Paard een tijd op rust ongeveer 5 maanden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Paard een tijd op rust ongeveer 5 maanden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 15:20

Wat vinden jullie hiervan. Als het paard gewoon het land iedere dag op kan? Ik heb nl. een zwangerschapstest gedaan en hoera! Maar dan komt het volgende probleem...mijn paard is erg eenkennig en moeilijk te rijden. Ik heb in het verleden al eens een ongeluk gehad waardoor ik niet kon rijden en toen heb ik meerdere mensen gevraagd erop te rijden, echter zonder succes... hij accepteert geen andere ruiter.Ik loop misschien op de zaken vooruit want het is allemaal erg pril, maar ik zit er over te denken als het eenmaal zover is dat ik niet meer kan rijden, om hem ook maar in de rust te zetten. Ik wil bij jullie eens peilen hoe jullie mening hier over is..


vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 15:21

kan best toch, als je t maar goed afbouwd...dus niet in een keer stoppen of in een keer weer beginnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 15:21

Gefeliciteerd!!, maar voor je paard wel een vervelend tijdstip, want tegen de tijd dat jij niet meer kan rijden, is het bijna winter. Maar als hij echt zo lastig is, dan zou ik inderdaad goed aftrainen, en dan een rustperiode inlassen.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 16:01

waarom rij je niet gewoon nog een poos door? Ik heb bij beide zwangerschappen doorgereden tot de buik teveel in de weg ging zitten. dan hoeft je paard minder lang stil te staan.
Je moet je er natuurlijk niet angstig door voelen, want dan is de lol er zo af.
in ieder geval van harte gefeliciteerd!

Het houden van paarden is geen hobby, maar een virusbesmetting waar ik nooit meer vanaf kom

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 16:32

He stokpeerd als het echt een vervelend paard is was ik er ook niet opgaan zitten als ik zwanger zou zijn. Ik zou hte mezelf nooit vergeven als ik er af zou vallen en er gebeurd wel wat

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 16:37

Gefeliciteerd!

Als ik zwanger zou zijn (ligt nog niet in de planning hoor), dan zou ik zeker niet lang blijven doorrijden. Ik zou het risico niet durven nemen. Ook met poetsen, hoeven uitkrabben en de algemene omgang met paarden zou ik erg voorzichtig worden.

Je moet de rust periode idd langzaam afbouwen en langzaam weer opbouwen. Een tijd rust is voor het paard echt niet slecht hoor, dat is alleen maar goed.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 16:43

Ik heb bij beide zwangerschappen tot ong 26 wk doorgereden, nou moet ik wel zeggen dat dat op een braaf manege paard was, op mijn eigen had ik het niet zo snel gedaan.
Maar waarom 5 maanden? Ik denk dat je hem met longeer en misschien wat freestyle ter afwisseling makkelijk tot je 7de maand zwangerschap bezig kunt houden, dan afbouwen en als de kleine 6-10 wk is weer langzaam beginnen....
Hoe meer stalgeluiden de baby in de buik hoort hoe rustiger die zal zijn als je hem/haar mee neemt naar stal.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 17:40

Allereerst hartelijk gefelicibokt! Lovers
Maar als je paard zo eenkennig is met het rijden, waarom laat je hem dan niet gewoon longeren? of *als hier een mogelijkheid voor is* in de stapmolen zetten. Je hoeft je paard dan niet meteen stil te leggen hij zou dan gewoon om de dag of elke dag gelongeerd kunnen worden. b.v dat je er dan wel bij bent maar dat iemand anders hem voor je longeert, verzorgt enz. Pling Ik vind persoonlijk 5 maanden wel lang eigenlijk. Maar ik begrijp hartstikke goed dat je geen risico's wilt nemen.. Maar je zou erover na kunnen denken. *als je dat al niet gedaan hebt.* Lachen
gr.
Sabrina Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 17:49

hartelijk gefeliciteerd.

Ik denk dat het uitstekend kan.
Ik ken verschillende paarden die doordat de druk te hoog werd 3 maanden stil zijn gezet zodat ze geestelijk weer wat bij kwamen.
Deze paarden kwamen alle er veel beter uit en hadden weer super veel zin om te werken.
En of het dan veel verschil uitmaakt tussen 3 en 5 maanden lijkt me ook niet.

En lekker lang vakantie doet vaak heel veel paarden goed.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 18:15

Gefeliciteerd zeg!!!!

Wat je misschien wel kan doen is vanaf nu al iemand zoeken, die in het begin maarverzorgt, dan ga jij er op, dan zij even, dan jij er weer op enzovoort. Zodat het paard rustig kan wennen aan die ander. Het is maar een idee en anders zou ik hem lekker in de wei gooien! Afbouwen en wel aan de wei laten wennen van de voren en het kan geen kwaad.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 10:11

SAKKIA schreef:
He stokpeerd als het echt een vervelend paard is was ik er ook niet opgaan zitten als ik zwanger zou zijn. Ik zou hte mezelf nooit vergeven als ik er af zou vallen en er gebeurd wel wat


Stokpeerd? Verward ...... bedankt voor de tip!!!! en je subtiele woordkeuze.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 10:15

volgensmij was die reaktie op die van de gebruiker met de naam stokpeerd Lachen
Staat 1 bericht boven die van Sakkia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 10:18

gefeliciteerd!

als het niet mogelijk is om een goede ruiter te vinden voor je paard, zou ik hem idd gewoon vakantie geven. Wel in de wei dan, en het liefst veel ook.

Over rijden als je zwanger bent kan ik niet meepraten Haha! en was dat voorlopig ook niet van plan Haha! Op zich kan je volgens mij best wat hebben, maar dat verschilt ook een beetje per persoon. Ik ken een aantal mensen die het allemaal weer anders invulden, van vroeg stoppen tot tot op 2 dagen blijven rijden.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 10:21

runningkawa schreef:
volgensmij was die reaktie op die van de gebruiker met de naam stokpeerd Lachen
Staat 1 bericht boven die van Sakkia


ooo sorry, sakkia ik dacht je mij bedoelde.... Haha!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 10:23

Ik heb besloten om voorlopig voorzichtig door te rijden en langzaam af te bouwen. Ik krijg hulp van medestalgenoten vwb longeren en de aandacht en na de bevalling zal ik de draad weer oppakken... De lange gaat dus gewoon ffe met vakantie....

Bedankt voor jullie reacties....

gr. Monique

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 10:26

Aan de ene kant is t niet verkeerd voor een paard hoor om hem 'vakantie' te geven wel rustig af- en opbouwen maar is 5 maanden niet heel lang??
Misschien dat je hem op een andere manier dan rijden nog een tijd bezig kunt houden. (longeren, stapmolen, vrijspringen...)
Maar goed, als jy je er niet prettig bij voelt om lang door te gaan moet je het niet doen, want dat zal t paard direct merken.

Gefeli trouwens!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 11:19

5 maanden is idd wel lang, heb dus geregeld dat hij wel gelongeerd wordt en uiteraard ga ik wel met hem wandelen. Ik heb geen bak dus ik moet alles in bos doen en in de wei, dus losspringen en in de stapmolen zit er niet in.... maar aandacht zal ik hem zeker geven in die tijd....

bedankt

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 21:28

mijn huisarts zei tegen mijn moeder toen ze zwanger was van mij, je kunt gewoon blijven rijden totdat je uit je rijbroek "knapt" Haha! . nieuwe kopen voor de rest van de zwangerschap is niet te doen (elke paar weken een nieuwe). Ging hier wel om rustige (manege)paarden en geen springen, etc.
zwanger is ten slotte iets anders dan ziek (ochtendmisselijkheid daar gelaten).

verder....
jij kent je paard het beste, en kan dus het beste inschatten of het verantwoord is om te blijven rijden als je je niet lekker of goed "hanteerbaar" voelt met die dikker wordende buik.

veel plezier met beide "kinderen".

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: akishino, bonnielau, Malenka en 35 bezoekers