Plastron?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Plastron?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-02 12:23

Hoe moet die eigenlijk vast met je speldje enzo? ik snap niks van dat ding moet die 2 flapje (zeg maar) over elkaar naast elkaar????
er is hier vast wel iemand die dat weet (en mij wil vertellen......)


Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 13:29

Ik roep alle wedstrijdruiters op landelijk niveau op tot het unaniem boycotten van Plastron-Gebruik...

Wat een onding, draagt niets bij aan prestatie dan wel uiterlijk, en Jamy is bepaald niet de eerste die zich afvraagt hoe je dat stukje materiaal op een blijvende en nette manier om je keel heen stropt....

Ban de Plastron!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

germie

Berichten: 25880
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 13:46

plastron??????????????
Laat ik nu al maanden zonder rijdne op wedstrijden, niemand die er iets van zegt.
Totdat ik een plastron van iemand hier op bokt kon overnemen voor 1 euro wist ik niet eesn dat die dingen officieel verplicht zijn. Clown
Ook nooit wat van gezegd door iemand, dus het valt totaal niet op.
Dus volgens mij kun je net zo goed zonder rijden (ik rij nu dus wel met, maar heb dat ding met klittenband, kan niet misgaan met omdoen)

Iedereen zonder???????????????????????? Haha! Haha! Haha!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 13:48

M'n zusje heeft nu een hele mooie nieuwe, eentje die je door een lusje moet trekken en dan moet vouwen en dichtknopen. En wie mag dat ding bij haar omdoen omdat ze het zelf niet kan? Grrrrr.... Frusty Tong uitsteken

Ben ik ff blij dat ze maar weinig dressuurwedstrijden rijdt. Ik vind zo'n kraagje met blinde sluiting zoals bij het springen veel praktischer.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 13:50

Ik kan je dat zo even leren, het is heel makkelijk namelijk.
Ik heb er wel een tekeningetje van, misschien kan iemand dat een keertje inscannen? Eerlijk gezegd vind ik het eenvoudiger om zo'n jachtplastron netjes te krijgen dan zo'n losse. Het staat wel een stuk netter.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 13:52

Er zit een tekeningetje bij, maar ergens doe we continu iets fout. Er blijft namelijk meer stof over dan nodig is... En zo'n smal nekje heeft ze nou ook weer niet. Haha!

Heb zelf zo'n los klittenbandgeval, ook een stuk handiger. Maar idd zijn die jachtplastrons (of Engelse, zoals ze ook worden genoemd) een stuk mooier!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-02 14:07

ik heb er eentje met klittenband aand e achterkant maar ik snap niet hoe die ana de voorkant vast moet met zo'n plastronspeld ??? maar ik doe hem wel niet om ik hadhem gister ook niet om niemand zei er wat van dus.. en bij ons zie je het toch niet want wij hebben geen jasje maar een bodywarmer met blouse eronder en dan zie je die plastron toch niet zo goed zitten dus met of zonder maakt vast niet zovele uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 14:16

Even uit mijn hoofd, wb de jachtplastron:

haal hem zo door het lusje dat de rechter helft langer is dan de linker. Je heb dus het ding rond je nek en 2 uiteinden voor je buik hangen. Voorkant vastzetten aan het bovenste knoopje van je blouse.

Maak een enkele knoop rechts over links en zet deze evt vast met een klein speldje (doe ik vrijwel nooit) Linker uiteinde leg je op je schouder en vouw je weer naar beneden. De rechter haal je er voor langs en dan er doorheen. Aantrekken met 2 handen naar omhoog zodat de 2e knoop glad over de eerste ligt, en je dus een soort "rolletje" ziet met daarnaast de 2 uiteinden. Die vouw je kruislings over elkaar, zodat je het rolletje aan de basis blijft zien. vastzetten met een speld en, heel belangrijk, de uiteinden vastzetten op jke blouse met een veiligheidsspeldje
De randen van je plastron horen niet over de revers van je jasje te vallen, dat is echt heel lelijk. (je ziet het vrij vaak)

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-02 14:18

jaja dat word heel veel oefenen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 14:19

Die losse doe je gewoon vast om je nek. Aan de voorkant zit een brede lus, dat moet eigenlijk dat "rolletje" voorstellen dat je er normaal gesproken dus zelf in knoopt. Je kun dan gewoon de losse strook er doorheen halen en kruislings over elkaar zetten. Vastzetten met een speld, en dus vooral ook de uiteinden vastzetten met kleine speldjes, zodat ze niet onder je proef ineens uit je jasje komen waaien.

Ik vind dat zelf heel leijk, omdat hij dan heel plat blijft, en niet een beetje "opbloust" of hoe je dat noemt. Je kunt zo'n ding ook strikken maar ik rijd al jaren met een engelse en dan moet ik er weer even eentje bij de hand hebben.

als iemand langs komt met een digi wil ik wel een demonstructie geven Haha!

JoT

Berichten: 4006
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 14:27

Die dingen met klittenband zijn veel handiger. Die kan je, voordat je 'm omdoet al vastzetten met het speldje. Gewoon de twee lapjes over elkaar leggen (niet te schuin) eventueel ietjes optrekken en ergens bovenaan met een speld vastzetten. Wijst zich vanzelf toch? Bij die dingen die je zelf moet knopen liep ik altijd met een rode kop te klooien voor een spiegel om die speld er recht in te krijgen (want dat doe ik natuurlijk niet ruim van tevoren, maar op het allerlaatste moment). Maar van mij mogen ze ook afgeschafd worden, vooral in de zomer. Veel te warm!

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 15:47

ik heb zo'n hele mooie, die je helemaal zelf moet opknopen, om hem te laten uitkomen, en nog ze hoog mogelijk, ik vind het echt iets hebben, en het staat verschrikkelijk netjes.....

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 18:10

Ik hoef lekker nooit met plastron want ik heb een clubtrui en dan hoeft het niet want je ziet er niets van Haha! Haha! Haha!

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 20:24

ducotjuh schreef:
Ik hoef lekker nooit met plastron want ik heb een clubtrui en dan hoeft het niet want je ziet er niets van Haha! Haha! Haha!


maar ik vind een clubtrui lang niet zo mooi als een jasje met plastron...het heeft echt iets extra's net dat kleine beetje..... *LOL*

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:46

ik vind juist dat onze club heel erg opvalt door die truien. Dat mooie vind ik niet waar, het gaat er om dat je er netjes uit ziet en zo'n trui vind ik bij de pony's echt leuker staan. Je krijgt er in iedergeval niet minder punten voor en je valt veel meer op.
Het is echt zo: "he, zij is van de toekomst" dat heeft wel iets leuks hoor!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 22:05

Vroeger had ik zo-een met een klittebandje, geen gezuer..maar die was van glimmende stof en dat vond ik op een gegeven moment toch te storend. Dus heeft m'n moeder naar patroon van een clubgenote een (naar het schijnt) Jachtplastron gefabriceerd.

Ik vraag me ook nog steeds af hoe je een plastron moet knopen :-D ik doealtijd maar wat. idd door het lusje en dan heb je twee uiteinden. Dan maak ik gewoon een enkele knoop en frut een beetje, huppa speld erin , veiligheidsspeldje onderin, en klaar!

btw: als je met jasje rijdt en je draagt geen plastron, kunnen ze je aftrek geven (en formeel mag je er misschien zelfs voor gediskwalificeerd worden?)!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 23:22

Ze kunnen inderdaad punten aftrekken, doe ik wel eens bij de verzorging }> Uitsluiting kan ook, maar heb ik nog nooit gedaan en ben ik ook niet van plan. Ik vind het ook ondingen, maar ja, op de een of anderde manier wil de bond het erin houden Frusty
Diskwalificatie mag niet, want dat wil zeggen dat je de hele dag nergens in mag starten, en als je de tweede proef nog moet, of nog moet springen mag dat nog wel. Dat is dus het verschil tussen uitsluiting of diskwalificatie. Uitsluiting geldt alleen voor die proef, diskalificatie voor de hele dag. Daarom wordt je bij een kreupel paard wel gediskwalicifeerd.

Navragen is beter dan afvragen.

germie

Berichten: 25880
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 06:49

Ik wist tot voor kort werkelijk niet dat het verplicht was, ik heb zo'n blouse met zo'n dikke kraag. Lijkt ook sprekend op een een plastron, niemand heeft er ook ooit wat vna gezegd.
Heb nu zo'n eenvoudige plastron met klittenband, geen gedoe, lekker makkelijk.
Speldje (van de bloedbank, dus niet zo'n paardending) erop en klaar, kan ik zo weer ;uit de kast trekken en omdoen.
Ik doe er ongeveer 10 wedstrijden mee voordat ik het ding in de was gooi (dus nu nog niet gewassen).
Zo'n jachtplastron ken ik ook niet, maar als ik dit zo lees......ga ik toch maar voor de envoudige met klittenband. Haha! Haha!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 08:37

Ik kan er niets aan doen hoor....maar...
Ik vind die Bolle BEf zo ontiegelijk LELIJK....

Misschien komt dat wel omdat ik een wat boller gezicht heb, en ze mij dus finaal niet flatteren Scheve mond ....
Een eenvoudigere rechte kraag van een dressuurbloes staat me gewoon beter, ik vind het zelf ook mooier, het is praktischer, en absoluut ok meer van deze tijd....

Ik zal mijn frustraties eens richting KNHS sturen, begrijp gewoon echt niet waarom dat stuk strop gehandhaafd moet worden...
Als het nou bij keus is, oke (sommigen vinden het wel mooi, al snap ik dat niet echt), maar verplicht mijn bolle toet als een paasei op een strikje te moeten houden tijdens een proef...afschuwelijk.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 10:27

Ik vind die dingen ook vreselijk. Ik heb gewoon zn heel eenvoudig ding, alleen ik ben de speld kwijt, was een keer proefje aan het rijden flapperen die dingen opeens uit mn jasje in mn gezicht, leuk tijdens een proefje Knipoog

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 10:42

ik kocht een plastron via marktplaats... ik had gevraagd aan dat meisje of ze hem alvast wou stikken en dan opsturen... dat was er dus ook een met klitteband achter...
ze had hem gestrikt met een veiligheidsspeld, dus die even vervangen door een plastronspeld omdoen en klaar is kees Haha!
met wassen deed ik de veiligheidsspeld er weer in (zo een die niet roest) en na het wassen weer de plastronspeld, ik heb dat ding dus nooit zelf hoeven strikken Haha!

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 10:54

Ik vind die losse flappers sowieso niks. Oké, je kunt ze aan je bloes vastzetten met veiligheidsspelden onderaan, maar ik ben sowieso meer van het strakke en vind dus zo'n bloes met opstaand kraagje en speld echt dé uitvinding. Had vroeger al een hekel aan plastrons en nu nog steeds. Die anderhalve keer dat ik dressuur start voel ik me ook echt lopen met zo'n ding. Zoals Dees al zegt: net een paasei op een strik. Haha!

Het woord alleen al: 'plas-tron'. In Almelo liep trouwens een paard mee dat zo heette, hoe verzin je het...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 14:57

Als je hem dus goed strikt, heb je juist helemaal niet zo'n paasei op een strik, dat is het hem nou net. Bij de meeste mensen zit dat ding veel te prominent, compleet over de revers heen etc. De meeste mensen strikken hem gewoon niet goed. Zal eens in wat foto's gaan spitten of ik goed/fout voorbeeldjes kan vinden.

(verder ieder het zijne hoor, uiteindelijk is zo'n blouse natuurlijk het handigst. Ik vind dat dan met springen bijv. weer wel kunnen. Ben ook een beetje een frik met dat soort dingen)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 16:48

Afbeelding

Nulla tenaci invia est via

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 18:35

Oftewel een plaatje zegt meer dan duizend woorden... Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, DotBot, Ilona__, Kirrietje, Melzazu, ynskek en 52 bezoekers