Paard met verhoging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Paard met verhoging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 08:08

Hallo allemaal,

gister kwam mijn 2 jarige uit het weiland en toen bleek dat hij verhoging had. Nu vraag ik me af of dit zou kunnen komen doordat hij zich helemaal volgevreten heeft met gras (staan net in een vollere wei), of zou ik de oorzaak toch bij het weer moeten zoeken??

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 14:11

Gelukkig was de verhoging vandaag weer weg... toch vind ik het raar.... een dagje verhoging en dan al weer weg?? Iemand een idee hoe dat kan komen???

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 09:49

Jij hebt waarschijnlijk met warm weer ook een hogere lichaamstemperatuur dan met koud weer. Bovendien schommelt de lichaamstemperatuur over de gehele dag, 's morgens lager dan einde van de dag. Ik weet ook niet wat je onder verhoging verstaat? Is namelijk een term die dierenartsen niet vaak gebruiken, dacht ik.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 14:18

Meet jij dan de temepratuur van je paard iedere dag als je hem uit de wei haalt? En wat bedoel je met verhoging? is het nog binnen de normaalwaarden (37,4-38,0 graden C), en dan nog hebben jongere paarden vaak een wat hogere T, idd is de T 's avonds hoger dan 's ochtends en ook als je paardje bijv nog heeft lopen rennen dan kan hij het ook best warm krijgen.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 14:35

37,5-38,3 dat is een normale tempratuur voor een paard

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-02 17:21

Nou, hij had dus 38.4 en toen ik de dierenarts belde om te vragen wat ik moest doen had zij het over verhoging....
Natuurlijk temperatuur ik mijn paardje niet elke dag als hij uit de wei komt.. alleen hij was zo sloom en duf... dat ik het niet helemaal vertrouwde.. vandaar dat ik heb getemperatuurd heb......

Waarschijnlijk had hij trouwens een koudje gevat.. want hij had wel al een paar dagen in de regen gestaan.....

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 16:20

marloes-joy schreef:
37,5-38,3 dat is een normale tempratuur voor een paard


Er zijn al generaties dierenartsen in Utrecht afgestudeerd in de wetenschap dat de normaalwaarden voor de lichaamstemperatuur van een volwassen paard liggen tussen 37,4 en 38,o Cool