Rotstraal behandelen met egyptische zalf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Rotstraal behandelen met egyptische zalf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-02 16:37

2 weken terug is de hoefsmid geweest en die constateerde rotstraal bij m'n paard, echt helemaal verbijsterd omdat z'n stal altijd picobello in orde is en de weide ook kurkdroog is. Maar goed, de smid dus een en ander weggesneden en aangeraden om 2 a 3 keer per week in te teren met bruine teer. Dat doe ik nu ook netjes en je begint het resultaat al wel te zien, het wordt al beter.

Ik lees veel goede dingen over egyptische zalf, dus ik maar eens zo'n potje gekocht. Op de verpakking staat dat eerst de aangetaste delen weggesneden moeten worden. Nu wil ik daar zelf liever niet aan beginnen, zou mezelf voor m'n kop kunnen slaan als ik iets verkeerds zou doen...Maar goed, moet de hoefsmid nu opnieuw komen om het bij te snijden (ivm vuil, stof etc) of is dat nu niet meer nodig omdat ie dat 2 weken geleden al gedaan heeft? (smid is erg druk, en telefonisch moeilijk te bereiken dus vandaar dat ik het hier maar effe vraag).


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 19:10

Niet met egyptische zalf behandelen. Je kunt phenol, jodiumtinctuur, formaline, kopersulfaat en sulfapyridine gebruiken. Wat ook goed helpt en desinfecterend en uitdrogend werkt is een herhaalde behandeling met 10% jodoformether. Met een hiermee doordrenkte wattenprop kan men tot diep in de straalgroeve komen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 22:55

ik heb zelf hele goeie ervaringen met egyptische zalf en bij mijn paard is het nu bij 3 hoeven weg en heeft hij het er nog aan 1!

keep calm, I'm engaged!!! <3

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-02 12:53

greetje schreef:
Niet met egyptische zalf behandelen.


Waarom niet als ik vragen mag? Heb jij daar slechte ervaringen mee? Of betere met de dingen die jij opnoemt?

Maar mijn vraag was dus eigenlijk, moet ik 'm nu, na 2 weken, opnieuw laten bijsnijden of hoeft dat (nog) niet?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 13:25

Een paar jaar terug heeft het proefstation in Lelystad een zeer uitgebreidt onderzoek (zo'n 400 proefpaarden) gedaan naar de beste bestrijdingsmiddelen tegen rotstraal (zo'n 25 middeltjes). Als beste kwamen een paar zeeeeeer chemische (verboden) middelen uit de bus. En vlak daarop volgde Egyptische zalf. Teer kwam zeer slecht uit de bus, en bij een aantal paarden is de behandeling van rotstraal met teer voortijdig gestopt wegens ernstige verergering!

Een uitgebreid verslag van dat onderzoek was een paar jaar terug te vinden in het nieuwsblad van het AVS. Maar ik denk dat het ook in Lelystad wel op te vragen is.

Opnieuw laten bijsnijden lijkt mij niet onverstandig.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eefjahh, kiki1976, manonnevot, Renkle, rosslover, Violaatje en 58 bezoekers