(Alweer) trailerprobleem..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

(Alweer) trailerprobleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-02 20:45

Oke, waarschijnlijk een onderwerp waar honderden topics over zijn maar toch...

de 14e rijd ik voor de tweede keer een endurance, echter bij de vorig endurance heb ik er op de heenweg ruim 2 uur overgedaan hem in de trailer te krijgen (op het laats zowat er in gelsagen, heb achteraf daar erg veel spijt van) en op de terugweg zelfs bijna 2,5 uur. Vooral de heenweg leverde van mijn kant heftige deprssies op, aangezien ik me zo boos en machteloos voelde, en hij op het moment dat ik hoorde te starten nog niet eens in de trailer stond Frusty....

Meneer heeft gewoon sch*t aan mij...Hij heeft bijv. gaan stijgeren, viel om, boven op mij vriendin (!!) staat op en staat me weer sulllig aan te kijken. zet ik me weer voor de trailer, loopt ie er een stuk op, blijft staan, heeft daarna geen zin meer loopt gewoon weg, ik er achter aan....
het lijkt er heel erg op, dat zegt iedereen om me heen iig, en dan ook erg veel 'leken', dat Tiko niet bang is, maar gewoon vervelend, dat heeft hij vaker, hij is erg eigenwijs.

Nu wil ik de 14e weerstarten maar liefst met (een stuk) minder trailertroubles...
Ik heb denk ik voor die tijd zo'n twee keer een trailer tot mijn beschikking, hoe kan ik dan het beste oefenen??

Ben benieuwd, vraag maar aaan Mandy (NaVy!, en nog wat mensen die in austerlitz hebben staan kijken hoe ******* Tiko is, ik geloof dat maarten, ook heeft geholpen..)

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 20:53

ja,blijft altijd moeilijk.

Voeren op de kar .(anders geen voer)

Wat wij doen als het niet wil niet te lang met hetzelfde klooien.

Tussen stro pakken dat hij anders geen kant uit kan.
Dus eerst longe erachter doen. Wil dit niet dan met twee mensen de achterhand aan duwen en een voet voor voet op de plank doen.
Wil dit niet,dan de longe om de buik van het paard doen door de voorbenen door het halster en dan op de trailer trekken.Meestal doen we er dan ook nog een longe achter.Paard krijgt lucht(beloning)als hij naar voren stapt.Op de kar veel lekkers geven.asociatie met leuk op de kar staan.

En geduld heel veel geduld .maar dat had je al.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 20:54

Het is vervelend dat je maar 2x voor die wedstrijd een trailer tot je beschikking hebt, want anders kon je elke dag oefenen. Toen die van mij niet meer erin wilde, heb ik elke dag geoefend. De eerste paar dagen kwam ik niet verder dan 3m voor de trailer, maar met veel biks Vork hem ik hem toch zover gekregen. Nu loopt hij er weer braaf op.

Ik denk dat het heel moeilijk wordt om in 2x oefenen hem zonder problemen erop te krijgen.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-02 20:57

Alle longeerlijn trucs zijn al op TIko gebotvierd....
Doe je een lijn achter zijn kont, gaat hij zitten, en hij gaat na een tijdje alleen nog maar dwars voor de trailer staan, zodat ik niet eens lijn om zijn kont kan krijgen.
Bix is opzich wel een optie, maar hij loopt dan, en zodra hij het bix te pakken heeft, rent hij weer even hard achteruit...Frusty
Afschieten die knol........

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 20:58

tja na die val is het voor hem echt duidelijk. trailers zijn niet leuk.

train hem thuis er mee. beloon hem voor elk klein stapje richting en op de trailer.
sterkte.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 21:02

Tiko schreef:
Bix is opzich wel een optie, maar hij loopt dan, en zodra hij het bix te pakken heeft, rent hij weer even hard achteruit...Frusty
Afschieten die knol........


Het geeft niet dat hij er dan gelijk weer uitvliegt. Gewoon laten doen en net zolang doorgaan tot hij iedere keer iets langer wil staan. Gewoon rustig opbouwen, het is vreselijk fustrerend, maar gewoon volhouden!

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 21:24

Heb je ook de longe truck al onder zijn buik door geprobeerd.
Dit lukt eigenlijk altijd.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 21:41

Voor zover ik weet hebben ze dit inderdaad al geprobeerd, werkte dus ook niet..

Met Navy heb ik hetzelfde probleem, maar bij Navy is het duidelijk ´niet durven´, bij Tiko een mengeling van niet willen en niet durven, waar vooral dat eerste bij speeld. Ik ken Tiko natuurlijk minder goed dan Myrthe, maar hier zijn we het volgens mij wel over eens.

Een lijn onder zijn buik door, wordt al gauw erg gevaarlijk als je paard ECHT niet wilt. Of de lijn knapt, of het paard raakt in paniek/stress, bezeert zich.. Erg eng!

Oefenen met een zeil valt nog te proberen, al heeft Tiko hier ook minder problemen mee. Het is ook duidelijk dat dat niet gaat om transport, hij stapt erover en komt op hetzelfde terrein terug. Ook zit hij hier niet in opgesloten, allle kanten zijn open, wat de paniek wegneemt.
Misschien toch maar een tariler met open dak *LOL*

Myrth, je weet het: ik wil je altijd helpen!

Groetjes

tessacheyenne
Berichten: 627
Geregistreerd: 02-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 04:06

Emiel Voest heeft een cursus die speciaal gericht is op het trailer laden. En wat vooral heel belangrijk is....het gaat op een paardvriendelijke manier zodat je paard jou gewoon blijft vertrouwen! Deze cursus wordt gegeven in Ruinen (Drenthe) Ik zou daar effe informeren. Sterkte!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 12:26

Ja, als t met longeerlijnen ook niet wil, wordt wel lastig.
Bij ons in de buurt woont een 'paard gaat in de trailer-fluisteraar'.
Echt ik heb m toen een jaar of 5 terug ook bij de pony gehad en wat ie precies doet weet ik niet maar ze gaan er in.
Maar ja, daar schiet jij niet zo veel mee op.
Als je t met meer mensen probeert misschien??

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 12:40

we hebben met zijn tweeen en met zijn twintigen om hem heen gestaan, en het helpt nix!
het is ook niet zo dat er een manier is waarop hij erin gaat, krijgt hij er na zo'n 2,5 uur genoeg van laat hij zich overhalen, dat is de ene keer met voer, de andere keer met de longe. MAar dat is dan de 100e keer dat we het met de longe proberen. Ik heb het ook geprobeerd met druk achter de oren houden constant,, en dan dus wachten tot hij zich naar voren beweegt, druk weghalen als beloning, en overnieuw beginnen. Dit lijkt op het eerste moment te helpen, hij doet heel lief en meegaand en als hij dan na een halfuurtje geen zin meerheeft, loopt ie gewoon weg, en hij is zo ontz ettend sterk....ik vlieg er achter aan!

Maarja, ik heb max. 2 keer een trailer om te oefenen, hoe kan ik dat het b este doen, er in zetten, voeren er weer uit, of erin zetten klein stukje rijden en er uit, of erin,eruit, erin, eruit etc.??? wat kan ik het beste doen, en hoe groot zijn de gevolgen van het gebruik van de zweep.

Ikzelf denk dat ik desnoods 4 uur wacht totdat tiko met alleen een halstertje en druk de trailer in gaat, hem dan belonen, trailer dicht, trailer open, en er weer uit en overnieuw. Dit dus 2 dagen doen (heb 2 dagen denk ik een trailer om te oefenen) en dan hopen dat hij er iig op de heen weg snel ingaat!

Is dit denken jullie een goede oplossing???

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 18:58

Tiko schreef:
als hij dan na een halfuurtje geen zin meerheeft, loopt ie gewoon weg, en hij is zo ontz ettend sterk....ik vlieg er achter aan!


Maarja, ik heb max. 2 keer een trailer om te oefenen, hoe kan ik dat het b este doen, er in zetten, voeren er weer uit, of erin zetten klein stukje rijden en er uit, of erin,eruit, erin, eruit etc.??? wat kan ik het beste doen, en hoe groot zijn de gevolgen van het gebruik van de zweep.

Ikzelf denk dat ik desnoods 4 uur wacht totdat tiko met alleen een halstertje en druk de trailer in gaat, hem dan belonen, trailer dicht, trailer open, en er weer uit en overnieuw. Dit dus 2 dagen doen (heb 2 dagen denk ik een trailer om te oefenen) en dan hopen dat hij er iig op de heen weg snel ingaat!

Is dit denken jullie een goede oplossing???


Heb je de lijn waarmee je hem vasthebt al eens om de voorstang geslagen, dan heb je veel meer te vertellen. Een soort katrol-achtige werking waardoor je meer kan tegenhouden.

De gevolgen van het gebruik van de zweep zijn afhankelijk van hoe je m gebruikt. Het heeft geen zin om hard te slaan. Als je de zweep normaal ook gebruikt om hem door te laten lopen dan kun je dat nu ook doen. Een tik met de zweep op zijn kont kan geen kwaad. Wat vaak wel wil helpen is vooraf een stuk met hem wandelen en heel streng zijn. Een paar tikken geven met de zweep en doorlopen etc. Ook vooraf freestylen kan helpen. Gewoon dat hij het gevoel heeft dat jij de leider bent en dat hij toch echt moet doen wat jij wilt.


Dit laatste is natuurlijk super. Ik zou het dan zeker niet met meer dan 2 mensen doen. Eén houdt de lijn vast (geen halstertouw maar een langer touw), dat touw sla je om de voorstang. De ander blijft naast Tiko staan en elk pasje vooruit is een peentje.

Ik zou de trailer sowieso langs 1 muur zetten en eventueel aan de andere kant een auto zodat hij niet opzij draait. De persoon die naast hem staat moet heel duidelijk zijn over zijn/haar ruimte. Daar mag Tiko niet komen! Als die persoon opzij stapt ofzo dan heeft het al geen zin meer.

Bolivia was ook zo koppig maar die gaf het binnen een uur meestal wel op. Ik zette bij haar ook voetje voor voetje op de plank en elk voetje was een peentje.

Maak het jezelf in ieder geval zo makkelijk mogelijk. Zorg eventueel voor een 3e persoon die peentjes kan aangeven als ze op zijn en die misschien nog wat andere dingen kan doen, maar niet met veel mensen eromheen staan.

Heb je hem met hoofdstel geladen?

PB me anders nog even want ik ben namelijk zelf ook niet zo'n harde maar heb genoeg trailertrucjes met Bolivia meegemaakt die ik allemaal op een nette manier heb kunnen oplossen.

Als laatste: het laden zal nooit goed gaan als jij de stress hebt omdat jij ergens op tijd moet zijn. Die 2 x vooraf zijn dus erg belangrijk, maar je kunt er niet van uit gaan dat hij de 14e ook laadt. Het is heel moeilijk om je houding dan niet aan te passen.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:34

via de klikkermethode?

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 22:48

Hoi hoi!

Ik herken dit een beetje, mijn pony heeft er zo nu en dan ook een handje van. En hij is ook absoluut niet bang.
1 ding is heel belangrijk, blijf voor je kijken!!! Echt essentieel. Jij bent namelijk de leider, daar moet hij op vertrouwen. Voor het paard is het zo, als jij achterom kijkt, twijfel je. Dus hij ook. Hem dus niet aankijken.
Druk op het touw houden tot hij meegeeft, dan direct druk eraf.
Ieder pasje in de goede richting GOED ZO.

Je kunt dit oefenen door een hindernis langs de bakrand te zetten, hij moet dan door een rare smalle doorgang. Je kunt als hij dit eenvoudig doet een deken over de hindernis hangen en daarna iets op de grond, bijv. een lege voerzak, waar hij overheen moet lopen. (laat hem eerst elders in de bak over de voerzak lopen om te wennen.
Zeer belangrijk is om eerst wat aandachtsoefeningen te doen. Hij moet op jou letten. Aan de hand stappen, laten halthouden op je stem, links/rechts wenden kleine voltes, links, rechts. Als zijn aandacht helemaal bij jou is laat je hem op de trailer, of de gesimuleerde trailer mbv. de hindernis.


Dus niet vanuit de stal hupsakee de trailer in willen proppen maar begin met aandachtsoefeningen. Als hij het goed doet, overdreven blij BRAAF, GOED ZO roepen. Daar zijn paarden immers gevoelig voor.

Het lijkt wat langdradig, maar 2,5 uur staan hannesen is ook heel lang.

Ik denk echt dat je hiermee uiteindelijk bereikt dat hij weer makkelijk de trailer oploopt.
Succes.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 07:42

tessacheyenne schreef:
Emiel Voest heeft een cursus die speciaal gericht is op het trailer laden. En wat vooral heel belangrijk is....het gaat op een paardvriendelijke manier zodat je paard jou gewoon blijft vertrouwen! Deze cursus wordt gegeven in Ruinen (Drenthe) Ik zou daar effe informeren. Sterkte!



Tsja, maar dan moet het paard eerst vertrouwen hebben, en dat heeft hij blijkbaar nog steeds niet, dus daar moet eerst aan gewerkt worden. Repect heeft hij al evenmin.

Misschien nog een tipje die ik nog niet gehoord heb hier: andere trailer/chauffeur kan ook nog wel eens tot gevolg hebben dat hij er de volgende keer gewoon inloopt.
Of laat er iemand mee lopen die hem niet kent, dat werkt ook vaak, die weten niet wat hij doet en vaak lopen ze onbewust zo de trailer in met het paard.
Nog een tip: plan je volgende wedstrijd pas als hij normaal de trailer op gaat, nu begin je al 2 weken van te voren te stressen voor het vervoer, geloof mij dat merkt hij echt en speelt hij op in.

Viv

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 10:03

Dat klopt, Viv, als je er nu al over zit te piekeren zal dat op de beruchte dag alleen maar erger zijn!

Redgold, wat ontzettend slimme opmerkingen. Zo weet ik echt wel dat je je paard niet moet aankijken, maar het is geen moment in me opgekomen dat dat natúúrlijk ook hier geldt. Ontzettend slim! Ben het heel erg eens met jouw methode! Misschien dat ook Navy er op die manier ingaat...

Bedankt, groetjes

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-02 11:12

Vippie"]
[quote="tessacheyenne schreef:
Emiel Voest heeft een cursus die speciaal gericht is op het trailer laden. En wat vooral heel belangrijk is....het gaat op een paardvriendelijke manier zodat je paard jou gewoon blijft vertrouwen! Deze cursus wordt gegeven in Ruinen (Drenthe) Ik zou daar effe informeren. Sterkte!



Tsja, maar dan moet het paard eerst vertrouwen hebben, en dat heeft hij blijkbaar nog steeds niet, dus daar moet eerst aan gewerkt worden. Repect heeft hij al evenmin.
[/quote]

Soms lijkt het alsof Tiko mij vertrouwt, hadden we bijv. een 'enge' hindernis baan gemaakt met wapperende zeilen etc. kon ik hem met mijn stem en druk op het halster vrij snel overhalen langs de dingen te gaan waar hij aanvankelijk niet langs durfde. Ook is het zo dat jij waarschijnlijk gelijk hebt als je zegt dat Tiko te weinig respect voor me heeft. soms gaat het even goed, maar een andere keer denderd hij zo met me weg. Maar opzich heb ik heel veel paarden met laadproblemen zich zien lostrekken. Bijvoorbeeld ook Navy, terwijl ik vrij zeker weet dat die toch echt respect heeft voor Mandy.

Het moeilijke met Tiko is, dat als ik boos wordt, hij beledigd is, en dat hij het liefst mij dat zou laten merken door een waarschuwend achterbeentje, hij trapt niet echt, zou hij ook niet moeten proberen, maar dit geeft idd weer aan dan hij mijn niet respecteert, en dat wij een dominantie probleem hebben, maar, deze vraag heb ik al vaker gesteld als mensen dit naar aanleiding van mijn verhalen constateerden, hoe los ik dit op???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:14

Ik zou me als ik jou was eens afvragen WAAROM hij de trailer niet in wil, bij veel paarden komt dat omdat de automobilist ik kwestie toch niet goed genoeg rijd met een trailer waardoor ze bang worden. Ga dat eens na!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:34

Dat ik boven Navy in de rang sta klopt wel, MEESTAL. Het onderdanige heeft ze soms wel eens (hoofd laag, smakken, likken), maar inderdaad, ook bij ons laadprobleem is dit ver te zoeken. Zelf ben ik er minder mee bezig dan Myrthe, loop er nu nog niet echt mee in mijn hoofd. Mijn vader, en Myrthe´s vader proberen echt zo voorzichtig mogelijk te rijden. Maar, probeer dat meer eens op een maisveld met kuilen, een modderig weiland, of zoiets, waar vaak de parkeerplaatsen van een Endurance zijn.

Bij Navy is het gekomen nadat we van stal zijn veranderd. Toen heeft mijn staleigenaresse ons opgehaald en gebracht. Zou het kunnen dat ze dat nog steed sniet vergeten is (dat zij toen te roekeloos reed), en daarom zo reageert?

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-02 11:36

bij tiko is het idd ook zo sinds de stal eigenaresser hem heeft opgehaald. Maar, daarna ging hij er ook nog wel binnen 20 minuutjes of nog sneller in...idd mijn vader doet echt zo voorzichtig mogelijk, maar, ik zeg het nog is, hij lijkt NIET bang!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:39

Zie je, het is Jannie´s schuld. Schadeclaim!! Haha!

Sorry, kon het niet laten.. Misschien dat het iets te maken heeft met het telkens op een andere plek uit komen. Hij is van zijn vertrouwde plek een keer met zo´n wagentje op een andere stal komen te staan, misschien dat hij die angst nu heeft ontwikkeld, uit angst dus om weg te moeten van zijn plekkie?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 13:47

Ik vraag me af of het bij Tiko is sinds het van stal veranderen (en dus het rijden door de staleigenaresse). Daarvoor zijn we namelijk nooit met hem met de trailer weg geweest. En de eerste paar keer daarna, ging hij er in ieder geval op de heenweg wel met zo'n kwartiertje in.
Verder hebben we al met verschillende trailers en (3) verschillende chauffeurs gereden, maar dat helpt allemaal niet.
Ook hebben andere mensen (onbekenden) hem wle geprobeerd in de trailer te zetten, maar ook toen ging hij met een volwassen man er achteraan het terrein over.

hestertje
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 14:15

en als je eerst een ander paard er in zet en dan die van jou er achter aan laat lopen hielp erg goed bij mijn pony

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 19:01

Richtje schreef:
Ook hebben andere mensen (onbekenden) hem wle geprobeerd in de trailer te zetten, maar ook toen ging hij met een volwassen man er achteraan het terrein over.


Dat bedoelde ze natuurlijk ook niet. Iemand die geen idee heeft, en op de trailer afloopt (en dan dus niet na lang toekijken, veel proberen van jullie, en dan uiteindelijk wel even wil proberen, waar jij het over hebt) met het idee dat hij er zo inloopt, het eerder voor elkaar zal krijgen. Zij kan immers geen angst/spanning/druk/dwang of andere gevoelens overbrengen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 10:28

Dat snap ik, maar hij was er van overtuigd dat hij hem er wel even in zou zetten. En was zeker niet bang voor hem.