Springen met kreupele pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Springen met kreupele pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 11:10

Bij ons op stal staan behoorlijk wat mensen die ik niet mag om hun amnier van met paarden omgaan. Dat gaat gewoon te ver. Maar eentje kan ik af en toe echt wel schieten om haar actie´s..

Er staat hier een oude pony van rond de 22. Nu staan er hier wel meerdere oudere paarden en pony´s die nog dagelijks gereden worden en er supergoed uitzien voor hun leeftijd. Mooi glanzend, vrolijk en nog altijd energierijk (in zekere mate). Maar die pony ziet er gewoon niet uit. Had van de winter een plukkige vacht, en verhaarde maar niet. Nu is ze geschoren, zo´n 2 maanden geleden, maar ziet er nog precies hetzelfde uit, de vacht is geen mm meer gegroeit.. Het amre beestje heeft een ontzettend opgezwollen buik van de wormen, en gaat ongeveer 1 x in het half jaar naar de smid. Veel te weinig als je de hoeven ziet. Het is gewoon een zielig beestje. Ze loopt ook nog eens superkreupel, mede door de slchte hoeven en slijtage.

Maar, deze pony wordt verhuurd! Wat ik sowieso al belachelijk vind. Ze vragen hier 175 gulden voor, belachelijk gewoon. Het meisje doet geen vlieg kwaad, is superbezorgt en stapt dagelijks (inmiddels al wekenlang) met haar omdat ze dus kreupel is. De eigenaresse vindt dit echter onzin, en nou stapte ze er eergister op, op een halstertje en zonder zadel, om wel even te gaan springen!! Frusty Boos! Belachelijk gewoon! Het arme kind doet al weken d´r best voor deze pony, en dat dit..

Praten helpt niet, het meisje wil absoluut niet stoppen (ze is 10, houdt van het beestje en dit is dus begrijpelijk), en die eigenaresse belooft elke keer weer verbetering, maar doet niks. Als ze nou maar eens begon bij een wormenspuit, hoefsmid en dierenarts! Waarom krijgt dit paardje geen pesioen, ze is duidelijk op. Maar, wat kunnen wij hier aan doen? Gister al een hele ruzie, maar ook dat helpt niks. Dierenbescherming inschakelen? De staleigenaresse wil er ook niks aan doen (`het is haar paard´, ´ik zeg gewoon niks´), en alleen dat is al een reden naar een andere stal te vertrekken, voor mij.

Alle tips zijn welkom, misschien een actiecomité Haha! Knipoog
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:17

Wat belachelijk hoe sommige mensen kunnen doen, dan neem je toch geen paard?
ik zou gewoon de dierenbescherming erbij halen, ik denk dat het weinig zin heeft om zelf met de eigenaar te gaan praten..

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:19

Arm beest.. Wel een erg lastige situatie. Helpt het misschien aan te bieden wormenkuur, veearts en hoefsmid voor haar te regelen zolang zij de kosten betaald. Dierenbescherming is een optie maar zorgt er wel voor dat jullie niet meer samen door een deur kunnen. De vraag is of dat een probleem is.. Er moet in ieder geval wel wat gebeuren.

Kunnen de ouders van het meisje niet gaan klagen. Zij betalen tenslotte geld voor een pony die niet in goede conditie is (en wordt gehouden). Misschien kunnen ze minder (of zelfs niet ) betalen en de kosten voor wormenkuren en hoefsmid (veearts gaat denk ik teveel kosten) op zich nemen.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:21

Je snapt soms NIET hoe sommigen met hun paarden om kunnen gaan.
Ze denken alleen maar aan zich zelf (zoals in dit geval het huurgeld ->kassa! Frusty )
Als ze echt zo plaat voor de kop hebben en nix aan nemen van wat anderen zeggen/doen/adviseren, dan kun je banketstaaf als brugman maar dat helpt dan toch niet meer.
De dierenbescherming is best een 'grote' actie zeg maar maar als t beesje er echt zo slecht aan toe is als jy beschrijft is dat misschien wel een optie ja.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:22

Ik hd er gewoon wat van gezegd want dit kan niet!!
Als die pony al moeilijk uit zijn haar komt en lange hoeven heeft had ik al wat gedaan. Op de oude held was er ook zo een en die gaat nu het land is omdat hij gewoon niet meer kan maar daar werd ook nog opgereden en mijn hele klas was er echt verbaasd over.
Maar ik denk niet dat je naar een andere stal moet gaan om dit probleem ik denk dat er ook wel andere oplossingen zijn


Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:22

Het is idd zo zielig!! ik heb samen met Mandy ruzie met ze gehad. Nog zo'n voorbeeld: een halfjaar geleden zakte die pony op een dag twee keer door haar voorbeen van <waarschijnlijk> de pijn. Toevallig was een andere hoefsmid er, en ik vroeg of hij even naar dit beestje wilde kijken. Hij kijkt en zegt dat hij weinig zulke ernstige gevallige heeft gezien, de hoeven zijn veel te lang, ze staat veel te week etc. Hij zegt er moet heel snel een hoefsmid bij komen anders zijn de pezen zo opgerekt dat het nooit meer goed komt, en ze niet eens kan staan zonder pijn. Wij naar die eigenaress zegt ze dat haar moeder dierenarts is Verward Lips are sealed en dat het gewoon spierpijn is Frusty Boos! Lips are sealed .....Ik vraaag me af of ze er zelf in geloofde.
Wij vermoeden dat ook geld een probleem is, en toen wij aanboden het te betalen vonden dat wij ons er niet mee moesten bemoeien!

Wil zet ze haar in de wei en roept haar vriendin..oooooh dan draven we toch even met een kreupele pony over het verharde...een vriendin laten wachten is toch veel erger dan je pony laten lijden???:x

Probleem bij dierenbescherming is, het zijn steeds die dingen, maar hij krijgt voer, goede stal, wordt netjes gepoetst, hoefmsid en da en wormenspuit heeft ie nodig idd, maar ik weet niet of dit erg genoeg is voor de db. Snap me niet verkeerd, ik vind het echt heel erg, maar weet niet hoe de db erover denkt. Het meisje van 10 geeft zichzelf de schuld als het niet goed gaat met donja, de pony, terwijl zij de laatste is die er iets aan kan doen, echt heel zielig, voor allebie!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 11:27

Het niet meer door een deur kunnen is geen probleem voor mij. Dat kan nu toch al niet meer door een ruzie, gisteren. Het naar een andere stal gaan, was omdat de staleigenareese niks doet. Ik had ze allang van mijn erf afgemieterd! En ik ben het met wel meer dingen oneens hier op stal, waardoor ik natuurlijk eerder weg zou gaan dan wanneer ik het naar mijn zin zou hebben..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:30

Tiko schreef:
Probleem bij dierenbescherming is, het zijn steeds die dingen, maar hij krijgt voer, goede stal, wordt netjes gepoetst, hoefmsid en da en wormenspuit heeft ie nodig idd, maar ik weet niet of dit erg genoeg is voor de db. Snap me niet verkeerd, ik vind het echt heel erg, maar weet niet hoe de db erover denkt.


Bel ze op voor advies. Leg gewoon de situatie uit. In de meeste gevallen komen ze echt wel kijken. Ik heb er 1 keer aan de bel getrokken (gelukkig bleek het later niet nodig en had het betreffende dier net hulp gekregen) Je moet wel je naam en adres geven (zo weten ze dat het een serieuze melding is) maar die spelen ze niet door naar buiten (= de eigenaar van de pony). Echt waar, wanneer je er niet uitkomt met de eigenaresse of bijvoorbeeld via de ouders van het meisje zou ik ze gewoon eens bellen en de situatie voorleggen. Hoefsmid, dierenarts en wormenspuit lijken mij wel degelijk serieus genoeg.


Van de site van de dierenbescherming:

U kunt telefonisch melding doen van dierenleed via het telefoonnummer 0900-2021210 (44 ct./min.). U wordt dan automatisch doorgeschakeld naar de meldkamer van de LID of naar een afdeling van de Dierenbescherming. Om de melding zo goed mogelijk te kunnen registreren wordt de melder gevraagd om gegevens over:
- het (de) dier(en),
- de locatie
- de eigen waarneming
- de melder zelf (anonieme meldingen worden niet in behandeling genomen). Melders krijgen daarentegen wel de garantie dat er zorgvuldig en conform de Wet persoonsregistraties met hun gegevens wordt omgesprongen. Natuurlijk wordt de melder niet bekend gemaakt bij de 'beklaagden'.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:34

weetje, het zou me niks uitmaken al werd mijn naam bekend! Zij mogen best weten dat ik het niet eens ben met hun aanpak, en stel, de staleigenaresse word er boos om...AJUUS!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 11:47

Inderdaad, ik ben zo weg. Wil ik al een ahlf jaar, maar nog geen goede stal gevonden (tips zijn welkom Knipoog ).
En dan te bedenken dat wij al helemaal bezorgd zijn als ons paard een beetje stijf loopt, of zich een keer verstapt..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 12:17

Als dat meisje die pony huurt, zal er toch wel een overeenkomst zijn. Staat in die overeenkomst niet aan welke voorwaarden en regels de huurder en verhuurder zich dienen te houden? Als bv staat dat de verhuurder de pony zal ontwormen en naar de smid laten gaan, dan kan de huurder de verhuurster aanspreken op contractbreuk omdat deze pony dus gewoon verwaarloosd wordt! Misschien kan ze op die manier via het gerecht e.e.a. afdwingen?

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 11:27

Dat meisje dat haar huurt, heeft vrij veel vertrouwen in wat de eigenaresse zegt en ziet de ernst van de situatie volgens mij niet echt in, ze is ook nog jong. Bovendien heeft ze volgens mij niets op papier staan. Ik heb ook al een paar keer voorgesteld, dat ze de hoefsmid zelf liet komen en dan het geld vande huur af haalt, maar dit wil ze niet (is volgens mij bang om depony kwijt te raken)
Toen die pony door haar benen gezakt was een tijdje terug zat ze een paar dagen elke keer huilend bij die pony in stal en gaf ze zichzelf de schuld (eigenaar gaf er helemaal niets om) maar ze geloofde de eigenaar wel toen die zei dat het spierpijn was.
De pony loopt nu trouwens niet kreupel meer (misschien na het springen wel, heb haar nog niet zien lopen), maar dit omdat dat meisje dat haar huurt al een paar maanden bijna alleen maar met haar stapt. Zelfs als alle andere kinderen aan her crossen zijn met de ponies, blijft zij er tussen stappen (heb hier best wel bewondering voor, vooral gezien de leeftijd van het meisje). Die eigenaresse van de pony heeft trouwens nog en paard en daar wordt wel goed voor gezorgd, dat beestje zit er ook gewoon goed uit.
De pony heeft trouwens (dankzij het meisje dat haar huurt) verder wel altijd een goed humeur, het is gewoon een hele vriendelijke pony. Dat meisje loopt ook altijd de hele dag met haar te wandelen, te poetsen enz. en is helemaal gek op de pony. Ik vind het ook zo zielig voor dat meisje!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-02 20:42

Richtje schreef:
De pony loopt nu trouwens niet kreupel meer (misschien na het springen wel, heb haar nog niet zien lopen)


Dat is een punt waar nog over te praten valt. Wanneer is een pony kreupel? Ik vond het toch duidelijk kreupel, of ´niet rad´. In stap viel het wel mee, maar zo gauw ze in draf zit begon het al. Vooral op het verharde, daar liep het beestje echt nog niet goed.

Inderdaad valt bij het meisje weinig meer te proberen. Wil de pony niet kwijt, logisch aan de ene kant. Ze is jong, en, zoals Richtje al zei, ziet de ernst er niet geheel van in. Maar het is zo´n goed meisje, altijd bezorgt.. (´Onee! Ze heeft grote neusgaten!! Is ze te moe??´´Wat is dit? Doet het pijn?´ *Nee.. dat is een zwilwrat..*)

Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, AVdB96, cariena1, Evilou, Hanjan, ImkeTarek, inge_romeo, Lukasje, MeesMo, Padoertje, stefanie33, Thincla en 186 bezoekers