Haver voeren!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Haver voeren!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-02 20:46

Ik voer sinds een paar dagen ook haver, heeft iemand daar goede/slechte ervaringen mee?
Ben benieuwd...

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 20:56

Die van mij werd erg pittig Haha! , dus ik heb nu biks waar meer energie inzit, zodat ie niet knettergek wordt.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 20:58

De voordelen van haver zijn behalve de goede opname: de gunstige energie/eiwit-verhouding voor paarden die arbeid verrichten, het hoge ruwe celstofgehalte, het hoge vetgehalte en de stimulerende werking op het temperament. Daar tegenover staan een aantal bezwaren; haver heeft een zeer ongunstige calcium:fosforverhouding (1 : 3) bevat weinig mineralen en geen vit. A en vit.D. Wanneer men haver als enig krachtvoer verstrekt dan is een aanvulling door middel van een mineralenmengsel en een vitaminenpreparaat noodzakelijk. Bijkomende nadelen van een mineralen/vitaminenmengsel zijn de slechte smaak en de noodzaak tot nauwkeurig doseren.

Wij geven er ook wel een beetje haver bij, ze krijgen een mooier haarkleed. Macilda kan er slecht tegen. Die word helemaal hatsjiekidee Haha!

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 22:41

Op smiles heeft het geen enkele invloed. Maar hij lijkt er zowiezo ongevoelig voor. Toen hij bij me kwam kreeg hij 1,5 bix en 1 haver nu niks en hij is niks verandert, maar paarden kunnen er erg pittig van worden, dit heb ik gezien bij verzorgponys van mij, 1 was al pittig en die was echt niet meer te rijden de ander was ook een pittige zit, verschilt dus heel erg per paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 23:10

Ik geef het omdat het zeer eiwitarm is. Let wel op je vitamines en mineralen. Haver alleen is niet genoeg; de verhouding tussen fosfor en kalk is zoek bij haver.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 23:20

De meeste brok zit ook al haver in!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 00:53

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen;
zwarte haver en gewone haver en waarom gekneusde of geplette haver beter is? In mijn vorige voer zat zwarte geplette haver, maar ik kan niet zeggen dat dat invloed op hem heeft.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 02:09

Gekneusde of geplette haver verteert gewoon makkelijker. Het heeft natuurlijk weinig zin wanneer je de hele haverkorreltjes in de mest terug kunt vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 07:54

orri schreef:
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen;
zwarte haver en gewone haver


Het enige verschil tussen zwarte en blanke haver, is de kleur Haha!
Vroeger dachten ze dat er in zwarte meer energie zit, maar dat is recentelijk onderuit gehaald. Het prijsverschil tussen zwarte en blanke haver is daarom volslagen onterecht.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 10:10

Geplette haver is al fijner, makkelijker te verteren dus inderdaad. Daardoor worden er meer voedingsstoffen en energie uitgehaald dan uit gepunte (dus hele) haver. Vercshil tussen zwart en blank is volgens mij ook een beetje bijgeloof..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 10:18

Aha oke, ik had overigens gehoord dat zwarte haver van beter kwaliteit zou zijn.... dan blanke.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 11:53

En een hoe groot deel van zijn bix zouden jullie vervangen door haver??
Normaal kreeg Tiko 5,5 schep bix (geen kilo scheppen hoor, gewoon een beker, is denk ik ongeveer de helft van zo'n kiloschep, iets minder). Nu was ik van plan om het nog 4,5 bix te geven en 1,5 haver. Natuurlijk is dat bij haver in gewicht veel minder dan bij 1,5 kilo bix omdat haver veel lichter is...lijkt jullie dit een goede verhouding, verder krijgt hij nog mineralen door zijn voer, soms zonnebloem olie en knoflook poeder. Lijkt het jullie zo een goede verhouding bix/haver???

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 12:46

Ligt ook aan de reden waarom je haver voert. Is het 'extra' voor wat meer pit? Dan gewoon ook extra bij de bix voeren. Maar als je het doet omdat 'ie anders teveel eiwit krijgt, dan moet je echt gaan vervangen en is het moeilijk om een standaardmaat te geven. De voedingswaarde per zak haver verscheelt, en de reactie van een paard op het graan ook. Is toch een beetje kwestie van uitproberen, kijken waar je paard het het beste op doet.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 12:48

t is vooral voor de extra pit, en dat hij wat attenter en actiever is.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 18:09

Quote uit de nieuwste BIT:

"Het verschil tussen zwarte en witte haver zit in de teeltvariant. Om haver zit een kaftje heen, dat donkerbruin ot zwart is, of beige, geelachtig. Daarnaast zijn er ook nog wat tussenvarianten die een beetje oranje van kleur zijn. De fabel: zwarte haver bevat meer energie. Qua voedingswaarde is dit onzin. Witte haver doet zeker niet onder voor zwarte haver. Een prijsverschil tussen de soorten is dan ook niet gerechtvaardigd. U kunt de twee soorten gewoon samen geven, bijvoorbeeld omdat de verschillende kleuren een leuk gezicht zijn in de voerbak"

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 20:11

Attenter is iets anders dan meer pit of meer energie. Door meer energie zal hij wel actiever worden, als het tenminste aanslaat. Als steuntje in de rug lijkt me haver een goed product, de echte energie en actie haalt hij uit een goede conditie..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:12

Ik weet niet hoe Tiko er op reageert maar Rocco werd echt knetter gek van haver (hij heeft het 1 dag gehad, en hij was echt gevaarlijk).

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:41

als je wilt voorkomen dat je paard de haver gewoon weer uitpoept moet je het apart voeren. dus niet gelijk met de brokken

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 10:37

Kijk, dat zijn handige tips!!
Ik heb Navy een keer een schep gegeven, werd wat gekker in de wei, heeft een tijd lopen rennen en showen samen met Tiko, maar verder merkte ik er weinig van. Ook van een dagje iets meer brok of muesli merk ik weinig. Bij Tiko heb ik heel eerlijk gezegt ook nog geen grotere veranderingen gezien, ja, ook hij liep de eerste keer in de wei te rennen (terwijl het normaal van die brave vreetzakkies zijn..), maar verder??

Kan het niet zo zijn dat een paard dat zijn energie écht goed gedoseerd gebruikt dit minder uit dan eenjte die graag het ergste er meteen uit wil hebben? Of denk ik dan helemaal verkeerd?

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 11:00

NaVy! schreef:
Attenter is iets anders dan meer pit of meer energie. Door meer energie zal hij wel actiever worden, als het tenminste aanslaat. Als steuntje in de rug lijkt me haver een goed product, de echte energie en actie haalt hij uit een goede conditie..


extra pit, attenter en actiever heeft alleemaal met elkaar te maken, denk ik. Heeft ie extra pit, zal hij meer zin hebben in lopen, dus actiever zijn, en waarschijnlijk attenter aan mijn hulpen, omdat hij zelf meer zin heeft. Ik snap dat de conditie voor een groot deel de oorzaak van energie en actie is, maar Tiko houdt het wel lang vol, maar ik hoop dat hij door het voeren van haver zelf enthousiaster is. en idd ook als steuntje in de rug!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 11:01

oja nog een vraagje, weet je dat zeker? Dat je de haver apart moet voeren???
Ik vraag me af of Tiko het dan wel helemaal op eet, het is van die droge zut...

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:17

Mijn vorige paard was nogal traag van begrip dus ik voerde hem ook haver bij . Ging prima, hij werd niet TE snel maar wel lekker alert en beter voorwaarts.

Ik voerde het btw altijd gewoon bij zn brok in.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:19

Hoe dat bij het gemiddelde paard is weet ik niet, maar als Navy extra energie heeft, is het juist ver zoeken naar het attente (ja, op de omgeving.. maar op mij??). Loopt dan liever met d´r koppie in de lucht rondjes te rennen, dan een vermoeiend uurtje Dressuur.. Maar goed, jij kent je paard het beste, en ik heb geen idee hoe dit in het algemeen is. Leek mij niet zo logisch.

Je schreef:
Heeft ie extra pit (oorzaak), zal hij meer zin hebben in lopen, dus actiever zijn, en waarschijnlijk attenter aan mijn hulpen (gevolg) omdat hij zelf meer zin heeft.

Extra pit hoeft niet te beteken dat hij meer zin heeft naar jou te luisteren, wat ik hieruit opmaak. Zoals ik al zei, bij Navy gaat extra pit juist gepaard met het minder attent zijn op mijn hulpen, en als ik hier lees over paarden die gevaarlijk worden lijkt mij dat ook een gebrek aan onattentie, als het ware. Als deze paarden door de extra energie attenter worden (dus beter luisteren, in zekere zin), lijkt het me niet dat ze een gevaar kunnen vormen, maar juist niet..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 11:32

op dagen dat tiko meer energie heeft, heeft voor alles meer ineresse, maar ook voor mij! Hij lijkt ook veel vrolijker en is vooral attent aan mijn beenhulpen. Ik ken Tiko wel zo goed dat ik zo goed als zeker weet dat hij niet gevaarlijk wordt, heb ik nu dus al gemerkt.....

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:36

Navy is ontzettend attent op mijn beenhulpen, maar alleen de voorwaartse Knipoog
Hoe vind je zelf dat Tiko op het haver reageert?

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Slmt9, Team_Sublime en 120 bezoekers