Rugpijn door fanatiek rijden???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Rugpijn door fanatiek rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-02 21:15

Het laatste half jaar rij ik heel fanatiek en ik krijg steeds regelmatiger last van mijn onderrug. Nu ik in het M zit moet ik alles doorzitten en vooral de middendraf vraagt wat van mijn spieren. Hebben jullie hier ook ervaring mee?

Is dit normaal, ik bedoel mijn paard heeft ook spierpijn doordat de oefeningen zwaarder worden... of zit ik verkeerd? Zet ik mezelf vast? Ik heb zelf het gevoel van niet en ik krijg tijdens mijn lessen daar ook geen opmerkingen over. Ik rij nu op een veelzijdigheidszadel, zou een dressuurzadel een oplossing zijn?

Mijn instructrice kreeg dit jaar te maken met een acute hernia vanwege het rijden en ik maak me toch een beetje zorgen... dus als er mensen zijn die dit herkennen..

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 21:24

Volgens mij bestaat er geen fanatieke ruiter ZONDER rugpijn ,
is echt een paardesport - probleem jammer genoeg...

Als je zo eens om je heen luisterd loopt er ook geen (semi-) proffesional
rond zonder rugpijn lijkt het wel .....

Ik heb ook vaak last van mijn rug , maar als ik op m'n paardje rijdt dan is het stukken minder , dus bij mij helpt het juist om alles weer los en soepel te maken denk ik ?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 21:32

Ik hoor het ook veel ja, dat in de paardensport veel rugklachten voorkomen.

Maar bij helpt het juist ook tegen rugklachten. Ik had laatst super last van m'n rug, zware koffer verkeerd van de band afgetild op Schiphol, maar ik had ook les, die ik niet wilde afzeggen. Met pijn en moeite (en een krukje Haha! ) ben ik op m'n paard geklommen en nadat ik gereden had (en fanatiek ook!) was het een stuk minder, spieren waren veel losser en minder verkrampt.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-02 21:35

Klopt, tijdens het rijden heb ik echt geen last... maar nu het avond wordt ga ik het voelen...

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-02 21:37

Het is in iedergeval goed te weten dat ik niet de enige ben.. zoiets van gedeelde smart is halve smart... maar gaat het ook vanzelf weer weg als die spieren maar voldoende 'getraind' zijn?
O, o ik voel 'm al aankomen, je verlegt steeds je grens dus ook je rugspiergrens...

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Rugpijn door fanatiek rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 21:49

Vendell schreef:
Mijn instructrice kreeg dit jaar te maken met een acute hernia vanwege het rijden en ik maak me toch een beetje zorgen... dus als er mensen zijn die dit herkennen..


Jawel.

Ik heb ook een hernia, ik wil niet zeggen dat dit door het rijden komt. Maar ik vrees dat door én het rijden én stallen uitmesten én hooi/stro lossen etc. de boel er niet beter van wordt. Als je een zwakke rug hebt en je alles "om je paard heen" zelf doet, kun je er bijna op rekenen dat je ooit echt serieuze klachten krijgt...(lees mijn topics maar)

Dat heeft er overigens niet mee te maken dat je verkeerd op je paard zit, maar heel veel mensen zitten/liggen en tillen verkeerd (zoals ik) en op de een of andere manier krijg je dus eerder klachten als je rijdt.

Het enige wat je -denk ik- preventief kunt doen is zorgen dat buik-en rugspieren sterk blijven. Dus oefeningetjes doen op de grond, of zoek eens een goede therapeut op die je daarbij kan helpen. Blijf in ieder geval niet te lang met je klachten doorlopen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 21:57

Ik ben ook iemand die het (bijna) altijd in de onderrug heeft.
Of het door het paardrijden komt weet ik niet.
persoonlijk heb ik de schuld altijd gelegd op verkeerd tillen.
En aangezien ik met mijn werk de hele dag moet tillen en kisten van laag naar hoog en andersom weg moet zetten.

Maar verder kan ik je geen info geven Lachen

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-02 22:04

Thanx jongens (lees: meiden)
Gelukkig hoef ik niet te tillen voor mijn werk en ben ik ook zo'n 'verwende' pensionklant waarvoor al het zware werk wordt gedaan. Het is dus niet aannemelijk dat ik van doorzitten een slechte rug krijg? Mijn instructrice deed wel al dat zware werk erbij... dus dat zal zeker meespelen... Dan hoop ik maar dat het daadwerkelijk spierpijn is en geen wervel/ zenuwpijn oid. Man ik moet er niet aan denken door een stomme rugpijn niet meer te kunnen rijden...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 22:08

Bij mij komt het doordat ik een erg holle rug heb , dus dat wil wel...
Vroeger al tijdens wedstrijddagen , kwam ik al om 8 uur 's ochtends om de paardjes te doen waar ik op moest starten.
Ik moest dan pas om half 5 ofzo maarja de beginners moesten al vroeger.
En als ik dan wilde dat ze er een beetje uitzagen moest ik er vroeg bij zijn omdat ze anders al aan het rijden waren Knipoog

Maar dan stond ik dus ook de hele dag en had flink last van m'n rug...

Ook sta/loop ik op m'n werk de hele dag en dat is ook de pest voor m'n rug.
Nu ik Rena heb en kortere dagen werk gaat het een stuk beter ,
maar eigenlijk kan ik beter een ander baantje zoeken.

Maarja , wat ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 22:11

Wat doe je nu dan voor werk?
En is er geen ander werk voor je voor de afwisseling.

Ik heb ook al eens gedacht wat anders te gaan doen, maar ben absoluut niet iemand die de hele dag achter de compu kan zitten, op het bokken na dan Schijnheilig Dus blijf maar braaf in de tuinbouw werkzaam, wat ik verder ook heel leuk vind.
Maar lichamelijk is het wel zwaar.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-02 22:24

Ik heb een afwisselende kantoorbaan waarbij ik zelf plan wanneer ik 'naar buiten' ga of wanneer ik achter de compu zit... deze week had ik anders een weekje vrij. Maar die opmerking over die holle rug doet mij een belletje rinkelen. Sinds een half jaar heb ik ook van iemand anders les en we hebben langzaam mijn houding om weten turnen van hoge handen en kloppende beentjes naar een laag geplaatste hand en benen stil en meer richting het brede gedeelte van de buik. Daarvoor moet ik eigenlijk bol gaan zitten (en minder mijn rug hol maken)... daardoor schiet ik nu de rubrieken door... verder heb ik vandaag drie kwartier zonder beugels gereden... hmmm als ik zo alles op een rijtje zet is het niet zo verwonderlijk dat ik rugpijn heb...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 23:01

Juist , ik ook Tuinbouw dus...
Maar het betaald wel heel erg aardig , en is bij m'n overbuurman , paardje 350 meter verderop..... Knipoog

Afwisseling had ik bij m'n vorige baas veel meer , veel meer verantwoordelijkheid ook .

Heb wel WAT afwisseling maar doe voornamelijk een werkje dat de andere werknemers niet kunnen doen , ik heb er ervaring in en dan
doe je het al gauw als vaste taak natuurlijk....

Vooral als het zo warm wordt , dan wil ik ECHT stoppen met dit werk.
Met minder goed weer ben ik best tevreden hier verder.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 23:06

Ik heb ooit maanden vreselijke pijn in mijn onderrug gehad. Bleek het door het zadel te komen. De balans in het zadel was niet goed waardoor het je in een houding met bolle rug dwong. Daar vocht ik tegen om toch recht te zitten en voila, totaal verkeerde belasting van de spieren...
Ik heb sinds mijn nieuwe zadel (Passier) echt nooit meer pijn gehad.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 23:09

Haha , dat mag wel met een Passier *ping!* ook..... Knipoog

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook meestal in gevecht ben met m'n zadel , of beter gezegd met m'n stijgbeugels...

Merk duidelijk dat m'n lijf daar erg stram en pijnlijk van wordt....
Ik heb geen flauw idee waar het probleem nu eigenlijk zit ...?
Vreemd is het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 23:49

Op het moment dat je rugpijn krijgt van het rijden zelf (en de kunst is om dat vast te stellen) denk ik dat je houding echt niet goed is, en dat je verkrampt gaat zitten. Tijd om daar eens goed aan te werken, en je houdig achter je bureau zal er ook van verbeteren.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 01:09

pmarena schreef:
Haha , dat mag wel met een Passier *ping!* ook..... Knipoog


haha zeker *ping* oef! maar ik ga de investering er wel uithalen denk ik. Scheelt in ieder geval een hoop fysio-rekeningen. Ik heb het vorige zadel laten onderzoeken door wetenschappers en daar waren ze er snel klaar mee, het ontwerp deugde van geen kanten. De helling van het zitvlak was verkeerd en niet te corrigeren. Dit zadel MOEST rugpijn opleveren. Nou, lekker dan, was wel een nieuw zadel van 3000 piek hoor! Heb nog bij andere gebruikers van dat type zadel nagevraagd, iedereen rugklachten... Toeval? Niet dat het zadel nou altijd de oorzaak zal zijn, maar het is het checken waard.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 02:10

Ook ik ben een ruiter met rugpijn helaas. Een holle rug en scoliose staan garant voor die klachten.

Toch heb ik als ik regelmatig rij minder klachten omdat mijn spieren dan sterker worden. Ik heb ook een hernia gehad (tenminste dat zeiden de artsen, zelf vraag ik me wel eens af of het echt zo was).
Ik mocht absoluut niet rijden en moest plat op bed blijven maar mijn paard had een ongeluk gehad en moest driemaal daags gestapt worden. De eerste dagen deden anderen dat voor me maar ik kon niet wegblijven en liep zelf steunend en kreunend naast hem. Hij had ook pijn en was gruwelijk stijf en regelmatig hielden mensen ons staande omdat ze dachten dat er net iets met ons gebeurd was Haha!

Toen ik weer moest rijden van de veearts mocht ik nog nauwelijks uit bed van mijn arts en fysiotherapeut. Ik ben toch gaan rijden ondanks de pijn maar de pijn werd minder tijdens het rijden en de fysio was zeer tevreden over mijn vooruitgang *LOL*
Ik ben er in die tijd zelfs een keer afgevallen, recht op mijn rug maar zelfs dat kwam weer helemaal goed.
De fysiotherapeut zei de volgende dag zelfs dat het zo goed met mij ging omdat ik me zo goed aan het advies van niet rijden gehouden had!!

Sindsdien ga ik juist rijden als de pijn erg is en het helpt maar dat geldt helaas niet voor iedereen. Het hangt van de oorzaak af of het minder of juist erger wordt door rijden.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 09:29

Ik heb een tijdje een ponietje van iemand gereden omdat zei niet meer kon rijden, en waarom? Ze had heel erg last van haar rug (ze springt dan ook wel met die pony, en het beestje kan heel raar springen af en toe). Ze mocht wle rijden van de huisarts, maar het deed haar te veel pijn, heetf een tijdje helemaal niet gereden (ruim een maand denk ik) en is toen weer rustig begonnen. Gaat ook naar een therapeut, houding wa ook niet goed enzo, moest rechter op lopen ed, maar nu rijd ze weer volop wedstrijden en heeft er voor zover ik weet geen last meer van.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 10:52

Ik had eerder ook best vaak last van mijn onderrug. Helemaal bij het doorzitten of de galop. Vanwege mijn nek en schouders kreeg ik fysiotherapie nl. Mensendieck. Hierbij let je heel goed op je houding, maar leer je ook hoe je de spieren moet rekken en ontspannen.

Met paardrijden is dat erg goed van pas gekomen, want ik heb eigenlijk nooit rugpijn meer. Een goed zadel en een goede instructeur zijn natuulijk ook belangrijk.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 22:20

Zwabbertje schreef:
Ik heb het vorige zadel laten onderzoeken door wetenschappers en daar waren ze er snel klaar mee, het ontwerp deugde van geen kanten. De helling van het zitvlak was verkeerd en niet te corrigeren. Dit zadel MOEST rugpijn opleveren. Nou, lekker dan, was wel een nieuw zadel van 3000 piek hoor! Heb nog bij andere gebruikers van dat type zadel nagevraagd, iedereen rugklachten... Toeval? Niet dat het zadel nou altijd de oorzaak zal zijn, maar het is het checken waard.


Welk merk zadel was dat? Een redelijk bekende?
Het is wel een heel mooi excuus om eindelijk een nieuw dressuurzadel te kopen dat ik al heel lang wil. Schijnheilig Pling Ik rij nu nog steeds op een veelzijdigheidszadel

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 11:45

Ik ben ook zo iemand die heel regelmatig pijn in haar onderrug heeft! Tijdnes het rijden merk ik er niets van, en zoals anderen zeggen, als ik al pijn heb en ik ga rijden, wordt het minder. Vaak als ik 's avonds thuis kom, dan speelt de pijn weer op. Soms is het behoorlijk erg, want dan sta ik er 's morgens ook weer mee op, en op sommige dagen is het 's morgens weer over. Ik ben er nog nooit mee naar de dokter geweest, eigenlijk omdat het altijd van voorbijgaande aard is. Ik heb nog nooit maandenlang rugpijn gehad, het gaat meer om iedere keer maar even.

Misschien moet ik er toch eens mee naar mijn huisarts.....

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 11:56

?????
Ben ik dan de enige die geen last van de rug heeft? Ik rij 5/6 keer in de week en als het even kan 2 of meer paarden.
Ik heb de laatste 2 maanden wel last van m'n rug gehad, maar dat was een specifieke spier door ee nvalpartij (gescheurd), en dat is nu praktisch over. Maar van veel paardrijden heb ik nog nooit last van m'n rug gehad (zal het maar even afkloppen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 13:28

germie schreef:
?????
Ben ik dan de enige die geen last van de rug heeft? Ik rij 5/6 keer in de week en als het even kan 2 of meer paarden.
Ik heb de laatste 2 maanden wel last van m'n rug gehad, maar dat was een specifieke spier door ee nvalpartij (gescheurd), en dat is nu praktisch over. Maar van veel paardrijden heb ik nog nooit last van m'n rug gehad (zal het maar even afkloppen).

klop het maar af, want leuk is anders.

Ik heb tot een paar jaar terug door de week 4 paarden na mijn 40/50 urige werkweek gereden en 6 in het weekend.
Met rijden ook nooit last, alleen op mijn werk wel.
Dus voor mij was rijden ook juist goed.

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 13:41

Ik rij elke dag een stuk of 5 tot 7 paarden, en heb wel last van een VERMOEIDE rug na een hele dag gewerkt te hebben, maar heb niet echt rugpijn. Ik denk ook dat de mate van rugpijn verminderd kan worden door je zit en de manier van rijden.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-02 13:56

Maar niemand heeft echt de ervaring, zoals ik, met rugpijn dat tijdens het groeien naar een hogere rubriek ontstaat? Ik moet zeggen dat rugpijn ook een groot woord is hoor. Misschien is een vermoeide rug wel een beter woord, want na een nacht is het eigenlijk altijd weg en ik heb het alleen na een fanatieke les waarbij veel moet worden doorgezeten...

Wauw, ik wilde dat ik 5 tot 7 paarden op een dag kon rijden. Mijn benen branden al na eentje... Misschien ben ik wel een watje...