Instructie, wat verwacht je daar eigenlijk van?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniem

Instructie, wat verwacht je daar eigenlijk van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 01:02

Nogal een ruime vraag, maar dat is omdat ik op het moment een beetje twijfel aan de instructie die ik krijg. Dat gevoel heb ik al een tijdje, maar vandaag werd ik er op aangesproken door een stalgenoot. Die stalgenoot heeft daar overigens de beste bedoelingen mee.

De lessen die ik krijg, gaan best redelijk, maar ik mis toch af en toe wat dingetjes. Het meeste zijn wel dingen waar ik zelf op let en aan werk, maar ik heb niet voor niets iemand op de grond staan. Ondanks dat je erg let op heel veel dingen, kan er nog genoeg aan je aandacht ontsnappen, al was het maar omdat je er zelf aan gewend bent.

Het principe is heel simpel, wat goed is moet goed blijven en wat niet goed is moet beter worden. Het is aan de instructeur om aan te geven hoe en wat, om leiding te geven aan wat verbeterd wordt en om samen met de ruiter te bepalen of een gekozen weg of methode ook daadwerkelijk resultaat oplevert. En natuurlijk om zuinig te zijn op dingen die goed zijn.

Dat er veel verbeterd moet worden, dat hoeft een instructeur me niet uit te leggen, dat begrijp ik zo ook wel. Alsmaar zeggen dat het goed gaat, is leuk en goed voor je zelfvertrouwen, maar je lessen moet imo toch een reality-check zijn.

Wie een mening heeft hierover, graag!



astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 06:07

Ik verwacht van mijn instructrice dat ze me verder helpt en dat zal voor iedere instructeur anders zijn, ieder heeft zo'n beetje zijn eigen manier en in verschillende fase's van je ontwikkeling kunnen daar verschillende instructeurs bij horen. Ik denk dat het belangrijk is dat er progressie is en dat je je er happy bij voelt, dan is het goed. Mist 1 van beiden: andere instructeur zoeken.

Ik heb mijn instructrice gevraagd omdat ik haar zo sympathiek les vond geven (veel basiswerk en veel aandacht voor het paard), niet omdat ze zo bekend is en ik moet zeggen ik ben ontzettend blij. Het klikt.
Ik ben dus helemaal tevreden. Scheelt misschien dat ik al van aardig wat verschillende mensen (ook toppers) les heb gehad dus de dingen kan vergelijken.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 06:54

Tja, goeie vraag...

ik ben in de luxe-positie dat ik elke les eindig met het gevoel dat mijn instructrice werkelijk niets, maar dan ook niets ontgaat.

Of dit is omdat zij zo geweldig goed is, of ik zo geweldig slecht, daar zullen we het niet over hebben Haha!

Ik denk dat je je er goed bij moet voelen en dat als je je twijfels erbij hebt, je misschjien toch verder zult moeten gaan kijken Verward

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 08:26

Ik verwachte van mijn lessen dat ik vooruit zou gaan. Vooruit ben ik gegaan, dus dat zit goed!
Maar toch als ik heel eerlijk ben, had ik wel graag anders les gehad. Met meer uitleg, niet nu loopt ze goed, maar nu loopt ze goed WANT....
Ik had meer begeleiding willen hebben, duidelijker vanuit het paard weg zeg maar. Ik had het gevoel dat er hier en daar wel wat ontging...
Maar goed, ik heb nou eenmaal niets te kiezen, wat de vooruitgang betreft was ik zeer tevreden.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 09:26

je weet hoe ik er over denk.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 09:36

Ik verwacht niet zozeer vooruitgang op zich, maar wil vooral leren hoe ik zelf mijn paard kan opleiden en daarmee samenhangend kan voorbereiden op wat er in de ring gevraagd wordt. De "weg" is net zo belangrijk, iemand kan wel "gelijk" hebben in hoe hij/zij je laat rijden, als het niet bij je past wordt het nooit wat.

Maar als je op en manier rijdt die niet werkt schiet het meestal toch voor geen meter op dus dan merk je dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 09:46

Vooruitgang is eigenlijk niet het harde criterium waar ik voor ga. Ik verwacht van een trainer dat hij er elke les voor zorgt dat ik met een tevreden gevoel afstap, en dat hoeft echt niet elke keer te zijn omdat ik weer wat nieuws geleerd heb. Wordt op een gegeven moment ook wel erg moeilijk denk ik, als je al erg lang rijdt.

Een goede instructeur (voor mij dan he) let op alles, maar dan ook echt op alles, waarbij de basis nooit uit het oog verloren wordt. Dus de houding van de ruiter, de zuiverheid van de gangen, en de ontspanning in paard en ruiter. Daarnaast nog de precisie van de oefeningen, waarbij ik heel veel uitleg wil. Ik wil dus (om maar even een heel simpel voorbeeld te noemen) niet alleen horen dat ik netjes voor me uit moet kijken, maar ook op een volte mee moet kijken, en WAAROM (het verhaal over ruitergewicht op de binnenschouder van het paard etc)
En zo ook over situaties waar het niet goed gaat. Dus bijvoorbeeld als het paard in de schouderbinnenwaarts teveel over de buitenschouder wegloopt, wil ik niet alleen te horen krijgen dat ik het over moet doen, maar ik wil oorzaak en gevolg horen.
Verder ben ik een vreselijke zeikdoos als het om spiergebruik van het paard gaat. Een instructeur moet niet alleen verduveld goede ogen hebben, maar ook een soort extra zintuig; hij moet echt zien en voelen wat ik op dat paard voel, zeker omdat de mijne zich erg op kan vreten vanbinnen, en veel buitenstaanders dat niet zien. Maar een goede instructeur ziet de spanningslijntjes in haar kaak, en WEET dan dat ze haar kaak niet voldoende loslaat. Zo ook met de buikspieren, die ze op een niet-juiste manier optrekt. Dan kan de rug nooit rond genoeg komen.


ik denk dat het heel moeilijk is om de wat kritischere ruiters onder ons les te geven, misschien wel juist omdat we zelf eigenlijk best veel weten. Je verwacht dan van een ander ook steeds het juiste verhaal te horen, liefst met een aanvulling die je nog niet wist en toe kon passen. Maar op een gegeven moment wordt dat gewoon moeilijk te vinden.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 10:00

Ik heb al heel wat instructeurs en instructrices gehad en ik weet nu precies wat ik wel en niet wil. Ik heb met Razinda les van een vriendin en met Jur heb ik ook een paar jaar les gehad van haar, en ik ga de lessen met Jur nu toch ook weer op pakken. Ze rijdt met een paar paarden bij de NVDR en mag ook GP starten (niet dat dat zoveel uitmaakt natuurlijk, iemand kan het goed overbrengen of niet).

Een intructeur/instructrice moet super fanatiek zijn en niets door de vingers zien. Ook moet hij/zij zich steeds kunnen aanpassen aan het paard. De ene keer moet je meer op de ene manier trainen, de andere keer op de andere. Dat is per paard verschillend, maar ook afhankelijk per periode van hetzelfde paard of zelfs per dag.

Verder is het gewoon een gevoel dat je bij iemand hebt. Ik moet zoveel vertrouwen hebben in mijn instructrice dat als ze bij wijze van spreken zegt: je moet nu achterstevoren op je paard gaan zitten, dat ik dat ook nog doe. Haha!
En niet dat je bij alles wat diegene zegt, toch gaat twijfelen omdat je zelf denkt dat het anders zou moeten.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 10:07

Sonja schreef:

ik denk dat het heel moeilijk is om de wat kritischere ruiters onder ons les te geven, misschien wel juist omdat we zelf eigenlijk best veel weten. Je verwacht dan van een ander ook steeds het juiste verhaal te horen, liefst met een aanvulling die je nog niet wist en toe kon passen. Maar op een gegeven moment wordt dat gewoon moeilijk te vinden.


Dan denk ik dus dat je instelling echt helemaal verkeerd is. Hét juiste verhaal bestaat namelijk niet. Er zijn diverse benaderingen om tot de oplossing van een probleem te komen. Ik heb het daarom tegenwoordig steevast niet meer over les maar meer over trainen, omdat dat imo beter aangeeft waar het om gaat. Ik denk dat het belangrijk is dat je open blijft staan voor verandering en vernieuwing. Als je naar les gaat met de gedachte dat je bevestigd wilt worden in je eigen denkpatronen, blijf je denk ik ook veel te makkelijk in een kringetje hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 10:24

Zep schreef:
Dan denk ik dus dat je instelling echt helemaal verkeerd is. Hét juiste verhaal bestaat namelijk niet.


Dank je Haha!
JUIST omdat 'het' juist verhaal niet bestaat, voeg ik er ook aan toe: liefst met aanvullingen die je nog niet kende of toe kon passen....
Het gaat er dus niet om dat ik alles al weet, maar dat ik heel veel instructeurs stierenpoep hoor vertellen over de basis, of dingen errrrrreg fout zie aanleren. HET juiste verhaal bestaat niet, maar heel veel foute verhalen bestaan helaas WEL..... Knipoog
Zo hoorde ik bijvoorbeeld vorige week sinds heel lange tijd eindelijk weer eens een instructeur de juiste instelling (qua maat) van een martingaal uitleggen, terwijl ik veel mensen hoor adviseren om er een martingaal om te gooien, maar daar blijft het doorgaans bij. De maat? Gewoon paard en pony... Frusty
DAAR gaat het me dus om. Een andere, frisse kijk op je manier van trainen kan juist heel goed werken; daar heb je juist instructie voor, om je eigen opgebouwde kennis paraat te houden, op te frissen, aan te scherpen en bij te schaven. En dan kom je weer op wat ik bovenaan al schreef: dat lekkere gevoel als je afstapt, wat niet altijd te vangen is onder het hoofdstuk 'vooruitgang' of 'wedstrijdresultaat', want die resultaten komen vanzelf wel, als je training goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 10:34

maar dat is gewoon het verschil tussen goede instructie en slechte instructie. Ik ben enorm verwend, want heb gewoon al een heel aantal jaren een heel fijn referentiekader.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 10:38

Ik verwacht van goede instructie dat mijn paard er beter van gaat lopen. En dat gebeurt nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 10:38

Mazzelkont!
Hier in de buurt is het vreselijk moeilijk om aan goede instructie te komen, ZEKER als je zelf al heel kritisch bent....

Een goede trainer is goud waard (en dat vragen ze helaas ook voor hun lessen Haha! )

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 10:45

ik heb het eigenlijk ook altijd over trainen. Dat is namelijk wat je doet: je traint je zelf en je paard om steeds verder te komen in wat je wilt bereiken in (in mijn geval) de dressuur. Ik denk dat het belangrijk is om samen met je trainer duidelijk te hebben wat je wilt bereiken zodat je daar verder aan kunt werken zonder misverstanden.

Verder verwacht ik van een trainer dat hij zo werkt dat het paard niet overvraagd wordt. Hoe vaak lees en hoor je niet van paarden die al met 4 of 5 jaar in de M of hoger lopen. Dat kan mijns inziens niet goed zijn voor het dier. Een trainer moet dus zowel stimuleren en motiveren als afremmen en pas op de plaats maken als dat nodig is. Mijn trainer gaat heel erg uit vanwat mijn paard aanbiedt en niet van het proevenboekje (als je begrijpt wat ik bedoel). Daar hoort het zien hoe een paard loopt (gespannen, ontspannen, juiste spieren etc.) ook bij, je past de oefeningen daarop aan.

Overbrengen is ook een vak apart en ontzettend belangrijk. Hoe je technisch een volte moet rijden of een keertwending of ... kan in principe iedereen vertellen (of voorlezen uit een boekje), maar juist het samenspel van de hulpen en het doseren ervan is een aanvoelkwestie en iemand iets leren aanvoelen is zó moeilijk. Als je dat als trainer kunt overbrengen.... Super!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:03

Ik heb ook al aardig wat instructeurs versleten. Met mijn huidige instructrice kan ik het heel goed vinden.

Haar goede punten zijn:

Vrolijke en optimistische benadering, waardoor ze mij altijd weet te motiveren ook al ben ik op dat moment van plan om mijn paard bij de slager in te leveren... Haha! .
Ze is dol op ieder paard en vice versa.
Ze is enorm vasthoudend en stopt niet eerder dan dat een oefening echt goed gaat terwijl ik allang al vind dat het best goed gaat.
Haar theoretische kennis is ook heel groot en ze legt ook echt veel uit over het hoe en waarom van de hulpen.

Sinds oktober vorig jaar les ik bij haar en Toon en ik zijn erg vooruit gegaan. Met Kaminka heb ik nog maar 1 les van haar gehad, door privéomstandigheden van mijn instructrice heb ik de afgelopen weken geen les meer gehad, binnenkort gaan we weer beginnen!

Ik verwacht van een instructeur dat hij/zij me motiveert en me helpt om de puntjes op de i te zetten, want ik ben zelf zo'n type die het vrij snel allemaal goed vind en dat schiet niet echt op.

Ik kan niet tegen schreeuwende en negatieve instructeurs zoals ik wel eens om me heen zie. Het is mijn hobby en ik wil het wel leuk blijven vinden.... Commentaar is prima (graag zelfs), maar de manier waarop is bepalend.

Wat ik wel moeilijk vind is dat alle instructeurs die ik gehad heb een andere kijk op het geven van hulpen hebben. Zelf ben ik meer voor het geven van z.g. signaalhulpen (dus niet bij elke pas drijven) en duidelijkheid dus niet "remmen" en "gasgeven" tegelijk (drijven bij het halthouden bijv.). Mijn instructrice zit wat dat betreft niet helemaal met mij op 1 lijn, maar voorlopig komen we er samen wel uit, allebei een beetje water in de wijn doen.... Haha!

Ik heb van alle instructeurs een andere manier van aangalopperen geleerd, dat is iets wat me wel frustreert hoor. En zo zijn er nog meer dingen. Wat dat betreft kun je soms maar beter blijven lessen bij 1 en dezelfde instructeur. Als die tenminste bevalt.

"Je zit openen", is iets wat ik pas bij mijn huidige instructrice geleerd heb, dus een zithulp bij overgang halt-stap bijv. i.p.v beenhulp. Werkt wel moet ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:22

Dank voor alle reacties, ik zal nog een tipje van de sluier oplichten mbt de reden van mijn vraag.
De instructrice die ik nu heb is heel aardig en ze weet er ook best wat van en ze rijdt ook hoger dan ik, maar ik heb het gevoel dat er toch iets mist.
Sonja heeft wel gelijk wat betreft de kritische ruiter. Neem als voorbeeld het recht zijn van je paard. Het rechtrichten is voor mij echt enorm belangrijk, een van de kernpunten. Gelukkig weet ik er genoeg van om er zelf goed op te kunnen letten. Mijn instructrice heeft het er dus nooit over. Dan komt het er dus op neer dat ik dat allemaal op eigen houtje oppak en dat lukt wel, maar ik denk dat zij degene is die erover moet waken. Als ik in de les bijvoorbeeld in galop nu eens niet mijn paard iedere pas recht zet, dan hoor ik daar dus niets over.
Dat een zijgang mis gaat, merk ik zelf ook wel en dan -inderdaad- wil ik wel eens iets verhelderenders horen dan de boodschap dat het nog niet klopt, want daar was ik zelf ook al achter. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik uit mijn eigen kennis en kunde moet putten zonder dat daar aanvulling op komt vanaf de grond. Het kan nooit zo zijn dat ik alles al weet.

De stalgenoot die mij gisteren hierover aansprak was er behoorlijk eerlijk over en zei dat ze vond dat mijn paard beter is gaan lopen door mijn eigen toedoen en niet zozeer door het werk van mijn instructrice. Ze denkt dat mijn instructrice eigenlijk niet weet wat ze met me aanmoet vanwege mijn niveau.

De laatste tijd heb ik mijn instructrice vooral gebruikt als een stimulans in de zin dat ik haar liet komen om in de bak te staan zodat ik mijn aandacht af en toe kan verleggen en niet steeds zelf hoef te beslissen welke kant op te sturen. Af en toe heeft ze wel een goed idee en dan denk ik oh ja, maar eerlijk gezegd is dat niet zo vaak.

Laatst hebben we in mijn les Z proeven gereden, best leuk voor een keer hoor en ik stuurde ze ook wel vrij makkelijk, maar het gaat natuurlijk nergens over.
En ik hoor ook wel basisdingen verkeerd verteld, maar gelukkig ben ik er dan nog zelf bij om dat correct te vertalen. Verder verwacht ik echt informatie over de dingen die mij ontgaan en ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig nieuws hoor.

Enfin, ik weet dus niet wat ik ermee aan moet.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:29

Stoppen denk ik! Als ik jouw verhaal zo hoor, ben je echt toe aan een andere, betere instructeur. Doen hoor, zonde van je tijd en je geld om zo door te blijven gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:35

Als je twijfel moet je stoppen. Zo simpel als wat. Als je er geen vertrouwen in hebt dan zegt dat genoeg. Als het goed zit merk je dat wel.

Dat ze "wel hoger rijdt dan jij" zegt mij op zich niet zoveel. Ik ken GP trainers waar ik niet bij zou willen lessen, omdat hun manier van werken teveel afwijkt van waar ik me prettig bij voel.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:38

Stoppen en iemand anders zoeken... Als je het gevoel hebt niet te leren, dan is het echt zonde van je geld!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 12:16

Idd. daar sluit ik me bij aan. Ik heb dat ook gehad. Ben inmiddels weer bij mijn oude instuctrice gaan lessen omdat de man van wie ik les had me totaal niet motiveerde. Hij had/heeft een erg pasieve manier van lesgeven. Met als motto "het is je eigen verantwoording". Da's leuk maar voor mij hield dat wel een beetje op. Ben Z2 met beide paarden en nooit verder geweest dus die verantwoording had ik wel maar wist niet hoe nu verder. Gelukkig heb ik een goede band met mijn vorige instructrice en kon ik weer terug komen. Ik heb al tien jaar les van haar, en zijn we eigenlijk samen op zoek naar iemand anders. Ook zij leste bij mijn vorige instructeur. Wat ik alleen jammer vind is dat het zo moelijk is om iemand te vinden.....

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 12:50

Moeilijk he? Ik zit nu eigenlijk een beetje met hetzelfde probleem ook ik vind rechtrichten heel belangrijk en wil daar eigenlijk meer aan werken.
verder wil ik eerst alles goed hebben voordat ik verder ga terwijl hij zoiets heeft van jamaar als ie vandaag wat minder perfect loopt kun je ook door in je werk dat moet je in je proef ook. Okee daar kan ik inkomen maar ik wil dan niet bezig gaan met moeilijke of nieuwe dingen.
Daarnaast hebben we de laatste tijd nog wel eens bonje over mijn recreatieve kant.
Ik wil zo eens in de week buitenrijden hij vind eens in de maand genoeg. etcetc.

Ik les al 5 jaar bij deze beste man en ik kan nog veel van hem leren zegt mijn gevoel maar toch kijk ik al stiekem om mij heen.
Alleen vind maar eens een ander?
Bijna geen 1 komt aan huis teminste niet die ik goed vind.
dus daar moet je dan vaak best een eind voor rijden daarnaast zijn er insturcteurs die ik graag zou willen hebben maar gewoon echt niet kan betalen en er zijn er helaas ook een paar bij die mij met mijn groninger echt niet willen hebben.. eerst een ander paard kopen (en ja dat is echt zo letterlijk ooit tegen mij gezegd)

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 13:01

Een instructeur die me aanraadt een ander paard te kopen is met mij snel uitgepraat hoor, is van mij, blijft van mij. Ik ken wel instructeurs die hem zouden willen hebben, maar dan geldt hetzelfde, is van mij blijft van mij.
Op pad voor instructie zit er helaas niet in, het moet echt bij ons gebeuren.

Vanavond heb ik weer les, ik ga maar eens nadenken hoe ik deze ontslagprocedure in gang ga zetten.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 13:23

ja, ik sluit me aan bij de rest: het klinkt alsof je al redelijk besloten hebt wta je wil!

Als ik dit allemaal lees, besef ik wel hoe veel geluk ik heb. Mijn instructrice ziet echt alles: te recht, te scheef, zadel dat niet helemaal recht is, niet voor het been ondanks een goed tempo etcetc.

En als er een concreet probleem is, dan kan ik ook gewoon zeggen: Goh, ik had van de week dit en dat en ik heb zus en zo gedaan en dan zegt ze: laat maar eens zien. En als het goed is dan is het goed, maar het kan ook zijn dat ik aan symptoombestrijding heb laten doen en dan moet ik wel met de bilen bloot, grinnik.

Nee, als je dit leest Monya, dan weet je in ieder geval hoe blij ik met je ben Knipoog

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 13:26

Wat ik altijd en eeuwig blijf roepen over instructie dat ik mijn instructrice/instrukteur in alles wat hij/zij zegt, blijf VERTROUWEN! Wat Maartje al zegt over achterstevoren op het paard gaan zitten idd. Als ik vertrouwen heb in mijn instructrice doe ik alles wat er gezegd wordt. Maar minstens zo belangrijk vind ik het feit dat ik moet kunnen inzien wat ik doe. Als mij iets opgedragen word, waarvan ik totaal het nut niet inzie, zal ik het ook op een gegeven moment gewoon niet doen. Ik moet mee kunnen denken met waar ik precies mee bezig ben. De uitleg erbij moet ook helder zijn.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 15:01

Zep schreef:

Ik heb het daarom tegenwoordig steevast niet meer over les maar meer over trainen, omdat dat imo beter aangeeft waar het om gaat. Ik denk dat het belangrijk is dat je open blijft staan voor verandering en vernieuwing. Als je naar les gaat met de gedachte dat je bevestigd wilt worden in je eigen denkpatronen, blijf je denk ik ook veel te makkelijk in een kringetje hangen.


Ik ga inderdaad ook naar "les" om zowel mijn paard als mezelf te trainen, gelukkig heb ik een instructrice die SAMEN met mij mijn paard beter laat lopen. Het is niet zo dat zij opdraagt en ik uitvoer, je moet ook kritische vragen kunnen stellen! We kunnen uren praten over bepaalde methoden bij bepaalde paarden. Bovendien vind ik het fijn als iemand niet heel zwart-wit is, maar per paard kijkt wat de juiste weg is....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 bezoekers