Verstuiking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Verstuiking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 15:08

Ze zeggen wel eens, ellende komt nooit alleen. En inderdaad! Mijn andere paardje heeft gisteren zijn rechterachterbeen verstuikt tijdens het rijden en is nu lekker kruipel.
Hij heeft zich verstuikt bij het kootbeen en die bandjes die daar zitten en als hij loopt zie je de zwelling bewegen en dan maakt het een knakkend geluid. Net zoals bij een paard wat niet voldoende gewrichtsvocht aanmaakt daar hoor je ook dat knakken.
Veearts is er gisteren al meteen bijgeweest en vond het redelijk meevallen alleen mag hij vandaag niet naar buiten om erger te voorkomen.
Mijn snielige paardje heeft nou heel veel pijn aan zijn pootje maar mijn vraag is eigenlijk hoe lang ik hier weer mee zoet ben.
Iemand heeft vast wel een een paard gehad die zijn voet heeft verstuikt, wat zijn jullie ervaringen.
Hij heeft al wel een spuit gekregen tegen de zwelling en ik moet er 3 keer per dag 2 uur lang een ice-pack op doen. Morgen komt de veearts terug om te checken hoe het is.
Zou hij hier nu lang door uit de rinning liggen???
Iemand hier wat meer ervaring mee. Ik baal er wel van want deze is nou net nooit kreupel Huilen Frusty

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 15:49

Jakkes! Ik heb eind vorig jaar een vergelijkbaar iets gehad met mijn paard, alleen was zij door de kogels van beide voorbenen gegaan. Daarbij was de diepe buigpees overstrekt geraakt waardoor ze op rechts echt superkreupel liep en op links iets onregelmatig. Ik ben er in totaal 9 weken zoet meegeweest. Had korter gekund als mijn dame niet na een week of vier stappen bij een controle al piafferend en steigerend over het erf ging waardoor ze het alsnog overbelastte Frusty .
Dat leverde weer twee weken stappen op. Daarna voorzichtig opgebouwd en pas na twee weken opbouwen weer voorzichtig gaan trainen.

Ik moest drie keer per dag 1/2 uur stappen (eigenlijk was iets korter stappen beter, maar dat was niet te doen, ze klom af en toe in de tralies...), en daarna per been 15 minuten koelen met een icepack. Langer heeft geen zin trouwens en is ook niet goed voor het been, daar wordt het te stijf van. Na drie weken ben ik er ook magneetveldtherapie en massages bij gaan doen onder begeleiding van de fysiotherapeute. Tijdens de hele behandeling kreeg ze Tendocure door haar eten (homeopathische druppels met arnica)

Sterkte in ieder geval en hopelijk valt het mee!!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:16

Toevallig heb ik laatst voor een stalgenootje in het boek Paardenbenen van dr. Offereins verstuikingen opgezocht.

Offereins waarschuwde met klem voor het te snel weer beginnen met het paard. Een paard met een verstuiking loopt soms na een paar dagen al weer goed, zaak is om dan nog NIET te gaan werken met het paard. Zeker een week of twee rust en dan beginnen met voorzichtig stappen op zachte egale verende bodem. Als je te vroeg begint kan er schade aan het gewricht ontstaan welke onherstelbaar is.

Stalgenootje heeft een paard met te slappe gewrichtsbanden in combinatie met van nature vrij stijve gewrichten. Dit paard verstuikt zijn hoefgewricht dus regelmatig en is dan een paar dagen echt stokkreupel en daarna loopt hij weer goed. Doordat het probleem in zijn hoef zit, zie je ook geen zwellingen.

Dit paard heeft nu drie weken rust gehad en ze is nu bezig om met hem aan de hand te stappen, volgende week gaat ze erop, ook alleen maar stappen.

Forceer het dus niet! Sterkte met hem! (Pech komt nooit alleen, altijd in drieën zeggen ze.... waardeloos hè?)

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-02 16:51

Ik heb net de veearts nog even over de vloer gehad en het is eigenlijk allemaal reuze mee gevallen. De zwelling is weg en hij loopt weer helemaal rad. Nou mag hij de komende week alleen maar stappen en dan rustig weer oppakken. Gelukkig mag hij wel onder het zadel stappen. En ik moet nog een week lang elke dag koelen met een cool-pack!
Ik ben echt blij dat het zo is meegevallen want twee paardjes in de lappenmand is echt geen pretje. Maar dat kan half Bokt wel beamen denk ik.