Dreigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Dreigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 20:58

Ik zit met een lastig probleempje, Guinness loopt te dreigen als ik langs de paddock of in de wei loop. Als ze me ziet komt ze altijd meteen naar me toe en wil ze lekker knuffelen, maar als ik wegloop loopt ze me met de oren in de nek achter me aan, soms zwaait ze heel dreigend met haar hoofd, dat zie ik vanuit mijn ooghoeken, zodra ik haar aankijk of stil blijf staan doet ze weer heel lief en gaan die oortjes onmiddelijk weer heel schijnheilig naar voren. Voor mij is dit nog niet zo'n probleem, al vind ik het niet prettig als ze zo dreigend op me af komt. Bij mijn vriend is ze een keer gaan steigeren toen ze achter hem stond, hij weet niet veel van paarden, dus hij is zich rotgeschrokken en is gauw de wei uit gegaan, van mij had ze ws een rotschop gekregen, want zulk gedrag accepteer ik echt niet.
Heeft iemand tips hoe ik met dit gedrag kan omgaan, ik bestraf haar wel met de stem als ik zie dat ze zo dreigt.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time


Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 23:07

Oei, dat lijkt me heel bezitterig en vooral dominant gedrag. Ze wil je niet de wei uit laten gaan maar bij je houden. Nou klinkt dat leuk en streelt misschien je ego maar het is iets wat je echt niet mag tolereren. Voor je het weet gaat ze echt geweld gebruiken (hoewel ik steigeren al behoorlijk "geweldadig" vind).
Staat ze wel met andere paarden op de wei of heel alleen ? In geval van het laatste kan het wel eens pure eenzaamheid zijn. Hoe dan ook, niet accepteren en haar resoluut van je weg jagen. Neem desnoods een stuk touw of een zweepje oid mee.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 23:07

Mijn pony doet dat ook,maar dan alleen als ze weet dat ik eten bij me heb Tong uitsteken

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 23:18

ik zou dit gedrag niet accepteren want dat kan een verkeerde uitwerking hebben.
als je paarden aankijk(recht naar de ogen) weten ze wie de baas is(jij dus) als je je omdraait kijk je niet meer naaar hun en denken hun dat zij de baas zijn.
je moet zelf maar zien hoe je dit aanpakt, aankijkend uit de wei lopen of zo maar iedergeval niet de rug toe keren en als je het toch doet en dan stiekem kijkt en ze doet het en dan op de donder geven!


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 23:19

Tinkie"]
Oei, dat lijkt me heel bezitterig en vooral dominant gedrag....
[/quote]

... en dat is het ook Scheve mond ! Als je dit gedrag niet prettig vindt, "verjaag" haar dan! Geknuffeld wordt er alleen als jij dat wilt (dus als jij naar haar toe gaat) als zij wil knuffelen, wordt ze ook weg gejaagd! Oren in de nek wordt ook bestraft met verjagen! Kijk maar eens naar een groepje paarden in de wei: de rang-hogere is altijd degene die bepaalt wat er gebeurd! Als er een paard te dicht in zijn/haar buurt komt en het bevalt hem/haar niet, wordt het ook verjaagd! Het is even moeilijk om te doen Knipoog , maar schept wel duidelijkheid voor je paard Lachen !

[quote="Irishje schreef:
...als je paarden aankijkt (recht in de ogen)weten ze wie de baas is(jij dus) als je je omdraait, kijk je niet meer naar ze en denken ze dat zij de baas zijn


Het omgekeerde is waar: de leider hoeft z´n "volgelingen" niet aan te kijken om te zien of hij/zij wel "spoort"!!! Als ik mijn paard naar de wei/paddock breng, moet ´ie altijd met z´n hoofd ter hoogte van mijn schouder lopen. Op het moment dat ik stil sta,moet mijn paard ook staan (en geen cm verder lopen }> !). Loopt ´ie ook maar het kleinste beetje verder, kan ´ie een paar stappen terug gaan! zoveel, totdat ik merk dat "de straf" hem ergert Lachen ! Op het moment dat ik hem terug stuur, draai ik mijn lichaam naar hem toe, kijk hem daarbij niet aan!!! Ik geef met mijn lichaamshouding alleen de richting aan! Natuurlijk gebied de eerlijkheid me te zeggen, dat ik hem wel vanuit m´n ooghoeken in de gaten hou Knipoog !
Dit heb ik mijn paard d.m.v. regelmatig grondwerk bijgebracht. Het gaat heel goed, maar ook hij (doorgaans "een watje" Lachen ) probeert zo af-en-toe toch even of de grenzen verlegd kunnen worden Knipoog !

Succes ermee Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 11:38

Probeer dit eens. Als ze dat doet direct omdraaien en hard naar haar toelopen. Ze moet naar achtere en dan weer omdraien en weer meelopen.
Misschien helpt het om even te laten zien dat jij de leider dit niet accepteerd.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 12:14

phoenix4ever schreef:
Probeer dit eens. Als ze dat doet direct omdraaien en hard naar haar toelopen. Ze moet naar achteren en dan weer omdraaien en weer meelopen.


=wegjagen Knipoog !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 22:40

Als jij achterwaarts, en haar dus aankijkend, wegloopt geef je haar dus de leidersrol, zij beweegt jou voeten, drijft jou van haar weg. Niet doen dus. Rug naar haar toe, wel in de gaten houden (zorg dat je ogen in je rug krijgt bij wijze van spreken) en reageer direct als ze een poging doet. Let goed op de eerste signalen, oren plat bv, draai je abrupt om en stuur haar weg, desnoods met veel gebaren en stem en indien nodig met iets in je handen. Twijfel niet maar wees resoluut en overtuigd van jezelf. Als je er zelf niet van overtuigd bent dat jij de dienst uitmaakt is je paard dat zéker niet.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-02 07:26

Bedankt voor de reacties, ik ga er zeker mee aan de slag, voordat het nog verder uit de klauwen loopt !!!

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 11:01

succes!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 bezoekers