Mijn merrie kegelt al langer dan 5 weken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

RCS
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-05-11

Mijn merrie kegelt al langer dan 5 weken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-11 12:10

Mijn merrie is drachtig en is uitgerekend voor 26 Mei. Ze is al sinds het paasverlof (20 April) aan het kegelen. Eerst enkele dagen hars maar al een week of vier zijn het echte druppels die er aan hangen. Haar achterpoten hebben we al meermaals moeizaam moeten afwassen aangezien het een koek van aangedroogde melk was.
Is het nog normaal te noemen dat een merrie bijna 6 weken melk geeft??? Is dit al biest of kan je met zekerheid stellen dat de biest pas geproduceerd wordt net voor de geboorte van het veulen???
Wie heeft hier ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door RCS op 24-05-11 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt


gipsyboy

Berichten: 3006
Geregistreerd: 23-09-06
Woonplaats: purmerend

Re: Mijn merrie kegelt al langer dan 5 weken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:11

dat is wel vreemd.
maar schijnbaar kan het dus wel.

zijn het echt kleine opgedroogde druppeltjes die eraan hangen??

of druppelt de melk er echt uit?

heb je mischien ook een foto van de uier?

caviastal samarinda.
www.caviastalsamarinda.nl

RCS
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-05-11

Re: Mijn merrie kegelt al langer dan 5 weken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-11 12:21

Het zijn wel degelijk druppels. En dit al een week af 5. De uier is nog niet echt heel erg gezwollen en de tepels zijn nog eerder klein.
Momenteel kan ik geen foto maken. Zal dit deze avond doen.

Capriootje

Berichten: 6741
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Mijn merrie kegelt al langer dan 5 weken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:27

Hm dat is inderdaad vreemd en wel een hele lange tijd om te kegelen.
Misschien verduidelijkt een foto het, dus die zou ik zeker even maken als ik jou was.
Anders misschien even een veearts bellen en vragen??

RCS
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-11 10:04

25 Mei en nog steeds geen veulen. Utah is nu al bijna 6 weken melk aan't geven. Hopelijk blijft er nog iets over voor het veulen...Gisteren geen foto's kunnen maken. Sorry.
Vanavond ga ik toch eens de dierenarts opbellen. Misschien is het beter de geboorte in te leiden.
Hij kan misschien ook zeggen of ze melk lekt of biest. Want ik ken dat verschil niet.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Mijn merrie kegelt al langer dan 5 weken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:08

Waarom zou je de geboorte willen inleiden?! De merrie is nog niet eens uitgerekend!
Dat ze lang kegelen kan prima hoor, heeft het veulen geen last van ;).

RCS
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-05-11

Re: Mijn merrie kegelt al langer dan 5 weken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-11 10:15

Ik maak me maar zorgen dat het veulen geen biest meer gaat hebben gezien ze al zo lang melk produceert. Of is het Id zo dat de biestproductie pas op gang komt wanneer de geboorte echt op gang komt???

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Mijn merrie kegelt al langer dan 5 weken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:18

De biestproductie regelt de merrie zelf voor haar veulen :).
Het is niet zo dat nu alle biest weg stroomt ;).

RCS
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-05-11

Re: Mijn merrie kegelt al langer dan 5 weken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-11 10:30

Oef das al een hele opluchting! Bedankt voor de info!

Eilinora

Berichten: 11904
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Mijn merrie kegelt al langer dan 5 weken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:13

en anders voor de zekerheid biest kopen,mocht de merrie niet genoeg hebben dan kun je zelf nog wat meer bijgeven zodat het veulen echt genoeg binnen krijgen.

maar biest kwam geloof ik pas wanneer de merrie echt gaat bevallen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:33

Heel soms is het biest wat de merrie van te voren lekt, maar normaal gezien komen er tijdens de geboorte hormonen vrij bij de merrie die voor biest zorgen. Je kunt de DA vragen en op voorhand voor biest zorgen, just in case.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:48

Ik heb een merrie gehad die op 29 april begon te kegelen, echte flinke harsdruppels afgewisseld met enorm spuiten van de melk. Dit heeft destijds geduurd tot 14 juni, toen is haar dochter geboren.

Het veulen is vanaf de eerste minuut erg gezond geweest dus ik ga ervan uit dat de biest pas opgang komt tijdens of na de bevalling.

Succes ermee!!

UnlimitedS

Berichten: 227
Geregistreerd: 26-04-11
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:22

Als je echt zeker wil weten of het veulen voldoende biest heeft gehad zou je een buisje bloed af kunnen laten nemen om het te laten testen.

InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Re: Mijn merrie kegelt al langer dan 5 weken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:48

De echte biest wordt pas afgegeven door de merrie tijdens en na de geboorte onder invloed van hormonen. Wat ze nu lekt is dus geen biest. Zoals hierboven wordt gezegd kan het in hele uitzonderlijke gevallen wel, maar dan vlak voor de geboorte en niet weken van tevoren

Katharinaa

Berichten: 780
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: België

Re: Mijn merrie kegelt al langer dan 5 weken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:14

Heey,
het kan zijn dat de merrie nu al biest lekt, dus ik zou voor de zekerheid biest in huis halen. Ook zou ik zeker een test op antistoffen laten doen, zodat je zeker weet dat het veulen genoeg antistoffen heeft binnen gekregen.
Het vroegtijdig verlies van melk kan wijzen op placentitis, dus misschien kan je eens een CTUP laten bepalen door een DA?
Ik weet niet of er een kans is dat het een tweeling is? Als er eentje van de 2 afsterft, kan het namelijk zijn dat de merrie op dat moment al melk aanmaakt.

RCS
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-11 09:15

Hey bedankt allemaal voor de reacties. Sorry dat ik enkele dagen niet gereageerd heb. Ondertussen is ons prachtig hengstveulentje "libido van de schoutenhoef" geboren op 25 Mei om 2330 Hr. En de merrie Utah was uitgerekend op 26 Mei. Netjes op tijd dus. De bevalling verliep héél vlot. Op 15 minuten was het afgelopen. Mijn vier dochters hebben allemaal alles kunnen volgen! :j
Volgens mijn dierenarts verliest de merrie wel degelijk biest voor de bevalling als ze op voorhand melk lekt. Na controle bleek ook dat libido te weinig antistoffen had. De dierenarts diende dan ook 2 zakken plasma met antistoffen toe. Ondertussen dartelt libido vrolijk rond in de stal en op de weide. Het enige waar hij nu last van heeft is een beetje diarree. Dat moeten we in't oog houden. Maar hij drinkt veel en voldoende.
Wanneer ik vanavond thuis ben zal ik proberen wat foto's te plaatsen (als ik tenminste kan vinden hoe ik dat moet doen := . Hij is echt prachtig. Lichtbruin met 4 witte pootjes en een witte tekening op het voorhoofd.

Eilinora

Berichten: 11904
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Mijn merrie kegelt al langer dan 5 weken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:30

is de merrie al hengstig?
de meeste veulens krijgen diarree als de merrie hengstig is,dat gaat vanzelf over.

Katharinaa

Berichten: 780
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: België

Re: Mijn merrie kegelt al langer dan 5 weken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:35

Proficiat met je veulen!! Goed dat je op antistoffen hebt laten controleren en dan plasma hebt gegeven. Wens je veel geluk met je veulen!

Capriootje

Berichten: 6741
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Mijn merrie kegelt al langer dan 5 weken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:38

Gefeliciteerd!! :D
Ben benieuwd naar een fotootje!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brusi06, Happy_Hippie, jazzejam, Jintexx, Kabayo, Marus, meniekske, Thioro en 22 bezoekers