Heeft jouw paard of pony een slecht leven?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Heeft jouw paard of pony een slecht leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-02 07:09

Binnen Europa zijn er nieuwe regels op komst voor het houden van paarden.

Niet langer wordt het gedoogd dat paarden en pony's gehouden worden in een te kleine - dampig hok , om levenslang daarin opgesloten te worden.

Duitsland loopt voorop met de nieuwe regels, die straks voor heel Europa gelden !!


Mein Pferd lebt in einem LAG-Stall, weil ...

....ich drei Jahre in einem Reitstall gearbeitet habe und taeglich das Elend der eingesperrten Pferde erlebt habe. Wenn ich heute meine zwei Painthengste spielend ueber die Koppel donnern sehe und ich jederzeit aufsitzen kann und neben Stuten trainiere, dann weiss ich , was fuer ein trauriges Leben ein eingesperrter "Spitzenvererber" in seiner Box fuert."

Zie:
http://www.lag-online.de/


Hoeveel paarden en pony's hebben hier een slecht leven??

Jouw paard of pony ook ???

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 09:01

Veel paarden kennen een slecht leven, die van mij niet....

Ik vind eht bestaan van de moderne dekhengst inderdaad wat zielig. Ondanks dat ze tegenworodig wel vaak in de sport moeten uitkomen en dus wat meemaken, is het gros nog steeds gedoemd om praktisch de hele dag in een box te verkeren. Dekhensten kennen praktisch geen vrijheid van de weidegang...sneu....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 09:02

ik denk dat maar weinig paarden van hier een slecht leven hebben hoor.. Evita heeft zeker niet een te kleine stal, want ze staat in een stal die gebouwd is op een grote kwpn'er

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 09:06

gaan we weer..........zielig doen. Ik ken geen paarde ndie het zielig hebben of slecht. M'n verzorgpaardne lopen dag en nacht buiten, anderen gaan 's nachts op stal, overdag wel buiten. Ook stands zijn niet erg, maar dan moeten de paarden wel dagelijks uit de stand komen (weidegang, rijden, enz).
Ik ken ook wle mensen die hun paard in de winter 4 maanden op stal houden in een stand, maar ik heb zoiets van, ze moeten het zelf maar weten die eigenaaren. Die paarden staan met z'n 2-en naast elkaar, hebben dus wel gezelgschap en verder zijn die paarden echt leuk. Dus of ze daarom echt zielig zijn? ik denk het niet, maar zelf zou ik het graag anders zien. En dat hou je toch, de 1 vind een box van 3 bij 3 te klein. De ander vindt stro niet goed.
Laat alsjeblieft iedereen zelf weten hoe hij of zij zn paardne houdt, geen regels, dan mag je straks niets meer, ben je niet meer de baas over je eigen paard. JE mag vandaag niet rijdne, want gisteren ben je al 4 uur het bos ingeweest enz. Nee hoor, ieder z'n lol, geen regels.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 09:14

Nee Germie, dat ben ik niet met je eens...

Ik ken van die paarden-buitenrit-verhuur-maneges waar de paarden inderdaad in het winterseizoen het moeten stellen met een smalle stand op kaal beton. Vanwege de financien.....
Die paarden krijgen eten en hebben gezelschap, dus hebben het in principe best in vergelijking tot die arme stakkers in Pakistan bijvoorbeeld, maar je kan je afvragen of het in Nederland, en Europa zelfs, een manier is waarop wij vinden dat het verantwoord paardenhouden is.

Ik vind het zielig. Het is geen mishandeling, maar er is toch ook wel verbetering mogelijk. Dus waarom mag je er dan niet wat van vinden en zeggen?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 09:17

Ik kan het niet lezen... Zou iemand het misschien kunnen vertalen? Dat ik ongeveer weet wat er in dat stukje staat? Tnx Kusje

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 09:17

Zolang een paard regelmatig beweging krijgt, en normaal te eten ( dus niet weinig maar ook zeker niet teveel!!!) vind ik het niet snel dierenmishandeling. Wat ik veel zieliger vind voor paarden is dat ze bepaalde eigenaren hebben, die met hun omgaan alsof het mensen zijn, en daarbij niet fatsoenlijk kunnen rijden.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 09:19

Pipo schreef:
Wat ik veel zieliger vind voor paarden is dat ze bepaalde eigenaren hebben, die met hun omgaan alsof het mensen zijn, en daarbij niet fatsoenlijk kunnen rijden.


Gut ja, dat is ook zo zielig.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 09:24

Ik denk wel dat die van ons een heel slecht leven hebben. Hele dagen in de wei, lekker grasjes eten, en dan 's avonds komen die dodelijk vermoeiende mensjes weer om het landje te mesten, gras bij te zetten, en... ja.... daar komt íe.... op ze te rijden. Agossie.... Haha!

Ik geloof niet dat die van ons echt te klagen hebben. 24/7 buiten in de zomer, 's winters ruime box met openstaande bovendeuren, en binnen kunnen ze elkaar ook allemaal zien + met elkaar neuzelen. Voldoende ruwvoer, speeltjes, liksteen, beweging (elke week wel een keertje bos of strand, dus ook niet alleen bak)....

Ik denk dat als die van ons nog te klagen hebben, ik ze een knapzakje meegeef en dat ze maar een ander baasje moeten gaan zoeken. Krijgen ze een appel mee voor onderweg, en wens ik ze veel succes! *LOL*

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 09:33

Die van jullie vast niet Sonja, maar wat Dees zegt, daar vind ik ook iets voor te zeggen. Veel manegebedrijven vergeten dat ze hun geld verdienen met levende wezens die ook recht hebben op een fatsoenlijk bestaan. Dierenmishandeling zal ik het niet snel noemen, maar idd kan het met de verzorging vaak stukken beter. Ben ooit op een manege in Zeeland geweest waar de paarden broodmager waren en tot aan hun oren in de stront stonden. En dan wel iedere dag moeten opdraven voor mensen die nauwelijks konden rijden. Sorry, maar dat vind ik geen paardvriendelijk bestaan.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 09:36

Amen Dees! Ik vind ook inderdaad dat het verboden zou moeten worden dat paarden 24 uur per dag, 7 dagen in de week in een stand of stal staan zonder wat te stro om te knabbelen en zonder frisse lucht.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 10:43

Ik vind ook best dat mensen beter na kunnen denken over het houden van dieren. Mijn paarden hebben het inderdaad redelijk goed, ja, ze staan naar mijn zin nog iets te veel op stal, dat wel. Ik doe mijn best om dat te voorkomen.
Maar ik ken zat mensen germie en sonja, die hun paarden gewoon altijd opsluiten en dat maar heel normaal vinden. Deze dieren komen in de winter bijna nooit buiten. Sorry, maar dat vind ik geen goede manier van paarden houden. ik vind dit dus ook geen topic met "zielig" gedoe.

De hond is de betere mens

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 10:46

Pff ik vind niet dat mijn paard het slecht heeft:

1.staat dag en nacht met een kudde op het land
2.is het land errug verrot dan staat ze in een ruime,luchtige stal waar ze ook haar vriendin kan zien en aanraken

Wel is mijn pony vroeger mishandeld,ze heeft zweepslagen achter de oren en was toen ik haar net had heel erg mensenschuw.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 11:03

Dat klopt inderdaad. Het is een beetje kortzichtig om er van uit te gaan, dat een goed bestaan voor alle paarden in Nederland geldt. Het grootste deel van de paarden staat natuurlijk nog steeds op maneges of pensionstallen met een zeer beperkte weidegang of geheel niet. Wat te denken van maneges en pensionstallen in de steden. Daar hebben ze geen eens weiland. Naar mijn idee is het zeer belangrijk om niet te vergeten, dat een paard oorspronkelijk een buitendier is. Maar doordat de mens steeds meer gebruik van hem is gaan maken, heeft het paard in deze tijd vaak meer weg van een kasplantje.
In het wild waren sociale contacten heel belangrijk voor een paard. Ik denk niet dat je dan het sociale contact van het "naast elkaar staan in een stand" daarmee kan vergelijken. Wanneer paarden in de wei staan "krabben" ze elkaar bijvoorbeeld heel graag, dat is in een box/stand niet mogelijk. Daarbij moet je je voorstellen dat een paard een veel groter dier is dan ons, maar ondertussen staan ze wel al gauw het grootste deel van de dag in een veel kleinere ruimte dan de gemiddelde slaapkamer is. Ze hebben totaal geen bewegingsvrijheid, terwijl wij gewoon uit onze (slaap)kamer kunnen komen wanneer we daar zin in hebben. Wij hebben dus een vrije keuze, paarden niet. Zij zijn afhankelijk van wat de eigenaren met ze voor hebben.
En kennen we niet allemaal die maneges waar nieuwe pony's/paarden naar toe komen, 20 jaar lang elke dag 2 to 3 uurtjes mee moeten lopen, om vervolgens nog niet eens een welverdiend pensioen te krijgen. Wanneer deze pony's/paarden niet meer bruikbaar zijn, wacht voor hen een plekje bij het slachthuis omdat ze dan nog iets opleveren. Dit in tegenstelling tot het geven van een goed pensioen in de wei, dat kost alleen maar geld. Je moet dit soort dingen natuurlijk niet generaliseren, er zijn gelukkig nog heel veel mensen die hun verantwoordelijkheid ten opzichte van paarden erkennen, maar dit is zeer zeker niet het overgrote deel.
Ook zijn er steeds meer mensen die hun paarden niet meer naar buiten doen, omdat ze bang zijn dat ze geblesseerd raken of een grasbuik krijgen wat weer niet mooi is voor de wedstrijd. Veel stallen hebben trouwens in de winter hun wei 'gesloten', omdat de paarden anders de wei kapot lopen. De eigenaren kunnen dan wel hun paard in de paddock gooien (voor zover deze aanwezig is), maar vaak hebben ze hier geen tijd voor of zin in. Ik denk dan ook niet dat je kan zeggen dat het uit de box komen voor een ritje, voor een paard gelijk gesteld kan worden aan het buiten zijn/spelen met hun soortgenoten. Tijdens een ritje/training moet het paard immers toch doen, wat de ruiter in zijn hoofd heeft. Hij krijgt dan wel beweging en misschien bokt hij is een keer en misschien mag hij van zijn ruiter eens een keer een sprintje trekken, maar dit is toch echt iets heel anders. Hij is niet echt vrij in zijn doen en laten.
Naar mijn idee is het dan ook goed dat er op het gebied van paardenhuisvesting regelgeving komt, voor degenen die niet hun verantwoording nemen ten opzichte van het paard. Dit soort mensen zijn dan op deze manier toch 'gedwongen' om hun paard een wat dierwaardiger bestaan te geven. Het is jammer dat ze dit zelf niet inzien en het op deze manier uiteindelijk zal moeten, maar voor het paard is het een goede sprong vooruit. Op dit moment leven veel paarden natuurlijk in een soort bio-industrie achtige toestand. Sommige maneges en pensionstallen hebben veel weg van een legbatterij.
Het wordt nu toch echt tijd dat we het paard in zijn waarde laten, dan kunnen we eindelijk eens wat terug doen voor de fijne tijd die wij op zijn rug/ bij hem in de buurt mogen beleven.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 11:07

Ik ga met een aantal mensen die hierboven hebben gereageerd mee. Ik vind dit ook geen topic over zielig gedoe, het is gewoon een vraag en er zullen genoeg paarden zijn die het niet zo goed hebben. Ik kan er zo een paar opnoemen waar ik het niet met de verzorging eens ben.
Gelukkig kan ik van mijn eigen paarden zeggen dat ze het goed hebben, ze hebben zeer ruime stallen, komen het hele jaar door tussen de 6 en 8 uur buiten en als ze mazzel hebben in de zomer een uur of 15. In de stallen kan ze elkaar zien en is er voldoende contact. Iedereen kan met zijn hoofdje naar buiten als ze op stal staan. Verder krijgen ze kwalitatief uitstekend voer (en voldoende) en 2 staan er op vlasleem & koolzaadstro en de andere 2 staan op stro.
Tja, wat moet ik verder nog zeggen, volgens mij hebben ze het wel naar hun zin.
Regels lijken me helemaal geen slecht idee, als je paarden het goed hebben hoef je je toch niet druk te maken?
Maar als ik het goed begrijp Germie mag je als het je eigen paard is er mee doen wat je zelf wilt, lijkt me niet zo'n goede zaak met sommige mensen in deze wereld. Is wel een beetje naïef denkwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 11:17

Ik heb geen medelijden met stalpaarden die meerder keren op een dag uit hun box komen om getraind te worden, gestapt, aan de hand gegraasd, en in het geval van die spitzenvererber, om te dekken. Een paard is een gewoontedier, en als hij het niet kent, mist hij het dus ook niet.

Een paard heeft een aantal basisbehoeftes waar aan voldaan moet worden. In het land heb je de "natuurlijkste" benadering, maar als dat niet lukt zul je een andere manier moeten verzinnen.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 11:37

Citaat:
Naar mijn idee is het zeer belangrijk om niet te vergeten, dat een paard oorspronkelijk een buitendier is.

Een mens ook....

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 11:43

Mijn knollie heeft het ook bar-slecht... Hij staat 24/7 buiten in een wei van een half hectare (wel geransoeneert natuurlijk) met een knots van een stal (3x5m) waar hij naar eigen wens dag en nacht in kan. 's Nachts wordt hij op een zandplaatsje van 4x5 m voor de stal gehouden, zodat hij niet ook nog een hele nacht kan vreten.... Hij krijgt 's nacht alleen hooi bij, de arme hongerlijder... Ja, hij heeft het zomaar slecht! Dan wordt hij óok nog minimaal 3 of 4 keer per week in het bos gereden, dat vindt hij zooooo vreselijk.... En of dat nog niet erg genoeg is; ook als ze een dag níet rijdt komt dan dat mens langs om hem achter zijn oren te krabbelen... Gut-o-gut, wat een zielepoot...

Einzelgängers unite!!
Think outside the box...

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 11:53

Wat jammer dat je met dergelijke cynische berichten te plaatsen, niet serieus wilt nemen dat er paarden ook in Nederland zijn die het echt beroerd hebben....
Blind?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 12:06

Als je mij bedoelt, nee, ik ben juist niet blind. Ik weet uit ervaring hoe slecht sommige paarden/pony's het hebben. Ik heb al een paar keer een pony gekocht die een vreselijk leven had en dat beestje een heerlijk pensioen bezorgd. Juist daarom ben ik zo blij dat mijn huidige knollie het zo goed heeft. Het was humoristisch bedoeld. Sorry, ik heb een raar soort humor. Het was niet de bedoeling de boel te bagataliseren.

Einzelgängers unite!!
Think outside the box...

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 12:17

Dees schreef:
Wat jammer dat je met dergelijke cynische berichten te plaatsen, niet serieus wilt nemen dat er paarden ook in Nederland zijn die het echt beroerd hebben....
Blind?


Je haalt me de woorden uit de mond, Dees.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 12:26

Ik denk a) dat niemand hier zelf toe zal geven dat zijn/haar paard het slecht heeft (of elke andere minder erge negatieve benaming), dus in die zin is het topic volkomen zinloos.
En b) gaat iedereen hier in het wilde weg om zich heen wijzen over hoe slecht het wel niet kan/is af en toe... dan hoef je ook alleen maar een link van Brooke te plaatsen toch?
Niet erg constructief dus allemaal, vind ik (persoonlijke mening). Ik weet ook wel dat er óveral zielige paarden zijn, maar het is zo onwijs kort door de bocht om naar anderen te kijken ipv eens goed naar de manier waarop je zelf je paarde houdt. Het kan nl. altijd beter!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 12:40

Ik ken ook pensionstallen /maneges waar ik persoonlijk Kawa nooit neer zou zetten.

Op plaatsen waar ze alleen maar buiten komen om te rijden en nooit bij andere samen in de wei staan is voor mij geen juiste keuze.

Maar of deze paarden het dan weer zo slecht hebben?
Als ze er elke dag wel een paar keer uitkomen valt het denk ik wel mee.

Maar zoals gezegt niet mijn keuze, mijn paard moet elke dag de keuze hebben om rond te razen in de wei/bak als hij zin heeft.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 12:44

En zoals met alles is ook dit weer relatief.

Zoals Zep zegt, heeft een paard een aantal basisbehoeftes waar aan voldaan moet worden. En zoals Laui zegt: het kan altijd beter. Ik ben het met allebei eens.

Maar cynisch doen van 'oh oh, wat hebben onze paardjes het toch slecht', dat vind ik geen humor. En dat is dan weer persoonlijk.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 12:56

Zep schreef:
Ik heb geen medelijden met stalpaarden die meerder keren op een dag uit hun box komen om getraind te worden, gestapt, aan de hand gegraasd, en in het geval van die spitzenvererber, om te dekken. Een paard is een gewoontedier, en als hij het niet kent, mist hij het dus ook niet.

Een paard heeft een aantal basisbehoeftes waar aan voldaan moet worden. In het land heb je de "natuurlijkste" benadering, maar als dat niet lukt zul je een andere manier moeten verzinnen.


Natuurlijk zal je in een dicht bevolkt land als Nederland alternatieven moeten zoeken. Naar mijn idee valt een dagelijks deel sociaal contact in een paddock of weiland , wel onder de basisbehoeften en zal een paard die dat onthouden wordt , het misschien niet bewust missen , maar wel te kort komen in de kwaliteit van zijn/ haar leven.
In de Bit van ik dacht afgelopen maand staat nog een stuk over Ingrid (? sorry ik kan het betreffende blad even niet vinden, misschien zijn de details niet helemaal juist ) Klimke, die beweert dat ze het jammer vindt dat haar vader niet kan zien hoe de paarden floreren nu ze wel in de wei mogen.
Grof gezien zijn het 2 groepen die het paard (in mijn ogen) te veel op stal houden. De mensen die er geen geld aan willen of kunnen uitgeven om het paard een uitloop / weiland te geven ( denk maneges ). Deze groep zou absoluut baat hebben bij regels m.b.t. huisvesting .
De groep die zijn paard "heel" wil houden en dus de risico's op blessures tot een uitertste minimum wil beperken.
Ik woon in de stad en houd wel van een beetje luxe. Mooie stallen met luxe voorzieningen trekken mij wel. Per slot van rekening heb ik een leuk paard , elke week les , rijd ik ook met witte dekjes, dure kleren , etc. Toch kies ik niet voor die stallen met stapmolen, binnenbakken van 20 x 60 etc. Mijn paard staat op een nogal rommelige pensionstal met "halfopen binnenbak", maar waar ze wel elke dag naar buiten gaat, in de winter in een paddock , in de zomer op het land . Niet de hele dag , maar wel met andere paarden. En ja , laatst getrapt en een flinke schiefel, dat is het risico en ik ben er ook niet blij mee, ik zal haar echter nooit vanwege zo'n reden binnen laten staan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jihama, juniper, Mark0919, Meert, rocky_1995 en 47 bezoekers