"moderne" stallenbouw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

"moderne" stallenbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-02 00:14

hey iedereen,
de laatste tijd ben ik op een aantal verschillende maneges geweest, gewoon bij wedstrijden, voorstellingen waarbij een vriendin meerijdt, enz.

Nu valt het me op dat in de nieuwe maneges de paarden wel meestal een ruime stal hebben, maar echt niet zo gezellig. Aan 3 kanten alleen maar beton, en vooraan traliewerk dat 2m hoog is. Het enige dat ze zien is het gangpad en het paard er rechtover. Ze kunnen toch geen 24u per dag naar elkaar staan kijken Verward
Ik vind deze stallen dus niet echt geslaagd...
Maja, tzal misschien het goedkoopste zijn ofzo?

Mij paardje staat bij een particulier nu (vroeger ook op een manege) en hij kan aan de hele voorkant zijn hoofd over de muur doen en naar overal rond kijken, hij kan ook rechtstreeks aan zijn buurman (aan de voorkant dan) (het staat ook in mijn profiel denk ik)

Nuja, ik ben even benieuwd wat jullie van die nieuwe stallen vinden. Ik heb er niks op tegen, zolang ze ook nog een soort raam hebben dat open is en waardoor ze naar buiten kunnen kijken en over hun deur in het gangpad kunnen hangen...
xxx

pmarena

Berichten: 48104
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 07:07

Ja dat vind ik dus ook ....

Eigenlijk vind ik het niet normaal dat zo'n beestje de hele dag in z'n gevangenisje zit , als zo'n paard dan toch de hele dag binnen moet staan maak het dan zo prettig mogelijk voor 'm...

Wat jij omschrijft , in zo'n stal zijn ze totaal afgesloten van de buitenwereld en ze hebben geen plekje om lekker te hangen.

Al hadden ze maar een luikje openstaan dan kon iig dat hoofd nog fijn naar buiten dat hok uit.

Vaak wordt als excuus gebruikt dat de paarden het veel fijner vinden , zo'n plekje voor hunzelf .... of dat ze anders bijten....

Jah sure , kan er ook iets mee te maken hebben dat ze op eenzame opsluiting staan , maar okee

Het is puur een gevangenis , niks meer , niks minder .
Paard-onwaardig.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 08:20

Ik hood zelf niet van echt dichte boxen.
Wij hebben boxen die je kant en klaar zo kan kopen. Zijn onder hout. En daarboven traliehek tot een meter of 2-2,5. In de deur kun je ook voor traliehek kiezen, maar dat hebben wij niet gedaan omdat het zo ongezellig is voor de pony's. Ze kunnen dus bij ons gewoon de hele dag over de deur kijken.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 09:23

Ehh, voor sommige paarden is het een must dat ze "eenzame opsluiting" krijgen.....
Ik heb met Kevin bij ons op stal alle soorten stallen al gehad maar in iedere stal waar hij zijn buurman/vrouw kon zien schopte hij zijn hoeven en benen kapot, de stallen kwamen er ook niet ongeschonden vanaf....
Nu heb ik hem alweer 4 jaar in eenzame opsluiting staan en het is een totaal ander paard geworden hoor. Eerst was hij vals en nu is het een ontzettende knuffel geworden.
Hij heeft een vrij grote stal en eerst heb ik (na een jaar of 3 alleen staan) geprobeert mijn Shet er als gezelschap bij te zetten maar dat lukte niet, die viel hij steeds aan (tot bloedens toe) met een hoog hek ertussen ging ook niet want zolang hij zijn buurman nog kon zien ruste hij niet voor hij door het hek heen was.
Nu heb ik mijn Welsh hengstje aan de andere kant van het hek staan en eindelijk heeft hij zijn gelijke gevonden, deze accepteert hij wel!
Maar goed, dit is natuurlijk wel een geval apart.
Op maneges vind ik het ook niets dat de paarden zo opgesloten zitten.
Als ik zelf stallen ga neerzetten worden dat ook zeker geen dichte boxen, alleen bij Kevin komt wel de optie om de stal aan 1 kant dicht te maken (hij komt dan ook op de hoek te staan met het hengstje ernaast)

Groetjes, Tanja.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 19:42

onze stallen zijn ook aan 3 kanten dicht, dat was idd de goedkoopste manier, we hebben nl muren gemetseld.

aande voorkant kunnen ze allemaal met hun koppies naar buiten hangen en de luiken gaan alleen bij extreme koude dicht.

het is idd wel saai als de luiken dich zijn, maar ik vind dn ook dat ze geen 24 uur in een box moeten staan.

in de zomer lopen ze allemaal van 's morgens een uur of 10 tot 's avonds een uur of 7 buiten en worden tussendoor gereden. in de winter gaan ze toch zeker een halve dag naar buiten in de bak of paddock en worden gereden.

maar ik ben het er mee eens dat ik de stallen die helemaal "doorzichtig"zijn vriendelijker vind.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 00:04

hey
zoals de paarden bij jullie behandeld worden, stokpeerd, vind ik het zeker wel te doen. Als er een luik is en ze met hun hoofd over de deur kunnen hangen, dan is het toch al wat beter. En zeker als ze veel weidegang krijgen natuurlijk!
Maar op sommige maneges is het echt zo zielig... Naja, meestal zijn het van die heel grote bedrijven met nogal goede sportpaarden, allemaal eigenaarspaarden. Maar ik zou mijn paard daar toch niet willen zetten.
xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 20:20

Valt mij ook op dat de meeste nieuwe stallen rondom dicht zijn en ook geen opening met weefrek. De stallen zijn wel ruimer geworden, maar geen sociaal kontakt met de buren.

Die van mij staat alleen en dat vind ik zo jammer dat ik er 4 keer per dag naar toe ga en dan wordt ik luid begroet. Verplaats ik hem naar een goed alternatief, staat hij in een ruime maar rondom afgesloten box en is dat dan niet het zelfde? Die van mij staat de hele dag buiten en kan de koeien en ponies van de buren zien. Bij de alternatieve stal staat hij 2 uur buiten. Sommigen vallen over het feit dat mijn paard alleen staat, want het zijn toch kuddedieren. Maar dat paard staat 2 uur alleen op een stukje wei per dag en de rest in zijn box. Ik denk dan stiekum, ja maar jouw paard heeft toch ook geen sociaal kontakt en staat minimaal 20 uur op zijn box.

Zie ik dit nu fout en doe ik mijn paard te kort? Ik verzorg mijn paard zelf en als hij in pension staat, kom ik maar 1 keer per dag. Het is daar heel schoon en de paarden krijgen het beste van het beste voer, maar die boxen....

Wat is eenzaamheid voor een paard.

Hij staat nu 2 maanden op een joekel van een wei met een ander paard en dat is het beste, maar dat kan nu eenmaal niet altijd.