Nog een hoefschoen vraagje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Nog een hoefschoen vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 17:50

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt hoor. *LOL*
Maar ik heb toch nog een vraagje.

Ik zit nu te denken om een paar aan te schaffen voor Danno, aangezien ik nog niet elke dag op de straat kom met hem lijken hoefschoenen de ideale oplossing voor die 1 0f 2x in de week.
En het is natuurlijk super als hij verder blootvoets kan lopen, dan kan ie s' winters lekker in de sneeuw raggen.

Maar houden jullie ze gewoon om in het bos, waar veel zand is en blubber.
Hoe blijven ze zitten in de blub(denk ook ff aan zware blub)?
En tijdens een flinke galop op het strand ofzo?
En hoe zit het met eventuele schuurplekken?

Is het mogenlijk om voor alleen de voorhoeven schoenen te nemen(ivm ongelijk lopen).

waar waren ze ook alweer verkrijgbaar.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 17:57


Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 18:00


pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 20:57

Ik heb dus die van http://www.oldmacs.com .

Vind ik er beter uitgedacht uitzien dan die van Smit-Rijssen en lijken me ook slijtvaster .
Maar van S-R zijn ze natuurlijk wel op maat gemaakt en de Old Macs zijn
standaard maten .

Bij Rena heb ik dus wel last dat ze gaan schuren , komt ook door die achterlijke streken die ze zo af en toe uithaalt .. nu doe ik een bontje aan de achterkant erin en nergens last meer van gelukkig.

Ze hebben ook openingetjes aan de zijkant waar het water uit kan lopen mocht dat in de schoen terecht komen Lachen

En een driedubbele sluiting , dat geeft ook wel een stevig en veilig gevoel .

Sugarmiss gebruikt ze alleen voor als het goed is , en heeft er geen problemen mee van schuren ed zover ik weet .

Zelf wil ik ze liever af doen als ik van de zomer naar de duinen ga , maar
aan de andere kant is het ook wel weer fijn als ze eronder zitten , je kunt over elke stenige bodem die je maar wilt , geen centje pijn ! Haha!

En in de bermen liggen hier nogal vaak van die scherpe stenen Boos!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:08

Yep ik gebruik ze al haast een jaar. En er is slechts een hele kleine slijtage te zien aan de voorkant, die loopt nu iets ronder, net als een ijzer die voor iets gesleten is. Je kan overal doorheen banjeren, thuis even uitslaan tegen een stevige paal en te drogen leggen.
De sluitingen zijn zeer stevig, dus je hoeft niet bang te zijn dat je ze uittrapt. Die van S-R zitten met een veter vast en Odi is er wel eens één verloren onderweg. Ook het op maat gemaakt zijn van de S-R is natuurlijk betrekkelijk. Als de hoeven groeien gaan ze ook knellen (mits je zelf niet voor smit gaat spelen elke week).
Old Mac's rule Lachen

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:18

Ik ben trouwens wel altijd een beetje bang dat ik ze te strak doe , het eerste riempje , maar ben anders weer bang dat ze te los zitten Lachen

Doe jij ze ook flink strak aantrekken Sugarmiss ?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:24

Nee ik trek ze niet zo strak aan, je moet er minstens een vinger tussen kunnen houden, misschien dat daar dat schuren bij jou vandaan komt.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:41

Het schuren komt volgens mij van het draaien , Rena wil nog wel eens met haar achterschoentjes langs elkaar heen strijken en ik ben bang dat
ze er straks achterstevoren om zitten als ik 'm niet strak genoeg doe , en dat vind ik geen leuk idee met een pony die daar gegarandeerd van over de zeik gaat...

Die vinger dat staat ook in het boekje , maar WAAR moet je die er precies tussen kunnen houden ?

Op het punt waar het riempje door het lusje gaat aan de voorkant heb je wat ruimte ,
daar krijg ik nog wel een vinger tussen gefrommeld.

Maar echt niet aan de zijkant van het "pastern bone" Knipoog

Waar moet precies die vinger ertussen kunnen , dan probeer ik dat eens een keer .
Wel ernaast , want ik vind het doodeng , vertrouw ze toch nog niet helemaal.

Heb gisteren voor de tweede keer pas een galopje ermee gepakt , zat wel met m'n billen te knijpen hoor *grijnz* , of ze niet ineens een driedubbele Rietberger zou maken omdat ze over haar (evt, losgaande)
schoentje struikelde Lachen

Maar ging prima , pffffff..... *opgelucht*

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:48

nog even een toegevoegd vraagje, als je een paard hebt met veel behang aan de benen, komt dat niet in de knel te zitten? of maakte dat niets uit?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:51

Nou..... ik heb Marena haar vetlokjes eerst aan de onderkant weggeknipt zodat het nog niet zo opviel , wat later heb ik ze recht afgeknipt omdat ik er gek van werd dat ze elke ker tussen dat schoentje terecht kwamen...

Je moet het even stevig samentrekken om dicht te maken , en dan heb je dus eigenlijk geen hand meer vrij om die vetlok weg te houden...

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 12:16

Kan Danno niet zonder hoefschoenen als je maar 1 of 2 keer per week een stukje over het harde rijdt? Of heeft hij niet zulke goede hoeven?

Ik heb een tijd op een paard gereden die alleen voor beslagen was, met haar reed ik zeker 2 keer per week over de Groeneweg naar het bos. No problemo. Isard idem dito, die heeft ook alleen voor ijzers.

Kaminka heeft ook een hele tijd alleen voorijzers gehad en kon ook prima een paar keer per week een flink stuk stappen over het harde.

Denk je dat het echt nodig is om hoefschoenen aan te schaffen? Volgens mij zijn die dingen nogal prijzig...

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 13:09

Tweedehands nemen (ik heb ze liggen.....zie een maal ander maal....) ik ga vanavond de maat opnemen, dus misschien is het wat voor jou?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 13:31

Pmarena: ik bedoel een vinger ruimte aan de achterkant waar het riempje zichzelf een keer kruist (klinkt echt als taal voor 'ingewijden' *LOL*
Marjolein: het behang van een fries zou in de weg kunnen zitten als het daar groeit waar de riempjes elkaar kruisen (vlak boven de ballen van de voet), met de vetlokharen heb ik nooit een probleem gehad.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-02 16:35

Mieke:

Ik kan gewoon over de weg rijden dan is er bijna niks aan de hand, maar ik ging ff in de berm(auto) en daar lagen steentjes en daar lagen we bijna.
Zijn hoeven zijn dus nog niet zo hard als ik dacht.

Maar dioe Old Macs lijken me wel wat, mits de 2e hands aangeboden hier niet passen.