paardenwondspray op cavia? Laat maar, ze is dood

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

paardenwondspray op cavia? Laat maar, ze is dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-02 21:06

zoals jullie hier kunnen lezen http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=64047 zijn er weer cavia's aangevallen door een rat o.i.d. 2 zijn er dood, 1 leeft nog, maar heeft een flinke (oppervlakkige) wond in haar nek. Ik heb Simicur wondspray en acederm zalf, voor paarden dus. Kan ik dit op een cavia gebruiken?
Of kan ik haar beter helemaal met rust laten?
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 03-07-02 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 21:15

Het kan denk ik wel, maar volgens mij kun je der het best met rust laten. Of misschien gewoon vaseline erop smeren.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 21:16

Ermee naar de DA? Die hebben tenminste de juiste spullen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-02 21:20

tja cody, die is er nu niet meer, en laat haar toch inslapen

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 21:25

Toen mn kat een wond op zijn hals had zei de dierenarts dat ik de wond 2keer perdag met vaseline moest insmeren en het hielp ook goed dus misschien kan je dat proberen?!......

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 21:31

Ga direct morgen naar de drogist en haal weiwater, ik kom even niet meer op de naam, maar het ontsmet en er komen geen korstjes die jeuken en het smaakt vies dus beestne blijven eraf...
Zo vervelend dat ik niet meer weet hoe het heet, het ligt gewoon op het puntje van mijn tong Frusty

Iets met san Verward En het is een bruine fles met etiket met koetje erop in een verpakking met datzelfde koetje erop die graast.

Echt ideaal om wonden van beesten mee te verzorgen als de nood aan de man is, wel verdunnen met water en met een watje aanbrengen.

Dan heb je iig voor de volgende keer wat in huis...

edit: hehe ik weet het Lachen Molkasan oid heet het!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 22:22

Sowiso ontsmetten.
Maar hoe ligt ze erbij? Als je haar ziet lijden zou ik haar zeker wegbrengen naar de dierenarts, wie weet kan hij iets doen, hechten oid.
Maar haar zeker niet aan haar lot over laten...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 09:40

Ik zou echt naar de dierenarts gaan. En als ie der in laat slapen, tja, dat doet ie echt niet voor neits!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 10:12

nee, ze zat gewoon heel rustig, gister hebben we om de verwonding heen het haar weg geknipt, en schoongemaakt met water. Het is nu duidelijk dat het een hermelijn/wezel is geweest. Op ong 4 cm van elkaar zaten 2 gaatjes, wat dus de hoektanden van dat beest geweest zijn.
Vanochtend lag ze dood

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 10:31

wat is dat zielig zeg, voor die beesten. ZE moeten nogal een angst en een pijn hebben doorstaan. Ik hoop dat je ze nu goed kan afschermen tegen rovers, anders kun je beter maar geen cavia's meer kopen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 10:35

Heel zielig voor die diertjes, kun je ze niet beter binnenhouden?
Of een gesloten hok ofzo. Vreselijk voor die beestjes.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 10:42

Bij ons op stal is er ws. een rat het konijnenhok ingekomen. Een vande konijntjes van ong. 4 weken oud, had een wond in de nek, zoals jij ook beschrijft. De DA heeft het dier onderzocht, door de beet was er een hersenbeschadiging veroorzaakt. We hebben het diertje nog met med. behandeld, maar het is twee dagen later toch gestorven.
Het was eigenlijk heel luguber allemaal.

Ik wens je heel veel succes met het goed afdichten van het hok, zodat het niet weer gebeurt. De cavia's kunnen geen kant op als er een wezel of rat in hun hok komt.Voor dat ongedierte is jouw caviahok gewoon een snackbar! Klinkt heel akelig, maar toch....

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 11:17

Wij hadden ook een mooi afgesloten hok, maar iedere keer was er weer een cacia of kip dood. En aangevreten... Misselijk
Ze graven gewoon gaten, dus komen vanaf de bodem, en gaas bijten ze door.
Mijn advies: rattenbestrijder! Ook wezels ed zie je dan niet meer terug.
Ik zou zeker wat doen, want iedere keer weer op zo'n brute manier je cavia's verliezen is ook niet niks!!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 11:26

arme cavias...zelf is mijn konijn ook te pakken genomen door een wezel of iets, dat is al wat jaren geleden maar ook niet slim, ze zaten in een ren met gewoon gaas eromheen, dus nix erboven en nix eronder, en het andere konijn is weggegraven.
Maar de konijnen die ik nu heb zitten in een ren waar echt geen ratje door kan komen, misschien van onderaf, maar de grond is keihard.
Maar als ze lang genoeg graven komen ze er wel.
Nu gaan we er stenen in leggen(i.p.v. laag zacht zand erboven) ook omdat dat makkelijker is schoon te maken.
Ik denk dat rattenbestrijder idd zou helpen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 11:30

DAn moet je gewoon een bodem onder het zand inbouwen waar ze niet doorheen kunnen graven, en erom heen een stevig soort gaas waar ze niet doorheen kunnen bijten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 12:33

ik heb zojuist een ongediertebestrijding firma gebeld. Volgens hem is dit het werk van een bunzing. Wat we ook doen, we komen er niet vanaf, tenzij! We heb vangen. We moeten dus een val zetten, waar ie in kan, maar niet uit. Dan moeten we (heel luguber, maarja) met een van de dode cavia's een spoor trekken naar de val toe. Hij zegt dat we er donder opkunnen zeggen dat we hem dan morgen hebben.
Dan alleen nog, wat doen we met die bunzing als we hem hebben??? Is er ergens een roofdieren opvang ofzo?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 12:41

Je kan hem naar het asiel brengen, maar ik zou hem gewoon ergens in het bos (een flink eind weg) ofzo dumpen. Je kan hem ook afschieten, maar dat is wel smerig en het mag geloof ik ook niet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 12:44

no way, ik ga dat beest niet afschieten omdat hij zijn instinct volgt

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 12:45

Is het dan ook niet een betere manier om dat hok beter te beveiligen ipv dat ene beest te vangen? Wie weet staat er volgende week wel weer 1 op de stoep.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 12:54

dat gebeurt zowiezo cody, hoewel ik wel denk dat dat moeilijk wordt. Als ze niet meer via de grond kunnen komen, komen ze wel over de schutting heen denk ik

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 14:48

Wij hebben ook last van bunzingen gehad, maar ons pap heeft ze dood geschoten, er komen er steeds meer e weg gaan ze zeker niet. Als je ze ergens anders weer uit zou zetten, krijgt iemand anders er last van.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 16:23

Heb je het al geprobeerd; misschien kun je op de grond een laag stenen leggen, en daar dan zand of zo voor de cavia's overheen, en natuurlijk gaas er om heen leggen!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 16:58

waarschijnlijjk blijven ze toch komen, en als je het niet zo kan beveiligen dat het uitgesloten is zou ik geen cavia's of andere dieren meer daar neer zetten.