Hoe ik mijn paard train op mijn manier!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Hoe ik mijn paard train op mijn manier!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 19:54

Misschien verklaren jullie me wel voor gek,maar misschien ook niet.Misschien zijn er andere die hun paarden ook zo trainen.Nouja,lees het stukje hieronder maar,hoe ik mijn paard train.

Toen ik Jamey net had kon ze geen ene f*ck dan alleen maar simpelweg stappen draven en galopperen.Ze kon niet normaal ontspannen lopen niks niet.Ik ging veel naar andere kijken,onder andere naar de manege-houder en nog wat andere mensen die hoog in de dressuur rijden.Ik heb zes jaar lang les gehad,maar ben eigelijk niet zo ver gekomen dan dat ik nu,in 4 maanden ben.Door het kijken naar andere ben ik zelf dingen uit gaan testen met Jamey,hoe ik iets het beste aan kon pakken zodat ze het wel deed.Om haar aan de teugel te laten lopen was zagen voor mij uitgesloten,daar dacht ik zelfs geen-eens aan.Alhoewel je wel op sommige maneges leert "spelen met de teugels" knijpje hier,knijpje daar blabla.Ik heb gemerkt dat als ik mijn paard veel op de volte zet,binnenbeen eraan en buitenteugel tegen de hals aan,stelling vraag enz dat je er zo wel komt.
Ook heb ik mijn paard zelf geleerd om te strekken,travers,wijken,contragallop,achterwaarts,en het van stap in galop aan kunnen springen.

Ik heb geen 1 priveles gehad,misschien dat ik dit wel in de toekomst wil,
maar zoals het op mijn manier gaat (kijken naar andere en zelf testen) en rieel blijven ook voor je paard,gaat het nog het best.Ik "werk" met veel belonen als ze iets goed doet,en ook het vaak "terugvragen" dus af en toe een oefening herhalen.Af en toe neemt ze me nog wel is flink in de zeik,maar daar trap ik niet in,hup tik erbij en ze loopt.

Hoe denken jullie over mijn manier van "doen"/"werken"?


verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 20:42

zo doe ik het op dit moment ook maar ik begin vanaf volgende week te lezssen met mijn nieuwe paard! ik vid dit verder wel een goede manier

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63


jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 20:48

k*t dit moet eigelijk naar PP of niet Verward Frusty

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:03

hmm als ik mijn binnehand tegen dr hals aan leg en me buitenbeen dr aan doe sluit ik dr helemaal op en geeft ze geen stelling, nee niet mijn manier..
Ik doe binnenhand iets naar binnen (nu overdreven omdat bonanza goed moet leren stelling te geven) en binnenbeen dr aan, zodat ze buigt over mijn binnenbeen, vind het altijd moeilijk om zoiets uit te leggen...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 21:11

Ik leg mijn buitenteugel tegen de hals,geef buitenbeen en duw ook met mijn binnenbeen zodat ze zich om mijn binnenbeen heen krult,kijk in de richting waar ik naartoe ga en voila! dit is overigens om haar op een volte te zetten.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Hoe ik mijn paard train op mijn manier!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:16

jamylover schreef:
Hoe denken jullie over mijn manier van "doen"/"werken"?


Ik denk dat je er op kunt wachten dat je gigantisch vastloopt en niet verder komt en uiteindelijk weer helemaal terug naar af moet...

Kijken naar anderen is een goede aanvulling op maar kan nooit een vervanging zijn voor goede lessen. Het is niet voor niets dat alle toppers nog regelmatig les hebben!

Nulla tenaci invia est via

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:36

opzich is er niks verkeerd mee , maar ik denk als je wedstrijden wilt gaan starten dat je beter wel les kunt nemen. Ik merk bij mezelf dat ik er onwijs vele van leer, ik kijk overigens ook veel naar andere, vraag ook heel veel, en sta ook voor veel dingen open om te proberen op Jamy (hey naamgenootje) en als het niet gaat niet de fout alleen bij mijn pony te leggen, maar ook bij mezelf. En ik denk dat als je geen les heb dat je er vanuit gaat dat je zelf alles goed doet en dat als je paard dus iets niet doet dat het zijn of haar schuld is, omdat niemand kan zeggen dat jij de verkeerde hulp geeft. En misschien loop je dan wel vast jah

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 21:47

Zodra ik vast kom te zitten,neem ik priveles.En nee,de fout ligt niet altijd bij jamey,vaak ook bij mij.Daaorm kijk en vraag ik veel aan mensen.En helaas zie ik veel mensen die redelijk hoog rijden,die de zaag-techniek gebruiken Scheve mond

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:50

jamylover schreef:
Zodra ik vast kom te zitten,neem ik priveles.


Dan ben je dus al te laat... Een foute gewoonte afleren is veel moeilijker dan het aanleren van een goede. Waarom niet proberen te voorkomen dat je vastloopt door goed les te nemen?

Wat is precies het bezwaar tegen lessen van een goede (!) instructeur? Geld?

Nulla tenaci invia est via

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 22:28

Tsja,daar heb je ook gelijk in.Ik neem mezelf steeds voor van: maandag neem ik priveles! Maar het komt er steeds niet van.Ik wou het overigens wel altijd...Ik denk dat ik ook maar een paar privelessen ga nemen,iets erbij leren kan nooit kwaad Knipoog er moet nog gesleuteld worden aan galop-draf overgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 10:48

Helemaal met margreet eens.

En jij denkt dat je een goede travers rijdt, maar is dat ook zo.
Een grote fout is b.v de hals omgetrokken maar geen buiging in het lijf.

Je denkt dat je een goede strekdraf rijd.
Maar is dat zo.
Loopt hij wel in takt? En hoe komt hij terug, dat is vaak moeilijker dan wegrijden.

Je zegt dat je kunt wijken.
Is de achterhand niet voor, is de buiging wel goed.


Rij je wedstijden? Dan weet je of het een beetje klopt aan de hand van je punten. Maar anders zijn het dingen waar je achterkomt met goede les.
Ik denk dat je, jezelf ook nog eens tegenkomt en leer foute dingen dan maar eens af.
Dus op die manier niet mijn manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:01

Ik was vorige week donderdag even zonder paard bij mijn trainer om wat af te geven, en heb daar even zitten kijken naar de les van een nieuwe leerling. Leuk paard, liep voor geen meter, maar had wel punten in het Z.
Die man had zelf het gevoel dat hij helemaal vast liep, maar bleef wel steeds zijn punten krijgen omdat het beeld op zich nog wel meeviel. Toch maar weer eens les genomen, en dat was volgens mij best confronterend voor hem Haha!

Hij is nu naar huis gestuurd om te werken aan dingen aan de basis, die ik bij mijn paard dat dan nog wel geen Z loopt, echt al 10x beter voor elkaar heb! Uiteindelijk kom je jezelf dus altijd wel tegen.

Ik denk, Jamy, dat jij nog niet op een niveau bent dat je zelf redelijk kunt inschatten waar je staat. Ook al heb je geen echte les, je hebt absoluut een referentiepunt nodig.

en je kunt wel zeggen: als ik vast loop neem ik les, het kost soms al heel wat moeite om erachter te komen of je in de eerste plaats al vast zit. (zie bovenstaand voorbeeld)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-07-02 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:01

Ik denk dat het een heel riskante manier van trainen is, omdat er 'tics' insluipen. Nu heb je niemand die je 'controleert'. Je hebt het bijvoorbeeld alleen over de kunstjes die je paard nu kan, maar hoe zit het bijvoorbeeld met je eigen houding? En de houding van je paard? Blijft het dier rechtop genoeg tijdens die zelfaangeleerde travers, loopt hij in de juiste sporen? etc.
Als je vastloopt ben je te laat met gaan lessen, en moet je terug naar een basis die je misschien wel helemaal niet op de juiste manier blijkt te hebben.

Het zou mij een beetje te riskant zijn, ondanks dat ik inmiddels ruim 27 jaar rijervaring heb....

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 11:37

Ik heb wel een hele tijd lesgehad met Jamey van een vriendin van mijn moeder,die zelf ook les heb gegeven en die hoog in de dressuur rijd.
Maar jullie hebben wel gelijk,ik ga toch maar met lessen meerijden en met Jeems een priveles nemen.Thanks voor de tips! Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cowgirl, dezzie, Marcato, Ponytante, ShaNel16 en 115 bezoekers