Eigen paard en hoge school te combineren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Eigen paard en hoge school te combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-02 14:55

Hallo,

ik heb even jullie hulp nodig...Het zit namelijk zo: In principe zou ik van mijn ouders een paard mogen kopen, de kosten en dergelijke hebben wel al meerdere keren besproken maar hun enigste overblijvende argument is het feit dat ik (waarschijnlijk, veronderstellen ze) als ik ga verder studeren, geen tijd meer ga hebben voor mijn paard...Mijn tegenargumenten helpen helemaal niet, ze blijven ervan overtuigd. Ik kan het hen natuurlijk nu nog niet bewijzen, alhoewel ik in het verleden elke dag op gezette tijden netjes naar mijn verzorgpony's ging... Natuurlijk ga ik het dan wel erg druk hebben, daar ik nogal een zware richting ga volgen maar ik ga niet op kamers en ik ga studeren op een kwartiertje van mij thuis!! Als ik alles netjes plan, moet het toch haalbaar zijn, niet? Ik ben mij bewust van de tijd die in een eigen paard kruipt elke dag, maar dat heb ik er voor over...Ik weet van mezelf dat ik karakter genoeg heb om mij daardoor te slaan maar dat is niett genoeg voor mijn vader...Hij heeft vroeger zelf zijn studies niet afgemaakt en nu werkt hij dit precies op mij uit...Al wat ik tegen hen zeg, dringt niet tot hen door...

Hebben jullie misschien nog argumenten die mij kunnen helpen hen te overtuigen?
Bedankt iig!

Groetjes.



denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 15:19

Ik denk zeker dat het wel kan,maar het ligt eraan hoe jij je studie gaat doen,wil je de hele dag gaan leren en je opdrachten maken,dan hou je weinig tijd over.
Maar als je al veel op de school zelf maakt,dan scheelt dat ook weer een heel stuk.
Ik doe dan het MBO,dat is misschien minder zwaar dan wat jij waarschijnlijk gaat doen,maar ik heb genoeg tijd,dat komt ook omdat ik maar zo rond de 25 uur les per week heb.
Het zal best wel zwaar worden voor je,maar in het weekend kan je ook veel doen toch?(qua werk van studie)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 15:21


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 20:03

Het is wel te doen! Ligt er wel een klein beetje aan welke opleiding je gaat volgen maar voor mij geld dat het te doen is... Ik weet niet of je je paard bij huis kun stallen, of dat hij wat verder weg komt te staan, want dat is dan natuurlijk wel iets waar je rekening mee moet houden. Je zegt dat je 15 min van school woont en dat is ideaal. Op het HBO wordt totaal geen rekening gehouden met tussenuren etc zo waren er dagen dat ik 5!!!! tussen uren had. Als je zo dicht bij school woont kun je dat dan makkelijk tussen door doen. Bij mi op school zeiden ze ook dat je 40 uur per week aan het leer en maak werk moest besteden, nou geloof mij dat heb ik bij lange na niet gehaald... Op sommige opleiding (zoals die ik doe SPH) moet je vrije studiepunten halen en daar voor ben je dan ook vaak een dag vrijgeroosterd, mijn laatste periode had ik slechts 2 dagen in de week les. ALs je alles goed regelt is het te doen. Als je vragen hebt weet je me te vinden!
Succes met het overhalen van je ouders!
XxxxXjes essie

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 20:08

tsja, ik zit dus met het zelfde probleem en ik wacht tot nadat ik mn school af heb.......

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 20:25

Ik weet niet welke hogeschool je gaat doen, maar die ik ken heeft ook enkele stages van meer dan 3 maanden (o.a. in het buitenland). Informeer eens bij een hogeschool wat je aan studie-uren kunt verwachten, buiten de normale lesuren om.

En vergeet niet wat voor tijd er in het studenten(nacht)leven gaat zitten Lachen

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 20:30

ik vindt dat je ouders gelijk hebben...je kunt beter wachten totdat je studie is afgelopen.
want uiteindelijk zal of je school of je paard eronder gaan lijden
ikzelf heb ongeveer hetzelfde probleem alleen pak ik het anders aan...ik moet nu nog 3 jaar naar school tijdens deze 3 jaar ga ik zelf sparen voor een eigen paard....als ik dan (bijna) klaar ben met mijn school ga ik op zoek naar een paard en als ik die dan heb kan ik er zelf voor gaan zorgen (met kosten enzo) want dan heb ik én een goede baan én een eigen paard Lachen

maar als je egt nu een paard wil dan zou je kunnen zeggen dat als het je niet alleen lukt je een bijrijder/betaler kunt nemen ofzo

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 10:57

Hoi,

Het is zeker wel te doen... het is eigenlijk gewoon een kwestie van plannen...
Ik heb nu m'n tweede jaar unief achter de rug, en heb eind november 2001 m'n paard Lennon gekocht...
En ik had eerst ook wel een beetje schrik of het te combineren ging zijn, maar ik heb gemerkt dat als ik een goede planning erop na hield dat het goed te doen was...
Ik heb mezelf altijd opgelegd dat ik eerst m'n lessen moest geleerd hebben eer ik naar Lennon 'mocht', en dat motiveerde mij om goed door te leren en me meer in te zetten... dus eigenlijk heeft Lennon bij mij een positieve invloed op m'n studies gehad...

Ik hoop dat je hier iets aan hebt

Groetjes

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 11:47

Ik weet niet of je aankomend schooljaar al gaat studeren, anders kun je het misschien eerst een paar maanden aankijken. Dan weet je meteen of het lukt qua tijd *LOL*
Ik ga het zelf ook proberen volgend jaar en als het niet lukt is het heel vervelend, maar gaan mijn paarden toch weg. Maar ik moet ook elke dag ruim 1,5 uur heen en 1,5 uur terugreizen naar de universiteit...

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 11:55

ik ga volgend jaar ook studeren aan de hogeschool.... in principe kan ik zo een paard kopen en onderhouden... nu ook nog qua tijd... maar omdat ik weet dat ik straks geen tijd meer over heb voorm ijn paardje doe ik het niet! De bedoeling is dat ik op kamers ga en dan kan k een paard erbij niet hebben! Lachen

....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 12:06

Gelukkig ga ik geen hoge opleiding doen Lachen Maargoed, ik zou het zoals gomir zegt, eerst een paar maanden aankijken. Niets lijkt mij meer frustrerend dan je paardje moeten verkopen omdat het TOCH niet lukt. Scheelt je een hoop zorgen, geld en verdriet.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 12:43

Hoi
ik studeer ook aan een hogeschool en ik kan het prima combineren met mijn paard.. .ik ga gewoon in de avonduren naar de manege en als ik vroeg klaar ben op school overdag..... Ik vind het allemaal geen probleem en als je het allemaal een beetje inpast kan het best.....

Er gaat niets boven een Tinker met goede achtergrondmuziek....

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 16:42

Ik vind dat IcePrincess niet helemaal gelijk heeft, want persoonlijk voor mij geld dat als ik zou werken ik juist minder tijd heb voor een paard. Op een hoge school worden er eigenlijk per jaar maar 3 weken vakantie gerekend (net als bij een baan) maar ik heb gewoon net als een bassisschool enzo vakanties, daarbij vallen er ook op een hoge school regelmatig uren uit. ALs je goed pland is het te doen. Het een paar maanden proberen is wel een goed idee of ga voor een poosje opzoek naar een verzorgpaard dan kan je voor jezelf kijken of het lukt.

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 20:15

Het is echt wel te combineren.... er is dan misschien wel wat minder tijd om echt van het 'studentenleven' te genieten maar dat is mijn ervaring, ik rijd twee en soms drie paarden naast mn HBO studie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 20:31

Een studie en een eigen paard zijn vast te combineren. Maar dat is geheel afhankelijk van je eigen discipline.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je naast je paard en je studie nergens anders meer tijd voor over hebt. Juist als je studeerd is het zo belangrijk lekker met studie genootjes mee te doen aan allerlei buiten-schoolse-bezigheden. Die dingen vormen je nl. ook in je maatschappelijk leven.
Ik kom helaas te vaak wereldvreemde paardenmeisjes tegen die in een heel klein wereldje leven en daar uiteindelijk ook weer gefrustrerd van raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 20:40

Jippie schreef:
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je naast je paard en je studie nergens anders meer tijd voor over hebt. Juist als je studeerd is het zo belangrijk lekker met studie genootjes mee te doen aan allerlei buiten-schoolse-bezigheden. Die dingen vormen je nl. ook in je maatschappelijk leven.


en dat is dus een van de belangrijkste redenen waarom ik niet langer wil studeren en (intensief) rijden naast elkaar. (ik raak ook aardig gefrustreerd van een te klein wereldje af en toe Knipoog )

Ik heb een periode weer thuis gewoond en toen was het wel heel goed te doen. Helaas wonen mijn ouders teveel in Verweggiestan om dat lang te blijven doen, bovendien vind ik het ook wel weer prettig om op mezelf te wonen.

Overigens zijn er ook wel stallen te vinden waar je paard gewoon verzorgd wordt en de hele dag op het land staat. Als je dan lekker voor de ontspanning 3x in de week gaat rijden geeft het ook niet zoveel problemen lijkt me.

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 21:05

Ja das wel een beetje waar wat jippie zegt...
Een sociaal leven naast de paarden is ook belangrijk dus het is echt een kwestie van kei goed plannen (wat mij ook niet altijd even goed afgaat Schijnheilig )

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 21:33

Ik kocht mijn paard tijdens mijn tweede studiejaar. Je kan misschien beter eerst een verzorg- of leasepaard in het eerste jaar van je studie hebben. Het eerste jaar is vaak het zwaarst. Je moet je aanpassen aan een 'nieuw' wereldje met nieuwe regels en een nieuw ritme. Een eigen paard erbij vraagt nogal wat van je levensstijl. Mijn paard kost me per dag 3 uur.

Ik ben van mening dat een HBO opleiding voldoende ruimte geeft voor een paard, maar weinig voor zaken naast je paard. Het is maar wat je belangrijk vindt. Ik vond stappen niet belangrijk en hangen in een studentensoos trok mij minder dan een paardenrug.

Ook speelt mee hoe makkelijk je kan leren en hoe je tegenover je studie staat. Ik bedoel daarmee juist niet dat je het makkelijker hebt als je als VWO-er je examen op je sloffen hebt gehaald. Juist niet! Als je hebt geleerd dat je moet werken voor je (studie)punten dan werk je ook zo tijdens je HBO-studie.

Ik was (en ben blij) dat ik mijn paard tijdens mijn studie heb gekocht. Nu werk ik 40 uur per week en heb ik lang niet meer zoveel tijd voor haar als tijdens mijn studie. Gebruik die tijd voor iets wat je het liefst doet!

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 12:23

Ik begin in sept aan mijn 2e jaar en mijn eerste jaar is het gelukt om naast mn HBO studie nog mn paard te houden. Ik lever eigenlijk er niks voor in. En ik ben actief op school (pr commisie en paardenraad) en vaak doe ik nog dingen voor de studentenvereniging. Ook ga ik savonds vaak nog naar de bar of soos. (nu gaat mijn studie mij vrij gemakkelijk af en zit ik bijna nooit aan mn school maar dat is nog niet nodig geweest)

..... leeg .....

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 12:28

Hoi,

Nou ja ik doe dan mbo maar dat is waarschijnlijl lichter dan wat jij wil gaan doen.
Ik had daarvoor mijn pony al, een shet. Ik had een afspraak lopen dat ik gewoon 's avonds nog kon komen (ik werk naast mijn school). Dan had ik de hele bak vrij en kon ik daarin lekker even longeren of springen aan de lange lijnen. Of ik liet haar even los en mestte even snel uit. Op dagen dat ik eerder vrij was ging ik 's middags al heen om even lekker buiten met haar te gaan lopen en als ik tijd had ook uit te mesten, had ik daar geen tijd voor dan kwam ik 's avonds nog terug om te mesten.
Ik vind er zelf geen lol aan om uit te gaan dus ja, je kan het een voordeel noemen, ik ben in het weekend dus al rond een uur of 10 ops tal (en nu op het land) en dan kan je lekker veel doen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 13:58

Ik denk dat HBO en een paard prima samengaan.. Wacht maar tot je gaat werken, dan weet je pas wat tijdgebrek is Knipoog
Toen ik HBO informatica deed was ik regelmatig om 13u thuis (terwijl ik in Den Haag studeerde en in Amsterdam woon) en kon ik meteen door naar de paardjes, om 's avonds mijn huiswerk te doen.
Nu werk ik en ben ik om 18u thuis, eet ik, haal ik de hond, ga ik naar stal en ben ik pas om 23u thuis. Behalve het financiele aspect is het dus veel makkelijker een paard te hebben als je studeert dan als je werkt.

Tijd voor andere leuke dingen is inderdaad moeilijk, dat merkte ik toen al, en dat is nu helemaal moeilijk. Gelukkig kan ik vaak vrienden mee naar stal nemen, stukje wandelen met Fleur en bijvoorbeeld picknicken in het bos.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-02 20:33

Ik wil de richting Vertaler-Tolk gaan volgen aan de Lessius Hoge School in Antwerpen, ikzelf woon in Brasschaat, dat is niet zo ver van A'pen.
Het is best een zware richting, het is ook 4 jaar. Ik heb ong. 20 lesuren in de week en stage in het buitenland of niet, is een optie die ik zelf in de hand heb.
Het is gemakkelijk te zeggen om te wachten tot na mijn studies. Ik wil namelijk heel erg graag terug gaan rijden maar ik heb al zoveel pech gehad met manèges en bijrijdpaarden dat ik niet terug al die miserie wil meemaken. Ik wil gewoon zelf kunnen bepalen wat en hoe, zonder telkens rekening te moeten houden met anderen. (eigenaars, manèges...) Mijn toekomstig paard is ook 'enkel' voor de recreatie, ik ben niet van plan intensief (wedstrijden) te gaan rijden, het is puur voor mijn plezier...mijn beste vriendin zou dan wedstrijden gaan starten. Dus ik heb wel al iemand om op terug te vallen...
Ik moet nog een jaar secundair onderwijs doen dus als ik het wil aanzien, zoals Gomir zei, moet ik nóg een jaar wachten en ik ben er nu al zolang mee bezig...

Ik hoop dat ik ze kan overhalen...

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 21:21

Ik vind het prima te combineren. Nou heb ik ook een jaar achter de rug praktisch zonder college en had ik afgelopen winter mijn paard een kwartiertje fietsen hier vandaan, dat scheelt wel. Het is maar net hoeveel tijd je nodig hebt voor je studie. Mijn paard en sociale dingen (avondjes op stap Haha! ) vind ik eigenlijk net zo belangrijk, magoed, dat is persoonlijk natuurlijk.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 11:39

Een paar dingen. Tijdens mijn rechten studie had ik meer tijd dan ik ooit gehad heb. Het aantal college uren was daar ook niet zo groot. Daarnaast is ontspannen heel erg belangrijk en ik vind mijn ontspanning absoluut bij mijn paard. Een vriendin van mij zei pas geleden tegen me: je paard moet geen to do ding worden op je agenda, het moet hobby blijven.

Het is gewoon heel erg verschillend per persoon en per opleiding. 20 uur per week is best te doen denk ik. Helaas is het overtuigen van ouders vaak erg moeilijk.

Maar nogmaals, ontspannen moet je toch!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 15:49

Ik zelf studeer in Utrecht en woon in Arnhem bij mijn ouders, vanwege mijn eigen paard. Ik heb niet zoveel college en daarom best veel tijd voor mijn paard.
Ik zou ook best in Utrecht willen wonen, maar ik moet er niet aandenken om mijn paard te verkopen. Mijn broer woont in Utrecht dus als ik uit wil, kan ik daar slapen. Voor mij is het dus goed te combineren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam en 159 bezoekers