Kramp bij paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
liset
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-01-02
Woonplaats: Spijkenisse

Kramp bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-02 00:17

Wat ik vrijdag met Rebel heb meegemaakt, is weer iets nieuws.
Er reed even een meisje op hem en ik stond er naar te kijken.
Het ging heel goed, maar plotseling deede Rebel heel raar met zijn achterbenen. Er kwam een soort hele erge hanetred uit en na een paar stappen was het weer over.
Ik dacht eerst dat hij door een beest geprikt was en zei tegen dat meisje dat ze maar even door moest rijden.
En toen gebeurde het weer. En weer.
Ondertussen kwamen er een paar ruiters kijken en niemand had ooit zoiets raars gezien.
Het leek wel of hij kramp kreeg in zijn achterbenen, maar dan heel erg.
Ik heb hem afgezadeld en toen maar even zonder zadel laten lopen.
Toen werd het zo erg dat ik bang was dat hij om zou vallen .
Hij kon niet eens meer lopen.
Heel zijn rug werd krom en met zijn voorbenen kon hij ook niet meer lopen.
Het gekke is dat het alleen in draf gebeurde.
Ik heb hem heel voorzichtig op stal gezet en maar meteen de DA gebeld.
Die kwam anderhalf uur later.
We hebben hem laten stappen , draven en gelongeerd.

En nu het allerraarste, hij liep prima en er was niets aan de hand.
De DA heeft hem helemaal nagekeken en kon niets vinden.
Alles was prima en ik kon op zaterdag wel rijden.
Dat heb ik dus ook gedaan.
Rebel was helaas zo stijf als een plank en ik kon met rijden wel merken dat er gisteren iets gebeurt was met hem.
Ik heb dus maar een half uurtje gestapt en gedraafd en morgen mag hij weer een half uurtje.

De Da denk dat het een soort kramp of koliek was en als het goed is krijgt hij het nooit meer.
Dat hoop ik dan maar.
Als iemand ook zoiets gezien heeft en de oorzaak weet, dan hoor ik dat graag.
Alvast bedankt,
liset


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 17:27

Het is maar een idee, maar zou het geen lichte vorm van spierbevangenheid zijn geweest?

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 10:58

Mijn paard heeft het! Ik heb hem op de uithof laten onderzoeken en daar constateerde ze dat het in derdaad kramperigheid is en geen hanetred waar het wel op lijkt. Het is een storing in de spieren wat vaak voor komt bij nerveuze paard nl. vaak bij Tuigers die hoog in het bloed staan. Wat ook een oorzaak is dat het kan komen door het niet goed transporteren van antioxidanten en vitamines naar de achterhand. Ik krijg deze week een experitise buro, die hem gaat onderzoeken als je wilt kan ik je op de hoogte houden. Wat bij Rio een beetje hielp was Pavo E door het voer en ik heb een siroop laten maken met extra vitamine e en seleen er in. Maar het is niet weg gegaan dus daarom wil ik nu dat er goed naar gekeken wordt want ik wil weten of hij er geen pijn aan heeft.


liset
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-01-02
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 01:58

Rebel is een hoog in het bloed staande draver (veel engels en frans volbloed) dus dat klopt wel.
Hij deed het in draf en niet in stap.
Het heeft wel 10 dagen geduurd voordat hij weer goed liep.
Het is tot nu toe niet meer gebeurd en ik hoop dat het zo blijft.

Ik train hem volgens de methode van Antoine de Bodt en volgens
Antoine kan het volgende gebeurd zijn;(Het is maar een gok, want hij heeft het niet gezien)
Hij liep toen het gebeurde met veel kracht in zijn achterhand (wat heel moeilijk voor hem is, want hij sleept liever met zijn achterbenen) en met niet genoeg aanleuning aan de voorkant. De achterbenen moesten dus veel meer werk leveren en de voorkant kreeg niet genoeg steun.
Dat zou de oorzaak kunnen zijn voor de krampaanval.
Ik geef hem nu weer regelmatig vitamine E en selenium, want dat is voor de spieren en dat kan hij volgens mij nu wel goed gebruiken.
Helaas wordt Rebel er een beetje knettergek van.
Als er meer nieuws is, dan hoor ik dat graag.

Groetjes Liset.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 08:55

Inderdaad worden ze erg soepel en 'gezellig' van de vit. E en selenium.... Succes ermee, maar hopen dat het niet meer terug komt!!!

gr. Monique


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, lauret, LisaaSophie, SentiBot en 84 bezoekers