te voorzichtig met je paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

te voorzichtig met je paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 11:07

hoi,
ik rij bij manege zwanenburg en er staan twee supermooie paarden, echt van die sportpaarden.
het gaat om moeder en zoon.
het probleem is dat die mensen hun amper rijden en niet naar buiten doen.(vorig jaar miscchien 5 keer) dit jaar heb ik ze geloof ik 1 keer buiten zien staan.
je kan merken dat ene paard dat hij amper gereden word hij is heel druk en happerig. en doordat hij alleen samen met zijn moeder naar buiten gaat en niet met andere paarden heeft hij helemaal geen contact met andere paarden ontwikkeld en dat kan je duidelijk merken want hij kan er niet mee omgaan.
wat vinden jullie hier nou van want ik vind het echt zielig.
oja dat andere paard word de laatsen tijden wel meer mee gedaan want ze rijden er wedstrijden mee. maar met die andere en die heeft er duidelijk moeite mee dat hij amper een keer heerlijk kan rondscheuren en gek doen. de eigenaars van de manege hadden in het begin weleens beetje lopen porren zo van Dromene mogen wel naar buiten hoor. maar dat willen ze niet waarom weet ik ook niet, denk dat ze bang zijn dat hun iets over komt. maar als je een paard waar je niet veel mee doet en dan naar buiten doet heb je volgens mij meer kansen dat ie zich verwond, toch?
nou was mijn vraag: zijn jullie ook zo verzichtig met je paard of kennen jullie mensen de ook zo met hun paarden omgaan?
gr saskia


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:16

Ik ken het wel. Meestal gaat het bij die mensen gewoon om de 'heb'. Ik begrijp het ook niet helemaal, maar ik ga me er niet meer druk om maken, want dat wordt toch niet op prijs gesteld door die mensen.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:18

dat vind ik echt overdreven voorzichtig.
mijn pony staat dag en nacht buiten, ik heb ook nog geen stal.
ik ken verder geen mensen die zo voorzichtig zijn, maar wel een pony die gewoon dag en nacht in de stal staat en krijgt geen aandacht.
hij staat wel op de manege, dus ziet wel andere paarden, maar er wordt gewoon verschrikkelijk mee omgegaan.

hij had eerst 3 maanden ofzo elke dag in de stal gestaan, dan krijgt hij 2 verzorgertjes die allebei op hem rijden, hij werd soms wel 5 uur bereden, want hij ging dan ook mee met een lange buiternrit, terwijl hij ene paar maanden heeft stilgestaan.
en ook nog eens veel galoperen en springen enzo.

dan mogen die meisjes hem allebei niet meer verzorgen, en staat hij weer de hele tijd in de stal, en had hij iets aan zn been opgelopen, niet zo gek dus.

hij heeft een wei ter beschikking waar hij nooit inkomt, en is dus een beetje chagrijnig geworden op stal. maar nu staat hij gelukkig te koop..

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 11:18

dat weet ik. ik vind het gewwon zielig.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:21

kan me niet voorstellen dat ze dat paard laten staan omdat ze voorzichtig zijn. (Waarom zouden ze die ander anders wel naar buiten doen/rijden???)
Volgens mij hebben ze gewoon geen tijd voor dat paard of nemen de moeite niet het naar buiten te gooien en dan weer te vangen maar willen dat niet toegeven....idd net zo als Manon zegt, ze zullen die paardjes wel voor de "heb"hebben...

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:26

Ik herken het wel, maar vaak zijn het de handelspaarden van hogere prijsklasse waar zo mee omgegaan wordt. Sommige mensen zijn idd heel voorzichtig met hun paarden. Ik zelf heb altijd de stelling dat het in de natuur ook allemaal los en doorelkaar loopt dus ik ben er niet zo panisch voor....maar goed voor sommige mensen is het paard een verlengstuk van hun ego en ja hebben is belangrijker dan er plezier aan geven...

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:36

bij onz op stal staan er ook van die mensen !!

hebben 3 paarden en een 2 maanden oud veulentje
1 paard wat tegen de 3,5 aan loopt , die hebben ze dan nu ingereden ......3 maanden terug ofzo maar daaar doen ze nou niks meer mee dat zielige beestje staat alleen maar op stal
en die andere 2 net zo !!


nog een vrouw : heeft een wedstrijd paard , rijd er wel op hoor maar dat paard heeft nog nooit gras gezien !! echt sneu !!
" ze is te bang dat ie te dik word " tssss doe dat beestje dan maar 2 dagen in de week naar buiten voor een uurtje ofzo
word die echt niks dikker van hoor

maar jah wie zijn wij om er wat van te zeggen ??? Verward

Nobody is perfect , my name is nobody Haha! *LOL* * hehe *


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:42

Ik denk idd ook dat het vaak puur om de heb gaat. Zo was er op mijn oude stal een meisje die heel stoer aan iedereen vertelde IK HEB EEN EIGEN PAARD!, maar we zagen haar nooit niet op stal. Ja, hooguit 1x per 2 maanden..........Verder stond dat beest maar te staan!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 12:26

Niet in de wei vind ik wat anders dan op stal laten staan. Er zijn nog meer opties namelijk. Ik vind dat een paar dat niet in het land staat, wel meerdere keren naar buiten moet kunnen, aan de hand, in de stapmolen en/of onder het zadel.

Maar of mensen wel of niet rijden kun je niet altijd wat over zeggen. Op een grote stal waar mensen komen en gaan mis je elkaar nu eenmaal snel. Tegenwoordig heb ik vaste tijden door mijn werk, maar voorheen kwam ik op heel uiteenlopende tijden. Toch zijn er mensen bij mij op stal die ik nog maar een paar keer heb zien rijden.

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 12:32

ik het natuurlijk niet controleren maar van meisjes die hun eigen paarden daar hebben staan en een meisje staat naast die paarden en dan hebben het wel eens over en die zijn er vaker dan ik en die zeggen ook dat ze niet vaak komen en die beesten er maar staan te staan.

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 12:34

oja je loopt elkaar niet zo snel mis omdat het niet zo groot is, en ik kom vaak in dat stuk stal om die 2 paarden ff te aaien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 15:10

Misschien komen die mensen wel altijd 's morgens vroeg, juist omdat er dan niemand is en het lekker rustig is in de bak/stapmolen/roundpenn etc. Bij ons is het ook niet groot, maar ik heb stalgenoten die ik bijna nooit zie. Toch worden die paarden goed verzorgd en krijgen ze elke dag beweging.

Het is zo makkelijk om maar meteen een oordeel over een ander te hebben....

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 15:18

Ik sluit me aan bij Sonja.

en verder wil ik zeggen dat het (als het voorzichtigheid is!), verkeerde voorzichtigheid is. Een paard wordt er écht niet gezonder op hoor als ie dag en nacht op stal staat. Geestelijk niet, maar lichamelijk ook zeker niet.

Rustige beweging, dat een paard zelf kan bepalen, is heel belangrijk voor de lichamelijke gezondheid. En in een stal kan dat niet.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 15:26

Amen.... Haha!

Ik ga helemaal mee met Sonja en Carola!

Toos paardloos

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 18:42

Herken ik ook zeer zeker wel. Maar zoals velen zeggen is het in dat geval vooal voor de 'heb' . Bij ons op de manege staat een heel leuk paardje , echt een super paard. Nou , de eigenares is een meisje van 16 jaar ofzo . Is zo een rijkeluis kind en kreeg alles wat ze wou , dus ook een paard. Maar na een weekje was ze het al kotsbeu en nu laat ze dat paardje meelopen in de lessen . Maar zelf komt ze alleen maar om het stalgeld te betalen . Nu vraag ik me af , waarom heb je dan een paard ??? Of als je der toch niets mee doet , waarom verkoop je dat dan niet ? Dan heeft ie misschien een beter thuis ...

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 18:56

Faustie schreef:
Herken ik ook zeer zeker wel. Maar zoals velen zeggen is het in dat geval vooal voor de 'heb' . Bij ons op de manege staat een heel leuk paardje , echt een super paard. Nou , de eigenares is een meisje van 16 jaar ofzo . Is zo een rijkeluis kind en kreeg alles wat ze wou , dus ook een paard. Maar na een weekje was ze het al kotsbeu en nu laat ze dat paardje meelopen in de lessen . Maar zelf komt ze alleen maar om het stalgeld te betalen . Nu vraag ik me af , waarom heb je dan een paard ??? Of als je der toch niets mee doet , waarom verkoop je dat dan niet ? Dan heeft ie misschien een beter thuis ...


Waarom een paard hebben? Haha!
om te laten zien dat je rijk bent, op haar manier is dat het paard niet verkopen, of what ever maar door blijven betalen wegens"opschepperij"
denk k Knipoog

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 20:29

Ik kan wel begrijpen dat als je dure sportpaarden op stal hebt staan waar veel geld in zit , dat je daar dan erg voorzichtig mee bent.
Net als niet in de wei doen of alleen van top tot teen met beschermers ..

Of geen buitenritten maken omdat je wel eens een gemeen kuiltje kunt tegenkomen of alle andere risico's van buitenrijden.

Kan ik echt begrijpen , maar zo'n paard zou ik nooit willen.

Maar zeg eerlijk : Stel je hebt een paard van een ton op stal , heb je vrijwel al je spaarcentjes ingestoken , ga je daar met een prettig gevoel mee op het strand crossen ? 'k Weet het nog niet zonet .....

Ik vind het ook niets voor die sportpaarden hoor , die de hele dag op stal staan met 4 dekens op omdat ze geschoren zijn , en dan een uurtje mogen werken en weer ingepakt op stal soms met beschermertjes en al....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 20:41

pmarena schreef:
Maar zeg eerlijk : Stel je hebt een paard van een ton op stal , heb je vrijwel al je spaarcentjes ingestoken , ga je daar met een prettig gevoel mee op het strand crossen ? 'k Weet het nog niet zonet .....

Sommige zullen met een paard waar een grote financiele waarde aan vastzit anders omspringen als met een paard van een gemiddelde waarde.
Maar uit ervaring weet ik dat vooral de particuliere bezitters hun waardevolle paarden gewoon meenemen naar het bos voor een stevig rengalopje en dat ze ook gewoon in de wei komen (met peeskapjes en springschoenen).
Je houdt je paard op die manier nou eenmaal frisser in zijn kop wat zijn prestaties ten goede komen, de waarde zou dus uiteindelijk nog kunnen stijgen. Dat je iets meer risico loopt nemen ze dan voor lief en daar heb je tenslotte ook een verzekering voor, hoe crue het ook klinkt.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 20:46

Vind ik helemaal niet cru klinken , verzekering is puur voor de eigenaar mocht het flink misgaan , plezier is voor het paard !

Als een verzekering ervoor zorgt dat je gevaarlijke/leuke dingen met je paard doet is dat alleen maar goed voor de levensstandaard van dat paard.

Niet dat je nu gelijk de gekste dingen gaat doen natuurlijk Knipoog

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 20:52

Nou, ik rijd op een paard wat je absoluut niet duur kunt noemen, maar dan nog ga ik geen rengalopjes rijden met Duvel. Gewoon omdat ik met de dressuur bezig ben om hem rond en verzameld te laten gaan en dan laat je hem daarna weer helemaal lang worden. Daar heb ik echt geen zin in. Hij mag wel vaak zat mee naar buiten, maar met normale snelheden. En idd met pijkousjes om, tegen het aantikken. Hij komt wel in de wei, maar niet overmatig, omdat het daar bij ons in de wei veel te druk voor is en ik dus niet wil datie een schop krijgt en kreupel wordt (hij heeft al een klap te pakken op zijn achilluspees en heeft daar godzijdank geen stap kreupel doorgelopen, maar dat wil ik dus niet nog een keer) Het blijft een paard waar ik ook de wedstrijden mee in wil (en voor mij blijft het ook een paard van een ander en daar ben je toch voorzichtig mee) En al was hij verzekerd, dan nog zou ik niet van die gekke dingen met hem gaan doen, want met een berg geld krijg ik geen emotionele waarde uitgekeerd!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 21:02

Ahum....
Ik denk dan toch dat jij niet op de goede manier bezig bent Marije-Lovernogwattus...

Want als je je paard ook maar een klein beetje voor elkaar hebt zou hij juist heel fijn worden van af en toe een rengalopje.
Ik zil niet zeggen dat die van mij zo super voor elkaar zijn, maar ik kan gewoon in 1 minuut 39 de duinen doorcrossen om hem vervolgens weer gewoon te verzamelen.
Ze staan gewoon minstens 14 uur per dag buiten, de vos loopt gewoon wedstrijden, in al die jaren misschien 2 keer een paard wat onregelmatig gehad.
Verder zijn geen van onze paarden verzekerd en ze hebben absoluut een grote emotionele waarde (en prijstechnisch is het toch zekers geen brandhout).

Ik vind je argumenten ronduit slecht, misschien kan je je nader toelichten.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 21:14

Ach een rengalopje is voor mij uitleven , uitrazen en daarna weer fris zijn om met het koppie erbij aan het werk te gaan.

Met Rena ben ik eerlijk gezegd nog te scheiterig om een rengalopje te pakken , zal een super-de-luxe bodem moeten zijn wil ik dat doen.

Puur omdat ze in haar enthousiasme zo lomp is en totaal niet uitkijkt.
We zijn toen ik haar nog niet zo lang had , al eens in een heel braaf galopje over de kop gegaan (!) en dat neemt het vertrouwen in de voorzichtigheid van je paardje toch wel aardig weg eerlijk gezegd....

Maar dat was even off-topic ... Knipoog

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 21:29

Nou , mijn paard was 2200 (oude guldens ).
Niet gek duur, maar ik ben niet zo dat ik hem niet naar buiten laat hier ff een schema:

het ligt ook aan het weer natuurlijk als het regent of echt slecht weer is dan gaat ie naar binnen. Wij hebebn e nstal bij ons huis + een weide, als ik de staldeur open doe kan ie dus gewoon de wei in en ook weer de box in.

8:00: Voeren, daarna naar buiten samen met Rowan(het shetje van mn vriendin dat hier staat)

*daar tussen door poets ik hem, of ik doe dat 's-middags.
*Ik geef m aandacht en lig (als de wei niet te nat is) bij m in de wei, dat vind ie heel leuk, en zo doe ik nog veel meer, lekker wandelen enz

12:00 Bix voeren.
Nog een keer poetsen, en deze middag is meestal verschillend wat ik doe. Soms ook uitmesten enz.

18:00 hooi voeren lekker buiten eten
19:00 Op stal, als het winter is moet ie iets eerder op stal.
20:00 lekker op strooien knuffelen stal aanvegen enz.
21:00 bix voeren, alles afsluiten en op slot!

Voorderest heeft hij echt genoeg bewegeing en van mij, mag hij racen in de wei, en ik ben echt wel zuinig op hem maar op een andere manier als irishjuh beschrijft!!

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 21:47

bedankt voor jullie reacties.
ik wil ff zeggen de mensen van deze paarden zijn volwasse mensen en met de oudste word m samen gesteld gereden, die is het wel gewend maar die ruin(zoon en vrij jong) heeft er duidelijk geestelijk problemen mee en dat vijnd ikzielig
kan best begrijpen dat je voorzichtig met je paard om gaat ook als hij niet zo veel waarde heeft.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 12:45

Ik ben zelf trouwens ook wel eens "bang"dat ik te overdreven voorzichtig ben ...

Net zoals met de bak hier , iedereen huppelt er vrolijk in rond en ik ben de enige die het te link vind door het zware zand....
en ik wilde haar niet in een wei met schapengaas aan een enkele rotte paal, terwijl er al jaren paarden in stonden en nooit wat aan de hand...

Tandarts erbij , vliegenmaskertje op in de wei , iedereen bij Rena op stal vind mij ook te voorzichtig en truttig met m'n paard .

Maar dat vind ik toch niet , vind het alleen jammer dat HUN mij maar mutsig vinden Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kyno, Lynn_Nikita, Noor17, YandexBot en 37 bezoekers