Haflinger ruintje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Haflinger ruintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 15:52

Hai allemaal,

ik heb even een vraagje...
zeker weten dat dit hier hoort doe ik niet maar ja zou eigelijk nie weten waar ik het anders neer moet zetten.
Ik heb een haflinger ruintje (net ruin geworden hoor) van 1.5 het is echt een leuk manneke om te zien...
maar nu heb ik een aantal dingen die me niet lekker zitten bij hem..

1. Hij staat samen met mijn 10 jarige fjord en mijn fjordje zit hem continu achterna, hij bijt hem schopt hem maar mijn haf doet niks terug hij laat zich overal weg jagen!
Wat kan ik hieraan doen? wat denken jullie moet ik ze appart zetten of moet ik ze dit gewoon samen laten uitzoeken?

2. Kasper (mijn haf) heeft absoluut geen mooie draf hij draaft met hele korte pasjes (met zijn achterbenen) terwijl zijn voorbenen juist wel grote passen maken..
Het is echt geen gezicht, hij kan ook geen uitgestrekte draf hij kan alleen maar een gewone arbeids draf.
Heeft iemand enig idee hoe ik zijn draf beter kan laten worden?
Trouwes in de galop hou hij zijn achter benen ook helemaal stijf.

3. als ik met Kasper in de bak wandel is er niks aan de hand hij luisterd super goed... ik laat hem achter me aan lopen laat hem stoppen hij luisterd perfect!
Maar zodra we naar buiten gaan begint hij onmiddelijk te steigeren en te galoperen als een gek..
Dit is gewoon gevaarlijk omdat hij zo hoog steigerd dat ik hem niet kan vasthouden en hij er dan vandoor gaat.
Heeft iemand hier een oplossing voor??
Ohw ja, met z'n tweetjes vasthouden is ook geen optie hij steigerd zo hoog dat het gewoon niet lukt hem goed vast te houden!

Groetjes,

Angelique

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 16:03

Goed ik denk dat de achterhand erwel bij te krijgen is later met de training maar het zal denk ik nooit een goede worden. Je krijgt het er wel bij maar meer niet.
Die Fjord is gewoon de baas en als je niet wilt dat hij de haflinger schopt dan moet je een draadje ertussen zetten staan ze wel bij elkaar en kunnen ze elkaar ook zien.

Je moet hem straffen als hij dat doet langs de weg maar denk er wel aan dat hij nog jong is. Je moet hem duidelijk maken dat dit niet mag en wees consequent beloon hem zodra hij het wel goed doet. Ik weet het verder ook niet je zult denk ik ook wel een beetje met hem moete nhebben want ik neem aan dat hij nu al vaak zijn zin heeft gehad toen je langs de weg met hem ging wandelen.Je moet hem een stap voor zijn want hij speelt met je

Ik kan er een beetje moeilijk over oordelen want ik ken de pony verder niet maar ik denk dat je er wel wat aan moet doen voordat hij steeds sterker wordt en er helemaal hgeen houden meer aanis.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 16:06

Het steigeren deed hij toen hij nog hengst was, een beetje voor mijn eigen veiligheid en zeker die van hem ben ik niet meer met hem naar buiten gegaan..
Maar bedankt voor je reactie Lachen

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 16:09

Nou je moet het gewoon weer proberen en eerst misschien met z'n drieen iemand die hem vast houd iemand er voor en iemnd erachter zo dat hij nergens meer heen kan. Hij is 1.5 dus een bitje is nog geen optie. Maar je moet geduld hebben hij is in de puberteit en vind het in verzet gaan prachtig!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 16:22

Mijn fjord was 1,5 toen hij eindelijk eens voor zich zelf opkwam.
Die fjord bij jou voed gewoon je haflinger op, tenzij hij echt de hele dag achter hem aan raced en er echte groten wonden zijn.
Zorg dat je wei groot genoeg is zodat de haf weg kan rennen.

Zijn gangen zitten er nu eenmaal zo in, je paard is nog lang niet uitgegroeid dus ik zal me daar nog niet zo druk om maken.


Met langs de weg wandelen niet te lang gaan en zeker niet elke dag, 1x in de 2 weken is vaak genoeg zeker als hij dan ook braaf is.
Gebruik een hengstenketting en houd hem voorwaarts, desnoods met zijn 2en.
Halt is halt en anders een rukje aan de ketting, blijf vooral consequent.
Ik weet niet hoe hij als hengstje was als 1 jarige?
Mijn fjord was ook als 1,5 jarige niet te hanteren, na de castratie werd het beter maar ik ben daarna misschien nog 1 of 2x langs de weg geweest.
Afgelopen zondag heb ik voor het eerst een buitenrit gemaakt en er was niks aan de hand.
Misschien nog ff geduld hebben tot zijn hormonen zijn verdwenen.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 16:58

je zzei dat hij het al deed toen hij nog hengst was. Het lijkt dus op hengstekuren. ook zeg je dat hij net geastreerd is. Bij onze ruin (steigerde en had nog meer "leuke"hengstestreken. duurde het ongeveer een half jaar na de castratie dat het gedrag verdween. De hormonen zijn na de castratie niet direct weg, en daar kan het gedrag van jou haffie dus mee te maken hebben.
Zorg en in ieder geval voor de je hem aan de longelijn doet als je ermee op stap gaat. hij kan dan heel hoog steigeren zonder dat jij te dichtbij staat en hem los moet laten want dan wint ie. met een longe lijn kun je hem (evt zweepje erbij) gemakkelijker corrigeren.

carina

Berichten: 2785
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:06

ik heb zelf ook een jonge haflinger(merrie) van 2 jaar. Sinds 2/3 maanden merk ik dat haar gangen erg veranderd zijn. Ze had een hele slechte stap, nu stapt ze in een normaal tempo zeker 3/4 cm over. Alleen als ze zich opfokt wordt haar stap weer slechter.
Dus zijn gangen daar zou ik me niet zo druk over maken, dat trekt vaak wel bij als ze ouder worden.

Zoals Cowgirl al zei, steeds consequent blijven en niet te veel oefenen.