oor-haar knippen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxxxxx2000
Berichten: 291
Geregistreerd: 07-04-11

oor-haar knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 11:38

Hoi, mijn paard lijkt net een gremlin met allemaal haar uit z'r oortjes. nu probeerde ik dat te knippen, maar ze werd vreselijk bang voor de schaar, en ze schudde zo hard met het hoofd dat het niet lukte om veilig te knippen. hoe doen jullie dat??

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Re: oor-haar knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:52

ik knip het niet, het scheelt vuil dat in pony zijn oren kan komen. Sommige mensen op stal doen het wel, met een toiletteerschaar (waarvan de punt omhoog gebogen is) en sommige doen de pony een praam om.
Ik denk dat je je pony het beste kan leren dat je hem/haar overal kan aanraken, dat scheelt met dit soort dingen vaak een hoop :)

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:55

Ik knip het ook niet :) Laat maar lekker hangen. Borstel soms wel even de kloeten met oorsmeer uit die haren :D Vaak oefenen met het aanraken van de oren (zonder wat te doen). Zo heb ik mijn paard ook geleerd dat het niet erg is dat ik aan haar oren zit.

_karin_

Berichten: 3919
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Utrecht

Re: oor-haar knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:56

Idd langzaam aan opbouwen en laten wennen.

(Ik dacht eerst dat het op LZP stond en ging helemaal stuk :') )

xxxxxx2000
Berichten: 291
Geregistreerd: 07-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 11:58

Tammy_ schreef:
ik knip het niet, het scheelt vuil dat in pony zijn oren kan komen. Sommige mensen op stal doen het wel, met een toiletteerschaar (waarvan de punt omhoog gebogen is) en sommige doen de pony een praam om.
Ik denk dat je je pony het beste kan leren dat je hem/haar overal kan aanraken, dat scheelt met dit soort dingen vaak een hoop :)

ja, ik kan m'n paard verder overal aanraken, dat is gelukkig geen probleem. het is alleen die schaar. met m'n handen (dus zonder schaar) kan ik zelfs makkelijk in de oren etc.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: oor-haar knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:23

Laten wennen aan knip geluid :) Of uitscheren. Mijn haf vindt knippen wel eng, maar uitscheren met een klein apparaatje niet :') (terwijl dat volgens mij veel meer herrie maakt..)

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: oor-haar knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:42

waarom wil je het knippen?

amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: oor-haar knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:49

Gewoon in de lucht knippen in de buurt van haar oren dat ze aan het geluid went.. Beetje aan dr oren friemelen zonder echt iets te doen.. Heb bij mijn pony in t begin ook zo gedaan en laatst op mn dooie akkertje zn oren weer netjes gemaakt, boeit m helemaal niks :+ Leer haar iig op een rustige manier dat ze heus niet om zal vallen van t geluid van een schaar :P

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Re: oor-haar knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:07

Ik leer het die van mij op dezelfde manier als amyz. Normaal ben ik van zoveel mogelijk natuurlijk en het haar lekker laten zitten, maar op de keuring staat dat niet zo netjes dus Hans moet er toch eens aan geloven :D

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: oor-haar knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:10

Scheren met een tondeuse vond mij haf ook niet eng...
Rare paarden.

Leinearthur
Berichten: 4283
Geregistreerd: 06-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:12

Ik knip het oor haar ook, want vooral met die shetlandertjes van ons heb je echt wollige oortjes. En dat ziet er niet bepaald charmant uit als ze een dunner vachtje beginnen te krijgen :=

Gewoon oefenen met knippen, en niet gelijk aan de slag met de schaar het oorhaar weg knippen want anders heb je kans dat je een stukje oor mist :=

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:12

De oorschelp dichtvouwen, de randen naar elkaar toe dus, en dan alle uitstekende haren knippen. Ze horen een stuk minder en je haalt daarmee alleen de overtollige haren mee weg, zodat er nog steeds geen vuil in de oren kan komen!

Flying_Indo

Berichten: 207
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:14

Ik zou eerst ook wat knippen in de lucht om aan het geluid te wennen.
En dan het oor dicht knijpen en wat er uit groeit er af knippen. Dan is het Gremlin-gehalte weer omlaag en heeft je paard toch nog voldoende bescherming.

Leinearthur
Berichten: 4283
Geregistreerd: 06-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:14

kleinvosje schreef:
De oorschelp dichtvouwen, de randen naar elkaar toe dus, en dan alle uitstekende haren knippen. Ze horen een stuk minder en je haalt daarmee alleen de overtollige haren mee weg, zodat er nog steeds geen vuil in de oren kan komen!

Zo doe ik het inderdaad ook! :)

DeHP

Berichten: 572
Geregistreerd: 16-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:15

zorg in elk geval dat je schaar echt goed geslepen is. Anders trek je aan de haren in plaats van dat je knipt. In het oor is dat best pijnlijk en daardoor gaan veel paarden vervelend doen.
Het beste gebruik je een gebogen schaar met een rond uiteinde.
Veel paarden vinden een kleine tondeuze minder irritant dan knippen, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat erg veel mensen met een botte schaar knippen.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:55

Angeliekje schreef:
Ik knip het ook niet :) Laat maar lekker hangen. Borstel soms wel even de kloeten met oorsmeer uit die haren :D Vaak oefenen met het aanraken van de oren (zonder wat te doen). Zo heb ik mijn paard ook geleerd dat het niet erg is dat ik aan haar oren zit.

Die kloeten oorsmeer krijg ik er met een borstel echt niet uit. Die uitstekende pluk knip ik dus in het voorjaar af, dan trekt dat ook niet meer door het extra gewicht. Verder doe ik er niks aan, het ergste wollige gaat er met de zomervacht vanzelf wel af. :D

amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: oor-haar knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:21

Hihi nou buiten dat ik die enorme plukken gewoon niet charmant vind is t nu idd bij mij ook voor de keuring. Heb ook iets meer gesnoeid dan ik anders zou doen, normaal na de winter (zo lang t nog vriest ed doe ik helemaal niks aan zn haar) idd de randen naar elkaar toe en de uitstekende plukken eraf :) Heb ook wel eens bijna een stukje oor te pakken gehad maar die kneus van mij laat dat dus gewoon helemaal niet merken, was puur dat ik t idee had dat ik een wel erg dikke pluk tussen mn schaartje had := Doe daarom ook heel voorzichtig zachtjes de schaar sluiten, heb ik half het idee dat t niet klopt heb ik geen schade aangericht en kan ik rustig opnieuw doen :)

irisje2

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: NL

Re: oor-haar knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:09

ik laat het gewoon zitten
ik vind hoe een paard eruit ziet laat ik het ook zo

lianne74
Berichten: 279
Geregistreerd: 01-07-10

Re: oor-haar knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:17

Ik haal het uitstekende haar ( die plukken) er wel af; binnen in het oor laat ik alles zitten; dan kan er geen water en vuil inkomen. Ik heb eerst een aantal keer met de schaar vlak bij zijn oren staan 'droog te knippen'tot hij dat niet eng meer vond, en nu is het geen probleem. Nu heeft mijn paard een voorliefde voor gefrunnik aan zijn oren :D dus hij bukt er tegenwoordig bijna voor

amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: oor-haar knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:21

Hihi die van mij kalmeert meestal als ik aan zn oren sta te flapperen :+

Anoniem

Re: oor-haar knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:24

De mijne haar oren knip ik ook in de winter. Is een tinker, en als ze rolt hangt er allemaal modder in. Meestal is dit na 1 uur al gaan klitten, dus hup, haartjes weg. Ik moet zeggen dat de mijne om niets geeft :P

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: oor-haar knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:46

Ik knip ook niet. Maar je kunt beginnen met veel aan de oren komen met je handen. Gebruik als dat gaat een schaartje dat klein is, en heel soepel en scherp, dan is het geluid van het knippen minder irritant.

Turbie

Berichten: 457
Geregistreerd: 07-07-10

Re: oor-haar knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:10

ik knip het alleen als het echt heel erg wordt..
anders laat ik het lekker zitten.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: oor-haar knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:15

Alles wat uitsteekt als je de oorschelp dichtknijpt gaat eraf. Maar uitknippen/scheren/branden doe ik niet normaal gesproken. Alleen voor de stamboekkeuring maak ik daar een uitzondering voor.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: oor-haar knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:51

Ik scheer ze uit. Mijn paard wordt panisch van knippen en scheren gaat wel goed.