Aan het halster, of touw?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Aan het halster, of touw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-02 00:16

Als ik Buddy de buitenbak in gooi, vergeet hij weleens dat ik hem vast heb, en gaat er vandoor...uiteraard mag dit niet van mij, hij moet op MIJ letten, en niet mijn arm half uit de kom trekken. Maargoed. Ik vind het dus altijd heel spannend als ik hem los ga maken. Hij springt dan altijd ineens weg, zodra hij het geluid van een dichtklappend haakje hoort (van het halstertouw dus!)! Maar wat als ik het haakje nu niet goed openkrijg, en het dichtklapt voor ik hem los heb kunnen maken, en hij springt weg? Dan krijg ik een gigantische klap op mijn schouders, of brandwonden aan mijn handjes, of een paard wat met een lang touw losloopt. Ik heb er dus aan zitten denken om hem dan aan een halster de bak in te bonjouren zeg maar, zodat ik hem bij de ingang gewoon los kan gooien. Maar omdat hij nog niet rijdt in de buitenbak, en dat ooit wel gaat doen, ben ik bang dat dat problemen op gaat leveren, later dus. Dat als ik met hem, aan een teugeltje de buitenbak in wil lopen, dat hij meteen een spurt neemt.

Mijn vraag dus: hoe ga ik dit doen!?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 01:24

doet hij dat ook als hij eenmaal een aantal rondjes heeft gestapt, anders kun je dat eens proberen, en dan wordt hij de andere keren misschien ook rustiger zodat hij weet dat hij niet gelijk mag gaat rennen als hij erin komt.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 01:30

Ik zou hem toch leren dat hij moet wachten.
Als je nou 3x of vaker naar de bak met hem loopt en op het punt stopt waar je hem normaal losmaakt en weer over nieuw aanloopt.
Laten halthouden 5 sec. belonen en weer over nieuw aanlopen.
Zodra hij niet meer verwacht los te gaan, dan maak je hem rustig los.
Misschien helpt het, je kunt het allicht proberen, en ipv vast klippen kun je ook het touw er doorheen halen en eruit laten glijden als hij los mag, als hij dan onverhoopt weg springt dan blijft het touw niet hangen.
Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 01:47

Idd, gewoon trainen. Hij moet rustig op jou blijven wachten. Ik pak mijn paarden best streng aan als ze toch weg willen voor ik ze dat toesta. Echt een flinke ruk en een duidelijk berisping. Meestal doen ze het dan ook maar 1 of 2 keer. Eens in de zoveel tijd gaan ze je weer een beetje uitproberen (meestal omdat je zelf een beetje te gaat geven "ah het gaat toch goed..." en dan moet je weer even orde op zaken stellen.

Ik wil t.a.t met een braaf paard aan een los touwtje rond kunnen lopen. Ik ben niet zo groot van stuk, en kan niet met kracht om de hoek komen. Dus vind ik het belangrijk dat ze netjes opgevoed zijn.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 11:56

Kun je niet met hem in de buitenbak aan de hand gaan stappen?
Zodat hij niet denkt dat het altijd betekent dat hij meteen los mag. Even wandelen, halthouden, aaien, knuffelen, wandelen, halthouden en dan pas los?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 15:50

Je moet (ja moet) echt gaan oefenen, met het feit dat als hij in de bak gaat, het niet betekent dat hij mag wegrennen, hij moet wachten totdat jij zegt dat hij weg mag. Ik heb eens een paard (wat ik niet kende) in de binnenbak gezet, dat mormel liep me (echt) omver, terwijl het mijn bedoeling was om voorop de bak in te wandelen, een eindje er in te lopen, omdraaien en losmaken. Dit beest heeft me overgelopen en ik heb toen vreselijk veel last van mijn rug gekregen. Dit beest was dus ook niet opgevoed (een beetje zoals Buddy nu is, maar hopelijk niet blijft), en dus gevaarlijk als je dat niet weet. (zoals ik)

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 19:36

Heel simpel, maak gewoon twee touwen aan het halster vast. Je maakt er een los, hij denkt dat hij wegkan, maar.... verrassing }> ! Hij zit nog aan jou 'vast'. Dus dan kun je hem met het tweede touwtje dus corrigeren. Ho! Wachten.

Dan maak je het touwtje weer vast, loopt de bak uit, rondje om de stal o.i.d. en weer terug, weer op nieuw doen.
Als hij braaf is mag hij los.

Houd dit een aantal dagen/weken vol, en hij zal braaf op jou wachten.

Succes, laat je ons weten wat je gebrobeerd hebt en of het hielp?

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 19:55

Edinburgh had er ook een handje van om weg te spurten terwijl hij nog vast zat. We hebben hem kort gehouden dus iets spanning op het touw gehouden en met je vrije hand het halster vast gepakt en vervolgens zachtjes het touw los gemaakt en los gegooid.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 20:02

Als je ermme gaat "trainen" daan raad ik je wel aan om met een paniekhaak te werken. Paarden zijn namelijk altijd sterker dan de mens dus als het het willen trekken ze je zo omver. Bij een paniek haak kan je hem zo los knippen dat hij niet meer dicht kan vallen. Dus, stel hij gaat tijden het "trainen" toch ontzettend hard trekken dan klik je hem zo los. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je arm straks uit de kom ligt omdat je je paard wilt opvoeden Haha!

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 20:04

Misschien helpt het trouwens als je het touw een keer over zijn neus heen doet. Een soort 2e neusriem dus.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-02 21:50

De oplossing van Jeddah spreekt me erg aan. Ik kan Buddy makkelijk houden ook al is hij veel sterker dan ik. Dat paard heeft ontzettend veel rerspect en gezag voor de mens, en zal niets doen om me opzettelijk pijn te doen, maar per ongeluk kan natuurlijk altijd gebeuren.

Maargoed, Buddy denkt dus al los te zijn, en gaat er daarom vandoor. De meeste van jullie weten wel hoe jolig 2-jarigen kunnen zijn Haha! Maar als ik Buddy nog vast heb, en hij het eind van het touw bereikt, en ook nog een grote mond en een flinke ruk aan het halster krijgt, dan weet hij precies hoe laat het is }> Maar ik denk dat het handig is om een soort woord of signaal te gebruiken wanneer ik hem losmaak, en wanneer hij van mij weg mag. Wat kan ik hier het beste voor gebruiken? Hij springt in ieder geval NOOIT mijn kant op.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 22:47

Ehm ik heb een paard dat wacht en anders het commando blijf kent,
als ie mag gaan dan geef ik hem een klopje op de hals en zeg; ga maar.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 23:05

XoNo schreef:
Maar ik denk dat het handig is om een soort woord of signaal te gebruiken wanneer ik hem losmaak, en wanneer hij van mij weg mag. Wat kan ik hier het beste voor gebruiken?


Nou eh, wat dacht je van 'Los' of 'Vrij' Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-02 23:38

Ja haha Margreet Lachen Maar jij kent Buddy niet Haha! Die luistert slecht naar stemcommando's. Ik denk dat ik hem beter een of andere gebarentaal ga aanleren ofzo Haha! Hij is best kijkerig, en vindt alles interessant, behalve het baasje...nja, het baasje is alleen interessant als hij ergens loopt waar meneer hem niet kan zien Knipoog

Ik mag niet weg, maar als ik ben word ik over het hoofd gezien Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 23:48

XoNo schreef:
Ik mag niet weg, maar als ik ben word ik over het hoofd gezien Haha!

*LOL*

hey als je nou eens een longe aan het halster klikt kun je hem beter corrigeren als hij langs je stuift. Hij denk waarschijnlijk dat als hij 3 meter bij je vandaan is dat hij wel los zal zijn, maar dan een keer een ruk aan de longeerlijn laat hem beseffen dat hij altijd op jou gericht moet zijn.
Totdat jij zegt dat hij z'n gang mag gaan.
Wij zeggen altijd 'toe maar' en dat begrijpen ze nu ook wel.
Succes!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 08:41

Erg duidelijk laten weten dat jij er bij staat, dat jij hem vast hebt en dat ie dus nog niet weg mag!!!! De volgende keer is het een klein kind dat het hem eens naar het land brengt en hem niet kan houden!!!
Dus: flink oefenen, wat ik vaak doe bij het jonge paard dat bij die van mij staat is helemaal aan de hand het land in, eerst netjes stil staan en dan pas los. Idd is het dan erg handig als je het halstertouw nog een exctra om de neus kan slaan, of gewoon met je vrije hand flink in de neus knijpen, zodat ie rustiger naast je blijft lopen. Flink belonen als het goed gaat natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 08:48

Als ik paarden buiten zet draai ik ze om, maak de knip los en aai ze over het hoofd en dan mogen ze weg.

Bij de jonge paarden leer ik het aan om ze om te draaien en in het begin is los knippen en wat lekkers geven bijna gelijk tijdig, maar na 3 x staan ze al geduldig te wachten op een handje brokjes.
dan heb jij de tijd om alvast de knip los te maken.
Daarna bouw ik het af door alleen een aai te geven. Maar dan weten ze al niet anders meer dan dat ze moeten wachten.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-02 12:04

Cody"]
[quote="XoNo schreef:
Ik mag niet weg, maar als ik ben word ik over het hoofd gezien Haha!

*LOL*

hey als je nou eens een longe aan het halster klikt kun je hem beter corrigeren als hij langs je stuift. Hij denk waarschijnlijk dat als hij 3 meter bij je vandaan is dat hij wel los zal zijn, maar dan een keer een ruk aan de longeerlijn laat hem beseffen dat hij altijd op jou gericht moet zijn.
Totdat jij zegt dat hij z'n gang mag gaan.
Wij zeggen altijd 'toe maar' en dat begrijpen ze nu ook wel.
Succes!
[/quote]

Even offtopic: Nou...wat zullen we nou krijgen? Klik ik verdorie op quote, ben ik ineens heel die browser kwijt! Verward

Ontopic: Marije, ik heb een leadingrope van 3,6m. Lekker lang dus. Die gebruik ik altijd. Dus dat komt wel goed. Ik ga het vandaag waarschijnlijk weer proberen, de buitenbak in. Ik ga dan eerst een stukje lopen, met twee touwen, en vervolgens maak ik er één los. Rent hij weg, dan heb ik die andere nog om op zijn sodemieter te geven. Daarna lopen we weer een stukje, intussen klik ik het andere touw er ook weer aan vast, en dan maak ik er weer één los...kijken wat hij dan doet Haha! (jaja, een echte foptruck wordt dit! *LOL*). Als hij DAN stil blijft staan, pak ik hem aan het halster, maak ik de andere los, loop ik nog een stukje, en geef dan het commando (knippen met de vingers, en klikgeluidje), dat hij weg mag.

Ik hoop dat dit gaat werken, anders horen jullie nog van me Knipoog

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 19:49

een beetje off-topic misschien maar lijkt het jullie ook niet verstandiger om met een paniek haak te werken bij dit soort problemen met je paard?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 21:26

Nee, dat lijkt me niet verstandiger. Paniekhaken zijn ondingen in dit soort situaties, als je paard eenmaal geleerd heeft dat hij met een flinke ruk loskomt (wat toch het doel is van een paniekhaak) dan heb je dus een paard gecreeërd dat niet fatsoenlijk te geleiden is omdat het zich los probeert te rukken, dat werkte immers altijd goed....

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 00:15

Opvoeden, dit corrigeer ik altijd meteen flink en ze krijgen er ook flink van langs als ze echt lomp zijn, lompe paarden kunnen gevaarlijk zijn!

Ik geef een ruk aan het halster en een flinke schreeuw. Meestal is dat dan genoeg.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 12:41

Margreet schreef:
Nee, dat lijkt me niet verstandiger. Paniekhaken zijn ondingen in dit soort situaties, als je paard eenmaal geleerd heeft dat hij met een flinke ruk loskomt (wat toch het doel is van een paniekhaak) dan heb je dus een paard gecreeërd dat niet fatsoenlijk te geleiden is omdat het zich los probeert te rukken, dat werkte immers altijd goed....


Een paniekhaak schiet alleen los zodra jij aan de sluiting trekt. Tenminste, zo werkt dat bij de mijne..
Duis als je gewoon het touw vast houdt en dan er een ruk aan geeft gebeurt en niets...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 17:27

Een paniekhaak is niet nodig, en ik vind het ook ondingen. Ik heb een touw van 3,6m dus Buddy kan nog een behoorlijk stuk vooruit voor hij erachter komt dat ik hem vast heb. Hij raakt niet in paniek ofzo hoor, is een erg cool paardje (Paintje hè? Cool ).

Steef, zo doe ik het ook. Als hij gewoon wegrent, krijg hij een flinke ruk aan het halster en een grote muil. Hij zit dan haast meteen op zijn reet omdat hij dan weet dat het baasje erg boos is Lachen Ik vind het ook een van de gevaarlijkste dingen, lompe paarden. Vorige keer was hij geschrokken van een opvliegende vogel, en is zo tegen me op gelopen, dat was niet bepaald lekker Knipoog Ik had hem toen niet gestrafd, dom dom dom. Volgende keer (ik hoop niet dat die er komt Knipoog) straf ik hem wel...eerst op mij letten, dan pas op vogeltjes Lachen