Gemopper op juryleden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Gemopper op juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 11:31

Er moet mij even iets van het hart. Ik vind dat op dit forum het gemopper op juryleden niet van de lucht is.
Misschien soms terecht maar ook heel vaak onterecht.

Bedenken jullie je wel eens dat het vrijwilligerswerk is waar veel tijd in wordt gestopt? Als er geen juryleden zouden zijn, kon je helemaal geen wedstrijden meer rijden ....

Pffff .. als ik al die topics zo lees, word ik niet bepaald gemotiveerd om nog veel te jureren, je doet het als jurylid toch nooit goed!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:40

Ja, daar heb je gelijk in. Alleen lijkt het soms of die mensen daar het enorm tegenzin zitten, fouten kijken en een zeer negatieve houding aan nemen. Zij zitten er dan misschien wel vrijwillig, maar ik ga ook voor mijn lol op wedstrijd. (Daar bedoel ik overigens niet mee dat ik mijn punten kado hoef te krijgen) Soms kom je mensen tegen waarvan ik denk, doe het dan niet als je zo met tegenzin gaat.....

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 12:04

Ik ben het met je eens dat het vaak onterecht is dan zie ik iemand (niet perse op bokt maar ook irl )mopperen terwijl ik de proef ook gezien heb *zucht*
al is het af en toe ook bagger met die juryleden hoor laatst nog.
We stonden bij een super proef te kijken echt ging zo mooi dus ik en mijn stalgenootje zoiets van nou gaan we ff vragenw at de punten zijn (goede bekende van mij) 126 want het paard had geen uitstraling nouja zeg!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 12:07

ik denk wel dat je gelijk hebt, maar jury zijn van een wedstrijd waarbij het om niet-rationele zaken gaat, zoals dressuur (of kunstrijden of kunst) bijvoorbeeld is per definitie een ondankbare taak. Je kunt je emoties namelijk niet uitschakelen, ook al probeer je nog zo puur naar de combinatie te kijken. Je hebt je voorkeuren, iets spreekt je aan of niet en dat beïnvloedt altijd je beoordeling. Dat zal zeker geen enorme verschillen in punten geven, maar ik denk toch dat het wel enig klein verschil maakt. Subjectiviteit valt gewoon niet uit te schakelen hierbij.
Dat is iets dat ruiters zich ook moeten realiseren, ook al is dat moeilijk, zeker omdat je hard getraind hebt, hoge verwachtingen hebt en wedstrijdspanning! Enals op de achtergrond geld meespeelt (handelspaarden!) is zo'n juryprotocol soms erg vervelend!

Wat mijn (beperkte) ervaring is met jury's is dat ze vaak wel erg KWPN-georiënteerd zijn en zich minder inleven in andere rassen; een simpel voorbeeld dat van de week al naar voren kwam, is de toiletteerregels van de diverse stamboeken en de beoordeling bij 'verzorging' daarvan. Meer gecompliceerd is het verschil bewegingsapparaat tussen verschillende rassen of de bouw van een paard. Natuurlijk moet een uitgestrekte draf getoond kunnen worden als daar om wordt gevraagd, maar bouw en bewegingsapparaat zijn wel bepalend voor de dosis 'uitgestrekt' in de draf. De cruciale vraag is volgens mij wat je uitgangspunt is bij jureren: kijk je naar de combinatie en leg je daar een blauwdruk overheen van de perfect oefening (uitgevoerd door equus perfectus (dat niet bestaat!!)). Of kijk je naar het paard, zijn bouw en vermogen en beoordeel je de mate waarin de ruiter dit paard gegymnastiseerd heeft, zodat het de oefeningen, rekening houdend met die bouw en het vermogen, zo goed en gemakkelijk als mogelijk, in harmonie met de ruiter, kan uitvoeren?

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het laatste. Om de doodeenvoudige reden dat het gymnastiseren van het paard en de eenheid die het vormt met zijn ruiter naar mijn idee hetgeen is waarnaar je streeft in de dressuur.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 12:13

Nimber schreef:
Ik ben het met je eens dat het vaak onterecht is dan zie ik iemand (niet perse op bokt maar ook irl )mopperen terwijl ik de proef ook gezien heb *zucht*
al is het af en toe ook bagger met die juryleden hoor laatst nog.
We stonden bij een super proef te kijken echt ging zo mooi dus ik en mijn stalgenootje zoiets van nou gaan we ff vragenw at de punten zijn (goede bekende van mij) 126 want het paard had geen uitstraling nouja zeg!


Uitstraling van het paard wordt wel beoordeeld op de fokdag....
tijdens de proef hoort de jury volgens mij toch echt te kijken naar de combinatie in zijn baan, en te beoordelen wat er daar rijtechnisch gebeurt. Iemand met een schilleknol met ramskop moet ook een winstpunt kunnen halen, indien correct gereden.
Ik vind het heel jammer dat een mooi paard in de ring de halve winstpunt al heeft gewonnen, zelfs al bij het eerste groeten. En toch, dat gebeurd. En waar las ik op Bokt over die jury die meer oog had voor wat er in de baan achter de zijne gebeurde dan in zijn eigen...

Wie de schoen past trekke hem aan...
en die schoen past vele juries, maar zeker niet alle!
Over het algemeen geldt in de hele paardensport, dat we wat zuiniger moeten zijn op onze vrijwiligers, dus ook de juries...

Een bloedhete dag in de auto zitten om van de 30 combinaties misschien 5 te zien die correct en paardvriendelijk rondrijden en toch optimistisch blijven en een volgende keer weer willen punten...ik geef het je te doen. Hulde aan het eerlijke jurylid!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re: Gemopper op juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 12:15

Fitzroy schreef:
Er moet mij even iets van het hart. Ik vind dat op dit forum het ..... niet bepaald gemotiveerd om nog veel te jureren, je doet het als jurylid toch nooit goed!


Jawel hoor, je doet het echt wel goed als jurylid. Ik ben al een aantal hele leuke tegengekomen, die het ect goed deden. Wat ik prettig vind in een jury is als ze even wat willen zeggen. Uit zich zelf of als je het vraagt, dat maakt niet uit. (en je dan ook nog herinneren Haha! )
Natuurlijk kan je niet op grote wedstrijden tegen iedereen iets gaan zeggen, dat snap ik hoor *LOL*

Of dat er iets onder je lijstje staat, van goed voorwaarts nu nog meer houding of weet ik veel wat.

Ik heb best bewondering voor die mensen die zo'n hele dag in een auto of in een hokje zitten. Hier en daar een kopje kof en weer een combinatie...

Misschien zit er verschil in juryleden tussen grote en (zeer Haha! ) kleine wedstrijden?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 12:31

Nou Fitz, ik ben anders hartstikke blij dat ze er zijn, de juryleden. Ik ridj o0ok wedstrijden puur voor de lol en ben het vaak hartstikke eens met mijn punten. Okee, het valt soms ff tegen als je de totaalpunten ziet, maar vaak als ik commentaar lees, zie ik wel in dat ze wel degelijk gelijk hebben.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 12:34

Ik snap het eerlijk gezegd ook niet zo goed, want zulke slechte ervaringen heb ik over het algemeen niet met juryleden. Gut, je verschilt wel eens wat van mening, nou ja, so be it.

Ik denk alleen dat het voor veel mensen erg moeilijk is om in te zien dat ze het af en toe niet zo geweldig doen als ze zelf van mening zijn.


SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 12:46

Meestal ben ik het prima eens met de punten van de jury, je hebt weleens wat te laag, maar ook vaak hogere punten dan je eigenlijk verdient!
(zo reed ik een keer met een heel moeilijk paard dat na 3 jaar klungelen weer een beetje zijn best deed, maar het zag er nog niet uit....ben ik naar de jury gegaan om me te excuseren voor de slechte proef...nou, hij zag ook wel dat het geen makkelijke was en gaf me 158 omdat ik het zo goed oploste!!)
Waar ik me wel aan kan ergeren is juryleden die gaan jureren omdat ze macht willen ipv omdat ze het leuk vinden. Ze diskwalificeren dan een kindje van 9 omdat ze geen handschoenen aan heeft (volgens mij niet eens verplicht in de B)......dat is vreselijk, maar opbouwende kritiek kan ik heel goed tegen en is leerzaam!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 13:03

Als ik jou was zou ik je gewoon focussen op wat voor commentaar jij van ruiters krijgt die jij jureert en niet op het commentaar van ruiters op andere juryleden. Mensen zetten nu eenmaal heeeel weinig berichtjes neer met dat ze zo'n fijne jury hebben gehad, het overgrote gedeelte van de berichtjes is om te klagen dat ze het er niet mee eens waren. Simpelweg als het goed is hoor je ze er niet over.

Het mag dan vrijwilligerswerk zijn ze worden er wel voor betaald. Persoonlijk zou ik graag een jurycursus volgen maar ik en pas B dus helaas. En de M of ik die ooit zal halen?? Met veel goed trainen en een eerlijke jury wie weet.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 13:13

Zep schreef:
Ik snap het eerlijk gezegd ook niet zo goed, want zulke slechte ervaringen heb ik over het algemeen niet met juryleden. Gut, je verschilt wel eens wat van mening, nou ja, so be it.

Ik denk alleen dat het voor veel mensen erg moeilijk is om in te zien dat ze het af en toe niet zo geweldig doen als ze zelf van mening zijn.


Ik ook niet, maar daarom komen sommige nog wel erg kribbig over. Laatst nog gehad, mens keek echt met een onweer gezicht de ring in, bleek geen invloed op mijn punten te hebben gehad..alleen ik vraag me af waarom dat nodig is???

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 13:17

Tja Fritz, mopperen op een jury is hier makkelijker dan elke keer de leuke ervaringen vertellen.
Niet dat niemand goede ervaringen heeft, iedereen heeft wel goede ervaringen. Ik ga alleen niet elke week rondbazuinen dat die 2 jury's weer heel dicht bij elkaar zaten (2 punten verschil en de onderdelen praktische gelijk becijferd). Het is eerder die ene keer dat het wel misgaat, dus dat je in 5 minuten tijd van een 8 naar een 5 gaat op houding en zit, enz.
Er wordt dan over 1 of 2 onderdelen gemopperd, niet over de overige 20 die wel goed becijferd zijn. Ik denk dus dat je het niet echt moet aantrekken hoor, het valt echt wel mee.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 13:32

Ik ben het wel met Fitz eens dat er wel erg veel gezeken wordt af en toe. Sfeer maak je zelf, en ik denk wel eens, als je niets positiefs bij te dragen hebt, houd dan gewoon je mond. Sommige mensen, op bokt of irl, hebben nou eenmaal echt altijd wat te zeiken.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 13:42

Zep schreef:
Ik ben het wel met Fitz eens dat er wel erg veel gezeken wordt af en toe. Sfeer maak je zelf, en ik denk wel eens, als je niets positiefs bij te dragen hebt, houd dan gewoon je mond. Sommige mensen, op bokt of irl, hebben nou eenmaal echt altijd wat te zeiken.


Volgens mij doel je niet alleen op het gezeur op de jury of wel?? Het is nu eenmaal zo dat als het goed gaat je meestal niks hoort en als het niet goed gaat je het wel hoort. Soms is het errug lekker om vanalles van je af te schrijven, lucht op hoor!! Knipoog

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 15:11

Daarom wil ik ook geen jury worden, je wordt ook meestal afgezeken. Maar ik vind wel dat sommige juryleden alleen maar chagrijnig zitten te zijn en dan denk ik ook: waarom zit je te jureren als je er toch geen zin in hebt?

Er is een jury, Claudia weet precies wie ik bedoel Knipoog, die altijd het positieve probeert te zien in een combinatie en in een onderdeel. Die man is al wat ouder en zit daar echt met plezier te jureren. Er zijn ook jury's die alleen maar zoeken naar fouten en het lijkt wel alsof zij hun frustraties uiten door laag te punten. Die zijn gewoon heel verkeerd bezig. Maar ja, het blijft moeilijk natuurlijk, jurysport...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 15:25

Er zullen net zo veel frustie jury-leden zijn als dat er frustie-ruiters zijn.
Maar gelukkig zijn er genoeg jury leden die het met veel plezier doen en een gefundeerd oordeel geven. Zo heb ik eens een jury meegemaakt die echt ging speechen in de kantine om tekst en uitleg te geven hoe ze tot haar eindoordeel kwam. Dat vond ik echt leuk dat ze daar de moeite nog voor nam!
Maar ik heb helaas ook wel eens mee mogen maken dat een jury-lid haar persoonlijke frustraties losliet op mijn protocol. Het gevolg is nu wel dat die jury nooit meer bij die betreffende vereeniging mag komen. Maar een jury is natuurlijk ook maar een mens.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 17:33

Ik ga ervan uit dat een jury niet voor de lol expres lage punten gaat geven. Natuurlijk is het jammer als je lage punten hebt terwijl je hoger had verwacht maar als je daar niet tegen kan dan moet je geen dressuur gaan rijden.

Wat ik wel fijn zou vinden overigens is als het commentaar op de protocols wat duidelijker zou zijn, bijvoorbeeld stond er bij mijn schouderbinnenwaarts: geen 3 sporen. Ok, maar was het dan te weinig of te veel? Vaak staan er ook afkortingen of priegelhandschriften waar niet veel uit te halen is, of heel weinig commentaar. Of juist commentaar bij de onderdelen waar ik een 8 voor heb en geen commentaar bij de onderdelen waar ik een 5 voor heb Verward

En Fitz, ik denk dat je je als nieuwbakken jurylid extra aangesproken voelt maar dat het in het algemeen best mee valt met het commentaar. Dit is nu eenmaal een medium waar je je frustratie even lekker kan luchten }> Wat overigens niet wegneemt dat ik het met Zep eens ben dat er wel veel doorgezeurd wordt over allerlei onderwerpen

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 18:06

ja je hebt er zelf voor gekozen
en hoe was jij voordat je zelf jury was?
je kan me niet vertellen dat jezelf nooit gemoppperd hebt op een jury

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 19:15

ff zeggen ik heb niet alle antwoorden gelezen.

Maar ik ben ook iemand die vorige week een frusty jury bericht achter gelaten heeft en voel me dus aangesproken.

Natuurlijk weet ik ook dat het vrijwilligers werk is.
Je hoort mij ook nooit mopperen over mijn punten.
Maar als een jury niet kan zien welke galop iemand aanspringt en 20 meter travers mist, vind ik het nogal wat.
Ook al is het vrijwillig een beetje opletten mag toch zeker wel anders moet je er niet aan beginnen.

Maar verder is dit na jaren ook het eerste frusty ding wat ik me gemaakt heb, voor de rest vind ik mijn punten altijd redelijk kloppen.
Maar om eerlijk te zijn was ik afgelopen zondag echt heel boos.
Het was ook nog eens selectie en anders was ik eerste van de kring geweest Huilen Nu kan ik de kampieonschappen wel op mijn buik schrijven.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 19:55

Het is natuurlijk heel erg makkelijk om de jury er de schuld van te geven dat je lage punten hebt. Soms is het zo dat de jury slecht jureert (of gewoon té laag), maar mensen vergeten vaak dat zij degenen zijn die de proef rijden, samen met hun paard.

Ik ben ook niet altijd tevreden over mijn punten (ik rij niet officieel en ook maar heel af en toe wedstrijden, maar toch) zoals mijn laatste proefje, ik vond dat de jury erg streng was en ik had ook niet zulke goede punten, maar ik zei wel dat ik niet tevreden was (ook vlak na de proef al). Paard liep noet goed ontspannen, overgangen (vooral van galop naar draf) waren erg slordig, en daar laat je dan toch punten liggen. Ik hoorde van veel mensen dat ze de jury te streng vonden, maar stel dat iedereen altijd maar een winstpunt heeft, ga je dan kijken naar wat je fout hebt gedaan? Ik denk dat het wel een goed teken is als je erover "klaagt" (natuurlijk als het terecht is, dus niet als je geen winstpunt hebt gewoon de juty maar de schuld geven) dat is een teken dat je je protocol goed hebt doorgelezen.

Misschien vind je het onzin wat is schrijf, maar dat is hoe ik er (op dit moment) over denk. Ik moet er wel even bijzeggen dat ik (nog) niet alle reacties heb gelezen. Ga ik zo even doen denk ik

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 20:10

ik heb vorige week geschreven bij een jurylid (die ik niet kende, maar zei bleef volhouden dat ze mn naam kende, en toen we effe zaten te kletsen kwamen we erachter dat ze me een x heeft gejureerd in de B zonder startkaart). Ze was echt eerlijk, ze gaf puur de punten voor wat ze zag. Ze liet ook merken dat ze niet teggen haffies enzo is (quote: haflingers en dat type pony's kunnen vaak heel mooie gelijkmatige proeven lopen als de ruiter een klein beetje meewerkt.) Het rare vond ik alleen dat ze echjt iedereen een 7 voor verzorging gaf. Als iemands pony dr niet uit zag, niet ingevlochten enzo, zei ze wel van 'he wat zonde dat ze m niet vlecht, das veel mooier', maar ondertussen geeft ze wel de mensen van wie de pony er super uitziet ook een 7...

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 20:18

meestal krijg je gewoon de punten die je verdient.
Knipoog
Maar een jury sport blijft altijd een subjectief gebeuren.
Dus je hebt altijd verschillen,maar dat weet je als je aan een jury sport begint.
Het is hartstikke moeilijk om ongeveer 30 combinaties te jureren.
Probeer het maar eens.

Je rijd paard voor je plezier,en als het plezier en je trainings arbeid van jullie combinatie afstraalt en je rijd netjes dan haal je je punten heus wel
.
Paardrijden is ook een goede karakter test je moet geduld hebben niet boos worden over een teleurstelling heen komen en er weer sterker uit komen dat het je de volgende keer beter mag doen samen met je paard.

leef je droom, droom niet je leven.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 22:30

best wel mee eens, al moet ik wel zeggen dat ik wel eens mopper Lachen Maar goed ik kreeg vandaag een coupon terug, van een wedstrijd een tijdje geleden. Ik had toen net geen wp, maar dat was net wel of net niet en dus net niet. Heb 5 minutjes toen gebaald.

Nu lees ik de coupon, en ja ik kan me haar standpunt dus wel indeken, heel handig commentaar. Kijk en dat zijn dan net de kleine puntjes dat je van een juri leert en ze ook Lachen eert *LOL* nu weet ik wat ik fout heb gedaan en daar kan k dan weer aan werken. Maar als ik zie dat iemand tegen me zegt, wat moet jij met je karrenpaard hier, en dat het ook een juri was. Ja sorry bij hem had ik dus ook "maar" 150 punten, terwijl het er best iets meer hadden mogen zijn. Sorry dan mopper ik, das dus dan wel onterecht !

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 23:04

Het is misschien wel een beetje generaliseren, maar mijn ervaring is dat "oudere" juryleden die zelf niet meer actief in de sport zijn alles veel negatiever bekijken. Ik houd van jury's die bij twijfel tussen een vijf en een zes gewoon een zes geven. Positieve benadering dus, zeker bij jongere ruiters, die moeten gemotiveerd worden i.p.v. gedemotiveerd. Ik ken juryleden die nooit een winstpuntje weggegven, daar moet je gewoon niet meer bij starten. Zonde van de tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 23:59

De motivatie om te jureren moet je halen uit de combinaties in de ring en niet van een forum als bokt. Wie goed rijdt, krijgt goede punten en wie slecht rijdt, krijgt slechte punten, tenminste zo zou het moeten zijn. Inmiddels heb ik wel mijn twijfels over de kwaliteit van de juryopleiding, mede door jouw verhalen over hoe dat allemaal verliep. Dat samen met dingen die je om je heen ziet gebeuren maakt een mens kritisch en dat mag best. Want er gebeuren nu eenmaal dingen die niet door de beugel kunnen, dat staat vast. Voorbeelden te over van hoe het niet hoeft te gaan, genoeg voor een avondvullend programma.
Persoonlijk heb ik niet veel te zeuren, ik start nauwelijks.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers