Is een "westernpaard" iets voor mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Is een "westernpaard" iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-02 17:07

Ik heb nu al diverse KWPNers in mijn bezit gehad, waar ik ook diverse nare ervaringen mee heb opgedaan.
Daardoor ben ik erg onzeker geworden en durf nu alleen nog maar in de binnenbak te rijden, terwijl ik ook zo graag naar buiten wil.
Nu stelde iemand mij voor om eens voor een "westernpaard"te gaan, omdat deze ovet het algemeen zo goed opgevoed en betrouwbaar zijn.
Willen jullie me daar iets meer over vertellen?
Ook of je evt. met een western getraind paard uiteindelijk engels kan gaan rijden.( bijv. wedstrijdjes op B?L niveau).
Ik ben nl. niet zo thuis in het western gebeuren.
Alvast bedankt voor jullie reacties.


Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 17:28

"westernpaarden" kunnen net zo goed onopgevoed zijn als andere paarden. Ik heb zelf een kpwpnner waar ik western mee rijd en die weet zich buiten heel netjes te gedragen. We gaan rustig in de middagspits door Breda, maar in de bak wil hij nog wel eens een racepartij weggeven Haha! . Het ligt helemaal aan het karakter van het paard waar je mee wilt rijden. Als je een fijn paard voor buitenritten wilt hebben lijkt het me goed als je er eentje koopt van iemand die er goede ervaringen mee heeft zodat het paard alles gewend is. Of dat nou een quarter of een haffie is...

Niets zo charmant als een paard in her land.


DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 17:53

Wat jij nodig hebt noemen de amerikanen 'kid-broke' of 'bomb-proof'.
Ik denk dat je het best eerst van je onzekerheid af moet, het maakt niet uit of dat op een westernbeleerd paard is of een 'engels' zolang het maar een braaf dier is wat je weer vertrouwen geeft. Ga eens bij een manege lessen waar ook buitengereden wordt, als dat goed gaat dan krijg je vanzelf je vertrouwen weer terug. Ga een paar keer alleen met een begeleider naar buiten bijv. Natuurlijk kun je dit ook bij een westernmanege doen om zo eens te zien hoe het er aan toe gaat. Misschien wordt je van vanzelf 'omgeturnd' Lachen.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 19:34

Ik ben het met sugarmiss eens, ik denk idd dat het gewoon belangrijk is om op een braaf paard te gaan rijden, niet perse western.
Overigens is het wel zo dat sommige paarden van westernrijden rustiger worden. Ik ken er eentje die was eerst altijd heel druk en schrikachtig enzo. Nu word er western meegereden, en ze schrikt nog wel af en toe maar het is een stuk minder. Maar volgens mij komt dat ook omdat de lessen rustiger zijn, ze houdt niet zo van andere paarden. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 08:03

Een paard is een paard is een paard is een paard is een paard..... Of 'ie nou Engels of western gereden wordt, maakt niet uit. Als jij met gierende hartkleppen van de spanning op een paard gaat zitten, dan breng je dat direct over op het paard, hoe het dier ook gereden is.

Misschien is een westernpaard zelfs wel minder geschikt omdat die op nog veel kleinere en subtielere signalen reageren.
Of je moet een heeeeeeeeele coole Quarter hebben, die er nog niet van onder de indruk komt als 'ie een rotje voor z'n neus krijgt. Maar je hebt ook zulke coole KWPN'ers....

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 13:17

Ik denk dat de voorgaande antwoorden het zo'n beetje zeggen. Ga westernrijden omdat je western wilt gaan rijden, niet om een angst reden. Neem maar van mij aan dat die angst niet weg is als je op een westernpaard zit en je gaat buiten rijden. Dat zit gewoon tussen je oren net als bij mij Haha! . Ik rij western, maar ik heb om een of andere reden een grote angst buiten te gaan rijden. Ik denk dat het komt omdat ik in mijn hoofd alle scenario's afspeel die kunnen gebeuren. Er is bij mij niet echt iets gebeurd tijdens een buitenrit, maar toch blijf ik angst hebben buiten te rijden.
Je moet je zelf bedenken dat mocht je een quarter of ander western beleerd paard kopen voor vaak toch wel de nodige guldens, en je blijkt nog bang te zijn dat je dan voor niets dit alles gekocht hebt. Zet eerst goed op een rijtje wat je werkelijk wilt. Niet alle dressuurpaarden zijn lastige paarden om buiten te rijden, ik zie ze bij mij op stal dagelijks lekker met hun kwpn-er naar buiten gaan. Een quarter is inderdaad vaak wat cooler dan een wpn-er, maar hierop zijn natuurlijk ook de nodige uitzonderingen. Het zadel/rijstijl maakt niet het karakter en gedrag van het paard.

Groetjes,
Jolande


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers