Hallo, ik heb sinds 2maanden een nieuw paard

kon ik altijd hardstikke goed mee buitenrijden, wel altijd zweep en sporen(western) mee gaf gewoon net wat meer controle en zekerheid. Met mn nieuw paard kon ik ook goed buiten rijden, zweep meer nodig maar ja. Als ik met een buitenrit door het dorp kom word ik nog wel eens uitgescholden omdat mn paard dan zweet, of omdat ik een tik op zn neus geef omdat hij dan gewoon echt zit te poedersuikerten. Maar pas gebeurde er iets raars ik was aan het rijden en ineens begon hij te bokken en te doen reageert nergens op(sloeg niet op hol) Uit boosheid

/angst gaf ik hem een aantal harde trappen met mn sporen en een flinke tik tussen de oren, was weer rustig en kon gewoon weer naar huis, alsof er niets was gebeurd. Bij thuis komst zag ik dat ze bloeide , op mn sporen zat ook wat bloed, KON WEL JANKEN.

was ik te streng, te hard getrapt. ik weet zelf ook wel dat ik streng ben. ze moet bij mij echt niet veel doen wat ik niet wil, ze krijgt dan ook snel een tik of een kuitje. Nog 2 keer gewoon gereden en toen was het weer mis, ik ging samen met nog iemand een buitenrit maken en toen ging ze weer bokken en doen weer niet op hol geslagen. Uit angst dat ik haar weer zo`n harde trap met mn sporen geef had ik ze afgedaan. reed niet makkelijk maar ja. Ik gaf haar een paar harde tikken op haar kont, hielp niet op de neus dan een paar keer met mn kuiten en ze was weer stil. Onderweg werd ik weer uitgescholde , er zaten striemen op de kont..

Ik zelf vind het ook echt niet leuk op met die zweep zo hard te slaan maar het is het enige dat werkt.niemand weet de oorzaak , volgens mn trainer ligt het niet aan mij we hebben ook al hulp teugels en een scherpere bit geprobeert werkt ook niet .iemand anders die er ook op reed heeft het ook al gehad. HELP?