Welke kleur wordt mijn welsh-jaarling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nanny
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Lommel (B)

Welke kleur wordt mijn welsh-jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-02 16:57

Afgelopen week is mijn welsh-A merrie 1 jaar geworden. Ik ben heel erg nieuwsgierig welke kleur ze gaat worden. Haar vader is zwart en haar moeder is schimmel. Zelf is ze zwart geboren. Op dit moment is ze donkergrijs. Heeft iemand een idee of ze deze kleur zal houden of dat ze zo wit wordt als haar moeder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 17:13

Ik verwacht dat als ze nu grijs is ze dus schimmel is, en dit steeds lichter word.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 17:17

Ik denk ook een schimmel, omdat ze nu donkergrijs is en als 1 van de ouders schimmel is is er een grote kans dat het veulen ook schimmel wordt.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 17:23

Schimmel. Dat is namelijk (volgens mij hoor!) de meest dominante kleur en als een van de ouders schimmel is, krijg je ook een schimmeltje geloof ik.... (Tja, ik werk nu met wleshjes en dat zijn alleeeeen maar schimmeltjes!!!! Ok, zit een vos-roan tussen, dat is ook weer heel dominant geloof ik (als ik goed heb opgelet Tong uitsteken Maar de opa van dat merrietje was een vos-roan, daar de zoon van, haar vader dus, werd een schimmel, die heeft een schimmel gedekt en daar kwam de vos-roan uit... Dus waarschijnlijk heeft in d'r mams ook een vos-roan factor gezeten.

Er is mij trouwens ook verteld dat heel vaak bij die schimmeltjes een bepaald gen de kans op kanker heel groot maakt. Bij ons hebben de meeste oudjes dus ook kanker Verdrietig

Liefs, Renée (die nu dus ook helemaal verslaafd is aan die poepie welshjes!!!!!!! Haha! Haha! Haha! )

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 17:48

Wat voor kleur manen heeft hij?

Nanny
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Lommel (B)

kleur manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-02 18:14

De manen zijn zwart, maar er zitten ook witte haren tussen en soms een beetje bruin.

Suzzel

Berichten: 488
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 18:26

Schimmel denk ik

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 19:01

als ze nu schimmel word zal ze schimmel blijven en met de jaren steeds lichter worden... wat is haar afstamming?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 20:53

schimmel. En wieweet is ze over een aantal jaren wel wit!
Foto toevallig?? Zou wel erg leuk zijn.
*Nieuwschierig*

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 21:04

*Tequila* schreef:
Schimmel. Dat is namelijk (volgens mij hoor!) de meest dominante kleur en als een van de ouders schimmel is, krijg je ook een schimmeltje geloof ik....


Schimmel is inderdaad 'dominant'. Maar dat betekend niet dat je uit een schimmel altijd een schimmel krijgt. Er zijn twee 'soorten' schimmel.

-een homozygoot dwz een schimmel die ALLEEN schimmels kan produceren. Een homozygoot heeft ALTIJD twee schimmel ouders. Je kan het aan de 'buitenkant' niet zien, maar als een hengst/merrie uit 10 niet-schimmels, allemaal schimmels heeft geproduceerd, kan je spreken van een homozygoot.

-een heterozygoot dwz een schimmel die precies 50% kans op schimmel geeft. Deze kan 1 of 2 schimmels ouders hebben. Als een hengst/merrie zelfs maar 1 veulen heeft geproduceerd die GEEN schimmel is geworden, dan is hij/zij een heterozygoot.

Overigens heeft een schimmel ALTIJD in elk geval 1 schimmel ouder.

Ik hoop dat bovenstaande te begrijpen is... Knipoog

Terug On-Topic: Als jou paardje een schimmel ouder heeft en nu grijser wordt, dan wordt/is het een schimmel.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 21:08

Ik denk zelf dat het een zwartroan wordt. Die hebben een wit lichaam en zwarte staart en manen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 01:30

Hij zal niet zwart blijven denk ik, volgens mij wordt een zwarte juist grijs geboren. Als hij nu grijzer is dan als veulen zal het wel een schimmel worden.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 10:19

Afbeelding

Zo ziet een roan er dus uit.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 11:07

Is dat laatste een roan? Het lijkt me meer gewoon schimmel...Zo was mijn Welsh vroeger ook mar die is nu zo goed als wit.

Ik denk ook dat het gewoon een schimmeltje gaat worden.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 11:41

Ze is een echte roan hoor. Ze heeft er zwarte haren doorheen. We hebben hier een heleboel roans lopen waaronder ook een roodroan.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 12:17

Nou dat is gewoon een schimmel, want in het begin zijn ze roan maar ze worden gewoon hartstikke wit als ze wat ouder zijn...
Spring was eerst ook zo, en die hebben ze ook gewoon als schimmel geschetst, als je nu in mn profiel kijkt zie je dat ie nogal wit is........

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 13:33

Mij lijkt ook dat het een schimmelthje word. het veulen van samantha is ook donkergrijs en de dierenarts vertelde dat dat wel ees een schimmel kon worden, nog niet zeker.
en die op die foto is toch geen roan? ik zou echt zeggen dat het een schimmel is. in mijn profiel staat een foto van samantha en dát is een roan.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 13:35

Dit is een roan-vos

Afbeelding

en deze ook


Afbeelding

Bij roans blijven het hoofd, de benen, manen en staart donker (bij roan-vos is dit dus de vos kleur) en bij de rest van zijn lichaam komen er witte haren doorheen. Overigens wordt een roan (-vos in ieder geval) niet lichter naarmate hij ouder wordt.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 09:32

Nanny, op zich is het heel simpel vast te stellen. Onafhankelijk van uiterlijkheden, is het misschien eerst handig op te kijken of de pony wel roan kan zijn. De roan faktor moet namelijk geërfd worden van vader of moeder. Aangezien de vader zwart is, moet het dus van de moeder komen. Die kan theoretisch de roan faktor verborgen dragen. Wie is de moeder? Wie zijn haar ouders? Roan komt in veel lijnen voor, maar ik kan je vrij snel uitsluitsel geven of dat roan zelfs ook maar een mogelijkheid is.

Als ik je zo verder hoor, wordt je pony grijs (wit) of zwartroan. Schimmel vind ik niet zo'n handig wordt, met name omdat die benaming ook voor roans gebruikt wordt in Nederland. Een roodschimmel is dus een vosroan en draagt geen grijsfaktor. Als je pony zwartroan blijft, dan zie je dat het snelst doordat het hoofd zwarter blijft dan het lijf. Ook wordt je pony in de winter weer donkerder.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 13:04

schimmel gok ik.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 01:44

De roan-faktor kan inderdaad voor veel verwarring zorgen. Ook niet in de laatste plaats door (in het verleden ???) veulenschetsers.

Ik heb dus o.a. een 17 jarige grijze (niet homozygoot en kan in elk geval de vosfaktor vererven) die op het stamboekpapier als KLEUR heeft staan: "ROAN" ! Alsof dat een kleur is.

Deze pony is dus inmiddels bijna helemaal wit, maar van dichtbij zijn nog steeds wat (vos) pigmentvlekjes te zien.

Bertus.

Nanny
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Lommel (B)

De kleur van mijn welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 21:32

Bedankt voor de reacties. Ik denk idd dat ze schimmel is. Maar er zijn toch verschillende 'schimmelsoorten'? Misschien wordt ze binnen een paar jaar helemaal wit, maar zou het ook kunnen dat ze blauwschimmel wordt? Die zijn toch wit met donkergrijs?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 14:29

blauwschimmels wordenop den duur (voor hun 20ste) allemaal wit. Er is eigenlijk maar één uitzondering, dat is de vliegenschimmel. Onze Taru wordt ieder jaar een beetje bruiner. Ze is al bijna een soort van krentenmik