Een Belangrijke Vraag, Graag Reacties Hierop !!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rachel
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-01 13:19

Ik heb een 4 jarige ruin. Hij heet Aristo en is een Haflinger. Ik rij en spring nu gewoon met hem. Hij is vaak lekker los en ontspannen en geeft vrij snel na. Alleen heeft ie steeds weer kuren tijdens het rijden en dat doet hij ALTIJD, wat ik ook doe ! Probleem ; vb, ik rij een volte. Gaat goed, maar als ik bij de hoefslag kom, trekt hij zichzelf de andere kant op. Dat doet hij altijd, steeds weer en de ene x erger dan de andere x. Vooral in de binnenbak is het een groot probleem want dan staat hij stil op de hoefslag en draait zich dan gewoon om alsof er niets aan de hand is ! Ik ben altijd veel met hem bezig, rij veel figuren en voltes en van mij krijgt hij bijna nooit de kans om er tussen uit te vliegen en toch doet hij het. Hij trekt enorm aan de binnenteugel en niets helpt. De zweep niet, sporen niet ... Ik ben radeloos ! Mijn instructrice zegt dat het vanzelf overgaat en dat ik doormoet zetten en er niet veel aand8 aan moet besteden. Ik vind dit een vervelend iets omdat ik als het ware ga vechten ( dan word ik zooo kwaad als hij het voor de zoveelste x doet en dan trek ik hem keihard om ! Helemaal verkeerd, maar dan wil ut wel ) Kan iemand me alsjeblieft helpen en tipsadviezen geven ???? Ik ben radeloos !

O yeah ... If you don't like me, sue me ...


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 13:37

Mijn Fjord deed dat ook een hele tijd.
Probeer eens een lintje aan je zweep te knopen. Wij gebruikten in de les altijd van dat rood-witte afzettingslint. Gewoon een stukje van 15 cm ongeveer. Wij gebruikten het om hem van achter wat beter te laten reageren. Door het geritsel liep hij ineens veel harder. Ook het halthouden werkte perfect. De zweep naar voren tegen de borst en BOEM hij stond stil. Ook helpt dit goed tegen trekken van het paard aan linker- of rechterteugel. Gewoon je zweepje even naar voren tot naast het hoofd ongeveer, ze blijven dan recht lopen. Zodra ze niet trekken, lintje weg (dus zweep naar achter). Trekken ze weer? Hup lintje erbij. Dit steeds volhouden, werkt bij de Fjord heel goed. Hele lintje hebben we niet meer nodig. Hij is voorwaarts, goed recht te stellen en reageert heel goed op het halthouden.
Succes!
(ik heb heb een beetje vaag uitgelegd geloof ik, als je nog vragen hebt hoor ik het wel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 14:00

Lastig probleem.
Waar je op kunt letten is dat je je hele volte lang blijft kijken waar je uit wilt komen. Als je een volte bij A rijdt, wil je daar ook weer naartoe. Je kunt bijvoorbeeld vanaf X alvast naar A kijken (en blijven kijken), je voelt dan wel wanneer hij gaat trekken. Neem je zweep aan de buitenkant, je kunt dan altijd nog een tik geven als hij door je buitenbeen heel loopt. Om jezelf nog meer te helpen kun je de 2e helft van de volte op de tweede hoefslag doen, hiermee hou je je buitenbeen vrij.
Hopelijk snap je het een beetje. het belangrijkste is dat je niet moet twijfelen, maar echt weer naar die A toe wilt.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 14:49

edit
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 12-02-02 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 14:55

Sjors heeft het ook weleens... die krijg ik dan niet meer van de hoefslag af en hij pakt het bit vast (dacht ik)
Maar ik ben er eindelijk achter... het is zoals (bijna) altijd een fout van mij.
Ik ga dus te gespannen zitten (doet 'ie het, doet 'ie het niet...enz)
Ik kruip stiekem ietsie pietsie voorover, pak zelf de teugels te strak en leg mijn verkeerde been naar achteren.
Bij mij is de oplossing:
- heeel nuchter denken
- ONTspannen blijven
- van je teugels afblijven (zelfde lengte)
- goed achteroverblijven zitten en op je hulpen letten.
Wanneer ik zeker weet dat ik dit goed doe en hij loopt nog door mijn hulpen heen (doet 'ie een enkele keer) krijgt 'ie een lel zodat 'ie weer weet wie er op zijn rug zit...
Succes, het is errug irri. Heb weleens een halve les op de hoefslag doorgebracht...
Groetjes Petra

:evaw:

Irisje
Berichten: 49
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 17:37

Dit ken ik ook heel goed. Mijn paard is net vier geworden en heeft dit truukje ook doorgekregen. Het komt vooral omdat ze niet helemaal op twee teugels lopen. Je hebt dan op een teugel meer druk dan op de andere waardoor hij er tussenuit kan lopen. Oplossing is dus dat hij evenveel druk op beide teugels accepteert. Dit gewoon consequent volhouden. Zodra hij de andere kant oploopt, stilzetten, terugdraaien en gewoon doorrijden alsof er niets gebeurd is. Bij mij is het al veel minder geworden, hopelijk gebeurd dat bij jou ook snel.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 19:01

als ik dit zo lees is jouw begrenzing aan de buitenkant niet goed.
Ik gebruikte moonlight wel eens bij mensen die vooral op hun binneteugel reden.
Ik heb haar heel erg op zit gereden en altijd vanaf het binnenbeen naar de buitenteugel toe.
zodra iemand ook maar iets begrenzing verloor ging ze mooi de andere kant op.
in galop maakte ze keurig zelf de wissel op de X etc.
want zodra je aan je binneteugelkomt en je buitenteugel verslapt wissel je een hulp.
je zou kunnen proberen of het werkt als je overdreven je binnenhand van de halshaalt en je buitenhand goed op de plaatst of ie het dan nog doet goed opsluiten tussen zit binnenbeen en buitenteugel zweep in de buitenhand wil ook wel eens helpen ene de meeste problemen gaan niet vanzelf over vaak moet je voor een oplossing bij jezelf kijken.
succes

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 21:14

precies,ik ben het eens met nimber,je begrenzing aan je buitenhand en been is niet voldoende.op die voltes,blijf rechtop zitten,ga niet hangen of scheef zitten,en let op je handen,dat die buitenteugel niet over de hals komt,dat je de binnenteugel netjes iets van de hals afhoudt,maar vooral gebruik je zit en je benen.als je voelt dat je pony naar binnen valt?binnebeen meer gebruiken,maar buitenhand wel begrensd houden dat ie niet wegloopt.net zo met buitenbeen,kijk zelf waar je naartoe gaat en gebuik je binnen of buitenbeen waneer je voelt dat ie over het been wegloopt.tja lastig uit te leggen is dit


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 16:52

hmmm...hier heb ik misschien ook wel iets aan, thanks!

Rachel
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-01 22:13

sorry, ben een beetje laat ! Maar super bedankt voor de reacties ! Het probleem is dat hij zo onwijs koppig en vastberaden is. Mijn instructrice heeft hem eens overgenomen en ontzettend hard aangepakt ( haha, toen wou hij wel Haha! ) Ik er weer op, ging hartstikke goed. Volgende dag flikt hij het weer, en dan nog erger. Echt, soms is het gewoon hopeloos omdat hij het altijd doet, er gaat geen dag voorbij dat hij het niet doet. Maar nogmaals bedankt !

Groetjes Rachel

O yeah ... If you don't like me, sue me ...

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 18:35

oi rachel,

toevallig, ik heb de zelfde problemen met mijn haf, en ik kan ze niet oplossen, maar ik zal de tips van deze mensen zeer zeker proberen


gr lara

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 19:34

Deze tips werken bij normale paarden heel goed. Ik had vorige zomer een welsh A, Colin. Hij was gewoon heel eigenwijs, zo erg heb zelfs ik als welsh fan nog nooit meegemaakt,en deed dit ook. Bij hem was het als je in weg reed van de uitgang, kerde dhijj om. Bij mij bleef het daar meestal bij, ik trok hem op een goede dag weer terug, op een minder goede werd het rondjes draaien. Als iemand erop zat met wienig rijervaring(in die tijd) liep hij ook gewoon de bak uit.
Dit is onderhand een heel lang verhaal geworden, en weet zelf ook niet wat ik er mee wil zeggen. bij Colin lag het echt gewoon aan koppigheid, hij wou de weg op,dus ging hij de weg op. Het enige wat bij hem hielp was streng zijn,een zweepje er flink bij houden en kwaad worden. Maar het allerbelangrijkste is wel: geduld. Ik moest soms een kwartier rijden om een rondje door de bak te maken,maar hetwerkt wel. Probeer er achter te komen waarom hij dit doet en zoek dan een oplossing tussen alles wat hier tussen staat. Mijn manier is misschien niet helemaal verantwoord,dat weet ik inmddels ook,maar het hielp wel....suxes!

fire

Berichten: 176
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 12:57

je kunt hem het beste negeren als die dat doet.
als die braaf loopt belonen en niets doen als die er tussenuit glipt!
dat werkt meestal wel goed.
succes! Lachen

Don't believe in what they say... Believe in yourself... In your own world...

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 17:54

hoi,
Mijn Haf heeft er ook een handje van. Schijt ziek word je ervan. Ik pak hem gwoon heel hard aan. Het is nu zo goed als over hij doet het alleen nog wanneer ik meer van hem vraag dus bijvoorbeeld meer stelling of meer buiging. Dan piept hij er tussen uit. Hij is gweoon lui.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 22:23

Het is altijd lastig om zo een advies op afstand te geven, maar die tip van de buitenkant begrenzen lijkt me in ieder geval erg zinvol. Verder moet je er niet teveel aandacht aan schenken (als jij boos wordt doe je dat dus al te veel) en heel belangrijk (werkt bij mijn paard tenminste goed) is dat je je paard voor moet zijn! Wees slimmer dan hem. Wil hij na de volte als je bijna bij de hoefslag bent naar de hoefslag? Dan weet je dat al en kan je erop anticiperen. Bijvoorbeeld door vlak voor dat moment ineens niet je volte door te rijden maar helemaal van hand te veranderen. Zo kan je je paard overdonderen maar het is vooral belangrijk hem continu aan het werk te houden zonder dat hij teveel ruimte krijgt om te gaan bedenken wat hij kan doen. Succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers