwoord.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:14

xConnie schreef:
Mijn rijinstructeur zei dat hij nog nooit had meegemaakt dat iemand was gezakt op de gevaarherkenning.

Echt?! Ken sowieso al 6 mensen (inclusief mezelf := ) die gezakt zijn op gevaarherkenning. Maar dat waren vooral mensen die theorie examen deden voordat ze begonnen met rijlessen, en gevaarherkenning is ook een beetje ervaring gebruiken die je opdoet bij je rijlessen :)

Phillipa
Berichten: 1996
Geregistreerd: 10-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:27

Mijn rij-instructeur kende ook niemand die daarop ooit gezakt was. Ik heb gewoon veel geoefend en zodoende wist ik welk antwoord ze wilden 'horen', in feite kwam het daar voor mij op neer, op een andere manier kon ik de logica niet zien. In het echt ben ik geen gevaar op de weg :+ , maar ik vond deze vragen vaak zo vaag. Als je veel oefenvragen maakt op dit gebied dan zie je dezelfde soort gevaarsituaties terugkomen en dan wordt het steeds makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:30

@Phillipa
Dat nieuwe gevaarherkenning is z'n beetje het moeilijkste gedeelte van het hele nieuwe theorie examen. Rest kan je leren, dat stuk niet. Vragen zijn soms nattevingerwerk vergeleken met de werkelijkheid, dus je moet er echt achter komen wat ze willen horen.

Enigste wat je kan doen is: oefenen, oefenen en oefenen.

Phillipa
Berichten: 1996
Geregistreerd: 10-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:33

Ja, ik had er dus ook behoorlijk stress voor, maar mijn instructeur vond dus dat het wel meeviel. Wel heb ik die les gelijk een DVD van hem kunnen lenen met oefenexamens (ook alleen gevaarherkenning) en idd dat is voor de meesten wel de enige oplossing.


DeniiSee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: s'-Gravenzande

Re: Autotheorie gevaarherkenning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-11 22:35

pff ik merk gewoon dat ik ook nog stront chaggerijnig word omdat t met leren zoooovaak fout gaat..
Denk ik het ene, is het het andere, maarja we zien het wel. oefenen idd..

Uit het oog, maar nooit uit het hart
Jax, Apache x Jazz, L1+10 PR: 218
Aram, Arabische volbloed ZZ-Licht+10 PR: 240, ZZ-Zwaar gestart, geen winst.

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re: Autotheorie gevaarherkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:33

En hoe ging je examen?


    Er zijn mensen die altijd een klein lichtje in zich hebben.
    Als je er daar in je leven een paar van om je heen hebt, is het nooit donker.

DeniiSee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: s'-Gravenzande

Re: Autotheorie gevaarherkenning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-11 21:38

4 fouten op gevaarherkenning, helaas 8 fout op t 2e deel :(
kan nu 1 juli pas weer, maar ga morgen ff bellen hoe het zit met als iemand uitvalt oid, want vandaag waren ook zomaar 4 mensen niet komen opdagen

Uit het oog, maar nooit uit het hart
Jax, Apache x Jazz, L1+10 PR: 218
Aram, Arabische volbloed ZZ-Licht+10 PR: 240, ZZ-Zwaar gestart, geen winst.

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:41

Oei dat is balen. Gelukkig heb je de gevarenherkenning wel gehaald, geeft vertrouwen voor de volgende keer in ieder geval. Volgens mij kan je ook in een andere stad theorie examen gaan doen als je daar sneller aan de beurt bent.


    Er zijn mensen die altijd een klein lichtje in zich hebben.
    Als je er daar in je leven een paar van om je heen hebt, is het nooit donker.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Re: Autotheorie gevaarherkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:42

balen zeg! Tis ook echt weinig fouten die je mag maken bij het 2e deel! heb t liever andersom :P dat je van de 40 12 fout mag hebben ofzo :))

DeniiSee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: s'-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-11 21:43

Jaa idd..
Heb nog gekeken, maar dat scheelde misschien 3 dagen ofzo, dus dat maakte ook niet heel veel meer uit.
Baal er flink van aangezien mn rijinstructeur zij dat ik makkelijk juli kon afrijden, maarja dat gaat niet he zonder theorie.

1234: haha jaa idd, t is ook echt heel scheef gewoon

Uit het oog, maar nooit uit het hart
Jax, Apache x Jazz, L1+10 PR: 218
Aram, Arabische volbloed ZZ-Licht+10 PR: 240, ZZ-Zwaar gestart, geen winst.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Re: Autotheorie gevaarherkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:45

weet je ook op wat voor vragen je bent gezakt? (dus die je echt niet wist oid, of achteraf zoiets had van: oohjaah oliebol! Dat was het! )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 6 bezoekers