dikke korst aan been, wat er aan doen? nu met foto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

dikke korst aan been, wat er aan doen? nu met foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-02 23:42

2 weken geleden heeft guido zn been (net boven zn hoef) opengehaald aan de longeerlijn. op het eerste gezicht niks bijzonder, het was niet echt open, geen bloed oid, alleen een beetje rood. 2 dagen later was zn been dik en zaten er dikke korsten op, toen heb ik het een paar dagen goed afgespoten en laten weken in de soda. nu 2 weken later zitten er nog steeds dikke korsten op. wat kan ik hier het beste aan doen? gewoon wachten tot het vanzelf over gaat of toch steeds weer losweken in soda?

vanavond had ik hem ff rustig gelongeerd om te kijken hoe hij liep, in stap en draf gewoon goed maar in galop probeert hij dat been toch zoveel mogelijk te ontlasten.
Laatst bijgewerkt door guidolover op 04-07-02 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**


Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 09:23

Korsten laten zitten. Altijd, bij wonden en bij mok. Laten nakijken of het geen mok of schimmel is. Niet losweken dus, gedegen odnerzoek door een DA lijttk me slimmer.

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-02 21:43

Belker schreef:
Korsten laten zitten. Altijd, bij wonden en bij mok. Laten nakijken of het geen mok of schimmel is. Niet losweken dus, gedegen odnerzoek door een DA lijttk me slimmer.


nee het is zeker weten geen mok of schimmel, maar "gewoon" een korst...
het lijkt me nou ook niet echt nodig om de DA erbij te halen want wat zou die er aan moeten doen?

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 07:50

Een 3 jarige die ik reed kwam met helerare korsten/schrammen uit de box. Had mogelijk klem gelegene n langs de muur geschuurd. Heel raar, leek mok was het neit en niets hielp. Beha;ve het met rust laten en vee lzonlicht erop. ze is nu verkocht maar ik zal eens navragen hoe het nu met die plekken is. DA ei gelijk het si mok, later na het verhaal had hij zoiets van ik moet een kweek maken. Zomaar een korst, geloof ik neit. er is altijd een reden voor ookal kennen wij die niet. Zelfs bij wonden laat ikde korst altijd zitten. geeft de beste genezing.

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 23:09

ik heb er vanmiddag foto's van gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 08:49

volgens mij is dat gewoon ernstige mok!!!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 09:22

Mok kan ook voortkomen uit een wondje als er een infectie inkomt. Ik heb dat ook gehad met mijn Haflinger, hij had een wondje en een paar dagen later kreeg hij een korstje. Wel minder erg als bij Guido, maar met goed droog houden was het geluukig snel weg.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-02 12:14

MirageGidran schreef:
volgens mij is dat gewoon ernstige mok!!!


nogmaals: DIT IS GEEN MOK!!!

het is een schaafwond van de longeerlijn waar een hele dikke korst is opgekomen.

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 14:02

Gaan smeren met calendulazalf, zou ik doen. Niet meer in de soda weken, korsten hebben namelijk wel een functie en als je iedere keer opnieuw de korst eraf weekt gun je de wond geen rust om te genezen. Ga smeren met calendulazalf op en rond de korst, dit stimuleert de wondgenezing (is namelijk een plek waar je geen wildvlees wil) en houdt de korst en huid soepel waardoor het minder pijnlijk is om te bewegen. Ik denk dat ik 'm even niet zou rijden tot het duidelijk beter is.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 21:51

Ja, het is een schaafwond van de longeerlijn, maar er kan op dat plekje toch gauw een infectie bijkomen, elke keer als je paard zijn voet verzet, kan het een beetje openspringen, bekend probleem in de kootholte.Zo'n infectie kan dan toch mok veroorzaken. M.a.w.:haal de D.A. er maar even bij. Met een goede zalf is het probleem ws. snel opgelost en kan je weer fijn met je paard aan het werk. Heel veel beterschap voor je paard!

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 22:01

er kan ook wildvleesvorming opkomen,idd door de beweging van de voet.
is hij er gevoelig op?dan gelijk de DA laten komen(kan ontsteking zijn)maar wanneer hij er niet gevoelig op is,gewoon een keer per dag afspuiten met KOUD!water,en eventueel wat betadinezalf/shampoo erbij gebruiken.verder zou ik de natuur zijn gang laten gaan.
ps:niet bij ieder wissewasje hoeft een DA te komen hoor...jij kent je paard beter dan de DA,en zal ook wel een beetje de ernst an de korst kunnen zien...

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-02 22:25

ondertussen is de korst al een heel eind weg (mag ook wel want het is vandaag alweer 3 weken geleden dat het gebeurd is....) er zitten nog een paar kleine korstjes maar die zullen er een dezer dagen ook wel af gaaan. ik ben alweer rustig met hem aan het trainen want ik die 3 weken heeft hij een lekker grasbuikje gecreeerd...

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 07:31

guidolover"]
[quote="MirageGidran schreef:
volgens mij is dat gewoon ernstige mok!!!


nogmaals: DIT IS GEEN MOK!!!

het is een schaafwond van de longeerlijn waar een hele dikke korst is opgekomen.
[/quote]

Dit is wel mok, dit komt doordat er bacterien door de huid gekomen zijn waar de schaafwond zat, mijn tjootje heeft presies hetzelfde ontdekte ik vandeweek, ook door een touw (stond aangebonden aan de trailer en was houdini aan het spelen, touw bleef in de kootholte vast zitten en doordat ze in paniek raakte schuurde het er door heen).
Ze heeft nog gene stap kreupel of gevoelig gelopen ofzo, dus ik zag het pas erg laat, op de dag zelf was niks te zien of te voelen.
Tjo heeft vrij lange vetlokken voor een fjord en ik kom eigenlijk nooit bij de koten in de buurt met poetsen (om mok te voorkomen).
Nu viel het dus ineens op. Ik smeer nu om de 2 dagen gele wondzalf en kijk het even aan. Iedereeen riep an, ohh das droge mok, gewoon eraf pulleken, nou dat doen we maar even niet.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 23:02

Vippie"]
[quote="guidolover"][quote="MirageGidran schreef:
volgens mij is dat gewoon ernstige mok!!!


nogmaals: DIT IS GEEN MOK!!!

het is een schaafwond van de longeerlijn waar een hele dikke korst is opgekomen.
[/quote]

Dit is wel mok, dit komt doordat er bacterien door de huid gekomen zijn waar de schaafwond zat, mijn tjootje heeft presies hetzelfde ontdekte ik vandeweek, ook door een touw (stond aangebonden aan de trailer en was houdini aan het spelen, touw bleef in de kootholte vast zitten en doordat ze in paniek raakte schuurde het er door heen).
Ze heeft nog gene stap kreupel of gevoelig gelopen ofzo, dus ik zag het pas erg laat, op de dag zelf was niks te zien of te voelen.

Tjo heeft vrij lange vetlokken voor een fjord en ik kom eigenlijk nooit bij de koten in de buurt met poetsen (om mok te voorkomen).
Nu viel het dus ineens op. Ik smeer nu om de 2 dagen gele wondzalf en kijk het even aan. Iedereeen riep an, ohh das droge mok, gewoon eraf pulleken, nou dat doen we maar even niet.

Viv
[/quote]

Gaaaap dit is geen mok.... Gaaaap

mok kan inderdaad komen doordat er bacterien door de huid gekomen zijn waar de schaafwond zat.

maar mok gaat ook niet zomaar weg, guido heeft ook weleens mok gehad en heb ik ook met meerdere middelen gesmeerd maar dat zag er heel anders uit en ging ook niet zo snel weg.

de korsten zijn ondertussen weg en als het mok zou zijn geweest was dat niet vanzelf weggegaan neem ik aan.

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 08:06

Joh als je het zelf beter weet, waarom zet je dan hier een bericht neer Frusty .
En mok kan wel vanzelf weg gaan hoor, maar alle producenten van dure zalfjes doen ons graag anders geloven.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:50

Ik sluit me bij Vippie aan....... volgens mij is het toch echt mok....

amberiwan
Berichten: 223
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 20:59

het kan mok zijn of een zoort wild vlees
dat had mijn pony eerst

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-02 21:00

Vippie schreef:
Joh als je het zelf beter weet, waarom zet je dan hier een bericht neer Frusty .
En mok kan wel vanzelf weg gaan hoor, maar alle producenten van dure zalfjes doen ons graag anders geloven.
Viv


Koe ik vroeg toch ook niet wat het was?!!! Gaaaap

ik heb advies gevraagd over wat je het beste kan doen aan een wond met een dikke korst. zo laten, of steeds weken in bv soda....

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 07:50

Je vroeg in eerste instantie idd niet wat het was, maar gaf zelf ene beschrijving van hoe het eruit ziet. Als iemand dan zegt van het is volgens mij mok dan blijf je in alle toonaarden ontkennen. Mok is er in vele verschijingsvormen, ook die waar onze paardjes last van hebben.
Ik heb het aan mijn veearts gevraagd, en het is toch echt mok hoor.
Bij mij werkt de gele wondzalf trouwens erg goed, om de dag erop smeren na eerst goed schoongespoeld te hebben.
Korst/mok laat nu los. Ik doe er verder niks aan, dus niet pulken ofzo.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

KellyH
Berichten: 541
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 12:26

Het is ook mok ja

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 20:12

Vippie schreef:
Tjo heeft vrij lange vetlokken voor een fjord en ik kom eigenlijk nooit bij de koten in de buurt met poetsen (om mok te voorkomen).
Viv


Dit ontgaat me even volledig , hoe voorkom je mok door nooit bij de koten in de buurt te poetsen , wat heeft dat er nu weer mee te maken ?

Gelukkig zijn de korsten bijna weg , zag er op de foto niet zo knap uit Haha!

Het is ontstaan na het schuren van de longeerlijn dus komt het door het schaven.
Sommige bokkers zeggen dat het mok is die is ontstaan doordat de huid door het schaven kapot was en er dus makkelijk bacterien binnen konden dringen.
Die spreken je dus niet echt tegen , want de veroorzaker blijft de longeerlijn .

Ja ik vertaal even voordat er ruzie komt Knipoog

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 20:37

Volgens mij is het inderdaad ook mok. Als ik jou was zou ik eerst met een doek en water de korstjes er af halen en dan bespuiten met Acederm, dat helpt tegen mok en tegen wondjes/littekenvorming. Dat helpt dus tegen allebei. Succes!!

Bon Jovi rules!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 23:02

Vippie schreef:
En mok kan wel vanzelf weg gaan hoor, maar alle producenten van dure zalfjes doen ons graag anders geloven.
Viv

Dat klopt want mijn pony heeft ook mok en dat werdt na een tijdje ook veel minder erg alleen ging het niet helemaal weg

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:54

Dit is dus absoluut wel mok, als je het niet gelooft of twijveld moet je de DA bellen.
Chinouc had ook een keer aan beide voorbenen een schaafwond doordat de springschoenen schuurde.Ik had het gewoon schoongehouden en er kwam een korst(precies zoals op jouw foto) op en ik dacht dat het goed was.Tot ze opeens met een dik been stond, ik DA gebeld .En hij vertelde dat het mok was.Mok is een verzamelnaam voor wondjes enz in de kootholte.
Ik moest haar 24 uur met een natte watten bandage laten staan en de volgende dag het helemaal schoonmaken met bethadine shampoo en de plekken insmeren met mokzalf.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 08:18

pmarena"]
[quote="Vippie schreef:
Tjo heeft vrij lange vetlokken voor een fjord en ik kom eigenlijk nooit bij de koten in de buurt met poetsen (om mok te voorkomen).
Viv


Dit ontgaat me even volledig , hoe voorkom je mok door nooit bij de koten in de buurt te poetsen , wat heeft dat er nu weer mee te maken ?
[/quote]

Jajajaja dat is het geheim van de (hoef)smid.
Wij mensjes gebruiken te harde borstels met poetsen van de koten. De huid is daar vrij zacht en door die harde borstels veroorzaken we onbewust miniscule wondjes waardoor de bacterien vrij spel krijgen.
Paarden in het wild hebben bv nooit mok, das een welvaartsziekte.

Paarden met een redelijke vetlok /sokken hoeven geen mok te hebben als je die koot/vetlok gewoon met rust laat, de vetlok doet zijn werk wel.
Til maar eens een vetlok op, je zult zien dat de kootholte mooi schoon en droog is.

Poetsen is dus niet altijd goed voor je paard.

Vandaar daar ik dus nooit de kootholtes uitborstel, is niet nodig ook want die zijn altijd schoon, of ze nu in de bagger staat of niet en dat is altijd goed gegaan.

Heb je dus echter een paard zonder vetlokken (die over de kootholte vallen) of scheer je die af, dan is het verstandiger om de kootholtes gewoon schoon te maken met water ipv een borstel.

Dit zijn dus tips van mijn docent bekappen en smeden en mijn hoefsmid (docent geeft/gaf les op deurne). Doe ermee wat je wilt, bij mij werken ze prima deze tips.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: haasje20, Peanut21 en 106 bezoekers