Wie rijdt er klassiek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:45

dus je rijdt klassiek als je 15 jaar de tijd neemt om een B proef te rijden Extreme duivel

ja, dat is ook kort door de bocht maar dat vind ik van de opmerking van QQQQ ook. Wat jij als verschil tussen klassiek en modern definieert, vind ik het verschil tussen wederom goed en slecht paard rijden. Waarom wil iedereen hier zo nodig in een 'systeem' rijden? Ik rijd niet klassiek, niet LDR, niet NH en whatever else er tegenwoordig is, ik probeer gewoon op basis van respect en vertrouwen een rechtgericht voorwaarts paard te krijgen dat door het sterker worden achter meer kan verzamelen. Niet meer, niet minder. En noem het maar het LvL systeem, bevalt me best.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 15:05

runningkawa schreef:
Ik heb alle tijd, maar daar overdrijf ik ook niet in.

Dus bijv een jaar lang met de kop omhoog want aan de teugel hoeft niet.
Lekker alle speiren na een jaar helemaal omturnen, nee daar ben ik geen voorstander van

het andere uiterste, hij moet en hij zal, nee dat ook niet.
Je merkt zelf wel wat ze kunnen, als je wilt luisteren naar je paard.

Geen klassieke ruiter zal een jaar met een kop in de lucht rijden. Het gaat om een nuance-verschil, een verschil van instelling, van achterliggende gedachte.
Zien wat ie aankan en het uiterste eruit halen vs zien wat ie aankan en het zo goed mogelijk cultiveren en ontwikkelen.
Daar zit een verschil tussen.
Goed vs slecht rijden staat hier los van.
Een wedstrijdruiter als Anky die wil en moet presteren, vraagt van de meeste paarden teveel. Zij heeft dan de luxe om door te gaan naar 't volgende paard, die dat wellicht wel aankan. Haar doel is olympisch goud of een WK winnen. Met welk paard, dat maakt haar niet uit.
Een klassieke ruiter haalt er plezier uit om elk paard zo goed mogelijk te ontwikkelen (ongeacht ras of niveau). Het einddoel is niet het doel. De training is het doel. Of dat paard nou "af" is op M of GP niveau, dat maakt niet zo heel veel uit. Als een paard op een wedstrijd wat minder z'n best doet, niet persé meer druk erop zetten, maar weten dat 't een volgend keer beter zal gaan. Rijden voor het paard. Niet voor 't lintje of de wp.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 15:11

dat vind ik zulke open deuren. Dan mag je mij ook klassiek ruiter noemen, best. Ik rijd voor mijn lol, en die van mijn paard. En als je dan je paard zo goed mogelijk ontwikkelt, hoeveel 'klassieke ruiters' houden zich bezig met spring- en terreintraining? Dat is veelzijdig ontwikkelen

Citaat:
Zien wat ie aankan en het uiterste eruit halen vs zien wat ie aankan en het zo goed mogelijk cultiveren en ontwikkelen.

IMO is dit hetzelfde Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 15:17

Dan ben ik ook klassiek
Rij wedstrijden voor de lol.
Ga natuurlijk niet om laatste te worden, maar is het wel zo, volgende keer beter.

Maar ik heb eigenlijk niet het idee dat het gebonden is aan klassiek of wat anders, maar aan de mentaliteit van de ruiter.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 15:21

runningkawa schreef:
Maar ik heb eigenlijk niet het idee dat het gebonden is aan klassiek of wat anders, maar aan de mentaliteit van de ruiter.

Ruitermentaliteit is een erg belangrijk deel van klassiek.

Lielle: multidisciplinaire opleiding hoort ook bij het klassiek. Voorbeeld? Klimke.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 15:29

Noem er nog eens een behalve zijn dochter Knipoog Ik ken iig nog Jenny Loriston Clarke Knipoog En hoe ga jij en monya daarmee om?

Ruitermentaliteit is een heel belangrijk onderdeel van paardrijden Knipoog Zoals jij het definieert is klassiek paardrijden als wat goed paard rijden is, alles wat slecht is, is modern.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:07

Lielle schreef:
Zoals jij het definieert is klassiek paardrijden als wat goed paard rijden is, alles wat slecht is, is modern.

Dat is jouw foute (dus moderne Verward Clown ) interpretatie van wat ik zeg.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:11

Ruitermentaliteit is een erg belangrijk deel van klassiek.

Hieruit proef ik (oke, het staat er niet) dat dat bij modern niet het geval is. In jouw berichten staat "snel resultaat ten koste van het paard is modern", klassiek is "de tijd nemen, tevreden zijn met wat het paard wil geven". Ik vind dat nogal zwart/wit en bovendien een waardeoordeel inhoudend.

Maar, hoe zat het nou met jouw springtraining?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:22

Die zin was een reactie op een zin van RK.
Je kan wat ik schreef zwart/wit of waardeoordeel vinden. Voor mij is het slechts een triest feit. Iedereen die wedstrijdresultaat (op welk niveau ook) vóór het welzijn van het paard zet, hoort voor mij niet bij klassiek. Iedereen waarbij het paard eerst staat, voldoet aan een belangrijke voorwaarde van klassiek, maar dat wil nog niet zeggen dat ze klassieke dressuur beoefenen.

Met m'n Shire spring ik niet zo heel veel, aangezien dat wat belastend is en ze er ook niet echt veel lol in ziet. Buitenritten en stijle hellingen klauteren vind ze wel super. Helaas zijn hier niet veel hellingen en dwingt tijd mij tot beperkt buitenrijden (ja, ik heb ook niet 'alle tijd', maar wel als het om de stapsgewijze opleiding van m'n paarden gaat!). M'n gelder springt wel prima en dat plan ik ook wel in op z'n tijd (gewoon wat lage sprongetjes, ik train 'm niet voor het "echte" springwerk).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:29

QQQQ schreef:
Die zin was een reactie op een zin van RK.
Je kan wat ik schreef zwart/wit of waardeoordeel vinden. Voor mij is het slechts een triest feit. Iedereen die wedstrijdresultaat (op welk niveau ook) vóór het welzijn van het paard zet, hoort voor mij niet bij klassiek. Iedereen waarbij het paard eerst staat, voldoet aan een belangrijke voorwaarde van klassiek, maar dat wil nog niet zeggen dat ze klassieke dressuur beoefenen.

en daar zit voor mij het verschil. Voor mij is iedereen die zijn eigen belangen voor die van zijn paard zet, niet goed bezig, en dat heeft helemaal niets met een systeem te maken.

Als we het daar nu dan over eens zijn: wat onderscheidt jouw Klassieke training dan van het gewone paard rijden?

Citaat:
M'n gelder springt wel prima en dat plan ik ook wel in op z'n tijd (gewoon wat lage sprongetjes, ik train 'm niet voor het "echte" springwerk).

en hoe pak je dat dan aan? Zomaar wat springen versta ik niet onder het zo goed mogelijk ontwikkelen van je paard. En over springtraining kun je met mij uuuuuuren filosoferen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:44

Citaat:
en daar zit voor mij het verschil. Voor mij is iedereen die zijn eigen belangen voor die van zijn paard zet, niet goed bezig, en dat heeft helemaal niets met een systeem te maken.

Dat denk ik dus ook.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:57

Lielle"]
Als we het daar nu dan over eens zijn: wat onderscheidt jouw Klassieke training dan van het gewone paard rijden?
[/quote]
Het lage spanningsniveau dat in het paard wordt opgeroepen, een beeld dat laat zien dat de ruiter geen kracht gebruikt of nodig heeft, het paard ondanks dat het hard aan het werk is een ontspannen gezichtsuitdrukking weet te bewaren. Grenzen verleggen met vooral kleine stapjes. Een paard dat loopt in een eigen, natuurlijke balans en houding (die niet primair bepaald wordt door de teugel).
Niet zo makkelijk zwart/wit te beschrijven, wel heel goed zwart/wit te beoordelen als je het ziet! Een goede klassieke ruiter is op elk opleidingsniveau in harmonie met z'n paard: Het ziet er harmonieus uit, absoluut niet spectaculair (dat wordt het pas bij het bereiken van niveau Kunst).

[quote="Lielle schreef:
Zomaar wat springen versta ik niet onder het zo goed mogelijk ontwikkelen van je paard. En over springtraining kun je met mij uuuuuuren filosoferen Knipoog

Voor de fysieke ontwikkeling van het paard werk ik dressuurmatig. Voor de mentale ontwikkeling is de afwisseling van springen, buitenritten etc weer belangrijk. Ik spring vooral voor de afwisseling, dus het mentale aspect. Voor het trainingsaspekt gebruik ik wel af en toe wat drafstangen.
Uiteraard kan springen goed gebruikt worden voor bepaalde aspekten van de training, maar ik kies hiervoor bijna altijd de dressuur aanpak - da's een persoonlijke voorkeur, maar ook een practische keuze.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:00

QQQQ"]
[quote="Lielle schreef:

Het lage spanningsniveau dat in het paard wordt opgeroepen, een beeld dat laat zien dat de ruiter geen kracht gebruikt of nodig heeft, het paard ondanks dat het hard aan het werk is een ontspannen gezichtsuitdrukking weet te bewaren. Grenzen verleggen met vooral kleine stapjes. Een paard dat loopt in een eigen, natuurlijke balans en houding (die niet primair bepaald wordt door de teugel).
Niet zo makkelijk zwart/wit te beschrijven, wel heel goed zwart/wit te beoordelen als je het ziet! Een goede klassieke ruiter is op elk opleidingsniveau in harmonie met z'n paard: Het ziet er harmonieus uit, absoluut niet spectaculair (dat wordt het pas bij het bereiken van niveau Kunst).
[/quote]

[HAW] indoor cross Wanroy
Resultaat van het LvL rijden *LOL*

M.i. kun je door zomaar wat te springen aardig wat teniet aan doen aan je dressuuropleiding. Goed uitgevoerd levert springtraining een zeer aanzienlijke bijdrage aan het dressuurmatig rijden van je paard en vice versa.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:10

Lielle schreef:
M.i. kun je door zomaar wat te springen aardig wat teniet aan doen aan je dressuuropleiding. Goed uitgevoerd levert springtraining een zeer aanzienlijke bijdrage aan het dressuurmatig rijden van je paard en vice versa.

Ongetwijfeld en daar waak ik dan ook voor. Belangrijkste vind ik dat de ontspanning erbij blijft behouden. (dus die zoek ik altijd eerst dressuurmatig op alvorens over een sprongetje te gaan)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:13

Lielle schreef:

Stoere foto's! Je paard heeft er meer zin in dan op je avatar Tong uitsteken
Rustige positieve gezichtsuitdrukking en de gesloten schuimende mond vallen mij zeer positief op OK dan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:14

ander paard Haha! paard op mijn avatar was heel erg verstandig om te stoppen, anders waren we ondersteboven op een erg massieve oxer geland *LOL* Foto's van hem staan in mijn profiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 18:41

Maar zijn andere "methodes' dan het ligt willen rijden niet van belang?

Ik denk het wel.
Als je bijv Anky hoort met haar LDT methode, zegt ze ook niet steeds te willen drijven.
Toch rijd ze gen klassiek, hoe kan dat dan?

En zo ok met ontspanning, zonder dat kun je niks.
Maakt niet uit welke methode je hanteerd, met een gespannen paard, ben je klaar.
Lijkt mij stug dat een ander dat anders ervaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:04

QQQQ schreef:
Een klassieke ruiter haalt er plezier uit om elk paard zo goed mogelijk te ontwikkelen (ongeacht ras of niveau). Het einddoel is niet het doel. De training is het doel. Of dat paard nou "af" is op M of GP niveau, dat maakt niet zo heel veel uit. Als een paard op een wedstrijd wat minder z'n best doet, niet persé meer druk erop zetten, maar weten dat 't een volgend keer beter zal gaan. Rijden voor het paard. Niet voor 't lintje of de wp.

Als dat volgens jouw definitie klassiek rijden is, dan ben ik een klassiek ruiter bij uitstek. Maar volgens mij had jij daar toch andere ideetjes over Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:10

QQQQ schreef:

tadaaaa! Haha! Ik rijd ook hartstikke klassiek Tong uitsteken

Ik begrijp net als Lielle ook de hang van mensen om een bepaalde sticker op hun manier van rijden te moeten plakken niet. Heel grappig voorbeeld uit een PB wisseling:
Z: "ik geloof dat ik tov mijn paarden redelijk no-nonsense ben"
bokker: "mijn paard reageerde zus en zo op De No-nonsense methode
Dus nu hebben we naast A8H, AdB, LDR, klassiek en NH ook al NN. Haha!

Ik kan het bijna niet meer uit elkaar houden Verward

Ik begin aqua8horse te missen

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:25

QQQQ"]
Een wedstrijdruiter als Anky die wil en moet presteren, vraagt van de meeste paarden teveel. Zij heeft dan de luxe om door te gaan naar 't volgende paard, die dat wellicht wel aankan. Haar doel is olympisch goud of een WK winnen. Met welk paard, dat maakt haar niet uit..
[/quote]

Wat wil je hiermee zeggen dan ?
Omdat ze de luxe heeft om op een ander paard te stappen klassiek voor haar niet geschikt zal zijn ?
Ook zeg je eigenlijk dat "professionals" die het maximale uit hun paard willen halen klassiek niet bij hun past dus Verward

[quote="QQQQ schreef:
Als een paard op een wedstrijd wat minder z'n best doet, niet persé meer druk erop zetten, maar weten dat 't een volgend keer beter zal gaan. Rijden voor het paard. Niet voor 't lintje of de wp.

Je brengt het weer leuk je anti campagne tegen LDR maar bovenstaande quote heeft 0 te maken in wat voor systeem je rijdt Verward Verward

Niks denigrerends tegen je Shire QQQQ maar heb je je weleens afgevraagd waarom LDR bij jou als combinatie überhaupt al niet kan werken ?
Bedoel hiermee te zeggen dat jij niet zo moet schreeuwen tegenover LDR omdat deze mensen met heel ander type paarden werken en de effectiviteit van de training op een heel ander niveau liggen als waar jij mee bezig bent.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 20:29

Lielle schreef:
tactmatig drijven zoals het mij destijds geleerd werd is iedere pas drijven.

en dat wordt nou juist NIET gedaan bij de klassieke scholing en ook heeft het niets met signaalrijden te maken. Of begrijp ik je verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:33

Zep schreef:
tadaaaa! Haha! Ik rijd ook hartstikke klassiek Tong uitsteken

Jij ook al Haha!

Hebben we toch nog iets geleerd van QQQQ. En volgens mij doen we het in de ogen van QQQQ dan okniet zo slecht meer Tong uitsteken

Kom op QQQQ, even terug met beide voetjes op aarde! Ik denk dat 95% van de Bokkers hier rijdt voor z'n plezier. Paardrijden is voor mij maar een hobby, iets dat je doet naast je andere bezigheden. En die hobby zorgt voor een stukje ontspanning en plezier. Als dat niet zo is kun je beter gaan dammen.
Ik stoor me beetje aan jou denigrerende toontje dat je aan slaat tegen mensen die hun paard op een andere manier trainen dan dat jij dat doet. Daarbij schijn je het keer op keer weer nodig te vinden om iedereen die 'anders' traint dan jij voor ogen hebt zwart te maken en af te schilderen als ego trippers die op prestatie belust zijn. Beetje meer nuancering zou op zijn plaats zijn.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 20:44

QQQQ schreef:

Heel mooi gezegd, QQQQ, echt heel mooi.
Hoewel niet per definitie inherent aan het klassieke rijden. Dit is wel een van de oorzaken dat ik naar het klassieke toe ben gegroeid. Toen ik 30 jaar geleden begon met rijden, kon ik me al niet zo verenigen met het 'gedrag' van de 'manegeruiters'. Na enige tijd lessen kreeg ik mijn eerste paard (letterlijk) en vond ik meer mijn draai in het westernrijden - meer werken met signalen ipv constante druk en getrek. Totdat de Nederlandse westernwereld overspoeld werd door mensen die voor 25.000 gulden een paard importeerden en die lieten doortrainen door een trainer met naam en zelf uitbrachten op wedstrijden, gehuld in turquise en goud. Ook de gedragingen van sommige trainers in inrijbakken dreef mij weg van de westernsport.
Van daaruit ben ik meer gaan kijken naar de klassieke dressuur, daar zit ook de rode draad in van 'niets doen als het paard loopt en pas iets doen als er iets moet veranderen'. Het 'taktmatig drijven' vind ik iets vreselijks, het ziet er niet uit dat beengewiebel en wat doet het nou eigenlijk? Ik lijk het maar niet te kunnen begrijpen.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 21:28

Wat heeft het niveau of het soort paard hierme te maken? Heel knap dat iemand op hoog niveau samengesteld rijdt en goed kan springen, maar daarover ging het hier helemaal niet, toch?
Het ging over een manier van dresuur rijden, kennelijk lastig te definieren, wat toch geen reden mag zijn om het meteen te veroordelen? Kan iemand mij vertellen wat LDR is?
En rijden voor je plezier is hardstikke mooi! Nagenoeg alle ruiters die ik ken rijden voor hun plezier, maar toch vraag ik me vaak af of ze eigenlijk wel plezier hebben... En hoe zit het met het plezier van het paard? Oh, da's ook off-topic, sorry.
Mooie foto's hoor Lielle, heel knap!

Na het lezen van wat andere topics kom ik tot de ontdekking dat ik steeds bedoel: Iberisch/klassiek en dat het begrip klassiek hier vaak verward wordt met Duits-klassiek. Da's toch anders. Ik ga eens even zoeken naar een goede omschrijving van de verschillen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:49

de meeste ruiters die het over klassiek hebben hebben het over 'Duits klassiek'

Ik ga met Lielle mee,(denk ik, ongeveer)
Ik hou niet van de uitdrukking systeem.
Ik rij voor m'n plezier en probeer te doen wat ik denk dat goed is.
of dat nu klassiek, modern, engels, LDR, is dat interreseerd me geen bal.
Ik probeer van alles eruit te pikken wat mij het beste lijkt.
Voor mij is belangrijk dat m'n paard het werk aankan en dat hij er lichamelijk beter en mooier van wordt en vooral: dat hij net zoveel plezier heeft als ik.