Wat is een paard met spat nog waard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Wat is een paard met spat nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-02 11:59

Hallo Allemaal,

Voor iemand anders heb ik een ijslander in de verkoop staan.
Toen er mensen in geinteresseerd waren werd hij helaas afgekeurd, wij foto's laten maken, blijkt hij aan beide achterbenen spat te hebben...

Na een tijdje op rust, gaat het een stuk beter, hij heeft nergens last van.

Maar mijn vraag, de eigenaar wil dat ik dat paard weer ga verkopen, maar wat is een paard met spat nog waard?

Hij was voordat hij spat had rond de F8500,- waard (sorry nog guldens)
Wat is hij nu ongeveer waard denken jullie?

En krijg je zo'n paard ooit verkocht?

Alvast bedankt voor de reactie's

Groeten Marcia


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 13:15

Hoi Marcia,

Een IJslander met spat, daar zou ik persoonlijk maximaal € 1500 (ongeveer f 3300) voor geven. En dan moet ie geen last hebben van de spat. Paarden met spat kun je maar zeer beperkt belasten gedurende de jaren dat de spat actief is. Uiteindelijk vergroeien de aangetaste gewrichten ahw en verdwijnen de klachten. Het paard zal wel altijd stijf blijven in de sprong, maar je kunt er recreatief mee blijven rijden.
Maar gezien de tegenwoordig ruime keuze aan leuke IJslanders denk ik dat je dit paard alleen voor een lage prijs nog kwijt kunt raken. Mensen willen nu eenmaal liever geen paard met spat, ook al heeft hij er niet/nauwelijks last van.
Dus zoek een IJslanderliefhebber met weinig geld en ambities.
Succes, want het is erg vervelend, zeker voor de huidige eigenaar...

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 18:54

Mijn verzorgpaard had ook spat en die hebben ze jammergenoeg ook verkocht gekregen Verdrietig. Ze is wel 15000 gulden in waarde gezakt, maar ze was wel verkocht. Dus het KAN wel, maar ze is wel verkocht aan een handelaar in Zweden (in Zweden doen ze niet moeilijk over problemen aan de achterbenen op de een of andere manier... Verward ). Ik denk dat ik er zo ongeveer €1400 voor zou geven.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 19:46

gaan we weer, het diertje markeert wat en word gelijk in prijs lager.

Kiekeboe

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 20:31

Novelle schreef:
gaan we weer, het diertje markeert wat en word gelijk in prijs lager.


Logisch toch???

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 20:50

Novelle schreef:
gaan we weer, het diertje markeert wat en word gelijk in prijs lager.


Zou jij voor een paard met spat evenveel betalen als voor een paard zonder spat..? Om maar een voorbeeld te geven.............

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 03:06

ik ben bang dat je voor een paard met spat niet echt veel kan vragen
het probleem is niet alleen dat ze niet meer heel intensief gebruikt kan worden, maar ook dat je heel veel geld kwijt kan zijn aan speciaal beslag en eventuele pijnstillers etc.
ook is het dier, al zou het een merrie(of hengst) zijn, niet geschikt voor de fok omdat spat ook erfelijk kan zijn.
ik weet het je kunt met een paard met spat gewoon leuk recreatief ritjes maken, maar je weet van te voren niet hoe het zich ontwikkeld,
misschien kan ze nog wel jaren gereden worden maar ja misschien heeft ze er binnen een jaar al zoveel last van dat ze op rust(de wei)moet
misschien dat je het dier wel als gezelschapspaard waar nog leuk recreatief gereden kan worden kunt verkopen.
ik weet dat er op www.icelandic-horses.com iemand is die opzoek was/is naar een lief gezelschapspaard waar eventueel nog een beetje recrea mee gereden kan worden
groetjes sonja

dromen is leuk, doen is leuker

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 11:47

Wat is precies spat? Ik heb er wel wat over gehoord maar wat het nou precies is Verward

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 21:06

Spat is een ernstige artrotische aandoening die voorkomt in het spronggewricht. Spat is zeer pijnlijk. Het paard kan erg kreupel zijn en zal de beide benen om en om belasten en ontlasten. De prognoses zijn zeer matig te noemen, ofschoon sommige paarden met aangepast beslag goed bruikbaar zijn.

Kiekeboe

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 21:10

Manda"]
[quote="Novelle schreef:
gaan we weer, het diertje markeert wat en word gelijk in prijs lager.


Logisch toch???
[/quote]

Nou ik ben het een beetje erg zat dat paarden als ze maar iets markeren gelijk in prijsklasse dalen,
en soms hoeft dat helemaal niet omdat het paard goed functioneerd maar dat wil niemand weten er hang al een prijskaartje aan omdat het diertje een ziekte heeft.
Belagelijk toch, er zijn zat paarden die geod werken met een ziekte zoals spat.

En vertel mij waarom dat zo logisch is dan

Kiekeboe

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 12:33

omdat als er voor mijn neus
1 paard zonder spat die lekker loopt en verder ook gezond is voor 5000,- (gulden) staat
en 1 paard met spat die al een tijd aan het kwakkelen is met medishe hulp en rusttijden voor 5000,- (gulden)
dan neem ik (als we niet op karakter uitgaan) het paard zonder spat
dat is in mijn ogen logish.
hoeveel ze waard zijn verschilt denk ik per paard
wat ze nog kunnen
hoe erg ze het hebben, hoeveel pijn enz enz

Dees

Berichten: 18904
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 15:28

Novelle"]
[quote="Manda"][quote="Novelle schreef:
gaan we weer, het diertje markeert wat en word gelijk in prijs lager.


Logisch toch???
[/quote]

Nou ik ben het een beetje erg zat dat paarden als ze maar iets markeren gelijk in prijsklasse dalen,
en soms hoeft dat helemaal niet omdat het paard goed functioneerd maar dat wil niemand weten er hang al een prijskaartje aan omdat het diertje een ziekte heeft.
Belagelijk toch, er zijn zat paarden die geod werken met een ziekte zoals spat.

En vertel mij waarom dat zo logisch is dan
[/quote]

Ik ben het met je eens dat een paard met spat helemaal geen 'rot-paard' hoeft te zijn, er zijn paarden MET spat die minder gezondheidsproblemen kennen als paarden zonder spat...
Maar ja, half paardenminnend Nederland is bang voor spat en al die fratsen, vandaar dat paarden Met vlekjes minder geld opleveren dan paarden Zonder vlekje. ik vind dat zelf persoonlijk ook erg kort door de bocht, maar laat ze maar.
Betalen zij maar lekker veel meer voor een paard dat wellicht nog slechter is....

Er zijn inderdaad plenty paarden die hoog in de sport lopen met spat. maar er zijn er net zo veel die echt niet meer verder kunnen vanwege de spat. Wat is wijsheid? Het paard zelf geeft aan wat het kan en wat het niet kan. Dat geldt voor een paard Met spat, maar zker ook voor het paard Zonder spat.
Ik denk zelf dat als je weet dat je paard een zwak plek heeft, je extra rekening ermee gaat houden. Dat is mischien ook wel de redding van paarden Met spat, daar waar volledig goedgekeurde paarden misschien wel sneller in het puin worden gereden, omdat ze toch goed waren?!

Een paard Met spat hoeft helemaal niet afgeschreven te zijn....maar de hoge verkoopprijs kan je als verkoper WEL vergeten....
Zie het als jou kans om een goed paard voor een prikkie te kunnen kopen. Je verandert de leken toch niet.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 15:55

Een mens met een ziekte word toch ook afgekeurd om te werken!
Dat lijkt me nogal logisch dus.. je wilt een gezond dier... Een dier met een ziekte is niet gezond, ook al heeft ie er geen last van!

Voor de mensen die recreatief willen rijden net beginnen is het alleen maar fijn, voor de eigenaar is het heel erg vervelend...
Maar zo is het nou eenmaal, en zeker niet onbegrijpelijk..

Dees

Berichten: 18904
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 16:19

vanda's schreef:
Een mens met een ziekte word toch ook afgekeurd om te werken!
Dat lijkt me nogal logisch dus.. je wilt een gezond dier... Een dier met een ziekte is niet gezond, ook al heeft ie er geen last van!..


Spat is geen ziekte, doch een hard gebrek.
Het is een gebrek dat een carriere op hoog sportniveau in de weg kan staan, maar dat hoeft niet....
Een paard met spat kan heus nog in de sport presteren. sterker nog, er zijn legio paarden in de sport die goed presteren waarvan bekend is dat zij niet als goedgekeurd door het rontgen-onderzoek zouden komen. Een paard hoeft helemaal niet gehandicapt te zijn door spat, waarom hem dan wel gaan veroordelen tot "volledig ongeschikt"...
Als ruiter meot je het aandurven om met een paard met spat te gaan rijden, en velen durven dat niet....maar dat wil helemaal niet zeggen dat zij die rijden op een paard met spat ongelijk hebben....

en eh, dat over mensen. Het is geen vergelijk, volgens mij, maar...er zijn heel veel mensen die op rontgenfoto's geen schijn van kans maken als de paardencreteria voor hen zouden gelden. Mijn vader heeft kinderverlamming gehad en is eenzijdig niet volgroeid geraakt, bij mijn moeder zit trombose en gekte in de familie en ze is zelf ADHD patient, ik ben toch geboren ondanks dat je eigenlijk niet met zulke genen behoort te fokken volgens richtlijnen van diverse dierenfokkerijen, en ik heb dus ocd en last van een te lage suikerspiegel....Zouden wij dieren zijn geweest, had ik nu dit leuke stukje niet op kunnen typen....

Oordeel op je gevoel en wat je ziet, niet op wat een verzekeringsmaatschappij je voorschrijft omtrend keuringsrapporten...
Onze angst ten opzichte van de gebreken komt omdat je dergelijke paarden moeilijk kan verzekeren, niet omdat we werkelijk bang moeten zijn voor een paard met een vlekje.
Het zou een interessant onderzoek zijn te achterhalen hoeveel paarden er worden afgekeurd die in eerste instantie eerst goed waren en tijdens de sportcarriere uiteindelijk niet meer, ten opzichte van hoeveel er al niet goed waren om mee te beginnen en toch werden gereden....Ik denk dat de verhouding een aardverschuiving in verzekeringsland teweeg zou brengen en de maatschappijen ook de geodgekeurde paarden niet meer zou willen verzekeren....ben benieuwd!

Ik persoonlijk koop liever een paard met een drietje dat heel leuk uit de voeten kan, als een stijve hark die wel door de keuring komt. Maar ach, ik verzeker mijn dieren ook niet, en ben mischien wat milder in mijn oordeel omdat ikzelf ook niet door de rontgenkeuring zou komen....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 17:50

Dees schreef:
Als ruiter meot je het aandurven om met een paard met spat te gaan rijden, en velen durven dat niet....maar dat wil helemaal niet zeggen dat zij die rijden op een paard met spat ongelijk hebben....


Novelle zegt:
Er zijn ook mensen die niet eens een paard met spat onder ogen willen hebben,

Kiekeboe

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 17:50

ben het helemaal met je eens hoor Dees

Kiekeboe

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 17:59

Novelle schreef:
Dees schreef:
Als ruiter meot je het aandurven om met een paard met spat te gaan rijden, en velen durven dat niet....maar dat wil helemaal niet zeggen dat zij die rijden op een paard met spat ongelijk hebben....
,


Ik heb ook op een paard gereden met spat, maar ik merkte niets anders aan haar hoor (in vergelijking met een paard zonder spat).

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 19:26

nee maar ik bedoel dat er veel mensen zijn die een paard met een aandoening al niet eens mer willen rijden of wat dan ook terwijl ze nog goed functioneren

Kiekeboe

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 20:08

allemaal leuk en aardig "een paard met spat ken ook gewoon gereden worden"
daar geef ik je aan de ene kant gelijk in , maar !!!
spat is een botwoekering in de sprong en je kunt van te voren dus niet zeggen hoe het zich ontwikkeld
het ene paard kan gewoon een leven lang goed werken maar het andere paard gaat een leven vol pijn en ongemak tegemoet
of de tussenweg je hebt een paard wat licht aan het werk kan
het feit blijft dat als je een paard met spat koopt dat je toch een risico neemt wat kan uitlopen op een hele kostbare hobby als je gaat kijken naar de kosten van speciaal beslag, pijnstillers etc
en je kunt ook niet met het dier gaan fokken omdat het erfelijk is wat met een van buitenaf"toegebrachte blessure"
wel kan
dus vind ik het vrij logisch dat een paard met een dergelijk gebrek minder kost in aanschaf dan een paard zonder zo'n gebrek
ik ga in iedergeval geen 8500 gulden aan ijsco uitgeven als het dier spat heeft dan houd het bij mij met slachtprijs toch echt op helaas

maar het blijft toch altijd maar weer "ti's maar net wat de gek ervoor geeft "

dromen is leuk, doen is leuker

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 21:15

Inderdaad en zo zal het altijd blijven... Hij gaat weg voor de prijs die een gek ervoor geeft.
Een paard met 3en koop ik niet in elk geval...

Dees

Berichten: 18904
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 09:18

sonjas schreef:
allemaal leuk en aardig "een paard met spat ken ook gewoon gereden worden"
daar geef ik je aan de ene kant gelijk in , maar !!!
spat is een botwoekering in de sprong en je kunt van te voren dus niet zeggen hoe het zich ontwikkeld
het ene paard kan gewoon een leven lang goed werken maar het andere paard gaat een leven vol pijn en ongemak tegemoet
of de tussenweg je hebt een paard wat licht aan het werk kan
het feit blijft dat als je een paard met spat koopt dat je toch een risico neemt wat kan uitlopen op een hele kostbare hobby


Is allemaal waar...maar... in hoeverre gaat dat ook niet op voor een paard dat bij aankoop 100 % goedgekeurd is?
Je koopt bij een paard nu eenmaal geen garantie, elk paard kand e volgende dag dood in de box liggen. Ik zeg dan op mijn beurt; als spat alles is wat hij mankeert, doe mij die dan maar!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-02 10:09

Hallo Allemaal,

Op Skjoni wordt momenteel nog gewoon gereden, hij is wel erg stijf en komt traag op gang. We rijden hem nog zo'n 5 keer per week lekker buiten. Niet te snel, want dan krijgt hij er last van, maar alles op zijn eigen tempo. Verder heeft het paardje er geen last van tot nu toe. Maar er staan helaas zat ijslanders te koop en dat zie ik bij mezelf ook als ik weet dat een ijslander spat heeft, ga ik er niet eens heen om te kijken en zou gaat het met Skjoni ook. Is het bedrag nou heel aantrekkelijk dan is het de moeite waard om eens te gaan kijken naar zo'n paardje...

In ieder geval bedankt voor alle reactie's

Groeten Marcia

Mer1980

Berichten: 18810
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 14:07

Wij hebben al een paardje gehad met spat. Het beestje hoefde bijna niets te doen qua werk maar het verging van de pijn. We hebben het in moeten laten slapen.

Ik zou persoonlijk geen paard met afwijkingen kopen. Ik heb die gok al eens genomen omdat ik precies zo DACHT als Dees en Novelle. Door helaas slechte ervaringen te hebben gehad (2 X) zorg ik ervoor dat de paarden die ik koop allen Rontgen en klinisch goed zijn.

Dit geeft natuurlijk geen garantie als je kijkt dat ik nu ALWEER pech heb mijn paarden. Het blijven beesten. Als ik geen pech wil hebben moet ik maar niet beginnen met de paarden. Ik sluit echter wel bepaalde risico's uit dmv röntgen foto's

Je neemt een risico en mensen die dat risico willen nemen wens ik veel succes. Ik ben blij dat zo'n paard nog een volgende kans krijgt. Maar ik zal er zeker niet meer voor geven dan de slachtprijs. Je hebt het geld hard genoeg nodig voor eventuele ziektekosten, want zo'n paard krijg je niet meer in de verzekering.

Groetjes Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 17:42

Toch denk ik dat dit paardje nooit meer lekker mee zal komen, zoals je zelf al schrijft krijgt hij last als ie te snel/te veel loopt.
Hij zal misschien nog leuk zijn als gezelschaps dier waar de kleinkinderen af en toe eens een rondje op kunne rijden.
iemand die een recreatie paard zoekt zal toch een gezond paard willen, omdat deze dieren ook best zwaar werk leveren.

moeilijk.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 19:37

Merilyn schreef:

Ik zou persoonlijk geen paard met afwijkingen kopen. Ik heb die gok al eens genomen omdat ik precies zo DACHT als Dees en Novelle. Door helaas slechte ervaringen te hebben gehad (2 X) zorg ik ervoor dat de paarden die ik koop allen Rontgen en klinisch goed zijn.

Groetjes Merilyn


Waarom staat Dacht met hoofdletters.
Ik heb een paard gekocht met een afwijking,
en daar heb ik nu al 2 jaar heel erg veel plezier van,
Dus ik vind dat je dat voor je zelf moet uitzoeken om een paard met een afwijking te kopen of niet,
er is mij van de week een paard met ook een afwijking aangeboden gekregen en ik wil dat beestje wel hebben hoor.
Ik kan ook heel boos worden op mensen die zo denken als jou, spijt me maar een paard is een paard en elk paard moet met of zonder afwijkingen evenveel liefde en aandacht krijgen.
Ferro he van Coby can Balen heeft een slechte sprong maar daar klaagt ook niemand over omdat het een dekhengst is en hoog in de dressur loopt ,
snap jij het snap ik het,
ik kan er namelijk niet bij dat hoe veel mensen met paarden omgaan,.
het dier makeerd wat en we brengen hem maar weg,

Kiekeboe


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eclair98, Groetje, IASCrawler, juval, Kabayo, senna21 en 98 bezoekers