Toch nog een vraag over hoefzweren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Toch nog een vraag over hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 22:15

Udinde heeft aan de bovenkant van haar achterhoef een klein (anderhalve cm ongeveer) horizontaal sneetje. (soort scheurtje)

Dit heeft ze vorig jaar ook eens gehad, volgens mijn hoefsmid een hoefzweer. Normaal gesproken lopen paarden met een hoefzweer verschrikkelijk kreupel. Udinde niet Verward
In ieder geval vorig jaar niet, toen zag ik haar dagelijks. Nu zie ik haar zo'n 3x in de week (als het weer meezit iig) en ik heb haar nooit kreupel of onregelmatig gezien.

Kan het ook iets anders zijn? Ik denk dus zelf dat het een naar boven uitgegroeide hoefzweer oid is geweest. (net als afgelopen jaar)
Maar dat is toch eigelijk raar dat ze niet kreupel loopt/ heeft gelopen.

Kan iemand mij iets vertellen hierover (ervaringen misschien) of heeft iemand een idee of het misschien heel iets anders is?

Even voor de duidelijk nog, ze loopt vlekkeloos, het scheurtje is schoon en mooi egaal, niet warm of wat dan ook.

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 22:48

de paarden die ik meegemaakt heb met een hoefzweer liepen inderdaad kreupel en goed ook
1 paard Moonlight had ook een dik opgelopen been tot boven zijn knie (van die hoefzweer)
ik zou niet kunnen zeggen of een paard ook een hoefzweer kan hebben zonder daar last van te hebben , klimkt mij 9in ieder geval raar in de oren
maarruh kun je het niet eens aan de hoefsmid vragen?
groetjes sonja

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 08:51

hoi
mijn ervaring met m'n eerste paard met een hoefzweer was inderdaad dat je dacht dat het minstens gebroken moest zijn, zo stokkekreupel!!!
dan wordt het eruit gesneden, de zweer. een paar dagen in een hoefzak en dan gaat het vaak wel weer. Maar het doet echt veel pijn voor die beesten!!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 14:23

Paarden met een hoefzweer lopen over het algemeen erg kreupel, hebben een erg warme hoef. Een scheurtje in de hoefwand zou ik niet bestempelen als een hoefzweer. Wat wel goed mogelijk is, is dat een hoefzweer in de hoef, boven, vaak aan de kroonrand, doorbreekt naar buiten, het pus moet ergens heen. Maar dan is je paard vaak al erg kreupel voor dat gebeurt en zou er troep naar buiten moeten komen.
Gewone hoefscheurtjes komen wel voor, door trainen, een klap erop ed. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, tenzij het verder scheurt, dan zou je een plaatje erop kunnen zetten om grote problemen te voorkomen.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 19:36

kan zijn hoor dat ze er niet kreupel van liep.
bij ons op de manege, hebben we dat ook eens gehad met een manegepony.
de pony werd bekapt door de smid, bleek ie in beide voorvoeten een hoefzweer te hebben die door heel de witte lijn liep Lips are sealed auw....
de pony heeft geen dag kreupel gelopen Verward
komt wel vaker voor hoor, vervelend maar niks ernstigs Knipoog
waarschijnlijk hebben sommige paarden een hele hoge pijngrens ofzo Verward
toedeledoki
gillian

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-02 09:05

Jantien schreef:
Gewone hoefscheurtjes komen wel voor, door trainen, een klap erop ed. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, tenzij het verder scheurt, dan zou je een plaatje erop kunnen zetten om grote problemen te voorkomen.


Maar zouden deze scheurtjes niet verticaal moeten zijn ipv horizontaal?
Het zit inderdaad helemaal boven aan de kroonrand, wat dat betreft had het een hoefzweer kunnen zijn.
Ik zal de hoefsmid er nog eens naar vragen als ie komt. Want als het naar boven toe uitgebroken is, dan zou je toch nog sporen moeten zien aan de onderkant? Of hoeft dat niet?