sporen met glad wiel????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

sporen met glad wiel????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 12:56

Ik heb ze weleens zien staan, en zag net ook dat margreet ze zocht, ik vraag me af, waar licht nu de scherpte van zulke sporen? En hoe werken ze? "snijden" ze ofzo (weet even geen ander woord, zo is het net of ik fel anti spoor ben Haha!)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 13:04

Nou het randje van dat wiel is niet al te dik, dus dat voelen ze wel, maar doordat het netjes afgerond is (als het goed is!) en dus wegrolt moet je er wel heel lomp mee omgaan wil je je paard ermee open snijden. Glad wiel is voor zover ik weet vriendelijker dan een grof wiel.

Ik rij nu met gewone stompe sporen en dat gaat qua rijden prima, maar ze heeft een erg dun zomervachtje op het moment en toen ik gisteren les had heb ik haar even een paar keer flink moeten 'motiveren' en dat zag je toch wel in haar zij toen ik afstapte. Borstel er over en je zag er niets meer van, maar je kunt er natuurlijk op wachten dat je het wel gaat zien, vandaar dat ik eens wil kijken hoe het met een wieltje gaat.

En nee, ik geef m'n paard niet bij iedere stap een peut tussen d'r ribben Gaaaap maar als ze m'n beenhulp gewoon negeert kan ze toch echt een dreun krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 13:06

Ze snijden niet, maar kriebelen meer als je ze rolt. Bij wielsporen met grof wiel krijg je meer een prikkeleffect, en met glad wiel een kriebeleffect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 13:45

Ik rijd Nescio met een glad wiel. Een stomp spoortje geeft toch een beetje een "prik" als je hem gebruikt. Nescio reageert daar alleen maar op door zich op te blazen en af te sluiten van je been, en verder gebeurt er niet zo veel. Een glad wiel rolt, en daardoor komt de hulp beter door. Het is een heel subtiel verschil maar ik merk wel duidelijk verbetering.

regiorunner2
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 15:20

Ik rijd met een grof, mar soms ook met fijn wiel, omdat die "wegrolt" en geen 'prik' geeft, maar wel motiveert, knopsporen geven bij mij altijd een "plekje" wat ik niet wil...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 16:10

Ik heb ook wieltjes, redelijk grote, welke dus minder scherp zijn, maar gewoon met tandjes eraan, ook wel botte tandjes, maargoed...

Met een gewoon wieltje (zonder tandjes), kriebel je inderdaad alleen maar, ze voelen het wel degelijk (ze voelen zelfs een vlieg Knipoog), maar prikken niet. En opensnijden doen ze al helemaal niet, dan zul je ze eerst moeten slijpen Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 21:23

snijden was ook figuurlijk bedoelt