Sporen met wieltje vriendelijker ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Sporen met wieltje vriendelijker ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 15:39

Vroeger dacht ik altijd dat het gemeen was om met sporen met een wieltje te rijden Haha! , zo scherp !

Maar tegenwoordig denk ik juist dat met een wieltje vriendelijker is ,
als je immers een aai geeft met het spoortje rolt het wieltje eroverheen ,
tegenover een normaal spoortje dat meer duwt zeg maar .

Of heb ik het fout ?

En zou een glad wieltje dan prettig aanvoelen voor het paard , een fijne of een grove ?


Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 16:16

Ik heb dit al vaker gehoord. Dat een spoor met wieltje vriendelijker is. Idd, om de reden die jij al beschrijft. Ik denk dat een glad wieltje dan nog het vriendelijkst is.
Mits je er goed mee kan rijden natuurlijk.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 16:23

En lijkt me niet dat het goed is als je heel de tijd bij elke pas zit te porren met zon wieltje met die punten zoals iemand bij ons doet.

(sorry dit moest ik even kwijt,het blijft maar in mn hoofd zitten hehe)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 16:23

Het ligt eraan hoe scherp de tanden zijn en hoe groot het wiel. Een groot wiel met stompe tanden (westernspoor) is milder dan een (dressuur) knopspoortje. Het drukoppervlak op het paardelichaam met een wielspoor is namelijk groter. Probeer het eens bij jezelf: prik met één vinger in je zij en je hebt het gevoel van een knopspoor, probeer het daarna met drie vingers (wel vingers uit elkaar gespreid) dan heb je ongeveer het gevoel van een wielspoor. Voel het verschil.

Maar zoals met alle hulpmiddelen geldt: ze zijn zo scherp of hard als de ruiter die ze gebruikt het toestaat.....

Belangrijk is wel dat het wieltje op een spoor vrij kan rollen. Vastzittende wieltjes kunnen lelijke verwondigen veroorzaken.
En een glad wieltje werkt harder in (snijdt meer) dan een wieltje met tanden...

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 17:00

denz schreef:
En lijkt me niet dat het goed is als je heel de tijd bij elke pas zit te porren met zon wieltje met die punten zoals iemand bij ons doet.


Volgens mij is een spoor ook niet bedoeld om je paard voorwaarts mee te houden.
De werking van een spoor is geheel afhankelijk van de ruiter. Ik ben zelf niet zo dol op scherpe wielspoortjes omdat je je paard daar toch wel mee kan open halen. Met een stomp wiel rol je makkelijker over de huid. Wel iedere keer checken of het wiel nog vrij kan draaien!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 17:03

Sommige wielsporen mogen toch niet op wedstrijd?
Of wel???

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 17:07

Ik vind de wieltjes met grove tanden, paardvriendleijker, idd omdat ze meerollen.
maar de kleine scherpe tandjes vind ik maar niks...

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 17:25

O , ik zie net dat Stef een paar uur eerder vandaag al een soortgelijk topic is begonnen , had ik niet gezien Bloos

Ik loop al een paar dagen hiermee in m'n hoofd en heb het gauw neergetypt voordat ik het WEER vergat , zonder eerst even te kijken naar de nieuwe topics ... Frusty

Wel een interessant onderwerp hoor om eens bij stil te staan Party!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Natashaa, XladyX en 38 bezoekers