Betoog rookverbod

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Betoog rookverbod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-11 09:14

Hallo, graag zou ik jullie meningen horen over mijn betoog.

Hallo, welkom ik ben Michelle Visser, ik ga een betoog houden over het rookverbod in de horeca.
Wat is een traditionele kroeg nog zonder rokers?
Sinds Juli 2008 is er een rookverbod in de horeca. Dus in alle restaurants, kroegen en zelfs in coffeeshops mag niet meer gerookt worden. Naast de voorstanders van deze wet zijn er ook enorm veel tegenstanders. Dat is ook logisch, want deze wet beperkt de Nederlander in zijn vrijheid!

Ik zal in dit betoog uitleggen waarom ‘Het rookverbod in de Nederlandse horeca moet per direct worden afgeschaft.
Als de overheid een verbod op het roken doorvoert in de horeca betekent dit een verbod op verslavingen en een beperking in de vrijheid. Ten tweede wordt de groep rokers achtergesteld in tegenoverstelling tot de groep niet rokers.
Maar het geen dat ik nog veel erger vind is, dat het meest gebruikte argument ‘’ meeroken is slecht voor je’’ zo vaak gezegd is dat iedereen dit is gaan geloven. Uit 155 onderzoeken is gebleken dat meeroken helemaal niet zo schadelijk is als overal wordt geroepen. Slechts in 13% van de onderzoeken had tabak een negatief effect op de gezondheid van de meeroker, in 81% van de gevallen was er geen noemenswaardig effect en in 6% procent van de gevallen was er zelfs spraken van een positief effect. De WHO is zelf een van de fanatiekste anti-rokers, maar ook zij konden niet bewijzen dat passief roken schadelijk is voor de gezondheid.
Door het rookverbod in de horeca gaat men veelal buiten staan wat overlast met zich mee brengt, er zullen mee hangjongeren komen, geluidsoverlast en schade aan de flora en fauna zal oplopen. Een speciale rokersruimte met goede filters en ventilatie zou dit probleem verhelpen.

Iedereen heeft recht op een rookvrije werkplek.
Iedereen is het daar over eens, maar je kunt u wel voorstellen dat je in een niet rook café gaat werken als je niet rook t en als je wel rookt andersom, dan neem je zelf het risico. Iedereen heeft ook recht op een bijengif-vrije werkplek, behalve imkers die moeten niet zeuren.

Het enige argument dat niet gebruikt wordt is dat het gewoon stinkt en dat mensen er last van hebben. Dat is een echt argument maar dat kan je niet aandragen want het geeft blijk van intolerantie.




Het komt er op neer dat het er niet om gaat wat de waarheid is, maar wat de meerderheid denkt dat de waarheid is. Dat is het enige waar naar gehandeld wordt. De overheid mag de vrijheid van burgers niet beperken en er mag niemand achtergesteld worden, op dit moment gebeurd dit bij de groep rokers. Een goede oplossing is dan ook de rokersruimte, deze ruimte geeft de rokers de vrijheid om te roken en de niet-rokers de vrijheid om niet in andermans rook te hoeven staan. Ten tweede zou de rokersruimte minder schadelijk zijn voor de flora en fauna vanwege de goede filters en ventilatie. En de overlast die men zal ondervinden als de rokers buitenstaan valt ook weg.

Jaapie <3

juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Betoog rookverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:17

ik als astma patiënt ben uiteraard blij met het rookverbod.
Door het rookverbod kan ik nu ook eens naar een restaurant of kroeg.. wat ik daarvoor nooit deed omdat ik daar te veel last van kreeg.
Ik kan niet begrijpen dat mensen willen roken, maar accepteer het wel. Ik wil er alleen zelf geen last van ondervinden.
Ik zou het heel jammer vinden als het rookverbod weer wordt afgeschaft, want dat beperkt mij dan weer in mijn vrijheid... om het maar even om te draaien.

nu zijn er vast meer rokers dan longpatienten.. maar dat zal nog wel veranderen

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Betoog rookverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:27

Ik ben ook zeeeeer blij met het rookverbod. Ik werk in de horeca en als er geen verbod was gekomen was ik gestopt omdat ik gewoon geen lucht mee krijg. Mee roken is wel degelijk slecht alleen rokeeres hebben dat niet in de gaten. Tevens ben ik astma patiente en er zijn er nog veel meer.

Rokers kunnen makkelijker bij een niet rokers cafe/ restaurant naar binnen dan niet rokers naar een rokers cafe/ restaurant.

Je eten en drinken wordt niet vergald door die putlucht en zo weet ik nog wel meer argumenten.

Je moet er gewoon even aan wennen en straks is het normaal.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:01

Miiej schreef:
Ik zal in dit betoog uitleggen waarom ‘Het rookverbod in de Nederlandse horeca moet per direct worden afgeschaft.
Als de overheid een verbod op het roken doorvoert in de horeca betekent dit een verbod op verslavingen en een beperking in de vrijheid. Ten tweede wordt de groep rokers achtergesteld in tegenoverstelling tot de groep niet rokers.

rokers mogen overal roken, in hun eigen huis, buiten, alleen niet op openbare gelegenheiden. Ze worden dus níet achter gesteld, en er is zeker geen verbod op verslavingen.
Bovendien wordt er, als je het op jouw manier bekijkt, altijd iemand achter gesteld. Zonder rookverbod in de horeca worden namelijk de niet rokers achter gesteld, of de mensen die zodanig last ondervinden dat het voor hen niet mogelijk is met rook in een ruimte te zitten.

Citaat:
Maar het geen dat ik nog veel erger vind is, dat het meest gebruikte argument ‘’ meeroken is slecht voor je’’ zo vaak gezegd is dat iedereen dit is gaan geloven. Uit 155 onderzoeken is gebleken dat meeroken helemaal niet zo schadelijk is als overal wordt geroepen. Slechts in 13% van de onderzoeken had tabak een negatief effect op de gezondheid van de meeroker, in 81% van de gevallen was er geen noemenswaardig effect en in 6% procent van de gevallen was er zelfs spraken van een positief effect. De WHO is zelf een van de fanatiekste anti-rokers, maar ook zij konden niet bewijzen dat passief roken schadelijk is voor de gezondheid.


Welke onderzoeken zijn dat dan? Heb je bronnen, en zo ja zijn dat valide bronnen? De onderzoeken die ik ken zijn betrouwbaar uitgevoerd en die wijzen zéker wel een negatief effect uit op meeroken. Meeroken ís nu eenmaal slecht en van alle longpatiënten (copd) heeft 80% dit door zelf roken, 15% door meeroken! Een positief effect (waarop dan?) lijkt me helemaal apekool.
Bovendien vertel je niet wát het negatieve of 'niet noemenswaardige' effect (effect waarop??) dan is.

Citaat:
Door het rookverbod in de horeca gaat men veelal buiten staan wat overlast met zich mee brengt, er zullen mee hangjongeren komen, geluidsoverlast en schade aan de flora en fauna zal oplopen. Een speciale rokersruimte met goede filters en ventilatie zou dit probleem verhelpen.


Door het rookverbod is het aantal rokers overall afgenomen. Een speciale rokersruimte binnen een kroeg is er in sommige kroegen al, dit is nl niet verboden. Het ligt aan de kroegeigenaar hoe deze met het rookverbod omgaat.

[o]

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Betoog rookverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:04

Ik zelf vind het niet erg om naar buiten te gaan om te kunnen roken.Maar ik vind het wel een belachelijke regel.Voorheen hoorde je nooit iemand klagen over roken in de kroeg,het kabinet komt ermee en opeens hebben heel veel mensen last van de rokers in de kroeg.
Het gaat nog zover komen als in Amerika,dat je niet eens meer in het park mag roken en op terrasjes en in drukke winkelstraten.Sorry maar je kan ook overdrijven.

FB Groep Second Chance.

Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:04

Ik rook zelf ook, maar vind het prima dat er niet meer gerookt word in restaurants e.d.
Ik ga wel lekker naar buiten, geen gerook boven mn eten ..

“If you were half as funny as you thought you were, my boy, you'd be twice as funny as you are.”

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Betoog rookverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:07

Wil je hier meningen over het rookverbod, of wil je commentaar over hoe je je betoog nog kunt verbeteren?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.


Corelli

Berichten: 9991
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Betoog rookverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:11

Inhoudelijk ga ik mee met Verootjoo :) Zij heeft precies neergezet wat ik ook kwijt wilde :)

Qua grammtica, jij schrijft "Ten tweede wordt de groep rokers achtergesteld in tegenoverstelling tot de groep niet rokers." en het moet "...ten opzichte van..." zijn :)

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:22

Hoe lang moet je betoog ongeveer duren? Met dit stuk ben je volgens mij in ongeveer 3 minuten wel klaar. Als het langer mag duren zou ik het als ik jou was nog iets uitbreiden. Over die onderzoeken zou je bijvoorbeeld best iets meer informatie mogen geven. Als je zegt dat meeroken in 6% van de onderzoeken een positief effect had rijzen er bij mij grote vraagtekens. Het lijkt me goed als je daar wat meer over vertelt, want anders luisteren mensen niet meer naar je betoog omdat ze druk zijn met zich af te vragen hoe dat nou toch kan. Wat ook erg kan helpen om je betoog beter te maken is om nog een betoog te maken, maar dan juist als voorstander van het rookverbod. Daardoor krijg je je eigen gedachten beter op een rijtje en kun je in je betoog rekening houden met de argumenten van de voorstanders en hun tegenargumenten op jouw argumenten.

Rintah

Berichten: 2919
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:45

gohya schreef:
Ik zelf vind het niet erg om naar buiten te gaan om te kunnen roken.Maar ik vind het wel een belachelijke regel.Voorheen hoorde je nooit iemand klagen over roken in de kroeg,het kabinet komt ermee en opeens hebben heel veel mensen last van de rokers in de kroeg.
Het gaat nog zover komen als in Amerika,dat je niet eens meer in het park mag roken en op terrasjes en in drukke winkelstraten.Sorry maar je kan ook overdrijven.

En waarom denk je dat dat is? Omdat mensen die niet tegen de rook kunnen er simpelweg niet naartoe gingen omdat ze weten dat ze er niet tegen kunnen/het niet fijn vinden.
Ook ik ben heel blij met het rookverbod, al mogen ze dat van mij uitbreiden naar 3m van de ingang af, of zo gaan staan dat de rook niet langs de ingang waait. Want door het rookverbod staat iedereen vlak buiten de ingang waardoor je je eerst door een rookgordijn heen mag worstelen voordat je naar binnen kunt *licht sarcastisch bedoelt ofc*
Een nadeel van het rookverbod is dat iedereen die rookt nu op het terras gaat zitten roken, waardoor ze daar dus ook een rookgordijntje optrekken en het voor mensen die last hebben van de rook dus veel lastiger wordt om rustig op een terrasje te zitten.

Miiej schreef:
De overheid mag de vrijheid van burgers niet beperken en er mag niemand achtergesteld worden, op dit moment gebeurd dit bij de groep rokers. Een goede oplossing is dan ook de rokersruimte, deze ruimte geeft de rokers de vrijheid om te roken en de niet-rokers de vrijheid om niet in andermans rook te hoeven staan. Ten tweede zou de rokersruimte minder schadelijk zijn voor de flora en fauna vanwege de goede filters en ventilatie. En de overlast die men zal ondervinden als de rokers buitenstaan valt ook weg.

Rokers kiezen er nog altijd zelf voor om te roken (of hebben daar in het verleden voor gekozen en kunnen nu niet meer stoppen)Ik ben van mening dat de rokers niet achtergesteld worden maar dat de verhoudingen tussen rokers en niet-rokers juist meer gelijk is getrokken. Eerst was het zo dat je overal mocht roken en dat degenen die er last van hadden pech hadden, nu is het zo dat niet-rokers de keuze hebben om ergens naar toe te gaan waar niet gerookt wordt en de rokers buiten een hééle grote rookruimte hebben.
Over de invloed wat het buiten roken heeft op de flora en fauna, zolang er gebruik wordt gemaakt van asbakken en er niks op de grond gegooid wordt zal dit maar miniem zijn. auto's stoten vele malen meer schadelijke gassen uit als een sigaret.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Re: Betoog rookverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:31

Heel eerlijk gezegd (en ik ben een roker), vind ik het rookverbod eigenlijk heel terecht.
Het is ongezond, dat staat toch wel vast, en het stinkt...

Maar goed, iedereen zijn eigen keuze. Wij moeten niet rokers niet lastig vallen met onze rook.
Wellicht zou je een scheiding kunnen maken tussen kroegen waar wel en waar niet gerookt wordt. Dan kunnen mensen echt zelf kiezen.
Als roker vind ik persoonlijk niet dat het rookverbod moet worden opgeheven.

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Re: Betoog rookverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:48

Lusitano dat vind ik heel eerlijk van je, dat staat echt wel voor inlevingsvermogen.
Ik heb wel last van rook, ik heb ook lichte astma maar ik kan echt ziek worden van de rooklucht.
Voor het rookverbod ging ik liever niet uit eten vanwege de rook lucht. Daardoor vind ik het nu erg fijn dat ik nu niet meer wordt beperkt.
Ik kan heel goed begrijpen dat rokers het niet fijn vinden om bijvoorbeeld buiten te moeten roken, daardoor zou ik ook gaan voor een rokers ruimte en een rook vrije ruimte dan is iedereen blij toch?
En ook ik vraag me af op welke onderzoeken je baseert dat roken zelfs positieve gevolgen heeft en bijna geen negatieve. Ik geloof toch eerder in al die andere onderzoeken die heel wat anders uitwijzen. En meeroken is wel degelijk schadelijk, als je veel meerookt schijnt het zelfs schadelijker te zijn doordat je dan over je longen ademt en veel rokers dat niet schijnen te doen. Van dit laatste weet ik niet zeker of het klopt maar dat had ik eens ergens gelezen (ben de bron weer vergeten helaas).

Polaris

Berichten: 6843
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Nederland

Re: Betoog rookverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:24

Ik twijfel ook een beetje over je bronnen :+ Bovendien zijn er door de sigaretten producenten en andere pro-rookorganisaties ook een hoop eenzijdige, bevooroordeelde kul-onderzoeksresultaten naar buiten gebracht, dus pas wanneer ik een onafhankelijk, representatief onderzoek krijg voorgeschoteld geloof ik erin :).

Verder een persoonlijke mening: je zou het bijna asociaal kunnen noemen als je geen rekening houdt met niet-rokers, die last hebben van de rook. Het is net als heel hard telefoneren in een stiltecoupe (of zelfs gewone coupe :+) of je muziek heel hard aandoen, als mensen last van jouw gewoontes kunnen hebben, zéker als het hun gezondheid kan beinvloeden, behoor je dit gewoon zoveel mogelijk te voorkomen. Dat de overheid hierbij moest helpen vind ik alleen maar treurig, het was beter als mensen dit zelf al vanuit sociaal gevoel deden. Overigens heb ik er niets op tegen als er speciale rookkroegen zouden worden opgericht :) zolang ik maar de mogelijkheid hou om naar een gewone kroeg te gaan.

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Betoog rookverbod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-11 10:39

Hmm, oke lastig. Het is een betoog voor school de rede dat ik wil kiezen om er tegen te zijn is omdat ik denk dat iedereen voor er voor kiest.

Jaapie <3

Corelli

Berichten: 9991
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Betoog rookverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:27

Dat is opzich een heel nobel streven, maar dan moet je wel met heeeel goede argumenten komen en daarmee maak je het jezelf wel lastig :)

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:47

Miiej schreef:
Hmm, oke lastig. Het is een betoog voor school de rede dat ik wil kiezen om er tegen te zijn is omdat ik denk dat iedereen voor er voor kiest.


Iedereen er voor? Zoals je ziet zijn er ook al veel tegenstanders om het rookverbod op te heffen. Dus daar sla je de plank al mee mis.

Corelli

Berichten: 9991
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:49

PBA_ : TS bedoelt iedereen voor het rookverbod :) Maar goed, je hebt wel een punt: je kunt nooit voorspellen wat voor mening mensen hebben

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:50

PBA_ schreef:
Miiej schreef:
Hmm, oke lastig. Het is een betoog voor school de rede dat ik wil kiezen om er tegen te zijn is omdat ik denk dat iedereen voor er voor kiest.


Iedereen er voor? Zoals je ziet zijn er ook al veel tegenstanders om het rookverbod op te heffen. Dus daar sla je de plank al mee mis.


Lees eens goed, ze bedoelt dat veel mensen voor het rookverbod zijn, en daarom wil zij er tegen zijn. Dus jij slaat de plank mis :)

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:53

Maar ben je het zelf met je eigen argumenten eens? Kiezen om tegen te zijn omdat anderen volgens jou voor zijn is niet slim, dan komt een betoog nooit goed aan.

Ik twijfel net zoals de rest hier aan je bronnen, meeroken is aangetoond slecht voor je, dat is niet te ontkennen. Ook je andere argumenten zijn heel makkelijk te weerleggen. Niet echt een sterk betoog dan..

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:15

LETS schreef:
Maar ben je het zelf met je eigen argumenten eens? Kiezen om tegen te zijn omdat anderen volgens jou voor zijn is niet slim, dan komt een betoog nooit goed aan.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat iedereen die echt goed is in het maken van een betoog ook een goede advocaat van de duivel speelt. Inlevingsvermogen is namelijk juist heel belangrijk. Op school werden mijn klasgenoten en ik bij de lessen over betogen dan ook gewoon bij 'voor' of 'tegen' ingedeeld, los van wat we er eigenlijk van vonden. Ik herinner me een keer dat ik een stelling moest verdedigen die neerkwam op 'alle buitenlanders het land uit', een stelling waar nu niemand geschokt op zou reageren, maar dat lag toen wel even anders. De goeie oude tijd. ;( De gemoederen liepen zo hoog op dat ik een aantal klasgenoten er even aan moest herinneren dat het niet mijn eigen mening was. :=

Ik vind het dus juist leuk dat TS ervoor kiest om het standpunt te verdedigen waarvan ze verwacht dat weinig mensen het met haar zullen delen. Wel denk ik dat het goed is om nog wat meer tijd in het betoog te steken. Ben je er nog mee bezig geweest Miiej?

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-11 13:18

Nee dat begrijp ik, ik zal dus ook opzoek moeten gaan naar sterkere argumenten. Zoals ik mijn klas in schat waarvan niemand rookt zullen veel mensen voor het rookverbod zijn. Dus lijkt het mij leuk om het tegenovergestelde te doen, mijn mening zelf is dat ik vind dat het rookverbod goed is maar dat men dat gebruik mag maken van speciale rook ruimtes en dus niet alleen buiten. Ben overigens zelf wel een roker.

Jaapie <3

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Betoog rookverbod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-11 13:19

Goeroe ik zal er vandaag nog mee bezig gaan, ben bezig met afstuderen dus er liggen nog meer on afgeschreven plannen.

Jaapie <3

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Re: Betoog rookverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:21

@goeroe; Daar heb je wel gelijk in, maar dan moet je erg goed zijn in een debat. Ik had een docent debateren die nog kon verdedigen dat koeien groen waren als het moest. Maar ik vind dit betoog gewoon niet zo sterk, dus misschien is het handiger om het jezelf wat makkelijker te maken..

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Betoog rookverbod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-11 18:12

Nou ik ben toch omgeslagen naar een betoog voor het rookverbod ben benieuwd wat jullie er nu van vinden.


Welkom, mijn naam is Michelle ik ga een betoog houden over het rookverbod in de horeca.

Het is goed dat roken in de horeca is afgeschaft.
Ziet u het voor zich een witgrijze rook die langzaam het plafon bereikt, het zweeft door de kroeg langzaam in iedereen zijn longen. Maar laten we is kijken wat erin die rookwolk zit namelijk nicotine, koolmonoxide en teer allemaal zeer giftige stoffen.

De belangrijkste redenen voor een rookverbod zijn de bescherming van mensen tegen hart en vaatziekten en kanker. Zowel roken als meeroken is schadelijk voor de gezondheid. Naast astmapatiënten ondervinden vooral kinderen en zwangere vrouwen schade door blootstelling aan rook.[

Daarnaast sterven er elk jaar nog steeds mensen in de horeca door passief roken. Hoeveel dat er zijn is nog nooit in Nederland onderzocht, maar in Engeland bleek na onderzoek van het Centraal bureau van statistiek er per jaar 165 niet roken cafémedewerkers sterven. Deze mensen horen niet blootgesteld te worden aan sigarettenrook van andere in openbare situaties zoals de horeca.

Economisch gezien kunnen werkgevers er ook baat bij hebben, na onderzoek van het Centraal bureau van statistiek is gebleken dat rokers anderhalf maal zoveel afwezig zijn door ziekte dan niet rokers. Dit betekent dat ze i.p.v. 12 dagen 18 dagen ziek zijn per jaar.

Kritiek tegen rookverboden is vaak gebaseerd op de individuele vrijheid die mensen zouden moeten hebben en een afkeer van beperkingen opgelegd door de overheid. De overheid stelt echter dat op vele plaatsen zoals scholen, werkplekken, horeca en overheidsgebouwen de burgers niet vrijwillig of zonder gevolgen er voor kunnen kiezen deze plaatsen te vermijden.

Naast de inperking op de vrijheid van rookverboden worden ook andere gevolgen genoemd: geluidsoverlast, vervuiling van de straat en agressiviteit tegenover voorbijgangers door groepen buiten rokende cafébezoekers. Maar op plaatsen waar een rookverbod werd ingesteld bleek dat er ook een positief effect voor de rokers kan ontstaan: Op de rookplek komt men met mensen in contact, die anders moeilijk bereikbaar aan de andere kant van de zaal zouden staan. Dit effect wordt smirten genoemd, een samentrekking van de Engelse werkwoorden to smoke en to flirt.

Kortom ik ben voor het rookverbod, een rookvrije horeca is niet alleen gezond voor de medewerkers en de gasten maar ook voor de portemonnee van de horeca zelf. Een goede mogelijkheid om beide partijen tegemoet te komen zou een rokersruimte kunnen zijn.

Jaapie <3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blacky94, linoleum, Sterrendief, TamaraFloor en 13 bezoekers