Rechte lijnen rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-01 13:26

Mijn instructrice had Barbje gereden en vond dat hij geen rechte lijnen kon lopen terwijl hij toch al 10 is. Het lijkt wel of hij zat is zo loopt hij. Heeft iemand tips om dit te oefenen. Groetjes Lisette

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-01 16:30

Heeft Bolivia ook: veel tweede hoefslag rijden, AC lijn, BE lijn.

Niet te veel met je handen doen (moet natuurlijk nooit, maar hierbij zeker niet). Als ze scheef gaat dan met je been corrigeren.

Bij mij gaat het al een stuk beter. Het heeft te maken met balans en met actie. Die van mij doet het namelijk vooral als ze niet voldoende voorwaarts is.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-01 16:38

klopt. probeer maar eens heel langzaam te gaan fietsen ga je automatisch slingeren.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-01 16:45

Recht lopen heeft niets met leeftijd te maken, maar met de manier waarop je je paard hebt getraind.

Bijna geen paard loopt helemaal recht. Elk paard is van nature wat scheef. Daarom is het ook zo moeilijk om een paard aan 2 teugels te hebben (dus evenveel contact)en aan 2 benen. Maar je kan er wel op trainen want het is wel het uiteindelijk doel. Een goede oefening is inderdaad op de binnenhoefslag rijden. Wat veel paarden doen is op de hoefslag hun schouder bij het schot houden en de achterhand wat naar binnen gooien. Dat is voor een paard het makkelijkst, zo zoekt hij evenwicht. Probeer dan niet de achterhand te corrigeren, door die naar binnen te drijven, maar plaats de voorhand voor de achterhand. Naar voren denken. Dus rij wat schouderbinnenwaarts of schoudervoor. Ook in de galop dit doen is een goede oefening.

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-01 18:02

Hai,
Ik ken dat probleem.
Iowa en ik trainen hier nog steeds constant mee, want het is erg belangrijk.
Mijn instructrice zegt me altijd: Zorg dat ze tussen je 2 benen doorloopt, je handen zo goed mogelijk stil houden en haar in balans houden. Ze noemt het altijd door een poortje laten gaan.
En concentratie op de letter of iets daarachter waar je heen gaat is ook al erg belangrijk.
Want dan zit je stil en concentreer je je en kan jij al minder snel je pony uit z'n balans halen, omdat je mee helpt.
Suc6, groetjes Linda

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-01 22:48

Rechtrichten.. let erop dat ie aan 2 kanten los is anders houd je altijd meer druk op de teugel/kant waar ie wat vast houd.
Ik oefen hier nog steeds hard op en vooral buiten op lange paden.
rechthouden opsluiten tussen 2 benen en handen als ie recht is inbuigen en daarna weer recht vragen tot je dus meteen van uit het buigen recht bent gaat wel een tijd over heen.
Omdat mijn paard het niet moet hebben van z'n super uitstraling en gangen omdat hij nou eenmaal wat lomper is moet ik het hebben van m'n figuren en rechtstellen op de A-C lijn en het 4-kant halt.
het gekke is hoe beter je 'm recht kan houden hoe minder je hoeft te doen om 'm 4-kant halt te krijgen.
meestal heb ik al een 8 voor het binnenkomen en iemand anders zei het ook al ik rijd alleen de schouderbinnenwaarts,travers en contragalop over de hoefslag in de training das nog moeilijk voor 'm en kan ie steun zoeken aan het schot verder rijd ik altijd binnenhoefslag

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-01 13:57

Trouwens, in de training hoef je echt niet heel netjes te rijden hoor, handen op de plek etc. Je moet natuurlijk niet zagen, maar als je inbuigt etc., mag je best je handen wat wijder houden, van de hals af zetten etc. Dit kan je juist beter doen dan je handen alsmaar stijf naast elkaar houden. Ik ga bijv. ook weleens lekker in verlichte zit galopperen, vinden ze altijd erg leuk!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-01 22:24

Doe ik ook hoor maar als ik bezig ben om recht te richten sluit ik 'm wel op.
vooral bij het losrijden dan ben ik bezig met buigingsoefeningen binnenhand op bovenbeen zodat je z'n neus richting teen vraagt.
soms als ie zo super voorwaartsneerwaarts en heel laag komt in de galop dan laat ik 'm los mag ie lekker met z'n neus over de grond of in de lucht wat ie wil galoperen en dan scheur ik ook wel eens de bak rond ;p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 15:05

wen jezelf aan altijd over de binnenhoefslag te rijden. Op de rechterhand gaat dat makkelijk want dan moet je tegenliggers altijd voorrang over de hoefslag verlenen. Op de linkerhand is dat ietsje lastiger als je met meerdere mensen in de bak rijdt. Rij veel recht lijnen, A-C lijn en diagonaal. Let op dat de druk in beide handen altijd gelijk moet zijn.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:10

Jippie schreef:
wen jezelf aan altijd over de binnenhoefslag te rijden. Op de rechterhand gaat dat makkelijk want dan moet je tegenliggers altijd voorrang over de hoefslag verlenen. Op de linkerhand is dat ietsje lastiger als je met meerdere mensen in de bak rijdt. Rij veel recht lijnen, A-C lijn en diagonaal. Let op dat de druk in beide handen altijd gelijk moet zijn.

Inderdaad zoals Jippie beschrijft komt heel goed in orde. Maar wat belangrijk is als ruiter zijnde dat jij zelf moet gaan richten, dus als je vanuit een hoek komt, kijk je naar overkant van lange zijde en neem je bepaald punt, daar rij je recht naar toe (of als je op middenlijn/diagonaal zit, kijk je naar letter en rij je recht op af) zodra je voelt dat je paard af gaat wijken van die lijn waar jij op rijd, corrigeer jij je paard en zorg je ervoor dat je paard weer terug komt op de lijn.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Rechte lijnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:36

Ik zet een slotje, ook dit topic komt uit 2001.