vraagje over paints

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

vraagje over paints

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-02 17:07

Even twee vraagjes over paints:
Hoe kan je de afstamming en showrecords op internet opzoeken, kan dat net als bij de aqha en moet je dan lid zijn? (zijn we niet). Op welke site moet dit?
En wat is het verschil tussen overo en tobiano? Nieuw paardje (niet van mij) is wit met sorrel vlekken? Hoe heet dit dan?


steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 19:29

Je kan het op internet opzoeken maar volgens mij moet je dan lid zijn, het kan op de site van aphc, maar weet het adres ffies niet.
Overo is dat het wit van de buik omhoog loopt en tobiano is van de rug naar beneden. De vlekken van een overo zijn vaak grilliger (gevlamd). Je hebt ook nog tovero dat is als het niet duidelijk is of het een tobiano of een overo is. Ik weet niet hoe je wit met sorrel vlekken noemt, volgens mij heeft het geen aparte naam.
Ik hoop dat ik alles goed gezegd heb Knipoog *LOL*

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 20:14

Je moet idd lid zijn van het APHA om pedigrees, performance records ed na te pluizen. Ik ben lid Haha! , dus als je iets specifieks wilt weten dan kan ik het wel voor je nazoeken.

Overigens staat er een heleboel info op www.apha.com over kleuren en kleurengenetica. Kies "the breed" op de startpagina, en kies dan het pdf file "coat color genetics". Is uiteraard wel allemaal in het Engels ... Een beknoptere versie in het Nederlands kun je vinden op http://www.dutchpainthorseclub.homestea ... etRas.html

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 20:18

Je moet idd lid zijn van de APHA zie www.apha.com
Een wit met sorrel paard is gewoon sorrel overo, sorrel tobiano of sorrel tovero.
Overigens is Tovero gewoon een combinatie van Overo en Tobiano. Dus het is niet zo dat als het niet duidelijk is het een Tovero is. Het is voor een kenner altijd duidelijk, tevens is het duidelijk als je het patroon van de ouders weet.
Een Tobiano heeft ALTIJD 1 Tobiano ouder...

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 08:15

Hoi,

je kunt ook even op mijn community kijken, daar staat ook de uitleg van de kleurpatronen. Met foto's erbij.
Een Tobiano heeft meestal een 'gewoon' gekleurd hoofd, dus net zoals een effe paard met een kol of een bles. Een Overo heeft vaak heel veel wit op het hoofd. Net als een melkmuil, maar dan nog witter. Verder geldt dat bij een Tobiano het wit vaak over de rug of hals loopt en bij een (frame)Overo is de toplijn meestal helemaal gekleurd. Gevolg daarvan is dat een Overo meestal een effen staart heeft en een Tobiano een tweekleurige staat.

Je kan trouwens op http://www.apha.com een heel mooi boekje downloaden over de kleurengenetica bij de Paints.

Naar gegevens van wie ben je op zoek?

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-02 10:56

Het paard waar het om gaat heeft een bruin hoofd, met klein blesje, en (volgens mij, ik heb hem pas 1x gezien) aan de ene kant bruin vanuit de buik omhoog en aan de andere kant bruin vanaf de rug naar beneden?! De staart is bruin met wit, benen allen wit. Ik zal het nog even voor de zekerheid aan de eigenaar vragen. De vader van dit paard is Thirstys top dude. Kan iemand die wel lid is misschien een showrecord en/of afstammelingenrecord van dit paard voor ons opzoeken?

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 11:11

Als je het zo beschrijft klinkt het als een Tobiano.

Thirstys top dude is een Palomino Tobiano. Hij heeft geen Performance records. 4 geregistreerde nakomelingen:

1999 Stallion THIRSTYS DOLLAR Palomino Solid DOLLAR NINETY PT
1999 Mare DOCS DUO PENOTTI Sorrel Tobiano DOCS MICHELLE LEE QH
1999 Stallion THIRSTYS DUAL PEPPY Black Tobiano OTOES BIRD PT
1998 Gelding TOP DUDE ROBIN Sorrel Tobiano BUDDYS MARIAH PT

Staat het paard hierbij? Sorrel Tobiano?

Off topic: Dollar Ninety is een Tovero geeft met Tobiano = Solid ! Dat komt niet veel voor.
Laatst bijgewerkt door Paintje op 02-07-02 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 11:14

steeffie schreef:
Je hebt ook nog tovero dat is als het niet duidelijk is of het een tobiano of een overo is.


Tovero wil zeggen dat het paarden beide vlekkenpatronen vertoond, dus zowel Overo als Tobiano!

Als de APHA twijfeld aan het voorkomen aan één van beide, dan wordt het paard zeker niet als Tovero ingeschreven.

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 15:44

Wat gaaf!! De vader van Buddy is ook Thirstys Top Dude, over een paar weken/maanden (trage APHA Boos! ) staat hij ook in het lijstje van zijn paps Lachen Top Dude Robin is een vol broertje van Buddy; Bud's mams is ook Buddy's Mariah! Lachen Wat gaaf zeg hey...erg toevallig! Party!!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-02 16:09

He XoNo, wat leuk, het paard dat ik bedoel staat nog niet in het rijtje, het is een 2jr. hengst, dus kan (helaas?) geen volle broer zijn van Buddy. De registratiepapieren moeten nog verstuurd worden. Waar heb jij hem gekocht? Het is het nieuwe paardje van een vriendin van mij. Echt een leuk ding om te zien, mooie lange manen, kleur iets lichter dan die van jou. Jammer dat er geen performance record van is, maar de nakomelingen gaan daar zeker veranderingen in brengen (toch Xono?)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 16:22

Jaja, zeker wel Sunny Knipoog Het kan inderdaad (toch wel helaas) geen volle broer van Buddy zijn, omdat Buddy toen al in de buik van mams zat Haha! Ik heb ook nog geen registratiepapieren, die kunnen elk moment komen (al 2 maanden Knipoog). We hebben laatst geïnformeerd, en toen waren ze er mee bezig. Als ik ze over 2 weken nog niet heb, word ik heel boos over de telefoon! Buddy staat tenslotte nog niet eens op mijn naam! Boos!
Maar eeh, kun je eens wat foto's maken van het paardje? Ik ben wel benieuwd, toch een halfbroertje van mijn lapjespaardje Lovers

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers