cooling gel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

cooling gel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-02 22:52

Sinds een paar weken heb ik priveles met mijn paard en zijn we hard aan het werk aan de juiste stelling en buiging en beter ruggebruik. Na een intensieve les wil ze de dag erna nog weleens spierpijn hebben.

In de ruitersport zaak zijn heel wat verschillende soorten cooling gels/sprays e.d. te krijgen om spierpijn te verlichten. Ik zou graag willen weten met welke middelen jullie goede ervaringen hebben.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 00:08

Cooling gel lijkt me niet zo goed na het rijden. Je kan beter iets nemen dat de spieren juist warmhoudt, bijvoorbeeld Cole's Linement oid.
Nog belangrijker is een goede warming up en een goede cooling down, dus goed losstappen en uitstappen, waarbij de spieren goed gestretched worden!
Eventueel kan je ook extra vitmanie E en selenium geven, dat bevordert de afvoer van afvalstoffen uit de spieren waardoor ze minder last hebben.
Laatst bijgewerkt door fabienne op 01-07-02 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 00:11

hey
coolinggels zijn heel duur, en snel opgebruikt...
Wat ook goed is om de benen te ontspannen is afspuiten met water.
Als je echt gel wil, vind ik Cole's Liniment, Tendonil en Tendo-gel (iets blauw-achtigs) de beste..
let er wel op, het is allemaal heel duur en er zit nooit veel in! Water heeft dezelfde werking....
xxx

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 00:14

Afspuiten is goed voor de pezen, voor de onderbenen dus, maar met koud water afspoelen van de SPIEREN is minder geschikt, zeker als het paard al gauw last heeft van spierpijn! Je neemt zelf toch ook geen koude douche als je spierpijn hebt, maar juist een warme!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 00:15

Ik ga met Fab mee!
Cooling gel vind ik alleen geschikt voor de benen, hoewel het nooit zo koelt als afspuiten...

Voor rug e.d. kan je het beste iets als Cole's nemen, of een product als 'Fluid' of iets met Arnica...

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 11:11

hey
ja dat bedoelde ik ook, voor de benen af te spuiten...
Maar idd voor de rugspieren best iets zoals Cole's Liniment..
bedankt voor de correctie!
xxx

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 11:14

Warme spiergroepen (zoals bijvoorbeeld de achterhand, waar de grootste spieren liggen) afspuiten is niet echt een aanraden. Door de kou worden daar de bloedvaten afgesloten, waardoor afvalsstoffen in het lichaam blijven. Bij Endurance wordt er wel gekoeld, tussen de achterbenen en de hals, maar water over de achterhand heen gooien blijft een afrader.

Probeer extra goed uit te stappen, eventueel met uitrij/zweetdeken om je paard juist goed warm te houden), desnoods een kwartier/20 minuten. Persoonlijk vind ik dat een vrij normale tijd, ik moet dagelijks naar de club stappen en dan ben ik ook zoiets onderweg. Lekkere warming-up en cooling-down dus.
En, naarmate je meer oefent en vordert, raakt je paard er aangewend, en is die spierpijn zo verholpen. Al blijven sommige paarden er gevoelig voor..

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 13:13

Een goede warming-up en cooling down, daar kan geen cooling gel tegenop. Evt kun je je paard een klein beetje vitamine e bijgeven. En verder: stappen stappen stappen...

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 22:03

Ik ga helemaal met Zep mee, ik studeer fysiotherapie en bij de mens is het ook zo dat een goede warming up en cooling down erg belangrijk zijn kan eigenlijk geen middeltje tegen op....
maar das mijn menig Haha!

ria

Berichten: 147
Geregistreerd: 10-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 22:35

Dat is ook mijn mening.
de beste manier is een goede warming up en cooling down.
Ikzelf neem daar altijd ruim 15 tot 20 minuten voor en in de winter zelfs wel een half uur.
Ik rij namelijk veel buiten.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 23:00

Bedankt voor alle tips! Ik weet dat een goede warming up en down belangrijk is. Maar ik zat te denken aan een middel dat de spierpijn wat doet verhelpen. achteraf zat ik ook te denken dat de titel cooling gel niet zo goed gekozen was.
Ik denk dat ik bij spierpijn nog meer tijd moet uittrekken voor het warm rijden en ik ga toch die Cole's Linement eens proberen. Dat moet je toch op de spieren inmaseren?

ria

Berichten: 147
Geregistreerd: 10-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 23:02

Ja dat klopt.
Cole's Liniment is daarvoor ideaal. Knipoog

nastyexplosive

Berichten: 281
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 23:35

je kan ook na het rijden afspnzen mat lauw warm water met eventueel een scheut liniment erdoor en daarna gewoon warme zweet deken op. wij deden dit ook altijd bij de dravers, en die bleven zo ook super soepel, hoewel ze veel deden.

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 15:18

ik heb 1x cooling gel gebruikt
omdat promiss toen door het hek van de bak vloog en ik dr niet af kon spuiten ( omdat ze dat nog niet kende ) maar haar schouders wel heel gevoelig waren , toen heb ik er een bende cooling gel op gesmeerd paar dagen lang en toen was het ook al weg, dus daar vind ik het ideaal voor !! ( voor gevoelige plekken )
ik heb dus inprincipe wel een hele goede ervaring met cooling gel


maar voor na het rijden zou ik het liever niet gebruiken

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 19:18

wazzup, ik geloof nu niet dat cooling gel geschikt is voor andere delen dan de benen.......
wat je ipv cole's liniment kan gebruiken is favoriet fluidum. Ook wel fluid genoemd. Is goedkoper dan cole's liniment en heeft dezelfde werking.
Soms noemen ze het draversfluid.
Succes