Ander paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-01 08:03

Hoi!
Hebben jullie ook ervaring met zoiets: je rijdt al een tijd op hetzelfde paard (een verzorgpaard, huur- of eigen paard of zo) en dan ineens rijd je op een ander paard...zo'n verschil!!
Ik maakte het gisteren mee. Het onweerde ontzettend toen ik met Pie naar de les wilde, al een uur van tevoren begon het. Pie is dan niet rustig, en de eigenaresse vond het niet verantwoord om met hem over de weg naar de les te gaan. Jammer, maar ze had wel gelijk, hij kan soms erg gek doen dan. Ik vond het zelf ook geen lekker idee.
Dus ik ging naar de manege op de fiets tijdens een droog moment, en daar aangekomen vertelde de secretaresse van de vereniging dat mijn vriendin Jolanda had gebeld. Mijn vriendin wist al dat ik niet met Pie ging, en toevallig was ze zelf niet lekker en bleef thuis. Of ik in de les misschien op haar paard wilde rijden? Nou graag!
Het paard, Jappeloep, oftewel Jappie, is een prachtige witte schimmel, merrie en niet zo heel groot. Ze is in staat om bij een onbekend geluid of zo meteen weg te sjezen, vrij onrustig dus. Toch springt ze fantastisch, alleen dressuur houdt ze niet van. Ik had al eerder een uurtje op haar gereden.
Ze is een sterrenkijker, moeilijk naar beneden te rijden. Ontspant moeilijk door een gevoelige plek in de rug achterin.
Teveel met de teugels doen irriteert haar al snel en ze is overgevoelig voor alles wat je doet. Dus vooral: handen en kuiten stilhouden en alleen duidelijke overzichtelijke hulpen geven. Niet gaan vechten door te gaan zagen met de teugels, dan bereik je dat ze alleen shagrijnig doet en zo gauw mogelijk weer het hoofd omhoog gooit.
Rechts zat ze vast, dat is al een tijdje zo, en daar is ze harder in de mond. Ik kreeg het advies om dan niet haar 'er doorheen te trekken' door flink te trekken aan die teugel, maar zoveel mogelijk proberen het over twee teugels te verdelen, zodat het paard zelf ook minder hard wordt rechts. En geen gedoe met de teugels indien niet nodig, want dan vecht ze alleen maar terug. Veel met zit en benen werken.
Fiew.....moeilijk hoor, ze was nog eens hengstig ook }> . Maar ze galoppeert echt superheerlijk (gooit veel minder hoog op dan Pie!) en is supervoorwaarts (soms te haha).
Toen we gingen springen werd ze fanatiek, racen er over, je moet haar echt terug rijden. Maar omdat ze zo errug voorwaarts is en ik anders mijn zit en beenhulpen gaf dan ze gewend is, reeeeeeesde ze er overheen!
Ze vond het in elk geval wel leuk, ik heb de hele les haar zitten belonen wanneer ze ontspande of iets goed deed, en dus nu ook weer.
Hoger dan 80cm (drie sprongen achter elkaar) ben ik maar niet gegaan. Ze kan 1.20 meter maar ik ken haar nog niet goed genoeg en rij anders dan Jolanda, dus aan mij moet Jappie nog errug wennen *LOL* .
Al met al heb ik echt genoten van Jappie gisteren, en wel tien keer bij het afzadelen dankjewel tegen haar gezegd... Lovers
De vorige keer dat ik Jappie bereed was Jolanda erbij, gaf wat aanwijzingen, en volgens haar ging het best goed ook al vond ik dat het veeeeeeel beter kon Verward . Ik vond het echt super dat ik tijdens de les op haar paard mocht. Een hele ervaring. Zoveel verschillen tussen paarden die je je realiseert als je eens op een ander paard rijdt!
Bij deze: Jolanda bedankt. Echt TOF!
Doei! Dorine.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 10:34

Elk paard is totaal anders ja. HEbben andere problemen, hebben een andere ruiter op hun rug gehad, ander karakter, voelen anders als je er alleen al op zit, andere beweging. Je moet omschakelen naar een ander paard. Maar hoe vake je het doet, hoe sneller je leert omschakelen en hoe meer gevoel je ontwikkelt. en dat komt ook ten goede in combinatie met je eigen paard.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 10:48

Ja Dorine, dat had ik dus toen ik zondag voor het eerst weer op Kaminka stapte...

Wat zat dat raar! Toon heeft een enorm front en Kaminka dus helemaal niet, waardoor het lijkt alsof je bovenop je paard zit in plaats van erin, voor je gevoel dan!
Toon is echt zo'n luie stoel en Kaminka meer een keukenstoel *LOL*

Vaker doen is inderdaad heel goed!

Groetjes Mieke

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 10:57

Tsja, het klinkt vast heel tuttig maar ik ben zo aan Escala gewend geraakt dat ik eigenlijk niet meer echt op een ander paard durf te rijden, stom he... Frusty Ik ben laatst gezellig bij Wjerdo en Julke (Lara en Martine) geweest en toen heb ik wel ff op Wjerdo (hafje) gezeten, maar rijden kan je het niet noemen... Huilen Alleen beetje stap en draf...tsja, ik ben niet zo'n held...ben een beetje eenkennig denk ik Haha! Maar ik moet er toch eens wat aan doen, lijkt me helemaal niet slecht om eens op een ander paard te rijden, maar ja...die drempel he...heb ook ff op Fitz gezeten toen ik bij Fitz was...dat was hhelemaal eng (sorry Fitz, niet om Fitz natuurlijk, dat vond ik echt een schatje hoor, maar die stokmaat...hahaha, ik moest er via het bankje op...en ook op Fitz alleen heel klein beetje gestapt en gedraafd aan de longe...zou ik nog dapperder worden...ik hoop maar van wel...hihihi)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-05-17 11:00 ]</font>

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 12:00

Ik rijd door omstandigheden 2 andere paarden erbij, en wat ga je dan je eigen paard waarderen!!!
Hoewel het rijden op een paard die niet bij elk geluidje ervandoor gaat of achterstevoren staat ook wel een verademing is hoor, tot je de teugels oppakt, dan weet ik weer how fijn mijn eigen paardje loopt. Party!!

Navragen is beter dan afvragen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 12:05

Het voelt altijd anders als je op een ander paard zit.
Afgelopen winter reed ik een paard voor een eigenaar, dat was niet zo'n groot paard, met een heel iel nekje. Nescio had ik al maanden alleen maar aan de hand gestapt, en op een gegeven moment mocht ik er weer op. Ik was gewoon vergeten hoe het was om zo'n dikke nek voor je te hebben.
Als je vaak verschillende paarden rijdt dan gaat het omstappen wel een stuk eenvoudiger.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 12:16

Daar zeg je iets Jasmijn, is helemaal waar! Ik waardeer mijn eigen paard ook meer als ik eerst andere paarden heb gereden. Het is net als thuiskomen.

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 16:54

laats ging ik op jerai, een pony van een vriendin rijden. ik was dus charmotte gewend, en daar moet je best veel je been erbij houden. maar jerai is dus mega snel, ik ging aan longeerlijn anders hou ik h'r gewoon niet!!! (was ook pas tweede keer dat ik erop reedt, volgende keer ga ik los proberen). maar echt zo raar, van een sloompie naar een racertje!!!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 18:03

Een hele tijd geleden moest ik eens een paardje op een keuring rijden. Ik had de keuze, een hele sjieke en een iets zwaardere. Nou de keus was snel gemaakt, ik wilde die sjieke welproberen! Na 2 stapjes draf ben ik er snel af gegaan en heb die iets zwaardere genomen. Ik had het gevoel alsof ik er door zou zakken! Haha!
Overigens verleer je gauw. Op de rijstal reed ik bijna 20 verschillende, sprong van de ene op de andere zonder om te schakelen. Als ik nu op een ander paard rijd, moet ik altijd eerst even wennen.
Heel grappig, hetzelfde met Isolda. Aangezien ik de enige ben die op haar rijd, loopt ze altijd eerst even "te wennen" als iemand anders er op stapt.Ze kijkt dan heel dommig, omdat ik er dan meestal naast sta of rijd. Zo van, hier klopt iets niet, ze zit er niet op, maar wat is dat dan op mijn rug?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 19:36

Ja ik rijd dan de laatste tijd IJsco, een Fjord met een lekkere dikke nek met aan twee kanten superdikke manen. En toen zat ik ineens op Daisy, een Welsh-K merrie met een supersierlijk halsje, had echt het gevoel alsof er voor me een stuk paard miste!
En het rijden net zo, de een is zo rond als wat en de ander hangen je benen echt helemaal langs. En het gedrag: hmm laat ik het vergelijken met een ijsklontje en sambal. Haha!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 19:40

haha dorine sorry maar t moet er even uit....
"een witte schimmel" *LOL* *LOL* ik heb nog nooit een zwarte schimmel gezien eigenlijk Verward

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-01 19:48

Maaike huh? Je hebt een roodschimmel, een donkere schimmel, een appelschimmel.... etc.
Een witte schimmel is dus eentje die voornamelijk witte (in de wei gele *LOL* ) haren heeft in zijn vacht? Toch?
Daniƫlle die bij mij in de les rijdt, heeft een donkergrijze schimmel, maar dat is wel een schimmel. Bijna zwart in de winter, zijn rug en achterhand tenminste. Heel ander kleurtje weer he. Best mooi beestje trouwens! Groetjes, Dorine.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 19:54

hee!
gek he!
Ik weet nog wel toen ik voor een meisje bij onze oude stal haar paard uit ging stappen. Spot is redelijk breed(Welsh cob he) en dit was een anglo-arabier, had alleeen maar een heel dun nekje met hele grote lange oren voor me, echt raar! ging wel redelijk hard, waaa1Ik heb d'r ook last van Vikki, maar nu durf ik tenminste op die van mezelf alles te oden, eerst op niet een. De eerste keer zit ik er ook altijd alleen meer op, ben niet zo'n held Haha! Frusty

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 20:25

dat heb ik ook hoor...
Quint had n kaakbreuk en heeft ong. 2 mnd nie meegereden...
en het was wennen op manegepaarden... nahja een paar wara k op had gezeten waren echte klassieke manegepaarden...
reageerde niet op been, amper op mn zweepje, heel fustrerend...
en toen gister weer op mn schat...
het eerste wat ik zei toen ik aandrafde was 'woooow wat zit ie lekker' Haha! (mn instructrice lag dubbel)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 151 bezoekers