kaptoom icm bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

kaptoom icm bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-02 11:34

Ik heb sinds kort een kaptoom, heb er al een paar keer mee 'geslingerd', werkt veel beter dan een halster, zit veel stabieler en meer controle, maar ik wil nu ook eens proberen om haar echt aan het werk te zetten ermee, bit in en touwtjes eraan dus.
Hoe kun je dat nou het beste aan het hoofd van je paard prutsen? Ik wil dus longeren met een kaptoom, daar m'n longeerlijn aan, maar ook een bit in om een hulpteugel aan vast te knopen.
Hoofdstel onder de kaptoom lijkt me niet zo comfortabel voor je paard, 2 kopstukken, 3 frontriemen, 2 keelriemen, lijkt me wat overdreven (neusriem is niet nodig, daar heb je die kaptoom al voor).
Gewoon een los bit met een of ander riempje (sporenbandje ofzo?) aan de ringen aan de "uiteinden" van de metalen neusriem van een kaptoom knopen?

Nulla tenaci invia est via


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 11:38

Touwtjes aan de kaptoom is geen optie?

:evaw:

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-02 11:42

Sjimmy schreef:
Touwtjes aan de kaptoom is geen optie?


Nee Haha!

Heb ik al geprobeerd, gaat ze op drammen en hangen, met een bit laat ze heel fijn los.

Nulla tenaci invia est via

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 11:48

Je hoort 'officieel' een hoofdstel zonder neusriem onder de kaptoom te doen. Zo is het mij geleerd, en het werkt prima. Frontriem neem ik er ook af.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 11:49

Een los kopstuk gebruiken...

evt kan je ook de bakstukken van de stang van een stang en trens hoofdstel geburiken, volg je hem nog?
Dat is dus een enkele riem die je aan 1 kant kan verstellen en waar dus geen keelriem of breed kopstuk aan zit.

De eerste optie die ik geef werkt ook goed genoeg hoor, met een gewoon hoofdstel hebben ze toch ook altijd al 2 riemen (kopstuk/riem van neusriem) achter de oren en bij een st&tr hoofdstel zelfs nog eentje extra van de stangteugel.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-02 11:52

Sjuimpje schreef:
evt kan je ook de bakstukken van de stang van een stang en trens hoofdstel geburiken, volg je hem nog?


Ik volg 'm heel goed! Volgens mij is dat de oplossing.

Moet ik alleen even bedenken waar ik zo'n bakstuk vandaan haal, iemand toevallig nog een 'restant' liggen?

Denk niet dat m'n buurvrouw op stal blij is als ik haar Dobert S&T even uit elkaar haal om te longeren Haha!

Nulla tenaci invia est via

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 12:06

koop een hoofdstel met gedeeld kopstuk en klaar Haha!
En anders toch maar alleen een kopstuk gebruiken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 20:57

Margreet"]
[quote="Sjuimpje schreef:
evt kan je ook de bakstukken van de stang van een stang en trens hoofdstel geburiken, volg je hem nog?


Ik volg 'm heel goed! Volgens mij is dat de oplossing.

Moet ik alleen even bedenken waar ik zo'n bakstuk vandaan haal, iemand toevallig nog een 'restant' liggen?

Denk niet dat m'n buurvrouw op stal blij is als ik haar Dobert S&T even uit elkaar haal om te longeren Haha!
[/quote]
denk het niet op de een of andere manier. Overigens verkopen ze die dingen gewoon bij onze ruitersportzaak.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-02 21:04

Toch flauw eigenlijk Haha!

Zal wel eens rondbellen of ze hier in de buurt zo'n ding ook los verkopen, maar als iemand nog een restant heeft liggen hou ik me aanbevolen!

Nulla tenaci invia est via


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 21:08

restant heb ik wel (deel van compleet s&t Haha! ), maar dat wil ik weer gaan gebruiken, ooit voor ik oud en grijs ben Haha! . Als je het niet in de buurt kunt vinden, moet je hier komen meeten, dan neem ik je wel mee naar onvolprezen Langeraap. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Lielle op 02-07-02 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 21:08

Ik heb ze bij Divoza gezien, waren niet eens zo heel duur dacht ik. Misschien even bellen?

Goedgekeurd onderschrift :)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 07:29

Je kunt bij een ruitersportzaak vragen naar een los neusriempje (aan 2 zijden verstelbare) van een "men"hoofdstel voor een shetje, neem wel een smalle.
deze heeft aan weerszijden alleen de gaten, waar je dan bakstukken aan kunt doen. Snappie? Haha!
Zo heb ik het altijd gedaan en werkt als een trein, en is goedkoop.
Ik heb gekeken of ik die nog heb maar helaas.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 07:32

divoza heeft idd losse kopstukken, volgens mij ook van S&T hoofdstellen, moet je anders ze even bellen.

:evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isa_Sofie, Justico, N_B_N, SemrushBot en 40 bezoekers