Ruin met opspelende hormonen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Ruin met opspelende hormonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 18:48

Mijn ruin is pas gecastreerd op z'n 5e, en heeft zeer waarschijnlijk ook merries gedekt. Nu is hij net 7 jaar oud, en ik heb hem bijna 2 jaar (oei, wat gaat die tijd snel!).

Vorig jaar was ie rond deze tijd (begin mei - eind juli) heel moeilijk, en had ie echt hengstenstreken. Daarna was het weer afgelopen en weer normaal. Nu heeft ie sinds begin mei wéér die hengstenstreken. Bijten, steigeren, uitdagen, macho spelen én achter iedere merrie aan rennen die ie ziet, is kort gezegd zijn levenswijze in deze maanden.

Zouden het opspelende hormoontjes kunnen zijn? Het lijkt er gigantisch op. Ik heb verder totaal geen moeite met het gedrag van hem, en ik kan hem met gemak de baas blijven (zolang er niet zomaar paniekhaken openschieten in ieder geval Knipoog ). Het is dus niet zo dat IK problemen heb met zijn gedrag. Maar toch lijkt het mij voor het paard zelf ook niet fijn, of zie ik dat verkeerd? Is er iets (homeopatisch?) tegen te krijgen?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 18:51

Hij doet idd erg hengstig, het lijkt net echt. Haha!

Misschien is het de tijd van het jaar, het is natuurlijk wel de periode van hengstige merries en dekpartijen.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 18:54

Komt wel vaker voor bij hengsten die al hebben gedekt en worden gecastereerd.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 18:55

Ja, het is ook heel duidelijk deze tijd van het jaar. Maar het lijkt me zo vervelend voor het dier zelf. Daarom vroeg ik me af of er niet iets tegen is.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 19:06

Misschien iets bij de paardendrogist Verward


Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 19:29

Ik ken een ruin , hij is pas op zn 6e gecastreerd . Hij is nu 20 ofzo , en nog steeds heeft hij van die streken ! Hij gedraagt zich als een echte hengst en hij is echt wel gevaarlijk soms . Hij staat op een wei same met 2 merries ... Sally , de Arabier van me vriendin, is er 1 van . En elke keer als ze Sally wilt gaan halen heeft ze problemen . Want die ruin valt dan aan enzo ... niet normaal . Er zijn al vele dierenartsen bijgeweest , maar ze zeiden allemaal dat er niets aan te doen was . Het ligt gewoon aan het feit dat ie eigenlijk nogal laat gecastreerd is .

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 22:06

wij hebben ook zo'n ettertje op stal. je word er niet goed van! meneer blijft schreeuwen! Haha!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 22:16

Waarschijnlijk wordt het een beetje aangewakkerd door het feit dat de merrie nu weer regelmatig hengstig is,
de pest is dat dat gedrag vaak de hengstigheid alleen maar meer aanwakkert waardoor je in een vicueuse cirkel belandt.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 22:33

Toevallig hebben wij nu ook zo'n ruin in de wei staan.Probeerde vandaag zelfs nog te dekken Scheve mond Ik heb hem maar even verteld dat dat niet meer gaat werken, aangezien hij ruin is.
Misschien is het inderdaad de tijd van het jaar?

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 22:36

Hij staat nu niet meer met merries op het land, maar zodra er een merrie voorbij loopt, flipt ie volkomen. Als er een ruin voorbij komt, is er niets aan de hand.
Zelfs als je een merrie hebt geaaid, en je loopt naar hem toe en hij ruikt dat, dan flipt ie al...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lui_ en 97 bezoekers